Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 78

Ämne: Ready2fly Yak-130

  1. #41
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Någon som provat den i original utförande, med fläkt?
    Ken
    Jag har sett den flyga med gamla drivlinan, nu sitter det nya ballare prylar i den original. Man har dessutom gjort om luftkanalerna flera gånger. Modellen är stor, men verkar ganska så aerodynamisk för den flög på ganska lågt gaspådrag med jetmotorn.


    Till salu, helt nytt

    Senast redigerat av henke2 den 2014-03-03 klockan 14:15.
    Superhero

  2. #42
    Jensuss avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Jobb
    Cnc opratör Fleroprations maskiner
    Klubb
    Herrljunga Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej Henrik... Hade bara en liten fråga om dina utblåsrör du har i dina skumvåfflor… Fixar du ihop dem själv eller var kan man få tag på sådana?? Diameter och längden på dem hur ska man tänka där, Ska man typ ha så kort som möjligt och så stor diameter man kan?? Köpte ju din Mig15 skulle vilja sätta jeten mer centrerad i planet... Har du några mer tips om vad man bör tänka på när man placerar Kolibri jeten inuti en skumvåffla med tanke på värmen. Rätta mig om jag har fel men som det ser ut på bilden på din Yak130 ser det ut som du inte gjort något i motor utrymmet. Mvh Jens Gustavsson
    Senast redigerat av Jensus den 2014-03-16 klockan 09:57.

  3. #43
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jensus Visa inlägg
    Hej Henrik... Hade bara en liten fråga om dina utblåsrör du har i dina skumvåfflor… Fixar du ihop dem själv eller var kan man få tag på sådana?? Diameter och längden på dem hur ska man tänka där, Ska man typ ha så kort som möjligt och så stor diameter man kan?? Köpte ju din Mig15 skulle vilja sätta jeten mer centrerad i planet... Har du några mer tips om vad man bör tänka på när man placerar Kolibri jeten inuti en skumvåffla med tanke på värmen. Rätta mig om jag har fel men som det ser ut på bilden på din Yak130 ser det ut som du inte gjort något i motor utrymmet. Mvh Jens Gustavsson
    Jag och Amir har tagit fram egna rör från grunden som funkar bättre än de som finns på marknaden innan. Svensktillverkade och säljs via HAB.

    Hitintills har vi kört 60cm rör utan förluster. Det ger snarare fördelar så som venturieffekt i flygplanet för mera kylning.

    Superhero

  4. #44
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Min maskin är flygklar nu. Det är alltid mer jobb än man tror och alltid mindre plats än man tror. Modellen är avsedd för en 6S li-po och min soppatank motsvarar en 14S li-po i volym. Inkl hjulbromsar blir vikten 3.7kg + bränsle. Det är inklusive alla missiler under vingarna. Åter igen hamnar jag alltså en bit under vad den väger med elmotor inför landningen och en smula över vid starten.
    Superhero

  5. #45
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Men "Hallå", skärpning, vi vill se bilder, sluta fresta oss med text.
    Ken


    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Min maskin är flygklar nu. Det är alltid mer jobb än man tror och alltid mindre plats än man tror. Modellen är avsedd för en 6S li-po och min soppatank motsvarar en 14S li-po i volym. Inkl hjulbromsar blir vikten 3.7kg + bränsle. Det är inklusive alla missiler under vingarna. Åter igen hamnar jag alltså en bit under vad den väger med elmotor inför landningen och en smula över vid starten.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #46
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Men "Hallå", skärpning, vi vill se bilder, sluta fresta oss med text.
    Ken
    aaa just det, los är viktigt. Slänger in lite bilder också. Notera vinkeln på utloppsröret som behövs för att den ocentrerade motorn skall knuffa på rakt.

    Programmera sändaren är förövrigt ett nöje nu för tiden när man kan få till allt precis som man vill ha det utan massa genvägar och y-kablar. Bara en sådan sak som att kunna dela på sidroder och noshjul samt ha noshjulets trim på en vridpot. Samt favoriten att ha hjulbromsen kopplad till accelerometern. Tilta radion mot mig och maskinen bromsar. Jeti jeti jeti, så ni vet















    Superhero

  7. #47
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ser bra ut, mycket att tänka på i en skumvåffla. När värme finns i modellen finns det inte utrymme för misstag.

    Hur ser beräkningen ut för vinklingen av turbinen, eller det är höftat? Som el-nörd gillar jag kabelsalladen på första bilden.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #48
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Hur ser beräkningen ut för vinklingen av turbinen, eller det är höftat? Som el-nörd gillar jag kabelsalladen på första bilden.
    Ken
    Empiriska försök har givit vinkeln. Till vår glädje vart den större än vi trodde vilket ger fördelar för dem som väljer en P20 som är större och går 100grader varmare. Motorn mera mot mitten ger mer plats dessutom. Jag har ritat nya rör sedan en tid som verkar ge en bättre venturiverkan och det kyler väldigt bra. Här hade man klarat sig helt utan aluminiumtejp i de flesta fall, men det är bra att ha om någonting skulle gå fel.

    Superhero

  9. #49

    Standard

    Hur funkar det med bara en motor, det blir ingen "snedragning" eller jag som inte hajar?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #50
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Hur funkar det med bara en motor, det blir ingen "snedragning" eller jag som inte hajar?
    Du har rätt. Kolla på bilderna ovan så ser du en ganska kraftig vinkling av röret. Det är flera saker som händer. Dels sitter motorn offset vilket kompenseras med att rikta strålen utåt. Dels blåser motorn förbi stabben med väldigt hög hastighet, detta ger lyftkraft precis som skolboksexemplet med luft som går fortare över en vinge. Det är bara det att här går luften fortare på undersidan och vill trycka ner stjärten, så vi få rikta ner röret också. Både ut och ner är ju rätt håll för oss eftersom jetstrålen kommer längre från skummet.
    Superhero

  11. #51

    Standard

    Aha, så då har man lärt sig lite mera igen Tack för det!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #52
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Var fint väder igår efter jobbet så jag lastade bilen och åkte till mitt flygfält. Allt funkade som det var tänkt och det blev 3st flygningar med kanske 10st starter totalt. Det som slog mig mest var hur bra det är med massa missiler under vingarna, just för mig i min applikation med jetmotor är det guld värt med lite extra broms. Landningsvarvet kan nu göras betydligt snävare än med exempelvis fjolårets Viperjet. Landningsljusen är bra, resterande belysning ett skämt tyvärr. Kommer förmodligen bytas ut mot bättre grejor.

    7min flygning är inga som helst problem och med Jeti telemetrin satt på att larma med 1/4 tank kvar så blev flygningen kanske inte riktigt 10min, men en bit in på nian iaf. Kraften räcker gott och väl, den går inte rakt upp naturlitgvis men man behöver absolut ingen sats för att göra en loop och man kan stiga rakt upp tills man är nöjd så att säga. Hjulbromsarna på accelerometern är som vanligt kung och landningarna är lite ovana men kontrollerade och i rätt låg fart trots allt.

    Jag har läst på, ringt runt, frågat raffinaderiernas kemister, lagt ihop ett och ett och testar en ny soppa för året. Motorn startade och gick riktigt fint precis som vanligt fast med mindre koldioxidutsläpp om vi skall tro reklamen. Ladda lite sen flyga igen!





    Superhero

  13. #53
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En smula udda känsla med en Rysk fullt beväpnad kärra som zippar runt över en Svensk flygbas. Just denna övar dock akrobatik som tur är.


    Superhero

  14. #54

    Standard

    Nu måste du hitta nån med en videokamera också kan ju inte bara retas med stillbilder så här...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  15. #55
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Henke!
    Kul med dina tester av diverse flytetyg.
    Jag har ju en oflugen P20 och undrar om du skulle vilja göra en del jämförelsetester med kolibriturbinerna?
    om ja, är det bara att skrika till, då jag inte fått tummen ur att sätta in den i Miragen ännu.
    Skulle vara kul att se hur den fungerar i Yaken.
    Ska snart ner till Skåne och kan ta med den till dig då.

    Mvh
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  16. #56
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Hej Henke!
    Kul med dina tester av diverse flytetyg.
    Jag har ju en oflugen P20 och undrar om du skulle vilja göra en del jämförelsetester med kolibriturbinerna?
    om ja, är det bara att skrika till, då jag inte fått tummen ur att sätta in den i Miragen ännu.
    Skulle vara kul att se hur den fungerar i Yaken.
    Ska snart ner till Skåne och kan ta med den till dig då.

    Mvh
    Magnus
    Yo,

    Jag vet att HAB ev ska ta fram ett kit för P20 också. Vill du prova det så är du säkert välkommen. P20 ger mindre pulver, men å andra sidan så är det inte ofta man gasar fullt med tanke på att det är en skalamodell. Vi skulle kunna montera din motor i prototyp-Yaken vi fick från ready2fly iof. Ska höra med Amir hur den mår för dagen och hur det ser ut med P20 kitten. En fördel för P20-användare är att modellen är baktung, man behöver alltså inte massa vikt fram.
    Superhero

  17. #57
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Nu måste du hitta nån med en videokamera också kan ju inte bara retas med stillbilder så här...
    Det kommer! Ska flyga in mig lite först bara. En premiärflygning ger ju ingenting på video direkt
    Superhero

  18. #58
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hallå , det håller jag inte med om. Det är just premiären som är intressant, sedan är det inget spännande.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #59
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    På pappret mindre dragkraft än vad EDF har, gott riv i starten iaf

    Superhero

  20. #60
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag hade nöjt mig med en låg överflygning i slutet, men detta gick också bra.
    Kanon
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •