Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur ändrar jag 5-0V till 0-1V?

  1. #1

    Question Hur ändrar jag 5-0V till 0-1V?

    Hej, jag behöver lite hjälp från någon som är bättre än mig på elektronik.Jag har en videomottagare med RSSI där 5V är sämst signal och 1V är bäst. Saken är den att jag vill ändra signalen så att det blir att 1V är bäst och 0V är sämst.Alltså jag behöver både invertera signalen och minska intervallet. Att minska intervallet är enkelt, dvs från 5-0 till 1-0. Men att ändra 1-0 verkar bli knepigare. Jag har köpt några OPAMPar för detta men vet inte riktigt hur jag ska bygga?Någon som har några bra idéer eller skisser?

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Är drivspänningen 5 V?

  3. #3

    Standard

    Ja det kan den väl vara om det behövs. Jag kommer att ha ett 3S-batteri i markstationen och en boost/buck-omvandlare inställd på 12V. Sen tänkte jag ha två USB-uttag för laddning av diverse prylar och dessa kräver ju 5V så det kommer att finnas tillgängligt.

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Du kan invertera och skala signalen i ett steg med en op-amp: http://en.wikipedia.org/wiki/Operati...ting_amplifier
    /A

  5. #5

  6. #6

    Standard

    Tackar för svaren. Hade faktiskt inte tänkt att det ju går att simulera, det är ju perfekt!

  7. #7

    Standard

    Nu har jag beställt en Arduino UNO samt en 16x2 LCD som jag också kan använda. På den skulle jag kunna visa både RSSI samt batteri spänning och in-/utspänning.

    EDIT: Nu har jag beställt en 16x4 display så att jag kan visa fyra rader. Om jag bara lyckas hitta en strömsensor så kan jag se aktuell strömförbrukning etc.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2012-11-25 klockan 15:42.

Liknande ämnen

  1. Roderinställningar som ändrar sig!
    Av puggen i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 21:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •