Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Maiden DJI F450 Naza

  1. #1

    Standard Maiden DJI F450 Naza

    Nu när jag spammat detta boardet med diverse frågor, dumma som mindre dumma så tänkte bara säga vad imponerad jag blev över denna maskinen, har kollat timtal av youtube filmer och funderat kring hur mycket som är skill hos piloten och hur mycket som är Nazas förtjänst. Idag blev farkosten klar och allting är helt än så länge

    Har bara flugit någon Esky coazial heli som jag köpte på hobbex för några år sedan, men jävlar vilken kick det var att flyga denna maskinen. Den ställde sig så fint och hovrade på 50% gas om sig bör, driftade lite åt de olika hållen men det ska den ju eftersom jag ej har GPS modulen.

    Har dock något jag funderade kring när jag flög. Quaden tenderade till att vobbla någon gång då och då när den hovrade, det var mellan höger motor bak och vänster motor fram, som den tippade fram och tillbaka litegrand, är detta för att naza kompenserar eller kan kan det bero på något annat?

    Jag satte alla gains på default i Nazan. Läste igenom manualen ett par ggr men fick inte riktigt kläm på exakt vad gainsen gör, jag förstår att det är någon typ av kännslighet, men det måste vara när nazan försöker stabilisera sig, för mina gains/expo sätter jag ju i min TX?

    Nu laddas batterierna och det skall ut snart igen
    Jag kör 3S 2200mAh med 10x propparna btw.

  2. #2

    Standard Maiden DJI F450 Naza

    Kul! Jag började själv med denna hobby i somras och hade ett tag en F450. Jag minns inte exakt vilka värden jag hade men du behöver jobba lite med dem i Naza-verktyget.

    Jag tror jag fick höja lite från default, typ 145, 145, 145, 100 och 95, 95. Hittade lite inspiration på https://docs.google.com/a/sjuab.se/s...ZbUhxZ3c&pli=1 när jag testade mig fram, vilket är vad man får göra

    I min sändare har jag lite expo och en kurva på gasen bara för att göra den lite mindre känslig i mittenlägena. Det har inget med hur Nazan kompenserar under flygning. Du kan iof ha gains på en poti och justera under flygning, kanske var det du menade?

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  3. #3

    Standard

    Det jag fortfarande inte förstår är värderna i Nazan.. Gainsen man sätter, är det fördröjningen på hur den ska styra när man har i mittenläget? Eller vad exakt gör gainsen i Naza? Tror jag är rätt trög, men lyckas inte lista ut vad det är exakt.

    Vad blir skillnaden på om jag ökar från dem värderna jag har nu, 100% rakt över, till de värderna du skrev, t ex? Blir den mjukare och lugnare eller mera ryckig och snabb?

    Kan det vara gainsen som påverkar att den vobblar lite, som jag skrev ovan?

  4. #4

    Standard Maiden DJI F450 Naza

    Troligen men kan naturligtvis vara andra orsaker som t ex obalans i motorer eller propellrar.

    Jag har inte brytt mig om att förstå det exakt utan mer effekten av ändringarna, på min setup. Generellt kan man säga att högre gains gör den känsligare och kompenserar hårdare, för mycket så vobblar den. DJI tycker jag har förenklat det mycket i sitt gränssnitt mot många andra. Jag tycker man förklarar teorierna bakom multikoptrar bra på openpilot.org.

    Jag brukar skruva upp gains till den börjar vobbla och sedan sänka lite i taget tills den precis slutar. Sänk inte för mycket för då blir den "slö".

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  5. #5

    Standard

    Okej, då är de som jag trott, med gains osv. Jag tänker inte använda standard propparna som DJI skickat med, hört mycket om att dem är dåliga, obalans och går lätt sönder. Har tänkt införskaffa mig ett par Graupner proppar som verkar tåla bra mycket mera än dessa. Vart skulle du rekommendera att köpa dem ifrån?

  6. #6
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Kör APC proppar på mina maskiner , billiga välbalanserade och aldrig gått sönder för mig , lätta att få tag i tex på www.rcflight.se skickar snabbt
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  7. #7

    Standard

    Jag köpte mina Graupner proppar på www.electronicarc.com

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: Maiden DJI F450 Naza

    Carbix.se har graupner. Tyvärr så verkar dom ha höjt priset. Sist jag köpte där tror jag dom kostade 55 kr/st

  9. #9

    Standard Maiden DJI F450 Naza

    Jag brukar handla dem från mikrokopter.nu, tror det var 49 de kostade senast. Har dem oftast dagen efter beställning

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: Maiden DJI F450 Naza

    Just det! Det stämmer ju att det var där jag köpte sist också

  11. #11

    Standard

    Hur mycket extra flygtid får man om man byter ut ett 3s till 4s? Eftersom 4s väger mera så går det åt mera kräm att lyfta maskinen..
    Ger ett 3S 5000mAh lika mycket tid som ett 4S 5000mAh?
    Jag vet att med ett 4S får motorerna ett högra varv eftersom det är mera ström i, men som sagt så blir maskinen väldigt mycket tyngre..

    Jag antar att det finns en formel för att räkna ut detta med lyftkraft, men där ser ni, där slutar min kunskap och tänkande

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av slaffe Visa inlägg
    Hur mycket extra flygtid får man om man byter ut ett 3s till 4s? Eftersom 4s väger mera så går det åt mera kräm att lyfta maskinen..
    Ger ett 3S 5000mAh lika mycket tid som ett 4S 5000mAh?
    Jag vet att med ett 4S får motorerna ett högra varv eftersom det är mera ström i, men som sagt så blir maskinen väldigt mycket tyngre..

    Jag antar att det finns en formel för att räkna ut detta med lyftkraft, men där ser ni, där slutar min kunskap och tänkande
    Många av dina frågor är samma som jag hade och en del av dem fortfarande har

    Mina erfarenheter är att givet att man tar hänsyn till motorernas effekt och använder "rätt" storlek på propellrarna givet A och V så är skillnaderna i flygtid marginell. För min del gillar jag lite mindre proppar, 8" och 9", som jag tycker fungerar bättre i vind, vilket vi alltid har i Skåne Tycker också att koptern blir lite mer agil i sitt beteende.

    Jag flyger också med en Mikrokopter-bestyckad Cinestar 8 och i somras hittade jag en bra sida på deras Wiki som jag tyckte beskrev det bra. http://www.mikrokopter.de/ucwiki/en/FlightTime

    Lekte också lite med http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm?ecalc innan för att jämföra olika alternativ.

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det inte mer ström utan mer energi, oftast behöver du minska propparna för samma kraft med det nya batteriet med mer energi. Vad som oftast händer är att med fler celler drar motorerna mindre ström och då är det lätt att förstå att batterierna vara längre.

    R=U/I
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Inte mer ström utan högre spänning skulle jag säga. energi är ju vA eller wH .

    vad är det du får ut av R=U/I ?

    Tycker oftast det handlar om att få till en perfekt balans mellan accval motorval proppval m.m
    jag har en maskin som överlägset flyger bäst med 4cell och 8" proppar sen har jag en till som har samma
    vikt men som har längre armar , den har jag fått och flyga som bäst med 3cell och 10" proppar.

    Jag har iallafall aldrig kommit fram till nån formel som kan tala om exakt vad man skall ha utan det blir alltid lite testande.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #15
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Off topic sorry men intresserad

    Jag flyger också med en Mikrokopter-bestyckad Cinestar 8 och i somras hittade jag en bra sida på deras Wiki som jag tyckte beskrev det bra. http://www.mikrokopter.de/ucwiki/en/FlightTime
    MK har ju väldigt bra flygtider enligt deras sida, deras maskiner är iof hyfsat lätta , vad har du för flygtider på din Cinestar ? accar ? vikt ?
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  16. #16

    Standard

    Jag hade tänkt använda samma batteri till fpv kameran och sändaren så för att slippa strul med att minska voltantalet då tx och cam är för 3S så antar jag att det får bli ett 3S batteri, vill ha så lång flygtid som möjligt. ett 3S 5000mAh och graupner 9x5 eller 10x5 antar jag.. Verkar som man måste testa, men det blir dyra tester att köpa nya accar och proppar för att testa :P

  17. #17

    Standard Sv: Maiden DJI F450 Naza

    Citat Ursprungligen postat av slaffe Visa inlägg
    Jag hade tänkt använda samma batteri till fpv kameran och sändaren så för att slippa strul med att minska voltantalet då tx och cam är för 3S så antar jag att det får bli ett 3S batteri, vill ha så lång flygtid som möjligt. ett 3S 5000mAh och graupner 9x5 eller 10x5 antar jag.. Verkar som man måste testa, men det blir dyra tester att köpa nya accar och proppar för att testa :P
    Det är tjusningen

    Du kan ju alltid ta ner spänningen eller plocka ut det från 3 celler på balanskontakten.

    --
    S

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  18. #18

    Standard

    Jo det kan jag förvisso göra, har dock 2st 3s batterier hemma, hur fungerar det att koppla ihop dessa? 2st 3S 2200 mAh tror jag. Kanske är dumt att börja trixa med sådant..
    Som sagt, visst kan man köpa någon BEC som drar ner volt antalet, men då blir det ännu mera pryttlar på farkosten, men frågar är om jag tjänar på det? Som sagt går det att testa, köpa ett 4S och några andra proppar, antar 9x5 graupner fungerar fint till både 3S och 4S..

  19. #19

    Standard Sv: Maiden DJI F450 Naza

    Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlägg
    Off topic sorry men intresserad



    MK har ju väldigt bra flygtider enligt deras sida, deras maskiner är iof hyfsat lätta , vad har du för flygtider på din Cinestar ? accar ? vikt ?
    Min väger ca 7 kg med gimbal och kamera, Sony CX740, och med ett 4s på 6200 får jag cirka 8-10 minuter. Då är det lugn flygning och hovrande.

    --
    S

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  20. #20

    Standard

    Hehe, ja det är lite skillnad. Denna lilla maskinen väger med batteri fpv kamera sändare ca 1,2kg Dock är det en klumpig jävla sändare jag fick tag på, ca 80g för den..

Liknande ämnen

  1. DJI F450 med NAZA GPS
    Av Sickan i forum Quad
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 20:37
  2. Dji NAZA F450 Multicopter GoPro
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-09, 14:57
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-28, 16:43
  4. Provflygning DJI F450 Naza
    Av Defuncta i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 20:34
  5. DJI Naza ARF paket F450 Hjälp...
    Av Mr100 i forum Quad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •