Reklam

 
Sidan 1 av 24 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 466

Ämne: SAAB 210 Lilldraken!

  1. #1
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard SAAB 210 Lilldraken!

    Smygstartar en byggtråd på ett ovanligt projekt.
    Jag har varit sugen på att ygga en Lilldrake en längre tid och nu har jag ritat så pass mycket på den att jag kan lägga ut lite bilder, fast bygget finns bara digitalt ännu.
    Vad är då Lilldraken för maskin?
    Saab 210 (Lilldraken) var ett provflygplan byggt i en mindre skala inför utvecklingen av dubbel-delta koncept till Saab 35 Draken. Även om det aldrig officiellt namngavs av Saab något annat namn än Draken, fick den det inofficiella smeknamnet Lilldraken efter den första flygningen av prototypen av Saab 35. Flygplanet påminner om Messerschmitt P111. Ritningarna kan ha kommit via Schweiz med hjälp av SAAB:s Frid Wanström tillsammans med några tyska konstruktörer däribland Dr Behrbohm hösten 1945.

    Min maskin blir vesion A i 27% skala, det vill säga ca 1700mm spännvidd och nästan 2200mm lång.

    Har kommit till det stadiet att välja vad för landställ, vingrör/stång, jag ska använda! ska jag ha service/motorlucka på över eller undersidan av modellen! mm en del att fundera på alltså.
    Lite bilder på fullskalan och på cad modellen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	saab-210-lilldraken-early-version.jpg 
Visningar:	1730 
Storlek:	55,9 KB 
Id:	34351Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	122SAAB210redU.jpg 
Visningar:	1591 
Storlek:	65,6 KB 
Id:	34350Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	saab-210-lilldraken-early-version-with-bengt-olow.jpg 
Visningar:	3115 
Storlek:	71,6 KB 
Id:	34352Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAAB 210 0004.jpg 
Visningar:	1059 
Storlek:	31,3 KB 
Id:	34353Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAAB 210 0005.jpg 
Visningar:	831 
Storlek:	28,8 KB 
Id:	34354Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAAB 210 0001.jpg 
Visningar:	964 
Storlek:	79,5 KB 
Id:	34355Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAAB 210 0003.jpg 
Visningar:	737 
Storlek:	37,0 KB 
Id:	34356
    Alla tipps på Landställ och dyligt är varmt välkommet
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  2. #2
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Kul projekt! Ska bli intressant att följa.
    Vad planerar du ha för motor?

    Lycka till.
    /Jocke.
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  3. #3
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tack Jocke!
    Jag planerar att använda Kingtech K80 men det är inte skrivet i sten ännu.
    Jag fortsätter att rita!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  4. #4

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 819
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Intressant projekt Christer! Ytterligare ett som skall följas med stort intresse!


    Göran

  5. #5
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ritandet går vidare och jag kollar lite på landningsställen.
    Var hittar man landställsben av gaffeltyp som tar ett 135mm hjul?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  6. #6
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap
    Retroholic!

  7. #7
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 140
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    oh fränt med en ovanlig modell =))
    lycka till med bygget!

  8. #8
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Sv: SAAB 210 Lilldraken!

    Mycket intressant, det här får man inte missa

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #9
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Tack Thomas! bra länk men tyvärr inget passande ben, får förmodligen göra ett eget ändå
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  10. #10
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DennanHMFK Visa inlägg
    oh fränt med en ovanlig modell =))
    lycka till med bygget!
    Tackar! jag verkar bara göra ovanliga maskiner
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  11. #11
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Mycket intressant, det här får man inte missa

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Kul!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  12. #12
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har ritat lite mera, plats för bränsletankar, och landställsfästen är ju bra att ha!
    Hade tänkt köpa färdiga landningsställ och landställsben den här gången men det verkar skita sig
    Har börjat att skissa på elektriska ställ
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAAB 210 huvudställ001.jpg 
Visningar:	472 
Storlek:	27,5 KB 
Id:	34474Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAAB 210 0007.jpg 
Visningar:	548 
Storlek:	79,4 KB 
Id:	34473Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAAB 210 0006.jpg 
Visningar:	477 
Storlek:	60,4 KB 
Id:	34472
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  13. #13
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Vi pratade om tyngdpunkt på en sådan modell av flygplan om vart den bör ligga.

    Nu spånar jag utan att ha några kunskaper.

    Du har en delta som du flyger med idag, som dessutom flyger bra. Jag/vi minns ju hur dramatiskt det var när du flög första gången med den med tyngdpunkten för långt bak.

    Skulle man kunna räkna ut hur många procent av den totala vingytan som ligger framför tyngdpunkten och göra likadant för att bestämma en tyngdpunkt på lilldraken....eller är jag helt ute och "cyklar"?

    Kanske finns någon som läser den här tråden med kunskaper om detta.

    Har för mig att jag läst någonstans att när man utvecklade lilldraken så gjorde man en "swingline" pappmodell och snurrade runt med och trimmade med vikter tills man fick pappmodellen att flyga snyggt, men det kanske bara var/är en anektdot.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Så länge du håller dig under ljudhastigheten ska väl nasas kalkylator räcka
    http://www.nasascale.org/howtos/mac-calculator.htm eller willington som ger samma resultat
    http://www.willingtons.com/aircraft_...vity_calcu.htm
    fredrik

  15. #15
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Så länge du håller dig under ljudhastigheten ska väl nasas kalkylator räcka
    http://www.nasascale.org/howtos/mac-calculator.htm eller willington som ger samma resultat
    http://www.willingtons.com/aircraft_...vity_calcu.htm
    Mja, stämmer det verkligen, räknas inte ett sådant flygplan till dubbeldeltor?
    Jag inbillar mig att det är lite mer komplicerat än så.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  16. #16
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Man skulle kunna skära ut en profilmodell i depron att prova med, man bör kunna komma rätt nära med en sådan.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  17. #17
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Man skulle kunna skära ut en profilmodell i depron att prova med, man bör kunna komma rätt nära med en sådan.
    Du menar att man skall glidflyga med den? Tjaa, varför inte?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  18. #18
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    För bra många år sedan byggde jag en propellerdriven modell av Draken där vingen helt enkelt bestod av 6 mm balsaflak. Modellen var inspirerad av Bosse Gårdstads A4 men försågs med en vinge som har samma planform som J-35:an
    Efter diverse experimenterade kom jag fram till att flygplanet flög väldigt bra om tyngdpunkten låg något lite framför "vingknäcken" om jag minns rätt. Detta kanske kan vara en utgångspunkt även för lill-Drakens tyngdpunktsplacering.

    Aerodynamiken kring en dubbeldeltavinge är mycket annorlunda jämfört med mer ordinära planformor. Detta gör att en dubbeldeltas neutralpunkt är väldigt svår att förutsäga med de vanliga geometriska metoder som används i diverse tyngdpunktsberäkningsprogram. Intressant nog så hade fullskala-Draken vissa kritiska hastigheter (i underljudsfart) då det var longitudinellt instabilt.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  19. #19
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Får jag oxå fundera lite kring denna hära?
    Min fundering o tro är att det ligger straxt framför huvudställen på orginalet,ungefär vid knäcken,om man utgår från det o gör något i glidflygarväg så lär det gå att testa..
    Ställinfästningen brukar ligga straxt bakom CG för att den ska vara lagom lätt på noshjulet..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  20. #20
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Klart du får fudera över detta Bokis! Och jag håller med om din teori att TP ligger strax framför hjulen på dom flesta maskiner.
    Men Saab 210 var ett experimentflygplan och hade från början vattentankar både fram och bak för att kunna pumpa vatten mellan tankarna, och på så sätt ändra tyngdpunkten under flygning, vattentankarna ersattes senare med fasta vikter, på grund av detta kan man tänka att huvudhjulen är placerade lite längre bak än optimalt för att vara på den säkra sidan när TP flyttats med vattnet längst bak.
    Om man tittar på stora draken 35 så har jag för mig utan att vara säker, på att TP lgger vid knäcken, men Lilldraken har inte samma vinklar på deltorna så man kan inte riktigt lita på det heller, men helt klart i närheten av knäcken blir det vilket som.
    Som tur är så är detta problem minst ett år bort innan jag har någon modell att lasta vikter i
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

Liknande ämnen

  1. SAAB J 21
    Av Fyhren i forum Skalamodeller
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2015-09-02, 19:38
  2. Saab j21r
    Av Pekkala i forum Byggdagboken
    Svar: 285
    Senaste inlägg: 2013-09-12, 21:02
  3. Saab b18
    Av Nyzell i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 14:45
  4. MJD Saab J21
    Av jonols i forum Byggdagboken
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 22:50
  5. MJD Saab J21
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 12:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •