Reklam

 
Sidan 16 av 24 FörstaFörsta ... 61112131415161718192021 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 466

Ämne: SAAB 210 Lilldraken!

  1. #301
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zkeeter Visa inlägg
    Äntligen en bild där man inser hur stoooor din "lilla" prototyp verklig är!
    Kanske är en baktanke med att man troligen blir arbetslös i Februari, blir lättare att planera in ett eftermiddagsbesök då det faktiskt är nästgårds vi bor! (16 mil enkel resa?) Misstänker att far din även han har något nytt i byggkammaren så man får väl besöka han med.. ;-)
    Tråkigt att du blir arbetslös . ja det är ju bara ett längre stenkast över skogen! å du är välkommen på besök.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  2. #302
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zkeeter Visa inlägg
    Äntligen en bild där man inser hur stoooor din "lilla" prototyp verklig är!
    Kanske är en baktanke med att man troligen blir arbetslös i Februari, blir lättare att planera in ett eftermiddagsbesök då det faktiskt är nästgårds vi bor! (16 mil enkel resa?) Misstänker att far din även han har något nytt i byggkammaren så man får väl besöka han med.. ;-)
    Klart att du skall göra ett besök, även om jag inte har något lika spännande som Christer.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #303
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Här har det inte hänt speciellt mycket!
    Men jag har i alla fall färdigställt min julklapp till mig själv
    Den väntar bara på att asfalten ska titta fram!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	p5130445.jpg 
Visningar:	264 
Storlek:	58,8 KB 
Id:	50065
    Men lite har det ändå blivit på Saaben, en hopknycklad kabelhärva t,ex.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P5130440.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	76,6 KB 
Id:	50064
    Jobbar lite på att snygga till förarplatsen med sidopaneler och planerar stol mm.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P5130441.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	57,0 KB 
Id:	50066Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	p5130442.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	82,1 KB 
Id:	50067
    Tittar även över motor och tankutrymme, har gjort en tankmockup för att se
    hur stora tankar av standardstorlek jag får plats med, och vad gäller motor så vet jag inte hur jag ska göra.
    Jag behöver en motor i storleksordning 10-12 kg, ny eller begagnad är frågan!
    Med tanke på att motorn i min J21R bara gick ca 16 timmar på 4 år så vet jag inte om det är försvarbart att köpa en ny motor om jag kan hitta en bättre begagnad till rätt kurs!
    Tips, tankar och förslag om motorer välkomnas
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	p5130443.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	59,4 KB 
Id:	50068Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	p5130444.jpg 
Visningar:	160 
Storlek:	79,9 KB 
Id:	50069
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  4. #304
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 028
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Huggorm med 40mm utblås kommer gå undan :-)
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  5. #305
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Huggorm med 40mm utblås kommer gå undan :-)
    Hoppas det Är det rätt att röret ska sticka ut sådär bak i rumpan på ormen?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  6. #306
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 028
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Hoppas det Är det rätt att röret ska sticka ut sådär bak i rumpan på ormen?
    Röret är universal. Minns inte på rak arm om du hade Kolibri, men har för mig det, då klipper man röret 2-3cm in, du får en venturiverkan som kyler hela modellen mycket effektivt. För P20 måste det sticka ut eftersom den rackaren är rena eldkastaren. Venturiverkan är bra, men den klarar inte vad som helst :-P

    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  7. #307
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Är fortfarande helt fascinerad av kombinationen glödande metall som hålls i luften av frigolit. Vet att det funkar och hur det funkar men känns så fel


    Åter till bygget, hur detaljerat skala skall du gå i cockpiten?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #308
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Röret är universal. Minns inte på rak arm om du hade Kolibri, men har för mig det, då klipper man röret 2-3cm in, du får en venturiverkan som kyler hela modellen mycket effektivt. För P20 måste det sticka ut eftersom den rackaren är rena eldkastaren. Venturiverkan är bra, men den klarar inte vad som helst :-P
    Då är det som jag hade för mig, men ville inte kapa om det fanns en tanke med att den skulle sticka ut!
    Men jag får ta fram saxen och fixa!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  9. #309
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Är fortfarande helt fascinerad av kombinationen glödande metall som hålls i luften av frigolit. Vet att det funkar och hur det funkar men känns så fel


    Åter till bygget, hur detaljerat skala skall du gå i cockpiten?
    I nuläget så blir det inte så detaljerat, men något som liknar insrumentbräda och stol med pilot ska det i alla fall bli.
    Jag tänkte ha den flygandes först så får vi se om det blir fler skaladetaljer senare!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  10. #310
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ja men då har jag en motor på väg hem! Den kommer om några veckor så nu kan jag börja planera placering av diverse utrustning lite bättre!
    Det är även en ugn på gång för att vacuumforma huven! Lip bygger den för han har nytta av den sedan också!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  11. #311
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Denna hemjobbaronsdagskväll fick det bli lite svarvning av delar till fälgarna!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1017231.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	72,5 KB 
Id:	50316
    Få se om jag kan svarva resterande fälghalvor nästa onsdag.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  12. #312
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Det händer lite av varje lite över allt just nu!

    Jag tänkte att det skulle gå en duckt genom kroppen på denna maskin så då får man väl snickra på det
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	p6020449.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	66,2 KB 
Id:	50504Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6050454.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	76,5 KB 
Id:	50505Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6050453.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	77,3 KB 
Id:	50506
    Å lite annan förarplatspyssel
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6020451.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	64,1 KB 
Id:	50507Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6020452.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	78,8 KB 
Id:	50508
    Bromscylinder och landställsstyrning tillsammans med kabelhärva
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	p6020448.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	89,0 KB 
Id:	50509

    Väntar på att ugnen till vacuuformningsutrustningen ska bli klar!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  13. #313
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Hmm, hade jag haft lite aluminium så skulle den vara klar, det är bara det som fattas.

    Har plasten kommit?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  14. #314
    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    248
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Snyggt Christer.
    Ser du skall ha hydrauliska bromsar. Jag använder vatten istället för olja i de 3 maskiner som jag
    har det installerat. Blir mindre kladdigt vid luftningar o läckage men funkar bra. Fryser förstås vid minusgrader men då
    brukar jag inte flyga ändå.
    Blir intressant o se vacuumformningen.
    //Gunnar

  15. #315
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Hmm, hade jag haft lite aluminium så skulle den vara klar, det är bara det som fattas.

    Har plasten kommit?
    Då fixar jag aluplåten, den står i garaget
    Ja plasten har kommit!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  16. #316
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PGAstrom Visa inlägg
    Snyggt Christer.
    Ser du skall ha hydrauliska bromsar. Jag använder vatten istället för olja i de 3 maskiner som jag
    har det installerat. Blir mindre kladdigt vid luftningar o läckage men funkar bra. Fryser förstås vid minusgrader men då
    brukar jag inte flyga ändå.
    Blir intressant o se vacuumformningen.
    //Gunnar
    Tack Gunnar!
    Bra tips det ska jag prova! har haft mina funderingar kring eventuellt oljesöl.

    Blir det karlskoga för er i år också?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  17. #317
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PGAstrom Visa inlägg
    Snyggt Christer.
    Ser du skall ha hydrauliska bromsar. Jag använder vatten istället för olja i de 3 maskiner som jag
    har det installerat. Blir mindre kladdigt vid luftningar o läckage men funkar bra. Fryser förstås vid minusgrader men då
    brukar jag inte flyga ändå.
    Blir intressant o se vacuumformningen.
    //Gunnar
    Intressant, om man blandar ut med lite glykol, blir det för kladdigt eller risk för korrision på komponenter? Så slipper man fundera på minusgraderna med
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  18. #318
    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    248
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Det blir nog Karlskoga första helgen i Juli i år också, hoppas det inte krockar med Östersund.
    Hur blir det för Er?
    Jag tror nog att glykolen inte har någon risk för korrosion men eftersom det är en sockerlösning klibbar det nog ihop efter
    en tid. Har funderat på sprit men den brukar jag använda invärtes istället, och så avdunstar den. Man skall akta sig
    för spritmissbruk
    Jag använde symaskinsolja i början med mycket kladd och efter ett tag så blev gummit på hjulen mjukare och ville kränga av fälgarna. Efter övergång till vatten så har jag inte haft ett enda problem annat än om en slang hoppat av eller gått läck.
    Fördelen blir då att det är bara att torka upp, laga o fylla på utan en jättesanering av flygplan och övrigt runtomkring.

  19. #319
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tyvärr så krockar Östersund och Karlskoga i år igen, men detta år är jag sugen på Karlskoga!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  20. #320
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Fredagsmys!
    En bit av ducten börjar ta form, den blir demonterbar för att kunna komma åt tankar och diverse annat.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6050455.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	75,2 KB 
Id:	50519Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6050456.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	72,6 KB 
Id:	50520
    I onsdags så svarvade jag färdigt på fälgarna, så idag fick jag hjälp av en bra kille på jobbet med att fräsa lite, sedan glasblästring och klarlack så är fälgarna färdiga för montering. Jag använder däck från Dubro
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6050459.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	74,2 KB 
Id:	50521Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6050458.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	84,3 KB 
Id:	50522Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6050460.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	76,2 KB 
Id:	50523
    Bromsarna är från eurokit tror jag, rätta mig om jag har fel!
    Monterat på landställsbenen!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6060461.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	53,3 KB 
Id:	50524Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6060462.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	75,6 KB 
Id:	50525
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

Liknande ämnen

  1. SAAB J 21
    Av Fyhren i forum Skalamodeller
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2015-09-02, 19:38
  2. Saab j21r
    Av Pekkala i forum Byggdagboken
    Svar: 285
    Senaste inlägg: 2013-09-12, 21:02
  3. Saab b18
    Av Nyzell i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 14:45
  4. MJD Saab J21
    Av jonols i forum Byggdagboken
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 22:50
  5. MJD Saab J21
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 12:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •