Så här på ett ungefär
http://www.youtube.com/watch?v=3dxo4k4y77s
Så här på ett ungefär
http://www.youtube.com/watch?v=3dxo4k4y77s
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete
Mycket imponerad av ditt bygge .. Skall bli ricktigt spännnande att få se det kanske till sommaren möten. :-)
Håller med föregående talare, riktigt snyggt blir det.
//Lasse
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete
Hej Christer,
Det blir så grant att man nästan blir tårögd!
Hur stor bit behöver du för huven? Jag har några meter PET-plast som om jag minns rätt är 0,5 mm tjock. Om du tror det fungerar kan du höra av dig.
MVH
Kjell
Svårt att gissa hur stor bit det går åt. Det blir lättare ju mer material man har på sidorna att "fördela utsträckningen" i och så beror det förstås på hur bra uppvärmning och vacumsug...Trial and error! Det största problemet för mig är att få till en bra uppvärmning när formatet blir stort och köksugnen inte längre räcker till. Har fortfarande inte lyckats göra en bra främre huv till MFIn...
Jag har 0.7mm PET i formatet 90x130 cm och 0.5mm PET i bredd 65cm på rulle. Går att rulla ihop ganska hårt och skicka som postpaket.
MVH
Kjell
Får jag köpa ett ark 0,7 av dig så får gubben Lip visa sina kunskaper i vacuumformning
Han har ju slarvat med det yrkesmässigt någon gång under nittonhundratalet och påstår att det går hur bra som helst
Skicka gärna ett pm på vad du vill ha för plast inklusive postpaket och ett konto jag kan betala till!
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete
Jaha......så blev man inblandad i det här också.
Tänk att det måste till en urgammal gubbe för att vissa saker skall fungera.
Tänk bara på att pluggen/mallen måste vara lika blank som du vill ha resultatet och att ytan dessutom skall tåla värmen så att det inte kladdar.
Hur bred lång hög skall den färdiga huven vara?
/Lasse
Modellflygare sedan 1952
Fullskalaflygare åren 1964-1978.
Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.
Hmmfp.... det inlägget hade jag inte sett, får väl skylla på att datorn beter sig konstig ibland.
Vad jag kan se på den skissen så bör du kunna få fem försök att lyckas med 0,7x900x1300mm.
Jag förutsätter att materialet är PETG. Det finns även PETA som inte är lika lätt att vacuumforma.
Ser att det finns en negativ vinkel en bit på huven, jag föreslår att du gör formen ca 20mm högre än färdigt mått så att man kan klippa lös huven längst ner, då kanske det går att kränga av huven från formen.
Du bör nog förlänga huven ca 100mm så att det tvära slutet kan avslutas jämt neråt samt runda av från sidorna, annars är det risk att det blir besvärliga veck.
/Lasse
Modellflygare sedan 1952
Fullskalaflygare åren 1964-1978.
Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.
Formen är redan klar förutom sista färglagret
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete
Vad använder du för material till formen? CNC-fräser eller handformar?
Undrar
Kjell Nilsson
Jag har MDF board som är CNC-fräst! se post 196
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete
Är det någon vänlig själ som har bilder på lilldrakens förarplats? eller vet var man hittar sådana?
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete
Du kanske kan hitta nåt här? https://www.google.se/search?q=saab+...L&ved=0CCgQsAQ
/\/\vh // /\/\r J.
Du kanske skulle ta chansen och prova på Linköpings flygmuseum.
De brukar ju vara intresserade av flygplan och i detta fallet förmodligen mycket.
Gunnar
info@flygvapenmuseum.se