Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bra halvsymmetrisk vingprofil ??

  1. #1
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Bra halvsymmetrisk vingprofil ??

    Häpp!
    Sitter och bläddrar ibland tusentals vingprofiler http://www.ae.illinois.edu/m-selig/a...atabase.html#N .
    Jag letar efter en profil som är nästan symmetrisk. Önskemålet är relativt hög fart kombinerat med bra bärighet.

    NACA 2412 http://www.ae.illinois.edu/m-selig/a...s/naca2412.gif verkar hyfsad.

    Någon som har fler förslag??

    Tänkte profilen skulle passa till den här:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HallDownload.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	49,5 KB 
Id:	34362
    Retroholic!

  2. #2
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tycker inte att du behöver leta mera! 2412 och den lite tjockare 2414 har jag använt flera gånger med bra resultat, hyfsat snabb och bra lågfartsegenskaper.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har också använt/använder de profiler som Christer nämner och jag håller med.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag hittade ritningar i olika storlekar, den största 1/4.
    Är det av intresse?

    http://www.clevelandairline.com/
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag hittade en jättelista med profiler som används på olika flygplan, tyvärr var inte Hall's Bulldog med.
    Men den kanske intresserar någon...

    http://www.ae.illinois.edu/m-selig/ads/aircraft.html
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Jag hittade en jättelista med profiler som används på olika flygplan, tyvärr var inte Hall's Bulldog med.
    Men den kanske intresserar någon...

    http://www.ae.illinois.edu/m-selig/ads/aircraft.html
    Ja, det är "huvudsidan" till den sida jag länkade till. Fördelen med gif-bilderna är ju att man kan köra upp dom till lagom storlek i en kopiator.
    Retroholic!

  7. #7
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Tycker inte att du behöver leta mera! 2412 och den lite tjockare 2414 har jag använt flera gånger med bra resultat, hyfsat snabb och bra lågfartsegenskaper.
    Okej, "Looks good, works good"! Jag kör på den profilen...
    Retroholic!

  8. #8

    Standard

    Jag hittade ett fiffigt gratisprogram som skapar vingprofiler i DXF för ett tag sedan. Betalar man en en skvätt, så kan programmet göra mer än så.
    http://www.profili2.com/eng/default.htm

    Det var nytt för mig, men kanske skåpmat för er andra...

    Jag är långt ifrån någon specialist på vingprofiler, men vet att Calmaton har NACA 2415. Ganska fet profil, men Calmaton flyger ju som bekant inte så dåligt.

  9. #9
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Profili är ett bra och billigt program, har använt det i många år.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #10

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Varför inte välja den vingprofil som "bulldoggen" hade i original?

  11. #11

    Standard

    Hej Thomas!
    Otroligt läcker kärra!
    Din valda profil fungerar utmärkt, ska du bygga skalenligt borde du som Janne säger välja originalets profil. Pass upp!; avsmalnande vingar (även elliptiska) mår oftast bra att ha inbyggd skränkning, antingen genom att välja olika profiler på huvudvinge och gradvis mot spetsen, eller genom att se till att skränkningen byggs in under bygget (vrida till efteråt är sämre)!
    Lite kortfattad ving och profilteori:
    - Stor korda är alltid bra! Din valda förebild ser okej ut!
    - Lyftkraften bestäms av hur mycket luften accelereras nedåt, huvudsakligen anfallsvinkeln men för väldigt osymmetriska profiler påverkar även denna.
    - En tunn profil ger mindre frontyta=luftmotstånd, dvs är bra för höga farter
    - En tjock profil är bra för högre anfallsvinklar och ger högre motstånd, dvs bra för låga farter (men där är modellens vikt ännu viktigare!)

    Sammanfattningsvis, tunn profil för höga farter, tjock för lägre!

    OBS, för prestandaklasser exvis pylon eller segel blir profilen väldigt viktig, eftersom man då kan optimera lyft mot motstånd i ett begränsat hastighetsområde!

    Lycka till och posta bilder på bygget!
    KristianB

  12. #12
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Hej Kristian!
    Jo'rå, en byggtråd finns här!
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/34656-B-i-b
    Det blev en NACA 2414-profil, kanske lite väl tjock kanske för en 'räserkärra', men jag prioriterar nog bra flygegenskaper före speed.
    När jag ritade ut alla spryglarna med olika längd, så använde jag en gammal beprövad metod. Se post #160 i länken! Jag satte en nål i spetsen på den "kraftigaste" sprygeln och använde den som mall. Sedan mätte jag ut längden på varje sprygel på ritningen, förde över måtten från spetsen på mallsprygeln ("noll") till bakdelen av mallsprygeln. Nästa moment var att rita undersidan på den blivande sprygeln, vrida ner mallsprygeln för att få längdmåttet att stämma och rita av översidan på den blivande sprygeln.

    Nackdelen med denna metod är att spetsspryglarna blir aningen tjockare procentuellt sett, men jag tror inte det inverkar negativt något nämnvärt.
    Givetvis ska det byggas in skränkning med ett par grader för ökad stabilitet.
    Retroholic!

  13. #13
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 390
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Snyggt bygge Thomas! Jag följer din byggtråd med stort intrersse och hyser inga tvivel om att NACA 2412 kommer att fungera utmärkt.

    Jag roade mig med att kolla upp vilken vingprofil som användes på originalet i de böcker om mellankrigstidens racerflygplan som jag samlat på mig. Det tycks vara NACA M6 som tunnats ut till 75% av den ursprungliga tjockleken. Det var ett vanligt profilval på flera av dåtidens racermaskiner, bl.a. Gee Bee R1/R2. Profilen har lite "ankstjärt" vilket medför att den har ett lågt vridande moment. Man klarade sig därför med en något mindre stabilisatoryta jämfört med en mer traditionell profil och hoppades därigenom kunna vinna något lite i toppfart.

    Jag bifogar några bilder som jag plottat i Excel. De är i tur och ordning
    1) NACA M6, 75% (Hall Bulldog)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	NACA M6 0.75.gif 
Visningar:	108 
Storlek:	3,1 KB 
Id:	35587

    2) NACA 2412
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	NACA 2412.gif 
Visningar:	276 
Storlek:	3,3 KB 
Id:	35588

    3) NACA M6
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	NACA M6.gif 
Visningar:	174 
Storlek:	3,3 KB 
Id:	35589

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  14. #14

    Standard

    Bra tips där Michael, förebildens stabbe ser relativt liten ut. Säkert bättre att ha en S-schlag ankstjärtsprofil!
    KristianB

Liknande ämnen

  1. Vingprofil till en pylonracer?
    Av Kaptenklister i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 20:41
  2. Vingprofil på Kyosho trainer 40
    Av jre i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-06, 18:34
  3. Vingprofil
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 10:59
  4. Depron, vingprofil
    Av ricapp i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 09:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •