Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 89

Ämne: Markstation MkII

  1. #21

    Standard

    Det beror påvad jag använder kablarna till och vilken strömstyrka som gäller. 24AWG kan du nog använda till det mesta. Inte direkt ngt hifi-projekt där galenpannor lägger tusenlappar på någon meter kabel.

  2. #22

    Standard

    Klart man lägger tusenlappar på kabel, allt för hobbyn hehe! nej men skämt åsido tänkte även på att en säkring kunde vara fint att ha i, hur räknar man ut vad man behöver för en? sen tänkte jag använda någon typ av träskiva i låda, har tunn plywood hemma, duger detta eller ska man investera i något annat?

  3. #23

    Standard

    Tja det beror väl på, jag har alltid byggt panelerna i aluminium, det finns plåtar på Bauhaus.

  4. #24

    Standard

    Är det inte krångligare att arbeta med aluminium?

  5. #25

    Standard

    Kartong är enklare än plywood, men jag vill inte ha en markstation i kartong.

    Visst, det kan vara lite knepigt utan en fräs även om jag hittills har klarat mig utan. Men till den här hade jag tänkt använda en grym fräs som en kompis bygger ihop.

  6. #26

    Standard

    Jag använder mig nog av någon träskiva eller plast, har ingen fräs och heller ingen som jag kan låna av. när beräknar du ha en färdig låda?

  7. #27

    Standard

    Jag kanske bygger någon extra men delarna är ju inte gratis så i sådana fall kommer den att kosta lite.

    Aluminium (t=2-3mm) är helt klart möjligt att bearbeta med sticksåg, borr och fil/rasp även om det tar lite tid.

    Tiden beror på när polaren får sin fräs färdig... ja sen måste jag ju rita upp allt i CAD också...

  8. #28

    Standard

    Okej fint! Jag tänkte åka och handla en väska imorgon och funderar på mellanstorleken, dock hittar jag ingen uppgift för hur djup väskan är i locket, har du några siffor för detta?

  9. #29

    Standard

    Så där ja, nu har jag designat alla kopplingar mha Fritzing. Planen är att bygga en sk shield som monteras på min Arduino UNO R3. På shielden ska det sitta anslutningar för allt som ska kopplas in och ha ett externt gränssnitt, det blir enklare med installationen då.

    Om det är någon som har bättre koll på detta så får ni gärna hojta till om det verkar som om jag har gjort någon riktig tabbe?

    Exempelvis RSSI från videomottagarna tar jag både signal (0-5V) och jord. Men strömförsörjningen till videomottagarna är också ansluten till Arduinon med både plus och jord. Finns det någon risk för sk ground loop?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	BGS-shield_bb.jpg 
Visningar:	278 
Storlek:	73,6 KB 
Id:	35780

  10. #30

    Standard

    Jag har börjat att försöka placera ut komponenterna för att göra en egen PCB eller shield till arduinon men det är rätt så klurigt att få dit alla komponenterna... någon som är bra på detta och har lust att hjälpa till?

    Jag har gjort två försök men det blir inte så bra... alltid en massa anslutningar som inte går att koppla. Hade tänkt att försöka lösa det på ett kort som bara etsas på en sida. Om någon känner att de har tid så skicka mig ett PM så kan jag mejla Fritzing-filerna.

  11. #31
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    groundloops kan bli ett problem. ett alternativ är att cadda plats för 10 ohm resistorer på videojord. bygla dom. blir det problem så montera 10 ohm resistorer eller lämna dom öppna.

  12. #32

    Standard Re: Markstation MkII

    Kan tipsa om olimex ifall du vill göra ett dubbelsidigt kort istället, det kanske blir lättare då. Dom producerar ganska prisvärt enstaka kort som du gör ritningar etc på. Tror dom gör upp till 4 lager typ, men det blir självklart dyrare... :-)

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  13. #33

    Standard

    @Markusb
    Videojord? Det finns ingen videojord här? Jag ska dock ta bort jorden för RSSI, detta för att minska risken och förenkla installation.

    @frznlogic
    Jag tar nog och använder min proto shield istället, det blir billigare samt att den redan har flera anslutningspunkter för jord och +5V vilket gör allting mycket enklare. Får väl ta och göra anslutningarna mha koppartråd ist.

  14. #34
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    skrivfel, menade rssijord från videomottagarna.

  15. #35

    Standard

    Måste man köra med chassijord? eller räcker det att skicka in säkeringar?

  16. #36

    Standard

    Men var menar du att jag i så fall ska ansluta jorden? Resistor från jord till vad då?

    Jag tror att jag tar och skippar rssi-jord. Jag har har det i kabeln från mottagaren men ansluter den inte in till jord i arduinon.

  17. #37
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    En resistans på vägen är tillräcklig för att minimera ev jordloopströmmar.
    När jag bygger något utan att prototuptesta riktigt innan så gör jag det som ja beskrev. Gör plats för en resistor i serie med signaljorden fast jag byglar i första skedet. Får jag problem så sätter jag dit en resistans alternativt öppnar signaljorden om det ger bättre resultat. Det går förståss lika bra att göra detta på kabeln direkt men det är snabbt och enkelt att cadda in.
    Har använt det i många av mina hifibyggen där jordloopar kan ge väldigt otrevliga brum och störningar.

    Du lägger alltså bara en resistor i serie med signaljorden in på kortet.

    Några träffar från google om det,
    http://www.channld.com/hum.html
    http://midimagic.sgc-hosting.com/gndloop.htm

  18. #38

    Standard

    Ok, men om jag lika gärna kan skippa jorden verkar det ju enklare. Men jag ska iaf ta höjd för det.

  19. #39
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard Markstation MkII

    Timtimtim; Ett enkelt sätt att få en snygg finish på insidan utan fräs är att jobba med en 5-8mm masonitbit. Finns spillbitar på byggvaruhusen för nån tia. Den är lättbearbetad och har en blank sida som du fäster vinyl på. Kör mattsvart på min GS, blir superbra!
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  20. #40

    Standard

    Hittade en gammal masonitbit som jag skickar in snabbt och enkelt så kan man ju alltid byta sen! blir lite snurrig när det gäller alla utgångar och vad som verkligen behövs hehe
    Senast redigerat av Timtimtim den 2013-01-29 klockan 21:26.

Liknande ämnen

  1. Kajakens nya markstation
    Av kajakmannen i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-11-18, 17:01
  2. Skillnad med markstation!
    Av mageri i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 09:07
  3. Markstation i fickformat
    Av MrOvanhill i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 23:00
  4. Markstation
    Av aplund i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 16:36
  5. Min markstation
    Av Boopidoo i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-02-11, 10:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •