Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 89

Ämne: Markstation MkII

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Question Markstation MkII

    Nu är det dags för nästa version av markstation med:

    • Radio+TSLRS
    • Brillor (Fatshark aviator eller Foxtech AIO eller båda )
    • Skärm (Haier 10")
    • Rangevideo GS
    • Display med fyra rader för spänning in/ut, strömuttag samt RSSI för två mottagare
    • 2st Rangevideo 1.3 Deluxe VRx med RSSI
    • 1.3GHz CP omni
    • 1.3GHz CP riktad
    • Lawmate PV500 DVR
    • 3S batteri ca 4-8Ah
    • 4st AV-uttag, både med XS9JK samt RCA (ej bestämt antal av varje)
    • 2st AV-intag (XS9JK samt eventuellt även RCA)
    • 2st USB-uttag för strömförsörjning


    Det blir en utmaning att programmera i Arduino, har inte sett meningen tidigare men nu med ett specifikt projekt känns det riktigt roligt att ha som vinterprojekt.

    Arduinodelen kommer att bestå av:

    • Ardunio UNO R3
    • LCD 16x2 (2st) eller 16x4 (1st)
    • Ljudsignal för att varna vid låg batterispänning
    • Ljusindikator för ström på, samt indikering av batterispänning alternativt RSSI

  2. #2
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Ambitiöst!
    Ser ut som att du tänkt flyga en bit.

  3. #3

    Standard

    Nja, oftast kommer jag nog inte använda mer än en CP omni och mest använda RVGS som videosplitter. Men jag har ju prylarna liggandes så det är väl lika bra att börja använda dem. Först hade jag ju tänkt att visa RSSI och batterispänning etc med lösa LCD-displayer men med Arduino blir det en mindre komplicerad installation och snyggare.

  4. #4

    Standard

    Jag inser att det mesta arbetet kring markstationen kommer att bestå i att lära sig programmera arduino men det ska nog gå bra, har ju programmerat lite C innan även om det var 10år sedan och VB.NET för 5år sen. Men det är ju rätt så enkla grejer jag vill göra så det borde inte vara så svårt.

  5. #5

    Standard

    Vilken väska ska du trycka in allt i? och har du länk till skärmen?

  6. #6

  7. #7

    Standard

    Är det mellan väskan eller den stora? jag funderar på att skaffa mellan väskan men får allt plats i den tro?
    Senast redigerat av Timtimtim den 2013-01-01 klockan 15:14.

  8. #8

    Standard

    Jag har både mellanväskan och den stora. Allt beror ju på hur mycket du ska trycka in i den. I en av de stora får jag plats med min quad samt radio och batterier: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...Naza-och-TSLRS

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	282 
Storlek:	161,1 KB 
Id:	35502Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	192 
Storlek:	133,3 KB 
Id:	35501

  9. #9

    Standard

    Fint! ser fram emot att se den färdiga väskan! har du tänkt använda dig av divirsity via den här? och hur ska du placera antennerna?

    jag funderar på om man ska göra två hål i toppen av väskan för antenner, ett uttag för att sätta fast en klöver och ett uttag för att koppla via kabel till ett stativ med riktad antenn, är detta att föredra? något i den här stilen kanske. eller går det att få portablare än så och kanske tom slippa ta med sig stativ eller vad tycker du?
    Senast redigerat av Timtimtim den 2013-01-02 klockan 21:34.

  10. #10

    Standard

    Jag har tänkt låta en RVGS sköta diversitet i de fall jag väljer att ha en riktad antenn, men oftast kommer jag nog bara att använda en omni-antenn.

    Jag har ännu inte bestämt mig för hur videomottagaren med omni ska vara placerad och har lite förslag på hur man kan lösa det:
    1. Lös mottagare som hängs på utsidan av väskan vid upprättande. Jag har det så nu och det fungerar men det blir lite extra kablage och lösa delan inne i väskan varje gång man ska packa upp/ihop.
    2. Fast monterad mottagare med lös antenn som monteras på efter upprättande.
    3. Fast monterad mottagare med fast monterad antenn, troligtvis en vikbar antenn som kan fällas upp vid upprättande men som inte behöver skruvas på.


    Just nu sitter jag dock och pysslar med en arduino som är tänkt att hantera lite saker som spänningslarm och presentation av ex spänning och signalstyrkor/rssi. Det är lite krångligare än vad jag trodde från början. Inte så mycket att förstå vad jag ska göra men att allting kräver så mycket mer arbete än jag trodde.

  11. #11

    Standard

    Okej då är jag med! jag skippar nog arduino och använder mig av någon enklare lösning med voltmätare samt alarm, orkar inte böka för mycket Jag tycker alternativ 2 eller 3 verkar enklast, att ha antennen liggandes i väskan och sen bara skruva på den eller att bara fälla upp den, dock så ser jag ett problem om jag vill tex ha en klöver vilken jag har svårt att vika.

    Jag funderar på att beställa diversity kortet från RV och har tänkt använda detta till två mottagare, har i dagsläget en sån här mottagare men frågan är om jag ska köpa en till eller byta till antingen Racewood eller RV mottagarna deluxe? tanken är också att använda UHF system som inte störs ut av mottagarna (vilket jag läst att det kan göra med vissa mottagare?)

  12. #12

    Standard

    Om du ska ha diversitet baserat på RSSI är det mycket viktigt att mottagarna skickar likvärdiga signaler. Enklast är att köpa två identiska.

  13. #13

    Standard

    Jo men precis! var köper du dina kontakter/switchar RCA, strömuttag osv?

  14. #14

    Standard

    Lite överallt men mestadels via eBay.

  15. #15

    Standard

    Jo nästan allt finns ju på ebay har du någon favorithandlare som du vet har bra kvalitetsprylar?

    Är det någon skillnad på dom här två? 1 2

    Sen undrar jag vad man har USB anslutningar till? är det bara för laddning? och vilket material använder du till rambygget? plywood skivor?
    Senast redigerat av Timtimtim den 2013-01-05 klockan 18:44.

  16. #16

    Standard

    Bra kvalitetsprylar köper man inte på eBay. De kostar dessutom flis, har du lust att betala 200-300kr per kontakthalva så har elfa en hel del och det är snabb frakt.

    På eBay handlar jag grejer som oftast duger men inte mer. Däremot så kanske jag bara betala en 1-5% av vad det annars skulle kosta så det är acceptabelt tycker jag. Förutom eBay så har rs-online en hel del av både dyra och relativt billiga kontakter.

    Mina favoritkontakter just nu är XS9JK som är LEMO-liknande kontakter från Kina. De finns att hitta på eBay men jag köpte en masse från taobao (kinesiskt alternativ till eBay) via mistertaobao. För ca $40 kunde jag köpa 20st kompletta kontakter (dvs 40st kontakthalvor). Ungefär vad en kontakthalva kan kosta för en LEMO-kontakt. Givetvis är då kvaliteten otroligt mycket lägre men för mina tillämpningar så duger de gott.

    Vad gäller de länkade kontakterna så är den ena 5st och den andra 10st men bägge är inge bra enligt mig då de inte är låsbara.

    USB-A är enbart för laddning av ex gopro och lawmate DVR. USB-B är för att enkelt justera firmware för Arduino.

    Lådans ram kommer att vara fräst aluminium. Jag kommer att börja rita upp den i CAD snart. Hittills har jag dock modellerat lådans skal.

  17. #17

    Standard

    Du har ingen prototyp än att visa? Anledningen att jag kollade på dem är ju att fatsharkbrillorna har ju dem som standard finns det några låsbara tror du? Ellet är det bara XS9JK som går att låsa? Hur tänkte du lösa det med låsning av RCA? Eller ska du använda xs9jk till videosignalen också?
    Senast redigerat av Timtimtim den 2013-01-06 klockan 15:20.

  18. #18

    Standard

    Det finns massor av låsbara kontakter i olika utförande. Min favorit är antingen sk bajonett-, skruv- eller "latch"-låsning.

    Jag kommer att vanliga RCA, dvs ej låsbara men till mina brillor samt videomottagare kommer jag att ha både XS9JK samt RCA som alternativ.

  19. #19

    Standard

    Nu har jag kommit en bra bit avseende arduino och följande funktioner fungerar:
    • Spänningsövervakning av batteri, reglerad 12V och reglerad 5V
    • Larm (ljud och ljus) om spänningen understiger 3.3V/cell för 2S och 3S
    • Övervakning av signalstyrka från två videomottagare
    • Timerfunktion med återställningsknapp


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2013-01-08-16.58.46.jpg 
Visningar:	728 
Storlek:	63,8 KB 
Id:	35718

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Nu har jag kommit en bra bit avseende arduino och följande funktioner fungerar:
    • Spänningsövervakning av batteri, reglerad 12V och reglerad 5V
    • Larm (ljud och ljus) om spänningen understiger 3.3V/cell för 2S och 3S
    • Övervakning av signalstyrka från två videomottagare
    • Timerfunktion med återställningsknapp


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2013-01-08-16.58.46.jpg 
Visningar:	728 
Storlek:	63,8 KB 
Id:	35718
    Lust att dela med dig av koden som du har i arduino på bilden ovan?

    Tack!

Liknande ämnen

  1. Kajakens nya markstation
    Av kajakmannen i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-11-18, 16:01
  2. Skillnad med markstation!
    Av mageri i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 08:07
  3. Markstation i fickformat
    Av MrOvanhill i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 22:00
  4. Markstation
    Av aplund i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 15:36
  5. Min markstation
    Av Boopidoo i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-02-11, 09:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •