Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Oskäliga fraktkostnader?

  1. #21

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag va helt säker på att enhetsfrakt va något man avtalade med posten inte något som hobbyhandlarn själv kommit på ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  2. #22
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Det stå ganska klar på deras hemsida: Alltid enhetsfrakt 49kr. Högst upp till höger.
    Men som andra säger, det är kanske bra för de som handlar lite mera än bara 2 propeller.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  3. #23

    Standard

    Det är intressant att de in den här diskussionen som klagar på fraktkostnaderna klagar på just kostnaden för små paket (vilket var poängen i första inlägget) och argumentet hos de som inte håller med är att helt tappa poängen och kontra med att tunga paket blir billigare. Poängen med det första argumentet var just små paket där fraktkostnaden är för hög, jag har liksom andra inte något emot att betala faktiskt kostnad plus rimliga och konkurrenskraftiga påslag.

    Att priserna på prylar kan skilja förstår jag eftersom marknadsläget och löner skiljer så kraftigt, men att en så tydligt verifierbar kostnad som frakten diffar så mycket mot verkligheten tycker jag faktiskt inte är helt ok. Nu blev det dock extremt i mitt fall.

  4. #24
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag har lägsta porto 36 kr. I genomsnitt ligger försändelserna på 24 - 36 kr. Om portot är högre - får kunden betala aktuellt porto.
    Jag lämnar paketen själv på vårt lokala postkontor = 18 km T/R i bil. Det tar i snitt 10 - 15 minuter att packa och administrera varje order. I snitt kostar varje försändelse ca 2 - 3 kr. Så det är ganska mycket som den oerhörda vinsten vi handlare gör på portona ska täcka. Hemsidorna har inga bra metoder att räkna ut rätt porto. Därför är ett enhetsporto en bra lösning. I en bransch med hård konkurrens från direktimport där varken tull eller moms betalas måste man försöka få varje konto att gå ihop. Som handlare betalar vi alltid moms och tull - och administrativa kostnader. Våra inköpspriser ligger - pga större volymer - ca 15 - 20 procent under de Kinesiska butikspriserna. Det innebär ju att vi har betalt ca 20 procent mer än den som handlar direkt från ex. Hobbyking.
    Men det är lätt att klaga på de svenska handlarnas girighet när de lyckas få in 24 kr när de kan spara på portot... Felet är kanske att man blandar morötter och päron. Fråga din arbetsgivare vad de debiterar kunden för ditt arbete? Det är garanterat mer än du tjänar i timmen.
    Ove (AM) Nielsen

  5. #25
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag förstår att du tycker att det är dyr frakt. Själv är man ju så gammal att man beställt på postorder via telefon och då var minsta ordervärde exempelvis 200:- och sedan tillkom postförskott och frakt. Jag tycker vi skall vara glada att våra svenska handlare skickar oss så små ordrar som du nämner. Jag beställde från nämda firma i söndags och det paket kom i tisdags. Ordervärde +500:- kolfiberlister och klädsel = stort paket med schenker billigt med 49:- i frakt.

    /Ulf

  6. #26

    Standard

    Ordervärde (exkl frakt) och fraktkostnad är inte i direkt i relation med varandra. Jag kan ju köpa tokdyr elektronik som inte väger mer än 30g och sen kan jag ju köpa tokbilliga blyvikter som väger massor.

  7. #27

    Standard Oskäliga fraktkostnader?

    Konstigt resonemang i den här tråden ?

    //Peter


    Sent from my iPad using Tapatalk

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peterps Visa inlägg
    Konstigt resonemang i den här tråden ?
    //Peter
    Konstig kommentar i o m att du inte förklarar vad som är "konstiga resonemang ?" eftersom det finns rätt många olika åsikter i tråden...
    //Roger

  9. #29

    Standard Oskäliga fraktkostnader?

    Jag hade bara svårt att förstå resonemanget... Tycker själv inte det är konstigt att en handlare väljer en eller en annan fraktmodell. Det är jag sen som kund som väljer om jag vill handla eller inte. Men det är kanske bra att man lyfter alla frågor. Och vet man inte ska man fråga för då får man ofta svar.....åsikter är också bra annars kan inte man bemöta frågor eller funderingar...

    //Peter


    Sent from my iPad using Tapatalk

  10. #30
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Konstig kommentar i o m att du inte förklarar vad som är "konstiga resonemang ?" eftersom det finns rätt många olika åsikter i tråden...
    //Roger
    Det konstiga med denna tråd är väl att den ligger i FPV allmänt....

    //Matte

  11. #31

    Standard

    Ja det kanske var len lathet av mig att lägga den under FPV-delen. Vad gäller trådstarten så har jag skrivit att jag faktiskt gjorde en miss och inte hade läst på om enhetsfrakten. Jag antog helt sonika att frakten verkligen kostade 49kr eller i närheten av detta, därav min förvåning och anledningen till tråden.

    Uppenbarligen så tyckte jag inte att frakten var för hög innan köpet för då skulle jag ju aldrig handlat. Och nu i efterhand när man är mer upplyst (dvs att det är enhetsfrakt, vilken jag blev varse efter ett par inlägg) så är kostnaden, som jag skrivit, inte så tokig.

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peterps Visa inlägg
    Jag hade bara svårt att förstå resonemanget... Tycker själv inte det är konstigt att en handlare väljer en eller en annan fraktmodell. Det är jag sen som kund som väljer om jag vill handla eller inte. Men det är kaske bra att man lyfter alla frågor. Och vet man inte ska man fråga för då får man ofta svar.....åsikter är också bra annars kan inte man bemöta frågor eller funderingar...
    //Peter
    Nu förstår jag din kommentar och kan inte annat än hålla med.
    Hälsningar
    Roger

  13. #33

    Standard

    Nä och det har ju märkts att många inte förstått.

  14. #34

    Standard

    Bästa frakten har Autopartner i E-tuna och skickar som brev, suveränt tycker jag ��
    Uffe

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •