Reklam

 
Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 103

Ämne: Vid köp från utanför EU

  1. #41
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    I rättvisans namn bör man ju betala de verkliga avgifterna tycker jag. Att fingera ett annat värde på försändelsen är ju detsamma som att byta prislapp på en vara i affären. Dvs, en stöld från butiksägaren, eller i importfallen, en stöld från från oss alla. Tull och moms är ju till för att skydda vårt land och i förlängningen våra jobb...
    Men visst är det ett moraliskt dilemma. Enbart svartjobben omsätter 66 miljarder kronor per år! Svartjobbarna stjäl m.a.o 7300 kr från varje medborgare varje år. Och det tycker man väl inte är OK. Lägger man sedan till övrigt fusk kan man antagligen dubbla den summan. Jag konstaterar att jag sällan får kassakvitto när jag handlar pizza eller korv, eller i annan kontanthanteringen. Då är det ju faktiskt så att den som säljer dig en kvittolös pizza sticker ner handen i din ficka och stjäl pengar.
    ...ja, ja en liten funderare över moral... :-)
    Senast redigerat av AM den 2012-11-30 klockan 10:04.
    Ove (AM) Nielsen

  2. #42
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av la013 Visa inlägg

    Hitta det 1/3 paket på postens hemsida idag.. dock ser jag att det är under tull behandling. Ska jag göra som du säger nu freddan och skicka info till dem eller kollar de på följesedeln som sitter på paketet?
    När jag fått "Under Tullbehandling" har det oftast tagit lååång tid innan de hör av sig, via snigel-post, trots att mailadressen till mig står klart och tydligt på adresslappen. = inget paket förrän du svarat.

    Jag har då gjort som Freddan föreslog, mailat in kvitto, men jag tar kopia av mina Paypal-kvitton, har jag för mig.
    (Var ett bra tag sen jag beställde från HK..)
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #43

    Standard

    Jag avvaktar till måndag/tisdag iaf har de inte rört sig tills dess så kanske jag får ta och agera.

    Har ni varit med om att ni fått ett tracking nummer som inte "aktiverats" men ändå kommer det fram? Känns som det är så för ett av mina tre paket.. eller så står det fortfarande still i HK butiken

  4. #44
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det kan ta upp till en vecka innan ett tracking aktiveras av hk post. Ibland syns det snabbare på vår svenska post, ibland är infon seg på vår svenska påst.
    fredrik

  5. #45
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Tror alla är medvetna om detta, jag vet att du är duktig på mycket men snälla lägg din kunskap i trådar som kan hjälpa folk istället.
    Okej, skall vi se framåt och ge konstruktiv kritik hädanefter? Jag tycker det är en bra idé :-)
    Superhero

  6. #46
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    När jag fått "Under Tullbehandling" har det oftast tagit lååång tid innan de hör av sig, via snigel-post, trots att mailadressen till mig står klart och tydligt på adresslappen. = inget paket förrän du svarat.

    Jag har då gjort som Freddan föreslog, mailat in kvitto, men jag tar kopia av mina Paypal-kvitton, har jag för mig.
    (Var ett bra tag sen jag beställde från HK..)

    Men det är ju exakt så det fungerar! Du beställer paket med ej tillräckliga underlag för förrullning Tullen(eller vem som nu tar in paketet) Gör en bedömning och skickar räkningen. Du skickar kvittot och allt är okej. Jag har i dagens datum gjort 678st köp från utlandet och aldrig blivit lurad. Två gånger har jag blivit utan paket men det är inte oväntat då erbjudandena varit "för bra". Ibland har jag åkt på tull, men i regel aldrig på felaktig grund.

    Det funkar alltså riktigt bra, men väntetiden är väldigt oviss. Har webshoppen varan i lager kan det likväl ta 8 veckor innan dem skickar och likväl "åka på" tull. Handlar man på ICA i byn vet man exakt vad som finns och vad det kommer kosta.... smaken är olika men generellt har den som gnäller inte koll på läget :-) Eller hur!?

    Jag har en bil med 658hk, de gånger jag stannar när polisen viftar så får jag en utskällning och besök i rätten, de gånger jag inte stannar så händer ingenting... rätt eller fel... hmmm givetvis skall man stanna... eller hur!? även om det är förknippat med en utskällning samt inbetalningskort


    Den svarta bilen är bra mycket snabbare!

    Senast redigerat av henke2 den 2012-11-30 klockan 22:55.
    Superhero

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Men det är ju exakt så det fungerar! Du beställer paket med ej tillräckliga underlag för förrullning Tullen(eller vem som nu tar in paketet) Gör en bedömning och skickar räkningen. Du skickar kvittot och allt är okej. Jag har i dagens datum gjort 678st köp från utlandet och aldrig blivit lurad. Två gånger har jag blivit utan paket men det är inte oväntat då erbjudandena varit "för bra". Ibland har jag åkt på tull, men i regel aldrig på felaktig grund.

    Det funkar alltså riktigt bra, men väntetiden är väldigt oviss. Har webshoppen varan i lager kan det likväl ta 8 veckor innan dem skickar och likväl "åka på" tull. Handlar man på ICA i byn vet man exakt vad som finns och vad det kommer kosta.... smaken är olika men generellt har den som gnäller inte koll på läget :-) Eller hur!?

    Jag har en bil med 658hk, de gånger jag stannar när polisen viftar så får jag en utskällning och besök i rätten, de gånger jag inte stannar så händer ingenting... rätt eller fel... hmmm givetvis skall man stanna... eller hur!? även om det är förknippat med en utskällning samt inbetalningskort


    öhhh vill kolla bilen....:0)

  8. #48

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PeteriÅseda Visa inlägg
    öhhh vill kolla bilen....:0)
    och jag letar efter en ICA butik med RC grejer i den stora byn......



    en som handlat från utlandet endast 234 gånger

  9. #49
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PeteriÅseda Visa inlägg
    öhhh vill kolla bilen....:0)
    hehe, en bingolottobil med över en miljon views, inget märkvärdigt

    Superhero

  10. #50

    Standard

    antar att S40 eller de extra hästkrafterna köptes utanför EU ?


    med tanke på tråden.....

  11. #51
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    och jag letar efter en ICA butik med RC grejer i den stora byn......
    Du får klura på poängen och inte exakta inköpsställena :-)

    Vissa skriver Svedala, jag använder "ICA"
    Superhero

  12. #52

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    hehe, en bingolottobil med över en miljon views, inget märkvärdigt


    Ähhh fläkt är fusk tacka vet jag cubic centimetrar och stora hål..........nu är vi långt från ämnet

  13. #53
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    antar att S40 eller de extra hästkrafterna köptes utanför EU ?


    med tanke på tråden.....
    Kul att du undrar. Kaross och chassi från Holland, Däck från Italien, vevstakar från Kina, Kolvar från USA, Kamaxlar slipade i Trollhättan, Spridare från Japan, insprutningssytemet är svensktillverkat, intercooler även den från Kina. Insug och grenrör har jag själv byggt, oklart ursprung på materialet. Men visst mesta delarna innanför EU så my bad...
    Superhero

  14. #54
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PeteriÅseda Visa inlägg
    Ähhh fläkt är fusk tacka vet jag cubic centimetrar och stora hål..........nu är vi långt från ämnet
    Absolut, du har en poäng. Det kuliga med fläkten är att motorn trots allt bara ä på 1.9 liter(1867cc) och drar soppa som vilken 1.9litersmotor som helst när man åker långt. Olika filosofier helt klart, men jag gillar min fläkt :-)
    Superhero

  15. #55

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Absolut, du har en poäng. Det kuliga med fläkten är att motorn trots allt bara ä på 1.9 liter(1867cc) och drar soppa som vilken 1.9litersmotor som helst när man åker långt. Olika filosofier helt klart, men jag gillar min fläkt :-)


    :0)

  16. #56
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PeteriÅseda Visa inlägg
    :0)
    Hoppas du hänger kvar på forumet trots min lilla utvikelse :-) Jag är säker på att du kommer få svar om du inte redan fått det :-)
    Superhero

  17. #57

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Hoppas du hänger kvar på forumet trots min lilla utvikelse :-) Jag är säker på att du kommer få svar om du inte redan fått det :-)

    Ja för fan !....har under inflytande av jästa drycker svårt att själv hålla mig till ämnet desutom fick jag som trådstartare svar väldigt snabbt.....

  18. #58
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PeteriÅseda Visa inlägg
    Ja för fan !....har under inflytande av jästa drycker svårt att själv hålla mig till ämnet desutom fick jag som trådstartare svar väldigt snabbt.....
    Offensivt :-) (skål då)
    Superhero

  19. #59

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Nu blev ju forumet just ännu mer intressant Så skål från en annan som dricker "jästa drycker" framför datorn o ett forum istället för på festen :P
    Man lär sig nått varje krash...

  20. #60
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    Nu blev ju forumet just ännu mer intressant Så skål från en annan som dricker "jästa drycker" framför datorn o ett forum istället för på festen :P
    Haha :-) (skål på dig med)
    Superhero

Liknande ämnen

  1. På höghöjd utanför Vedum!
    Av Defuncta i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 21:44
  2. Segelflygträff utanför Helsingborg 27/7
    Av hbi i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 17:25
  3. Segelflygträff utanför Helsingborg 27/7
    Av hbi i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 14:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •