Reklam

Sidan 4 av 6 FrstaFrsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 103

mne: Vid kp frn utanfr EU

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlgg
    bestller du med EMS frakt brukar det komma till drren och inga mer avgifter,du har ju redan betalat fr frakten hem till din drr.

/Roffe
    Absolut, men dr skiljer det sig frn person till person. Om jag inte minns fel r du pensionr och hemma dagtid. Perfekt fr paketleverans. Jag sjlv brukar vara hemma strax efter 4 vilket orsakar div problem. Antingen fr jag kra till uleverantrens service point eller boka en ny hemleverans som oftast mste ske innan 4. Klurigt. Detta gr att det i mnga fall r att bita sig i svansen att shoppa utomlands.

Ibland gr man kap, men ofta r det samma pris och ingen leveranstid i lokala butiken. Jag kper allts udda prylar dr dem finns och mycket annat i lokala butiken.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Absolut, men dr skiljer det sig frn person till person. Om jag inte minns fel r du pensionr och hemma dagtid. Perfekt fr paketleverans. Jag sjlv brukar vara hemma strax efter 4 vilket orsakar div problem. Antingen fr jag kra till uleverantrens service point eller boka en ny hemleverans som oftast mste ske innan 4. Klurigt. Detta gr att det i mnga fall r att bita sig i svansen att shoppa utomlands.

Ibland gr man kap, men ofta r det samma pris och ingen leveranstid i lokala butiken. Jag kper allts udda prylar dr dem finns och mycket annat i lokala butiken.

Var handlar ni lokalt ? Hobbyborgen ?

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Peteriseda Visa inlgg
    Var handlar ni lokalt ? Hobbyborgen ?
    Jag bor bara ett par minuter frn HAB i Ljungby, men det finns ju hobbybutiker lite runt om. Ofta har butikens gare ett specialintresse som de brinner lite extra fr, man brukar hitta de rda trdarna nr man sker runt om just det man gr fr stunden.

puggens avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    441
    Jobb
    Statsanstlld :)
    Klubb
    Vxj Rc -Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg

Jag vet inte vilken vrld du lever i Henke men bara fr att jag inte jobbar mer s betyder vl inte det att jag sitter hemma och vntar p paket , jag r mycket hellre ute och flyger. Dessutom bestller jag aldrig EMS leverans fr jag hinner sticka upp till ICA och hmta min lilla lda nr den kommer. Dessutom r det mnga som tar sina paket till jobbadressen nr dom bestller med EMS.

Sen fattar jag inte vad bilar med 658 hk har med detta att gra det var vl lite utanfr mnet , nu knner jag Peter i seda och vet att han r intresserad av hstkrafter i alla former s det gjorde vl inget fr hans del , men kanske fr andra som inte bryr sig om det mnet...

/Roffe som inte sitter hemma och vntar p EMSpaket...
    Senast redigerat av puggen den 2012-12-01 klockan 15:23.
    Flyg fort och lgt

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    166
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Tidaholms MFK

Standard

HaHaHaa !! uj uj uj vilka proplem, gumman ropa in i hobbyrummet, kaffe med glgg, hemmagjord, skl p er alla tomtar.

puggens avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    441
    Jobb
    Statsanstlld :)
    Klubb
    Vxj Rc -Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av gamlingen Visa inlgg
    HaHaHaa !! uj uj uj vilka proplem, gumman ropa in i hobbyrummet, kaffe med glgg, hemmagjord, skl p er alla tomtar.
    Ja det lt avslappat och sknt, hoppas det smakade bra, jag sticker ivg p julbord strax

/Roffe
    Flyg fort och lgt

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlgg
    Jag vet inte vilken vrld du lever i Henke men bara fr att jag inte jobbar mer s betyder vl inte det att jag sitter hemma och vntar p paket ,
    Nej men du har mjligheten att gra s.

Nu skall jag ut och kra dieselbil

Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    862
    Blogginlgg
    1
    Klubb
    Klubbfri

Standard

658hkr eller inte, fortfarande bara en cklig jvla Volvo S40.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

Reg.datum
    Apr 2007
    Inlgg
    18
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    hus MFK, Slvesborg MFK, MFK Snobben

Standard

Hej alla som vet ngt.
    Om man handlar utanfr EU s kommer man att f betala 25% moms p varan + transportkostnaden och en administrations-kostnad till svenska posten p 80 kronor + moms dvs 100 kronor. Man mste alltid betala moms p varor kpta per postorder enligt tullens regler. Man kan givetvis "fibbla" lite och notera att paketet r en gva och skriva ner varuvrdet. D kan man f lgre momskostnad. En gva r moms fri om beloppet r max 500 kronor/ person. Tull fr man betala enligt vissa regler om varuvrdet r ver 1300 kronor. Slutresultatet brukar bli att man hmtar ut paketet p ngt utlmningsstlle och betal kostnaden dr. Ls tullen regler om ni r tveksam. Det str ingenstans att det r momsfritt att importera egna varor!
    MVH
    En som vet vad som gller!
    Himlen r bl ovan molnen och solen skiner, flyg mer !

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard Sv: Vid kp frn utanfr EU

Citat Ursprungligen postat av JanLid43 Visa inlgg
    Hej alla som vet ngt.
    Om man handlar utanfr EU s kommer man att f betala 25% moms p varan + transportkostnaden och en administrations-kostnad till svenska posten p 80 kronor + moms dvs 100 kronor. Man mste alltid betala moms p varor kpta per postorder enligt tullens regler. Man kan givetvis "fibbla" lite och notera att paketet r en gva och skriva ner varuvrdet. D kan man f lgre momskostnad. En gva r moms fri om beloppet r max 500 kronor/ person. Tull fr man betala enligt vissa regler om varuvrdet r ver 1300 kronor. Slutresultatet brukar bli att man hmtar ut paketet p ngt utlmningsstlle och betal kostnaden dr. Ls tullen regler om ni r tveksam. Det str ingenstans att det r momsfritt att importera egna varor!
    MVH
    En som vet vad som gller!
    har du handlat mycket frn utlandet?

Skickat frn min Transformer TF101 via Tapatalk 2
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    298
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    (miljonr i tid ) pensionr
    Klubb
    Kungsngens modellflygklubb

Standard

Hej Tobbepostis hr: Fick hem min SIG byggsats frn USA hr om dan.Krran plus frakt 1000:- p det kom 100:- till posten
    Tull och moms 223:-

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Med fedex och dhl r det typ 95% av fallen som blir tull och momsade med andra bolag varierar det.
    Usa r i mitt fall mycket hgre risk att ka p avgifterna n frn kina .

Visst r det s att alla paket borde bli moms och tull p men s r det inte i verkligheten.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    Feb 2012
    Inlgg
    36
    Jobb
    pensionerad datakonsult

Standard

Hej!

Det verkar faktiskt lite billigt att slippa undan med 223:- fr varor vrda 1000:- (fr i varuvrdet skall ocks inrknas fraktkostnaden) - Dessutom - normalt skall det vara TULL-avgift ocks (den varierar fr olika varuslag - rena djungeln) och den ligger normalt kring 5%. S, Ett varuvrde inklusive frakt om 1000:- skall det frst lggas till ca 50:- i tullavgift, varvid ett nytt momsbeskattningsbart vrde om 1050:- uppstr. Det blir en moms p 262:50, och en totalsumma p 1312:50. Att sedan Posten vill ha en hundring beror skerligen bara p att frakten enbart var betald fram till Sverige, inget annat.

Rkna alltid med minst 31-32% pslag nr du importerar.

Jo, jag har importerat mycket under de senaste 30-35 ren, bl a haft egen firma. Frmst importerat elektronik och datautrustning (moderkort minnen et c), fotoutrustning, specialbyggda flugspn, meterologisk utrustning, och nu senast fr ett par veckor sedan RC frn HK i HK. Det r vldigt sllan man slipper undan tull och moms numera - inte ens efter att jag lagt ner fretaget och flyttat 60 mil norrut. Enbart vid sm brev med lgt vrde (ett 200-400) brukar slinka emellan - men andra sidan om man d vill ha ngot snabbt s blir det lika dyrt som att kpa i Sverige. Enda anledningen till att jag importerar, ven som privatperson, r att det finns saker som inte finns till salu i Sverige eller kommer att drja innan det kommer hit.

Allt utanfr EU riskerar det att bli tull och moms p - inklusive nr du handlar via norsk postorder.

Ett problem r att mnga saker blir dyra, och tidskrvande pappersextercis, att hantera vid eventuell returer/garanti-taganden. S endera vill jag att det r ngot med vrldsgaranti, eller ngot jag kan reparera sjlv, eller att den totala risken fr all import under ett eller ett par r tminstone gr med lite vinst.

Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    298
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    (miljonr i tid ) pensionr
    Klubb
    Kungsngens modellflygklubb

Standard

Hej r njd med summan jag betalade ,har inga problem med det.
    Tobbe

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

Kanske lite utanfr mnet men nd !

Nr vi r inne p avgifter s ska jag bertta om hur det gick nr jag kpte min "Longrange-bssa" med alla avgifter och tillgg.

Jag har sysslat med svartkrutsskytte i mnga r och 1995 tyckte jag att det var dags fr en lite finare bssa. S jag tog kontakt med Shiloh-fabriken i Billings, Montana och frhrde mig om en Sharps Longrange Express. Jo det var bara att bestlla och leveranstiden var d ca fem r. Dom ville ha 250 dollar i frskott och efter som dollarn var ganska hg d s sved det lite i plnboken. Nvl, r 2000, samma dag som invigningen av resundsbron, dvs spngen mellan Skne och Kpenhamn s kom ett mail om att min bssa var klar fr leverans. Dock skulle full likvid vara erlagd innan utskeppningen kunde genomfras. Det var bara att spatsera till banken och f ivg resterande pengar, 17000:- i svenska inflationskronor. Nu brjade krngligheterna fr se, frst skulle ldan flygas frn Billings till Chicago dr den hamnade i lager ver helgen. Flygtransport plus lagerkostnad var inte inrknad i priset! Nvl, dr lg ldan i vntan p exportlicensen innan den gick vidare till Minneapolis och ny lageravgift infr vidare transport till Amsterdam och ny lagerkostnad dr. D det gller vapen s vill dom inte grna frvara dem bland annat gods s det r nog drfr som dessa kostnader tillkommer. Nvl, ldan gick sedermera frn Amsterdam till vstkustens prla, Gteborg dr den hamnade i tullen fr vidare behandling. Dr tar en flitig tullare fram ett papper och brjar rkna p mitt objekt och det r nu som det brjar rassla i plnboken. Frst ska vi ta en titt p grundbeloppet, bssan kostade ju 19000:- till att brja med, sedan kommer exportlicens och alla lagerkostnader och dom var redigt tilltagna. Infrselavgiften fr vi inte glmma och vapen har hgre avgift. Och s ska vi slutligen se till att f moms p hela det hr beloppet. Ja d var det vl klart med det hela, ja kanske inte riktigt fr se nr det gller vapen s mste man tydligen ha en speditr till att fixa det och sedan transportera det till min vapenhandlare. Dr kan jag slutligen hmta mitt gevr efter att en Wiskyflaska av finare sort bytt gare.
    S sitter jag d dr med mitt gevr och begrundar det och funderar ver om det var vrt besvret. Ja definitivt fr vill man ha ngot extra s kostar det ocks lite mer och med alla avgifter och tillgg s gick det lst p 29900:- Nu tycker man kanske att jag kunde haft roligare fr dom 10000:- extra som det kostade men det r ju en sport som jag gillar och d kan det vara frltet. Fem rs vntan var kanske lite i det mesta ven fr en trg skning men det r historia nu.
    I frra mnaden gjorde jag en bestllning p Hobbyking, en mottagare till tantens bt. Fem veckor senare har jag fortfarande inte hrt ett knyst ifrn dem. Fast kan jag vnta fem r p en bssa s kan jag vl vnta ngra mnader p en sketen mottagare.

Ha en riktigt God Jul p Er alla.

Kay krut

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlgg
    Kanske lite utanfr mnet men nd !
    I frra mnaden gjorde jag en bestllning p Hobbyking, en mottagare till tantens bt. Fem veckor senare har jag fortfarande inte hrt ett knyst ifrn dem. Fast kan jag vnta fem r p en bssa s kan jag vl vnta ngra mnader p en sketen mottagare.
    Ha en riktigt God Jul p Er alla.
    Kay krut
    Var mottagaren i lager s borde varan vara skickad. Hur ser det ut nr du loggar in p hk och kollar orderstatus? P orderstatus brukar finnas ett nummer som r skbart. Detta nummer r trackinginfo och beroende p lipo eller inte lipo s har de olika fraktbolag fr postpaket. D kan man ska antigen p hongkongpost eller swisspost efter sitt paket.
    fredrik

Reg.datum
    Feb 2012
    Inlgg
    36
    Jobb
    pensionerad datakonsult

Standard

Jor Kay.Krut, har samma upplevelser men med moderna vapen. Bl a troligtvis det frsta jaktgevr i Sverige som hade Browning B.O.S.S, och dessutom en Silverfrgad Beretta 92FS med valntskolvar och frgyllda reglage - Tillstnd frn ATF (Bureau of Alcholos and Firearms), versatt licens fr import till vapenhandlaren av auktoriserad versttare (1 A4 2000:- )ret var 1994 med infrsel 95).

Tyvrr blev det fr vindigt i afton annars skulle jag provflyga Bixler V2... Frsta gngen jag kr RC sedan 1965-68...

Nr man r stor fr man lov att kpa julklappar t sig sjlv!

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Klubb

Standard

Fredrik !

Jag har frskt att spra min mottagare sedan sex veckor tillbaka men p HK:s ordersida str det bara "Tracking not avail" s det r nog bara att avvakta. Det rr sig ju bara om 28 dollar s det kan man alltid ta. Nu har jag i alla fall handlat p Hobby King tv gnger, frsta och sista !! Man lr sig.
    Nu ska jag gra som " Bgtjesen" g ut och handla en julklapp till mig sjlv. Denna gng blir det frmodligen p Sknehobby.
    Frresten "Bgtjesen# vlkommen tillbaka till vr trevliga hobby !

Kay krut

Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    898
    Jobb
    Gldgare SSAB tunnplt

Standard Sv: Vid kp frn utanfr EU

Har faktiskt varit med om att 2st paket av kanske 10 ifrn ebay inte kommit hem bara nu inom 3 mnader. Inte tnker d jag sluta handla p ebay fr det... Ifrn hobbyking har det aldrig strulat, kanske fr att jag fr det mesta kper rtt mycket grejor och vljer sprbar frakt. Klart att det vore fint att kunna ka ner till lokala hobbyhandlaren och kpa grejor, men de har ingen mjlighet att ha utbud eller priser som passar mig.

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Klubb

Standard

Ja se kineser.

S blev jag lite frbannad p HK och skickade ett mail till dem och undrade var i h..vete min mottagare tagit vgen. ver sex veckor och ingen ljusning i sikte. Jo se, d gick snurran igng och nu i kvll fick jag ett svar frn en Mr John att min mottagare skickades i dag och borde vara framme i Sweden om ca 6-39 dagar. Men f..styget var ju skickat redan 4 november enligt kvittot och det fanns gott om dem i lager s det var inte restnoterat. S nu fr jag vl vnta ett par mnader till.

Kay krut

Liknande mnen

1. Modellflyg meeting p Lundafltet utanfr Nykping den 17/8
    Av Sweeper i forum Meetings och trffar / Kalendarium
    Svar: 12
    Senaste inlgg: 2013-08-20, 06:39
  2. Warbird meeting p Lundafltet utanfr Nykping den 13/7
    Av Sweeper i forum Meetings och trffar / Kalendarium
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2013-07-15, 09:04
  3. P hghjd utanfr Vedum!
    Av Defuncta i forum FPV och Flygfoto - Bda dina egna och andras