Reklam

Sidan 5 av 6 FrstaFrsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 103

mne: Vid kp frn utanfr EU

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

.... och sen ska det ligga n'ra veckor p Posten i nge och mogna...
    Retroholic!

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Frsvarets Materielverk
    Klubb
    lvsbyn

Standard

nge r ju nedlagt )

//Matte

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

nge !!

S det r drfr som det tar sn tid.

Kay krut

Standard

Fick ett mail idag.
    Bestllt frn Hk mnga ggr men aldrig ftt att jag ska betala in med paypal till ngot fraktbolag innan.
    order nr. och airwaybill nr. verkar stmma
    Kan detta vara riktigt ?

Re: Your order no. xxxxxxx from Dynamic Model under our Airwaybill number xxxxxxxxxxx

We are glad to inform you that your parcel order from Hobby King had arrived at our Europe hub
    station. Your parcel had been cleared from EU region by bulk declaration under one consolidated
    shipment in order to minimize the clearance costs. Now the Parcel is ready for dispatch to you and
    waiting for your payment settle by Paypal as follows :

The total sum of amount of EUR 26.45 which is inclusive of any duty and VAT charge if applicable.
    ( Attached file for the AWB copy and the receipt for your reference)

You have no need to pay more VAT or duties in your own countries as your parcel was finished
    custom clearance in EU region.

All VAT charge needs to be paid within ten working days as Free storage charge only for 10 working
    days only.

Our Paypal account is support@scsexpress.com (https://www.paypal.com)

Once we was received payment confirmation from Paypal, our EU Hub station will arrange your parcel
    to be delivered to you by UPS service within 2-4 working days. You can track the further shipping details
    and status from our web site at www.scsexpress.com by using our Airwaybill number quoted as above
    after your payment was being confirmed and accepted on next working day afternoon.

Standard

Hej, det stmmer, blev s nr jag bestllde frn Hobbyking via SCS Express. Frsta och sista gngen via SCS....

Reg.datum
    Oct 2011
    Inlgg
    35
    Jobb
    bosstabindare
    Klubb
    hssleholms modellflygklubb

Standard

men frakten har man vl redan betalt en gng eller? mste ju inte vara rtt bara fr att det hnt frut. jag tycker det luktar lite lur jag har handlat ganska mnga ggr p hobbyking men aldrig rkat ut fr detta. (men det sger ju visserligen inte mycket)

Standard

s fort det har reggats p flygplatsen det anlnder till syns det i postens register p tracking id

Standard

Om du kollar starten av denna trden r det nog samma som jag rkade ut fr . Det r tull o moms dvs skatter som de vill ha betalt fr . Verkar som om man handlar fr lite strre summor s fr de upp gonen fr det. S nu bestller jag helst frn europeiska lager eller bara sm saker frn USA sista gngens nr det bara gllt en 30 dollar s har det gtt rtt igenom.

Standard

Ehmmm 7 dagar under transport?
    Datum/Tidpunkt Plats Hndelse
    2013-01-09 08:32 Malm, Sverige Frsndelsen transporteras
    2013-01-09 08:31 UPK Malm, Sverige Frsndelsen tullklareras av oss
    2012-12-29 10:18 Utlandet Frsndelsen transporteras
    2012-12-26 13:12 Utlandet Transport av frsndelsen har pbrjats

r ju ljligt att det ska ta 7dagar fr posten att ''transportera'' ett paket 1.5mil.
    Bara jag som rkat ut fr detta?

tvbcoms avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlgg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

Standard

Lite funderingar med anledning av inlggen i trden:
    Jag har bestllt c:a 10 ggr frn Hobbyking, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.
    Bestllt c.a 20 ggr frn RCtimer, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.
    Bestllt c:a 3 ggr frn readymaderc, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.
    Bestllt frn Foxtech, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.
    Bestllt frn ebay, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.

Min strategi har varit att bestlla i fler omgngar (lite t gngen) och d frakten endast varit $2 s rknade jag med att mina mnga sm paket med ett relativt lgt vrde skulle slinka igenom utan tull/moms.
    Det blir visserligen mnga $2 i frakt men jag tror att i slutnden blev det billigare.
    Mnga ggr har jag ocks bestllt utan tracking, nr det varit fraktfritt.
    Ocks nr t.ex Rctimer visat fraktfritt har jag begrnsat bestllningen endast till dom fraktfria alternativen.

Totalt har jag vl ftt hem prylar fr runt 10 000 sek p detta stt och en enda gng blev det moms/postavgift p sammanlagt 150Sek

Detta som lite info bara.
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

Standard

Citat Ursprungligen postat av tvbcom Visa inlgg
    Lite funderingar med anledning av inlggen i trden:
    Jag har bestllt c:a 10 ggr frn Hobbyking, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.
    Bestllt c.a 20 ggr frn RCtimer, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.
    Bestllt c:a 3 ggr frn readymaderc, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.
    Bestllt frn Foxtech, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.
    Bestllt frn ebay, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.

Min strategi har varit att bestlla i fler omgngar (lite t gngen) och d frakten endast varit $2 s rknade jag med att mina mnga sm paket med ett relativt lgt vrde skulle slinka igenom utan tull/moms.
    Det blir visserligen mnga $2 i frakt men jag tror att i slutnden blev det billigare.
    Mnga ggr har jag ocks bestllt utan tracking, nr det varit fraktfritt.
    Ocks nr t.ex Rctimer visat fraktfritt har jag begrnsat bestllningen endast till dom fraktfria alternativen.

Totalt har jag vl ftt hem prylar fr runt 10 000 sek p detta stt och en enda gng blev det moms/postavgift p sammanlagt 150Sek

Detta som lite info bara.
    Nu nr du erknt dina skattebrott offentligt s kanske skattemyndigheten kommer till dig p besk
    //Tobbe

tvbcoms avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlgg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

Standard

Ja, men jag har ju inte begtt nt skattebrott. Det r ju helt enkelt s att tullmyndigheterna inte hinner med. Jag har aldrig nekat genomskning av mina importer och de som skickat varor till sverige (mig) har skyldighet att deklarera vad innehllet bestr av, och vrdet. Dessa handlingar ska sen tullmyndigheten titta p och sedan avgra eventuellt pfrande av tull och moms. Om detta ej sker, fine.

Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

Standard

Citat Ursprungligen postat av tvbcom Visa inlgg
    Ja, men jag har ju inte begtt nt skattebrott. Det r ju helt enkelt s att tullmyndigheterna inte hinner med. Jag har aldrig nekat genomskning av mina importer och de som skickat varor till sverige (mig) har skyldighet att deklarera vad innehllet bestr av, och vrdet. Dessa handlingar ska sen tullmyndigheten titta p och sedan avgra eventuellt pfrande av tull och moms. Om detta ej sker, fine.
    Sorry
    Den person som str angiven som mottagare av frsndelsen klassas som importr och r sledes skyldig att betala tull och moms baserat p bl.a. ordervrdet. Vad som menas med ordervrde r varukostnader och tillhrande fraktkostnader.
    //Tobbe

PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

Standard

D r vi nog mnga som r skyldig Anders Borg ngra kronor...

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 639
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Japp det r det och rligt talat,vad r det som r konstigt egentligen?
    Moms ska alltid tillkomma p varor och frakten(om jag inte missminner mig helt ang.fraktbiten) som kommer utanfr EU,25%, sen tillkommer en hanteringsavgift p tex posten med en hundring,tull r inte aktuellt alls fr leksaker som det vi kper rknas till och precis som Tobbe O skriver,jag som kpare har en skyldighet att redovisa detta fr Svenska Staten och betala detta om speditren missat detta..
    Att man gr ut i otaliga trdar och skriver om att man "klarat sig" r nt jag inte frstr alls..
    Ungefr som att skapa en trd och berttat att jag har snattat men ingen upptckte det.
    Okej,det r vl att hrdra det hela men man har hursom undltit att gra nt MAN SKALL gra...
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

tvbcoms avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlgg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

Standard

Blev intressant det hr, s jag googlade lite efter vad som gller.
    Fr nedan tullbefriade varor str inget om att moms ska betalas!
    Mste nog sga att bestmmelserna verkar rtt snriga.
    Annars verkar det ju s att det r posten eller annan speditr som skall se till att frekommande avgifter pfrs.
    Hittade detta p postens sida:
    Frgor och svar om internethandel frn ett land utanfr EU
    Leverans

Vad hnder nr varan som jag bestllt frn ett land utanfr EU kommer till Sverige?
    Nr paketet kommer till Sverige kontaktar fretaget som fraktat varan till Sverige, till exempel Posten, dig. Sedan gr det fretaget en tulldeklaration t dig. Nr du hmtar ut paketet betalar du tull och moms och eventuella andra avgifter till fretaget som gjort din tulldeklaration.

Mste jag alltid betala tull?
    Om varornas totala vrde r hgst 1 300 kronor exklusive frakt behver du inte betala ngon tull. Vrdet ska framg av de handlingar som finns tillgngliga fr Posten eller fr det fretag som frtullar varan. Befrielsen gller inte fr tobaksvaror, parfym eller luktvatten.
    ************************************************** *****************'
    Klipp frn Tullverkets sida:
    Internethandel frn ett land utanfr EU

En vara som du bestller eller kper frn en privatperson eller ett fretag, ropat in p ntauktion, kpt via postorder eller vunnit p internet rknas som import. Det innebr att tull, moms och andra eventuella skatter ska betalas.

Vem deklarerar?
    I de fall Posten eller ett kurirfretag r transportrer ingr ven att de tulldeklarerar. Som underlag till tulldeklarationen behvs fakturor och andra handlingar. Drfr r det viktigt att dessa finns bifogade till frsndelsen.

Lgvrdefrsndelser

Nr du importerar frn ett land utanfr EU behver du i vissa fall inte betala tull, moms och andra skatter.

A. En frsndelse som skickas direkt frn ett land utanfr EU till en mottagare inom EU och som innehller varor med ett sammanlagt vrde av hgst 1 300 kronor r befriad frn tull.

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Frsvarets Materielverk
    Klubb
    lvsbyn

Standard

Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlgg
    Ehmmm 7 dagar under transport?
    Datum/Tidpunkt Plats Hndelse
    2013-01-09 08:32 Malm, Sverige Frsndelsen transporteras
    2013-01-09 08:31 UPK Malm, Sverige Frsndelsen tullklareras av oss
    2012-12-29 10:18 Utlandet Frsndelsen transporteras
    2012-12-26 13:12 Utlandet Transport av frsndelsen har pbrjats

r ju ljligt att det ska ta 7dagar fr posten att ''transportera'' ett paket 1.5mil.
    Bara jag som rkat ut fr detta?

Har mrkt att d det hamnar i Malm tar det en vldans tid innan paketen ker vidare...

//Matte

Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

Standard

Modellflygprylar r tullfria, endast 25% moms och ev administrationsavgift skall tillkomma.. Detta enligt kontakt med tullverket angende privatimport av flyggrejor....
    Sen s "slipper" man aldrig att betala momsen... r det inte gjort nr det passerar post/tull vid infrseln har man skyldighet att sjlv ombesrja den biten....
    //Tobbe

Standard

Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlgg
    Har mrkt att d det hamnar i Malm tar det en vldans tid innan paketen ker vidare...

//Matte
    skit ocks hobbyking hade inte satt p ngra papper om vad som fanns i paketet eller vad det r vrt s mste skicka en order bekrftelse eller liknande. Med andra ord 100% tull eller moms >.<. Dom sa att jag skulle ha ftt ett brev med info men har inte ftt ngot s om jag inte hade ringt till dom s hade jag aldrig ftt mitt paket.

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Det spelar ingen strre roll, om inte tullen tror p innehllsdeklarationen blir det samma sak, man blir tvungen att skicka in en kopia p kontoutdrag eller liknande...
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande mnen

1. Modellflyg meeting p Lundafltet utanfr Nykping den 17/8
    Av Sweeper i forum Meetings och trffar / Kalendarium
    Svar: 12
    Senaste inlgg: 2013-08-20, 06:39
  2. Warbird meeting p Lundafltet utanfr Nykping den 13/7
    Av Sweeper i forum Meetings och trffar / Kalendarium
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2013-07-15, 09:04
  3. P hghjd utanfr Vedum!
    Av Defuncta i forum FPV och Flygfoto - Bda dina egna och andras