Reklam

 
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 103

Ämne: Vid köp från utanför EU

  1. #81

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    .... och sen ska det ligga nå'ra veckor på Posten i Ånge och mogna...
    Retroholic!

  2. #82
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ånge är ju nedlagt )

    //Matte

  3. #83

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ånge !!

    Så det är därför som det tar så´n tid.

    Kay krut

  4. #84

    Standard

    Fick ett mail idag.
    Beställt från Hk många ggr men aldrig fått att jag ska betala in med paypal till något fraktbolag innan.
    order nr. och airwaybill nr. verkar stämma
    Kan detta vara riktigt ?


    Re: Your order no. xxxxxxx from Dynamic Model under our Airwaybill number xxxxxxxxxxx

    We are glad to inform you that your parcel order from Hobby King had arrived at our Europe hub
    station. Your parcel had been cleared from EU region by bulk declaration under one consolidated
    shipment in order to minimize the clearance costs. Now the Parcel is ready for dispatch to you and
    waiting for your payment settle by Paypal as follows :



    The total sum of amount of EUR 26.45 which is inclusive of any duty and VAT charge if applicable.
    ( Attached file for the AWB copy and the receipt for your reference)

    You have no need to pay more VAT or duties in your own countries as your parcel was finished
    custom clearance in EU region.

    All VAT charge needs to be paid within ten working days as Free storage charge only for 10 working
    days only.

    Our Paypal account is support@scsexpress.com (https://www.paypal.com)

    Once we was received payment confirmation from Paypal, our EU Hub station will arrange your parcel
    to be delivered to you by UPS service within 2-4 working days. You can track the further shipping details
    and status from our web site at www.scsexpress.com by using our Airwaybill number quoted as above
    after your payment was being confirmed and accepted on next working day afternoon.

  5. #85

    Standard

    Hej, det stämmer, blev så när jag beställde från Hobbyking via SCS Express. Första och sista gången via SCS....

  6. #86

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    35
    Jobb
    bosstabindare
    Klubb
    hässleholms modellflygklubb

    Standard

    men frakten har man väl redan betalt en gång eller? måste ju inte vara rätt bara för att det hänt förut. jag tycker det luktar lite lur jag har handlat ganska många ggr på hobbyking men aldrig råkat ut för detta. (men det säger ju visserligen inte mycket)

  7. #87

    Standard

    så fort det har reggats på flygplatsen det anländer till syns det i postens register på tracking id

  8. #88

    Standard

    Om du kollar starten av denna tråden är det nog samma som jag råkade ut för . Det är tull o moms dvs skatter som de vill ha betalt för . Verkar som om man handlar för lite större summor så får de upp ögonen för det. Så nu beställer jag helst från europeiska lager eller bara små saker från USA sista gångens när det bara gällt en 30 dollar så har det gått rätt igenom.

  9. #89

    Standard

    Ehmmm 7 dagar under transport?
    Datum/Tidpunkt Plats Händelse
    2013-01-09 08:32 Malmö, Sverige Försändelsen transporteras
    2013-01-09 08:31 UPK Malmö, Sverige Försändelsen tullklareras av oss
    2012-12-29 10:18 Utlandet Försändelsen transporteras
    2012-12-26 13:12 Utlandet Transport av försändelsen har påbörjats

    Är ju löjligt att det ska ta 7dagar för posten att ''transportera'' ett paket 1.5mil.
    Bara jag som råkat ut för detta?

  10. #90
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Lite funderingar med anledning av inläggen i tråden:
    Jag har beställt c:a 10 ggr från Hobbyking, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.
    Beställt c.a 20 ggr från RCtimer, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.
    Beställt c:a 3 ggr från readymaderc, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.
    Beställt från Foxtech, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.
    Beställt från ebay, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.

    Min strategi har varit att beställa i fler omgångar (lite åt gången) och då frakten endast varit $2 så räknade jag med att mina många små paket med ett relativt lågt värde skulle slinka igenom utan tull/moms.
    Det blir visserligen många $2 i frakt men jag tror att i slutänden blev det billigare.
    Många ggr har jag också beställt utan tracking, när det varit fraktfritt.
    Också när t.ex Rctimer visat fraktfritt har jag begränsat beställningen endast till dom fraktfria alternativen.

    Totalt har jag väl fått hem prylar för runt 10 000 sek på detta sätt och en enda gång blev det moms/postavgift på sammanlagt 150Sek

    Detta som lite info bara.
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  11. #91
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tvbcom Visa inlägg
    Lite funderingar med anledning av inläggen i tråden:
    Jag har beställt c:a 10 ggr från Hobbyking, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.
    Beställt c.a 20 ggr från RCtimer, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.
    Beställt c:a 3 ggr från readymaderc, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.
    Beställt från Foxtech, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.
    Beställt från ebay, allt kommit snabbt och alltid utan tull/moms.

    Min strategi har varit att beställa i fler omgångar (lite åt gången) och då frakten endast varit $2 så räknade jag med att mina många små paket med ett relativt lågt värde skulle slinka igenom utan tull/moms.
    Det blir visserligen många $2 i frakt men jag tror att i slutänden blev det billigare.
    Många ggr har jag också beställt utan tracking, när det varit fraktfritt.
    Också när t.ex Rctimer visat fraktfritt har jag begränsat beställningen endast till dom fraktfria alternativen.

    Totalt har jag väl fått hem prylar för runt 10 000 sek på detta sätt och en enda gång blev det moms/postavgift på sammanlagt 150Sek

    Detta som lite info bara.
    Nu när du erkänt dina skattebrott offentligt så kanske skattemyndigheten kommer till dig på besök
    //Tobbe

  12. #92
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Ja, men jag har ju inte begått nåt skattebrott. Det är ju helt enkelt så att tullmyndigheterna inte hinner med. Jag har aldrig nekat genomsökning av mina importer och de som skickat varor till sverige (mig) har skyldighet att deklarera vad innehållet består av, och värdet. Dessa handlingar ska sen tullmyndigheten titta på och sedan avgöra eventuellt påförande av tull och moms. Om detta ej sker, fine.
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  13. #93
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tvbcom Visa inlägg
    Ja, men jag har ju inte begått nåt skattebrott. Det är ju helt enkelt så att tullmyndigheterna inte hinner med. Jag har aldrig nekat genomsökning av mina importer och de som skickat varor till sverige (mig) har skyldighet att deklarera vad innehållet består av, och värdet. Dessa handlingar ska sen tullmyndigheten titta på och sedan avgöra eventuellt påförande av tull och moms. Om detta ej sker, fine.
    Sorry
    Den person som står angiven som mottagare av försändelsen klassas som importör och är således skyldig att betala tull och moms baserat på bl.a. ordervärdet. Vad som menas med ordervärde är varukostnader och tillhörande fraktkostnader.
    //Tobbe

  14. #94
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Då är vi nog många som är skyldig Anders Borg några kronor...

  15. #95
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Japp det är det och ärligt talat,vad är det som är konstigt egentligen?
    Moms ska alltid tillkomma på varor och frakten(om jag inte missminner mig helt ang.fraktbiten) som kommer utanför EU,25%, sen tillkommer en hanteringsavgift på tex posten med en hundring,tull är inte aktuellt alls för leksaker som det vi köper räknas till och precis som Tobbe O skriver,jag som köpare har en skyldighet att redovisa detta för Svenska Staten och betala detta om speditören missat detta..
    Att man går ut i otaliga trådar och skriver om att man "klarat sig" är nåt jag inte förstår alls..
    Ungefär som att skapa en tråd och berättat att jag har snattat men ingen upptäckte det.
    Okej,det är väl att hårdra det hela men man har hursom undlåtit att göra nåt MAN SKALL göra...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #96
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Blev intressant det här, så jag googlade lite efter vad som gäller.
    För nedan tullbefriade varor står inget om att moms ska betalas!
    Måste nog säga att bestämmelserna verkar rätt snåriga.
    Annars verkar det ju så att det är posten eller annan speditör som skall se till att förekommande avgifter påförs.
    Hittade detta på postens sida:
    Frågor och svar om internethandel från ett land utanför EU
    Leverans

    Vad händer när varan som jag beställt från ett land utanför EU kommer till Sverige?
    När paketet kommer till Sverige kontaktar företaget som fraktat varan till Sverige, till exempel Posten, dig. Sedan gör det företaget en tulldeklaration åt dig. När du hämtar ut paketet betalar du tull och moms och eventuella andra avgifter till företaget som gjort din tulldeklaration.

    Måste jag alltid betala tull?
    Om varornas totala värde är högst 1 300 kronor exklusive frakt behöver du inte betala någon tull. Värdet ska framgå av de handlingar som finns tillgängliga för Posten eller för det företag som förtullar varan. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym eller luktvatten.
    ************************************************** *****************'
    Klipp från Tullverkets sida:
    Internethandel från ett land utanför EU




    En vara som du beställer eller köper från en privatperson eller ett företag, ropat in på nätauktion, köpt via postorder eller vunnit på internet räknas som import. Det innebär att tull, moms och andra eventuella skatter ska betalas.


    Vem deklarerar?
    I de fall Posten eller ett kurirföretag är transportörer ingår även att de tulldeklarerar. Som underlag till tulldeklarationen behövs fakturor och andra handlingar. Därför är det viktigt att dessa finns bifogade till försändelsen.

    Lågvärdeförsändelser




    När du importerar från ett land utanför EU behöver du i vissa fall inte betala tull, moms och andra skatter.





    A. En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 300 kronor är befriad från tull.

    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  17. #97
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Ehmmm 7 dagar under transport?
    Datum/Tidpunkt Plats Händelse
    2013-01-09 08:32 Malmö, Sverige Försändelsen transporteras
    2013-01-09 08:31 UPK Malmö, Sverige Försändelsen tullklareras av oss
    2012-12-29 10:18 Utlandet Försändelsen transporteras
    2012-12-26 13:12 Utlandet Transport av försändelsen har påbörjats

    Är ju löjligt att det ska ta 7dagar för posten att ''transportera'' ett paket 1.5mil.
    Bara jag som råkat ut för detta?


    Har märkt att då det hamnar i Malmö tar det en väldans tid innan paketen åker vidare...

    //Matte

  18. #98
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Modellflygprylar är tullfria, endast 25% moms och ev administrationsavgift skall tillkomma.. Detta enligt kontakt med tullverket angående privatimport av flyggrejor....
    Sen så "slipper" man aldrig att betala momsen... är det inte gjort när det passerar post/tull vid införseln har man skyldighet att själv ombesörja den biten....
    //Tobbe

  19. #99

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Har märkt att då det hamnar i Malmö tar det en väldans tid innan paketen åker vidare...

    //Matte
    skit också hobbyking hade inte satt på några papper om vad som fanns i paketet eller vad det är värt så måste skicka en order bekräftelse eller liknande. Med andra ord 100% tull eller moms >.<. Dom sa att jag skulle ha fått ett brev med info men har inte fått något så om jag inte hade ringt till dom så hade jag aldrig fått mitt paket.

  20. #100
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det spelar ingen större roll, om inte tullen tror på innehållsdeklarationen blir det samma sak, man blir tvungen att skicka in en kopia på kontoutdrag eller liknande...
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. På höghöjd utanför Vedum!
    Av Defuncta i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 21:44
  2. Segelflygträff utanför Helsingborg 27/7
    Av hbi i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 17:25
  3. Segelflygträff utanför Helsingborg 27/7
    Av hbi i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 14:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •