Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: QAV500 klon, lite rallyåka på alvaret

  1. #1
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard QAV500 klon, lite rallyåka på alvaret

    Ruskigt snabb maskin, tar en stund att vänja sig.
    Japp, jag hade tur som inte brakade rätt in i trädet. Märkte inte ens att den fick upp fart i svängen.
    Valde att väja bort eftersom jag var osäker på om jag skulle klara mig under el-ledningen..

    Imorgon utlovas endast hälften av dagens vind så då blir det nog lite mer åka.

    Oklippt och oredigerat, släng på en låt eller njut av det ilskna surrandet.


  2. #2

    Standard QAV500 klon, lite rallyåka på alvaret

    Flyger väldigt fint ser det ut som. Får du jobba mycket med den?

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  3. #3

    Standard

    finns det mer info om ramen?
    Driver Svenska FPV forumet http://fpv.nu
    Trex 700 Vbar, Trex 500BeastX,
    QAV500 Openpilot Revolution , T8FGS

  4. #4
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Sickan, jag får räta upp den en del men jag tror att det beror på vinden och att jag inte brytt mig om att PID-trimma den än. Hoppas jag kan testa den ordentligt imorrn utan blåst.
    Iofs är det tomt ute i verkstaden nu så man kanske skulle ge sig ut där och köra. Totalt vindstilla...

    dezent, jag har en tråd om den som du kan kika i om du vill, http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...er-QAV500-klon

  5. #5
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Gjorde en provflygning i verkstaden. Väldigt stabil och mjuk bild. Man kan ana små små vibrationer som når kameran men det är inte mycket.


  6. #6
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Gillar flygningen, allt inramat med eltrådar som är lätt att glömma bort, såg kallt ut i slutet även med vantar hehe

  7. #7

    Standard

    Den får lite småskak ibland - har du bytt sensor eller är det samma?

    snygga flygningar - den har potential helt klart - men med sin höga hastighet kräver den större ytor
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Tack
    Har inte träffat någon tråd med copter än, bara med mitt stora foamieplan. Jag har dom alltid i bakhuvudet men dom är skitsvåra att se i glasögonen.
    Kallt är bara förnamnet. Tunna montagehandskar, trasiga dessutom..

    Det är ett likadant MWii som sitter på trin. 2.1 med MPU6050 gyrochip, 42Hz LPF och gyro averaging aktiv.
    Vet inte om det kan ha med gyrot att göra. Det blåste en hel del men jag har ju som sagt alltid haft samma fenomen även på trin.
    Inne i verkstaden var den stabil men då vet jag inte hur mycket averagefunktionen i MWii får jobba.
    Inbillar mig att den ev kan rycka om gyrot spottar ur sig värden som gör att output från average gör ett "skutt" till den nya average eller nåt. Är inte insatt i hur det är programmerat.
    Utan MMGYRO och LPF lyfter inte en MPU6050 från marken ens.. bara oscillerar.

    Blir sugen på en cc3d.....

  9. #9

    Standard Sv: QAV500 klon, lite rallyåka på alvaret

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Gjorde en provflygning i verkstaden. Väldigt stabil och mjuk bild. Man kan ana små små vibrationer som når kameran men det är inte mycket.

    Ser kanon ut!

    Jag har problem med mina öronpluggar som jag har under kameran nu när det är nere mot eller under nollan, får jello som jag inte haft innan. De blir lite för hårda av kylan tror jag. Ska testa att kapa dem lite och använda två längre/tunnare gummisnoddar istället så får vi se om det blir bättre.

    --
    S

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  10. #10
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Det låter konstigt tycker jag. Under min kamera sitter ett block skumplast som täcker hela kamerans undersida. Foamen är relativt hård. Dina öronpluppar borde vara betydligt mjukare ändå tycker jag, och mindre anliggningsyta.
    Något jag testat och som funkar bra är moongel. Har inte testat det på kameran men däremot under FC. Det är samma material som "klibbiga händer" man köpte i godisautomaterna förr. Det kanske kan vara något om du inte får ordning på jellon.

    Köpte min mångele på ebay, tror jag gav 50-lappen eller lite styvt det för 4 bitar ca 4x3cm.

  11. #11

    Standard Sv: QAV500 klon, lite rallyåka på alvaret

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Det låter konstigt tycker jag. Under min kamera sitter ett block skumplast som täcker hela kamerans undersida. Foamen är relativt hård. Dina öronpluppar borde vara betydligt mjukare ändå tycker jag, och mindre anliggningsyta.
    Något jag testat och som funkar bra är moongel. Har inte testat det på kameran men däremot under FC. Det är samma material som "klibbiga händer" man köpte i godisautomaterna förr. Det kanske kan vara något om du inte får ordning på jellon.

    Köpte min mångele på ebay, tror jag gav 50-lappen eller lite styvt det för 4 bitar ca 4x3cm.
    Ja, det är knepigt men problemet uppstår bara när de är kallt. Får skaffa billigare öronpluggar som är mjukare, anpassade för kallt klimat

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  12. #12

    Standard

    Jag har funderat på silicone gjutmassan till "Clone a Willie" på teknikmagasinet.
    Skulle vara kul att veta hur hård den blir. :-D
    Fint om man kunde gjuta ett fäste i silicone.

  13. #13
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Måste vara stenhård.. annars blir det lite löjligt

    Det är en bra idé! Vet du om det är med någon form av härdare eller nåt sånt? Har funderat på vanlig silicone men det vet i tusan när det härdar i mitten av gjutningen.

  14. #14

    Standard

    Verkar vara "2-komponent"
    24H efterhärdning.

    Risken är nog att den blir lite för styv för att dämpa vibrationer...
    Det finns viss info på sidan.
    http://www.cloneawilly.com/
    Varning för den som är känslig!....

  15. #15

    Standard

    silikon kan blandas med tex bakpulver för att justera konsistensen, jag håller själv på att labba med det nu då jag försöker gjuta vibrationsdämpare till multirotors.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #16

    Standard

    Ballistic gel som de använder i Mythbusters verkar trevligt.
    Nån som har recept på det?.... ;-)

  17. #17

    Standard

    Jag har flera gånger använt mig av en rätt tjock dubbelhäftande tejp (2-3mm)
    Köpt på Coop bygg - kommer ej ihåg märket men skyddsplasten är röd så jag gissar att det är Tesa - kanske 4965

    Använder 2 lager för att fästa sensorer vid MultiWii-kortet och ibland mellan MultiWii-kortet och ramen.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Liknande ämnen

  1. Qav500
    Av Ripper78 i forum Quad
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-02-06, 16:48
  2. Markus bygger QAV500 klon
    Av markusb i forum Quad
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 17:42
  3. QAV500 klon, en perfekt solnedgång med lugn vind över norra Öland.
    Av markusb i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 00:32
  4. QAV500, lite mer vindstilla åkning
    Av markusb i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-17, 19:36
  5. QAV500 klon, en bra flygning och en mindre bra flygning.
    Av markusb i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-08, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •