Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Attackvinkeln på vingen?

  1. #1

    Standard Attackvinkeln på vingen?

    Attackvinkel!


    Eller alfa-vinkeln, vad den nu kallas.

    Vad gäller tex en vanlig högvingad trainer så brukar vingen ha en vinkel på tex +2 grader (framkant).

    På en Bormatec Maja så är den 0 grader, samma som stabben. Motorn är i baken och dess axel pekar bakåt och lite upp några grader.

    När man ska starta från marken med den så gasar man på som en dåre och den vill ej komma upp i den hastigheten att vingens form får flyget att lätta, så man måste ge fullt höjdroder. Då mitt i allt efter en längre startsträcka så petar flyget upp i luften med rejäl vinkel och man får parera tillbaks höjdrodret.

    Kan man öka attackvinkeln på vingen nån grad och tro att det blir bättre? Eller kommer flyget att flyga konstigt då? Är inte van med flyg med skjutande motor (som har sin vinkel på axeln som pekar bakåt och uppåt).

    Flyget flyger ju med lite "stjärthäng" fast det är lite framtungt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Kanske en så enkel åtgärd som att sätta lite större noshjul på modellen (eller mindre på huvudstället eller båda åtgärderna) alt förlänga nosställets axel så du får lite positiv anfallsvinkel på marken när du startar kan avhjälpa ditt problem?

    Eller flytta fram huvudstället lite så modellen roterar lättare vid markstart.

    Kolla även att du har tyngdpunkten korrekt så den inte är (för) nostung och av den anledningen har tendens att få svårt att lyfta lätt från marken.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	maja.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	115,9 KB 
Id:	34565  

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Attackvinkel, anfallsvinkel eller alfa är olika uttryck för samma sak.
    Den vinkeln är beroende av vilken profil vingen har.
    Om du vet vilken profil det är så kan du säkert googla/söka vilken alfa den profilen har.

    Om det är en ClarkY profil så bör undersidan av profilen ligga i samma linje som stabben = 0-linjen.
    Alfa eller anfallsvinkeln mätes från cordalinjen på profilen.
    Dvs. cordalinjen är en linje som ritas från nosradien till bakkant.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    På svenska heter det anfallsvinkel, "attackvinkel" är "svengelska" .
    Om flygplanet "ligger rätt" i luften utan att du behöver trimma mycket höjd eller dyk så kan det vara så att landstället sitter fel i förhållande till tyngdpunkten. Pröva att flytta fram huvudstället (närmare tyngdpunkten) så att trycket på noshjulet blir mindre. Det kommer då nästan säkert att bli lättare att få upp Majan i luften.

  5. #5
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Hänger modellen med stjärten som det anges i första inlägget, är förmodligen anfallsvinkeln för liten och bör ökas.
    Större anfallsvinkel flyger modellen med högre stjärt.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #6

    Standard

    Finns det några regler hur man går tillväga för att ange flygplanets centrumlinje så man har nått att referera till för att få rätt anfallsvinkel på vingen?

  7. #7
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    0-linjen är stabben och den linjen brukar för det mesta vara = centrumlinjen på kroppen. Dvs. stabben har 0 graders anfallsvinkel.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    När jag läste ditt ursprungliga inlägg igen, så åg jag att du skrev att flygplanet är "lite framtungt" och flyger med "stjärthäng.
    Det finns en hel del videofilmer med Maja på nätet och där tycks det som att både start flygning sker utan att flygplanet har några konstigheter för sig. Börja därför med att placera tyngdpunkten vid den rekommenderade positionen innan du gör några andra förändringar.

    Ytterligare ett par frågor: Hur tungt är flygplanet jämfört med tillverkarens uppgifter? Hur är det med motoriseringen, når flygplanet upp till en bra flygfart? Har motorn för lågt kv eller propellern för liten stigning kan låg flygfart förklara varför flygpalent behöver flyga med hängande stjärt.

  9. #9

    Standard

    Huj va många tips! =)

    Michael, det har vart lite kallt när vi flugit och ackarna kanske inte har orkat med heller.
    Flyget väger komplett 2250 gram, tyckte mig läsa nåt om att flyg + last skulle vara 1,5 + 1,4 kg, eller nåt åt det hållet.
    Motor och ESC kom med paketet och är uppgraderat sedan tidigare 1,8m modell (denna är 2,2m).
    Om det är rätt prop vet jag inte, den kom med från Bormatec.
    Motorn har ett kv-värde på 1000. Är en Jamara A2820/6 550W 2,2A noload 50/60A.
    Bygget: http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=61&t=11302

    Många tips, vet ej vilket man ska börja med! :-o
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Efter att ha läst lite i din väldigt intressanta byggtråd drar jag slutsatsenatt motoreffekten bör räcka till för start från gräsfält. Problemen att få upp Majan i luften tror jag är att hänföra till 2 orsaker:
    1) Du skrev att ditt flygplan är framtungt
    2) När jag tittar på Bormatecs monteringsanvisning för landstället tycker jag att huvudstället är placerat onödigt långt bak.

    Ovanstående i kombination med en skjutande propeller som ger dåligt blås över stabben är ingen bra kombination i starten. Flytta tyngdpunkten dit den ska vara enligt bruksanvisningen och om inte det förbättrar situationen skulle jag utan att tveka flytta fram huvudstället så att det sitter mitt under vingen, inte som nu med hjulen i höjd med skevrodren (efter vad jag kan se i byggbeskrivningen).

    Här kan du se en mera konventionell, välfungerande palcering av huvudstället:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SIGRC67P196.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	76,5 KB 
Id:	34587

  11. #11
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tycker det ser ut som om du kan vrida stället ett halft varv, då kommer hjulen att peka framåt istället för bakåt.

    På de noshjuls modeller som jag haft har jag alltid sett till att huvudhjulen/hjulaxeln sitter på gränsen till tyngdpunkten, när jag tryckt ner stjärten till marken så har det varit på gränsen att den har stannat kvar mot marken när jag släppt den.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  12. #12

    Standard

    Kollade CG som ska vara 80mm, den va bara 61,5mm, dvs framtung! Så det justeras med att flytta ackarna med lite ombökning.

    Samt så

    Huvudlandstället är ju redan som du säger LIP, dvs framåt.

    Vi hade även för lite ork i maskin vid start. Kalla ackar antagligen och enligt kurvorna vi fick från EagleTree eLoggern så sjönk strömmen rejält vid start -> segt komma upp.

    Man vill ju inte flytta landstället allt för långt fram i fall proppen tar i när man roterar.

    Dessutom har vi ändrat anfallsvinkeln till +1,5 ungefär, från 0.
    Så nog sjutton ska vi komma lättare upp nu. =)
    Testar och klurar vidare, får landa med högre fart bara om det ska börja tipstallas pga den ändrade anfallsvinkeln.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Någon som provat X8 vingen från HK?
    Av Kenneth E i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 18:51
  2. Bak vingen är sne
    Av grand14 i forum Nybörjare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 16:04
  3. ESM FW-190, problem med klädsel på vingen!
    Av steecke i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 18:56
  4. Servokontakt till vingen
    Av Gårdö i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •