Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Propellrar

  1. #1

    Standard Propellrar

    Är inne på att köpa en fyrtaktare ASP 52 eller 61. På aircpro finns en rekomendation till 61.an 10x8 eller 11x7.
    Vad jag förstår så är 11x7 en större propeller som då kommer närmare backen vid start och landning.
    Är det stor skillnad på trä och plastpropellrar. Kan man ha andra stigningar på propellern än vad som rekomenderas ?

    Kurre

  2. #2
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Vore intressant att veta vilken kärra du tänkt använda motorn till!
    Generellt kan man säga att en liten propellerdiameter med stor stigning, typ 10x8, har högre topphastighet men dåligt drag i låg hastighet. Passar till en snabb kärra. En större diameter och mindre stigning (11x6-11x7) passar bättre till ett långsammare plan där man vill ligga och puttra runt. Här blir det bättre drag i låga farter.

    Sen är det en djungel bland fabrikat, men en träsnurra brukar ge bättre verkningsgrad än en plast-dito. Å andra sidan är den ömtåligare mot markkänning...

    Ska du köpa en ASP .61 fyrtaktare skulle jag rekommendera 12x6-13x5 för att hålla ljudnivån nere, men det beror alltså på vilken kärra du ska ha den till.
    Retroholic!

  3. #3
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 393
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Börja med en 12x6-propeller som är den rekommenderade storleken för inkörning av ASP61 4-taktare. Den propellern kan du säkert använda även för de inledande flygningarna, såvida du inte har en modell med extremt stor motorkåpa.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  4. #4

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ang trä eller plast: Om du skall lära dig flyga så kör med nylon (t ex Graupner) eller glafiberpropellrar (t ex APC Sport propellrar), de är hållbarare än träpropellrar. Förr koka vi nylonpropellrar (de ska innehålla nån procent vatten/fuktighet) så de blev segare och "tålde" lite mer, specielt när det hölls på med att lära sig flyga då det blev lite markänningar i början lite då och då, men jag tvivlar nån håller på med kokning längre. Med "förr" i mitt fall var 1970-talet (och det var Top Flite propellrar vi koka på den tiden). De flesta kör väl med APC propellrar nuförtiden och de behöver och skall inte kokas.

    /Bo

  5. #5
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Mja, jag undrar verkligen om det tillverkas propellrar i sådan material idag som bör kokas, (jag var också med på den tiden).

    Det har skett en enorm utveckling på termoplastmaterial och finns nog ingen som tillverkar i sådant material.
    Då måste det nog i dag stå en varningstext på propellrarna för alla eventuella olycksrisker.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #6
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 024
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Jag väljer alltid plastpropellrar till fyrtaktare. Har en OS 300 boxer som inte alls ville fungera. Hur jag än skruvade på nålarna gick den som en påse nötter. När jag bytte till en tyngre plastpropeller gick den genast som en klocka...

    Sedan snackar man om inkörning...... Öh, inte har jag läst att man ska börja försiktigt med maskrosor när man köpt en ny grästrimmer.... Nej, gasa på som vanligt - kör gärna rikt de första tankarna. "Fullskala"-motorer som sitter i privatplanen MÅSTE köras på minst 75% gas = max kontinuerlig effekt. Då blir det högt tryck i cylindrarna och kolvringarna pressas hårt mot cylinderväggen så att de kan slitas in och täta riktigt. ASP-motorerna är lite lustiga - de tappar kompression de första timmarna, men tätar upp sakta men säkert efter det. Antagligen beroende på att ventiler och kolv ska slitas in riktigt.

    Till sist en förmaning angående propellrar. Stå ALDRIG i kastriktning kring en propeller. Jag ser det ganska ofta folk som ger fullgas och står lutad över motorn och propellern. Samma sak när man lyfter upp modellen för att kolla om den går när nosen pekar uppåt. Se till att du själv och kringstående inte befinner sig inom propellerns kastbana. Dvs, rakt ut åt sidorna och framåt.
    Senast redigerat av AM den 2012-12-04 klockan 09:38.
    Ove (AM) Nielsen

  7. #7
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlägg
    243
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Stå ALDRIG i kastriktning kring en propeller.
    Visomdsord! Det är ofta det slarvas med det numera.

    // Fredrik W

Liknande ämnen

  1. Kolfiberförstärkta propellrar
    Av radioactive i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 02:34
  2. Tester av propellrar
    Av radioactive i forum Allmänt om flyg
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 22:11
  3. Propellrar
    Av Marcus72 i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 11:12
  4. Propellrar
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 09:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •