Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Bygga FPV-Båt

  1. #21
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Någon form av polhemsknut bör du nog ha, det är svårt att montera en stelaxel direkt mot motorn och klara sig mot vibrationer med ljud som följd samt utmattning av lagringen som i sin tur påverkar tätningen runt propelleraxeln.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Ok ja då får jag ta med det i beräkningarna.. men då måste jag ha 2st då eller?? en uppe o en nere??
    Såg att på nån mindre båt användes en bit gummislang som knut.. det kändes lite väl B-igt för en större båt även om det inte blir mkt till varv på motorn men vad säger ni?
    Man lär sig nått varje krash...

  3. #23


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Axeln kan monteras med vinkel, du behöver ingen knut under båten.
    Mjuk koppling är att föredra för ljudnivån, polhemsknutar i metall ger ljud,spciellt om de montera med bruten vinkel.
    Montera motor "inline" med axeln för minsta ljud och slitage på koppling.
    Man använder även mjuka kopplingar på fullskalabåtar.
    Köp färdig eller gör själv av t.ex gummislang eller rundgummi.
    Axel köper du bäst färdig, då blir den tät och är lagrad för axiella krafter.
    Kostar inte mycket.
    Kolla bara så att gängan i änden motsvarar den propeller du använder.
    Robbe har stort utbud men det kan vara långa lev.tider.
    Finns nog många ställen på nätet att köpa på?
    Proppellern skall sitta med ca ett bladlängds mellanrum mellan övre bladet och skrovet, annars riskerar du att få kavitation med missljud och tappad kraft som följd.
    // Mats W

  4. #24

    Standard Gubbe spekulerar, kan ha fel men tål kritik.

    Kul projekt, vore det inte bäst med en ubåt? Ska kameran sitta i vattenlinjen lär du inte se mer än lite vass och strand, skulle nog sitta på en arm så att det går att sänka o höja den, men det ska du väl klara som är van vid kranar. I mörker lär den vara rätt värdelös, är det lite skvalp i sjön så lär det vara svårt se något, tror mer på en som lyssnar eller bådadera.
    En båt i cellplast och trimaran skrov är stadig i sjön så länge som den rör sig men stillastående lär den nog flyta som ett flöte och guppa, skulle nog mer tänka mig en fiskeskuta med en stadig köl.
    Kylning kan bli problem med en båt som ska smyga, vattenkylning är inte att tänka på. Skulle nog själv välja två borstade motorer, dom är lägre varv på och kräver mindre kylning vid låga farter.
    I stället för roder välja vridbara propellrar för att kunna styra vid låga farter. http://www.rc-butiken.se/index.php?a...productId=8222

    Bert
    Senast redigerat av Nimbus-Bert den 2012-12-06 klockan 07:42. Anledning: Stavar illa.

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Ubåt vore ju klart coolast men har inte byggt en båt förut och tänkte göra ett enkelt test först Nattfilmning tror jag går bra med den kameran jag har http://www.youtube.com/watch?v=pZN4F...Yem4dQ&index=1
    Tänkte mig både kamera och avlyssning.. tanken är att båten ska ligga några meter ut från stranden o då e tanken att se över eventuella hinder. men jag har också tänkt tanken om att ha kamera upp o nerfällbar och det blir nog i framtiden men till o börja med måste jag lära mig bygga en funktionabel båt och montera kamerautrustningen i låg profil. sen får jag börja bygga om o bygga till Bra tips där med vridbar prop
    Man lär sig nått varje krash...

Liknande ämnen

  1. Bygga flygfält
    Av Brandt i forum Allmänt och Tips
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2014-01-18, 12:47
  2. Vad ska jag bygga?!
    Av freno i forum Hexa
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 21:38
  3. Bygga quadcopter
    Av richardtenggren i forum Quad
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 06:28
  4. Det här med att bygga flyg..
    Av peter_e i forum Allmänt om flyg
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 06:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •