Reklam

 
Sidan 11 av 13 FörstaFörsta ... 678910111213 SistaSista
Resultat 201 till 220 av 241

Ämne: Till alla nybörjare inom multirotor

  1. #201

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    38
    Klubb
    Ingen (region JRFK)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    APM lämpar sig inte för nybörjare, det är nog därför det inte skrivs om det i denna tråd. Vill man ha något med dessa funktioner som dessutom lämpar sig för nybörjare så är nog DJI Wookong ett bättre val, men då är ju prislappen "lite" annan...
    Okej tack för svaret...

    Är själv inne på multirotor dock mer inriktad på Tricopter. Jag förstår verkligen av vad jag har läst på många forum att det är "Trial and error" som gäller. För det är verkligen en djungel med alla komponenter och vad man ska tänka på för varje individuell komponent. Men jag delar med mig av min blivande setup så får ni gärna tycka till om de olika komponenterna

    Ram;
    http://shop.flitetest.com/multirotor...e-tri-370-kit/
    Lätt, verkar vara okej och omtyckt, lätt att få tag i reservdelar

    Motorer;
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ner_750kv.html
    Bra motor för pengarna, som jag har förstått det?

    ESC;
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._ESC_2_4S.html
    Rekommenderade, har verkligen inte koll på ESC..

    Proppellrar;
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...450&aff=655899
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...451&aff=655899

    Såg att det var någon annan som ställde frågan gällande batteriernas kapacitet vad det är som begränsar storleken. Antar att det finns någon gräns hur stora vs vikten på koptern. Men är jag orealistisk om jag försöker klämma in
    3000mAh?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Lipo_Pack.html
    eller 5000mAh?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Lipo_Pack.html

    Kan ju även nämna att meningen är att det här blir min test och kunskapsplattform för att sedan montera GoPro samt FPV utrustning och en APM...

  2. #202
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Nu är vi inne och tangerar det jag skrev om tidigare... "Bra tråd, intressant paket... Men om jag byter ut precis allt mot något helt annat, hur blir det då?". Det är en djungel, men varför inte helt enkelt börja med ett beprövat paket?

    För att svara lite på dina frågor:
    Personligen gillar jag inte D750. Visst är dom billiga, men konstruktionen och kvaliteten är skräp. Har man ork att fixa till dom så funkar dom skapligt. Satsa på en riktig motor, typ Tiger MT2216-800 http://www.autopartner.se/tiger-moto...807-c-706.aspx

    Fartreglage Multistar eller Mystery 20A är väl beprövade. Jag har nog köpt 120+ av Mystery 20A, och inget har strulat.

    Proppar: Har inte testat exakt dom du listade, men dom ser ut som standard Gemfan-proppar. Dessa är bra i 8", halvskapliga i 9" men alldeles för mjuka däröver. APC 10x4,7 eller DJI 10x3,8 är prisvärda proppar.

    Rekommenderar ecalc för att välja batteristorlek.

  3. #203

    Standard

    Jag byggde en quad enligt berthrsd förslag i denna tråd och primär flyg med den i våras och den har flygit väldigt bra. Dock är jag nybörjare och har gjort ett flertal mindre krascher. Innan semestern gick mitt KK kort sönder så jag byte det mot ett APM 2,5 och efter en del läsande på internet så var quaden i luften igen. Quaden flyg bra innan med kk kortet men jag tycker nog att den flyger än bättre med APM och då har jag nästan bara standard inställningar på APM.

    Dock så har jag fått lite problem med några motorer (NTM 28-26A). Så nu står jag i valet om man ska uppgradera till något bättre eller om man ska köra vidare på samma sort. Är Tiger MT2216-800 ett bra alternativ att välja? Då antar jag också att det är läge till att köpa "finnare" proppar, idag kör jag med billiga HK proppar enligt berthrsd nybörjar kit (slowFly 8045).

  4. #204
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Möjligheterna är ju klart större hos APM 2.5 än hos KK2... Kul att den flög bra med standardinställningarna.

    MT2216-800 är en kanonfin motor, men om du hade tänkt fortsätta flyga med 3S så behöver du nog något med högre kV. Lite beroende på vad du hade tänkt lyfta, men jag tycker att Tiger MS2212-980 (http://www.autopartner.se/tiger-moto...990-c-706.aspx) med APC 9x4.7 är en riktigt prisvärd kombination. På 4S funkar MT2216-800 riktigt bra.

  5. #205

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    54
    Jobb
    Dr
    Klubb
    Mora MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    APM lämpar sig inte för nybörjare, det är nog därför det inte skrivs om det i denna tråd. Vill man ha något med dessa funktioner som dessutom lämpar sig för nybörjare så är nog DJI Wookong ett bättre val, men då är ju prislappen "lite" annan...
    Det beror väl på. APM kräver ganska stor datorvana samt att man är van att konfigurera och felsöka komplexa tekinska system. Nyckeln är att ta det steg för steg och att testa och verifiera varje steg innan man går vidare. Att direkt första flygningen köra auto-missions leder till en dyr och tråkigt krash i 99 fall av 100.

    Lite som att jämföra MacOS med Linux, det går att få till ett lika snyggt och välfungerade system med Linux som på en Mac men man måste a) Veta vad man gör b) Ha tålamod.

    Det man lägger ner på APM får man dock tillbaka, jag kan göra saker som Naza och WKM bara kan drömma om!

  6. #206
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    "Datorvana samt vana att konfigurera och felsöka komplexa tekniska system" låter inte riktigt som nybörjarvänligt

    Av ren nyfikenhet, exakt vad kan du göra med APM som inte går att göra med WKM? Geniunt intresserad då jag funderar på att testa APM. Av det jag sett på nätet så är det endast ett litet fåtal som överhuvudtaget får APM att hovra snyggt...

    Citat Ursprungligen postat av pille Visa inlägg
    Det beror väl på. APM kräver ganska stor datorvana samt att man är van att konfigurera och felsöka komplexa tekinska system. Nyckeln är att ta det steg för steg och att testa och verifiera varje steg innan man går vidare. Att direkt första flygningen köra auto-missions leder till en dyr och tråkigt krash i 99 fall av 100.

    Lite som att jämföra MacOS med Linux, det går att få till ett lika snyggt och välfungerade system med Linux som på en Mac men man måste a) Veta vad man gör b) Ha tålamod.

    Det man lägger ner på APM får man dock tillbaka, jag kan göra saker som Naza och WKM bara kan drömma om!

  7. #207

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    38
    Klubb
    Ingen (region JRFK)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Nu är vi inne och tangerar det jag skrev om tidigare... "Bra tråd, intressant paket... Men om jag byter ut precis allt mot något helt annat, hur blir det då?". Det är en djungel, men varför inte helt enkelt börja med ett beprövat paket?

    För att svara lite på dina frågor:
    Personligen gillar jag inte D750. Visst är dom billiga, men konstruktionen och kvaliteten är skräp. Har man ork att fixa till dom så funkar dom skapligt. Satsa på en riktig motor, typ Tiger MT2216-800 http://www.autopartner.se/tiger-moto...807-c-706.aspx

    Fartreglage Multistar eller Mystery 20A är väl beprövade. Jag har nog köpt 120+ av Mystery 20A, och inget har strulat.

    Proppar: Har inte testat exakt dom du listade, men dom ser ut som standard Gemfan-proppar. Dessa är bra i 8", halvskapliga i 9" men alldeles för mjuka däröver. APC 10x4,7 eller DJI 10x3,8 är prisvärda proppar.

    Rekommenderar ecalc för att välja batteristorlek.

    Tack för ditt svar, undersökt detta ytterligare och ramen som FT säljer är inte direkt gjord för så kraftiga motorer..
    Vad tror du om jag använder dina rekommenderade motorer, esc, etc men istället bygger det för Tricopter?
    Får ursäkta om jag saxar tråden med dessa frågor, men känns som det är en helt korrekt tråd att ställa frågan i..

    Får nog bli så att det här köpet får blir en ren multirotor utan FPV och prytlar på, lärdoms pengar..

  8. #208

    Standard

    Tänkte också följa denna köplista, men handla det mesta från EU varuhuset samt bygga en egen ram i trästavar och buntband (älskar buntband).

    Har läst igenom hela tråden och förstått det mesta, dock inte hur man fäster propellrarna på motorn. Får man med allt man behöver i tillbehörs-kitet? Den med (jätte)kort axel finns inte i lager i EU-varuhuset. Går det lika bra att köpa den med en axel på och hur fäster man i så fall propellrarna?

    (http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html)

    Har någon provat denna maskin med 4s batteri? Tänkte kanske prova både 3s och 4s om det inte är någon risk för att överbelasta något.

    berthrsd:

    Erbjuder du fortfarande uppgradering KK2 och ESC ifall jag skulle vilja? Eller finns det någon i närheten av Linköping/Norrköping som har utrustning för det?

  9. #209

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild.jpg 
Visningar:	226 
Storlek:	70,9 KB 
Id:	41535
    En quad byggd precis som trådskaparen rekomenderat. Provflygning imorgon.. =)
    Tycker SF propparna känns lite väl mjuka. kan någon rekomendera något annat fabrikat och storlek till rekomenderad motor.?

  10. #210

    Standard

    Glöm inte att fästa antennerna :P Graupner E-prop är bra grejer men storlek vet jag inte.

  11. #211

    Standard

    hehe nej då ska jag inte göra.. Inte riktigt klar än.. =) Kanon då ska jag titta vidare på dom propparna.. men storlek är ju ett frågetecken.. om nån kanske har ett tips? =)

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Glöm inte att fästa antennerna :P Graupner E-prop är bra grejer men storlek vet jag inte.

  12. #212

    Standard

    Kanske dumma frågor med ändå:
    - Kan man flyga en multirotor på både helikopter- och flygplansinställning på radion? Håller på med mitt första bygge, och har en Hitec Optic 6.

    - Kan KK2 hålla quaden på en konstant höjd, eller reglerar man det med "gasen" själv? Det enda jag hittat är att den kan kompensera i höjdled när man t.ex. åker frammåt (den tappar i höjd om man inte ger mer gas samtidigt).

  13. #213

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    det finns inga dumma frågor.

    jupp heli eller plan spelar ingen roll bara man ser till så inga skumma mixar eller något sådant är aktiverat.


    Kk2 har endast en kompensation när man flyger framåt inga andra sensorer som vet vilken höjd den håller.
    tycker dock att dom senare versionerna funkar rätt bra när det gäller att hålla höjd i framåt fart.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #214

    Standard

    Ännu en fråga:

    Jag kommer ha SBEC på min fyra ESC:ar (Multistar 30 A med Simon K). Behöver jag ta bort den röda kabeln (eller både röd och svart?) in till KK2 på ESC 2-4? Kommer ha 2 st 9g servon kopplade till kanal 7 och 8 för kamerastabilisering (super simple gimbal).


    Läste följande i manualen för KK2:

    The M1 connector must always have a ESC connected, because this ESC will be the only one that supplies the FC with 5V power. This ensures stable power to the FC. The M2 to M8's 5V power pin is connected together, and any servos here will be supplied by any ESC's connected here. There is not necessary to cut the 5V (red) lead on any ESC unless it has a Switching BEC.

    With many servos, for example airplane stabilization, there may be necessary with an extra BEC. Do not use multiple switched BEC's

    Hur skulle ni kopplat i detta läge? SBEC från ESC ett och två, och enbart signalkabel från ESC tre och fyra?

  15. #215

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Du behöver ine plocka bort något, det är bara m1 som har plus anslutet
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #216

    Standard

    Är du säker Simon? Va jag förstår så ska det va så här...

    There is not necessary to cut the 5V (red) lead on any ESC unless it has a Switching BEC. With many servos, for example airplane stabilization, there may be necessary with an extra BEC. Do not use multiple switched BEC's
    Dina reglage har switching bec va jag förstår.. Inga OPTO med andra ord..
    Jag skulle ta ur strömförsörjningen (röda kabeln räcker) ur kontakten och inte använda den på M2-4. Enbart ha ström till kortet via M1 som det står..

  17. #217

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fmxdanne Visa inlägg
    Är du säker Simon? Va jag förstår så ska det va så här...

    There is not necessary to cut the 5V (red) lead on any ESC unless it has a Switching BEC. With many servos, for example airplane stabilization, there may be necessary with an extra BEC. Do not use multiple switched BEC's
    Dina reglage har switching bec va jag förstår.. Inga OPTO med andra ord..
    Jag skulle ta ur strömförsörjningen (röda kabeln räcker) ur kontakten och inte använda den på M2-4. Enbart ha ström till kortet via M1 som det står..
    Jupp är säker. Testa med multimeter mellan + pinnarna för koll.

    Switching bec och opto har dock inte så mycket gemensamt i den meningen

    Skickats med min Texas TI99 4A
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  18. #218

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Jupp är säker. Testa med multimeter mellan + pinnarna för koll.

    Switching bec och opto har dock inte så mycket gemensamt i den meningen

    Skickats med min Texas TI99 4A
    Okej.. får lära sig något nytt varje dag.. Kan bara säga hur jag gjort med min quad.. Köpte 3st opto reglage och 1 med bec som jag satte på M1..

    Tycker detta paket som BERTHRSD plockat ihop är klockrent.. Lätt byggd och flyger bra efter lite pill med KK Kortet..
    Rekomenderas varmt!!

  19. #219

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Bara en kort halvtaskig förklaring på detta med bec,

    Dina reglage har switching bec va jag förstår.. Inga OPTO med andra ord..
    1. Switching eller opto

    Switching är en typ av reglering i beccen som används för att hålla rätt spänning ( går inte in djupare nu )
    Opto = reglage utan bec där av behöver du inte plocka bort röda tråden för den ger inte ut något

    2. Varför skriver dom då med switching behöver man ta bort tråd.

    går inte in djupt på detta heller MEN det finns två typer av bec Switching och linjär en linjär bec kan man paralellkoppla
    en switching kan man inte göra det.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #220
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    På KK2 så är plus på M1 separerat från M2-M6. Det är endast M1 som strömförsörjer KK2-kortet. MEN M2-M6 har gemensam plus, vilket gör att man bör kapa pluspolen på dessa om fartreglagen har switchad BEC (man kan lämna en av dom om man exempelvis skall strömförsörja servon).

Liknande ämnen

  1. Nybörjare inom multikopter
    Av Donnyponny i forum Nybörjare
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 18:02
  2. Hej Till Alla!!
    Av Petan i forum Nybörjare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 12:58
  3. Multirotor till Phoenix?
    Av Bryggarn i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 22:14
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 21:16
  5. Till alla Sponsorer
    Av tonic i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •