Reklam

 
Sidan 2 av 13 FörstaFörsta 123456712 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 241

Ämne: Till alla nybörjare inom multirotor

  1. #21
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Helt okej att ställa frågor om något som jag själv har skrivit om i en tråd riktad till nybörjare... Så länge vi slipper nya trådar i stil med "Jag har aldrig flugit RC och orkar inte läsa på själv, kan någon översätta flera års erfarenhet till en enkel punktlista om hur jag ska göra för att flyga FPV 1000 mil på första försöket?"

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Vet inte om du såg att jag lade till en länk i första inlägget: http://wiki.openpilot.org/display/Doc/RapidESCs

    Där beskrivs det mesta man behöver veta om att flasha fartreglage.
    Bra beskrivning!

    Tänk vad filmklipp/bilder säger mycket i kombination med bra text.

    //Lasse

  3. #23


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    I den här breda hobbyn är vi alla blåbär på ett eller annat sätt, tros både ålder och erfarenhet.
    Blåbärsfrågor är alltid välkomna.
    Syrliga svar är mycket sällsynt här tack och lov, det är det som gör att detta forum frodas.

    // Mats W (Multo-rotor-blåbär med blivande trikopter i en papplåda)

  4. #24
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    blir mer och mer intressant att läsa här i tråden =)
    ska nog sätta mig vid datorn ikväll efter lite Mustang service! =D

    så man får mer kött på benen för eventuell framtida Kvadd. =)

  5. #25

    Standard

    Hej igen och Tack för positiva svar!

    Det känns extra bra att man vågar ställa "Basic" frågor utan att känna sig dum.
    - Som med allt, man måste lära sig krypa innan man kan gå...

    Denna hobby har också utvecklats enormt, sist jag höll i en flygradio sände den på 27 Mhz och hade kristaller!
    Igår fick jag den här generationens radio med DHL, det är något helt annat må jag säga.
    Nu är det "bara" resten kvar...

    - Tänkte börja med att öva i simulator, dagens simulatorer ser ut att vara hur bra som helst!
    Går allt enligt planeringen ska det finnas en rigg av något slag lagom till senvintern/våren.

    Vem vet, kanske det blir en kraschrapport också...

    Tack alla /Lasse
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RC-Radion.jpg 
Visningar:	318 
Storlek:	136,8 KB 
Id:	34765  

  6. #26

    Standard

    Tjena Lasse

    Är nybörjare själv och fått grym hjälp av en polare. Apropå flygsimulator så köpte jag en adapter till
    min flygsimulator från dx.com. Dessutom fick jag med två skivor med de flesta flygsimulatorer som
    är nåt att ha. 20 dollar med frakt, ca 1-2v leveranstid. Kolla om den finns i europalager och om den
    funkar med din dx6 bara...
    /Stommen

  7. #27

    Standard

    Hej Stommen och Tack för tipset!

    Jag håller precis på att kolla om det är någon i området där jag bor som håller på med den här spännande hobbyn. Mest för att kanske kunna åka ut tillsammans när det blir dags att flyga.

    Jag har kikat på olika simulatorer på Ebay och också beställt, synd det är sådana leveranstider från Asien...

    Nu är det fullt upp med att bestämma sig för vilken plattform man ska välja och delar till den. Det lutar åt en quad, men min budget på ca. 2.000:- ska räcka till mycket!

    Berthrsd's tips här i tråden är toppen, men jag kollar även andra tips på "tillförlitliga" plattformar som ser ut att flyga stabilt. Gillar att jämföra olika modeller, men som novis är det inte helt enkelt...

    Men man får se det från den ljusa sidan, - man lär sig något nytt hela tiden!

    Trevlig lördag /Lasse

  8. #28
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Till alla nybörjare inom multirotor

    Stommen: Undvik gärna att göra reklam för piratkopierad mjukvara på allmänna forum, ser lite illa ut tycker jag.

    Edit: jag bjuder på lite dubbelmoral när jag beklagar mig över uttalanden om piratkopierad mjukvara i en tråd där jag rekommenderar en uppenbart piratkopierad quad-ram...

    Lasse: Om du sätter ihop en egen quad, tänk på att det är ett samspel mellan de olika komponenterna som avgör om den flyger bra eller inte. Som nybörjare rekommenderar jag verkligen att köpa en komplett beprövad setup. Och tänk på att komponenter som på pappret verkar identiska är inte alltid det i verkligheten...
    Senast redigerat av berthrsd den 2012-12-08 klockan 19:34.

  9. #29

    Standard

    Hej Berthrsd!

    Tycker din setup är jättebra, men är lite osäker på val av "Frame" då jag läser:

    The Q450 is a well thought out 450mm quad frame built from quality materials. The main frame is glass fiber while the arms are constructed from ultra durable polyamide nylon.


    Min skepsis ligger i val av material som jag inbillar mig är svårt att laga vid en eventuell krasch...
    Men å andra sidan är alla material utom trä svårt att laga! *Ha-Ha*

    Vet inte om man kan beställa lösa delar om olyckan skulle vara framme, kanske man skulle beställa två tomma plattformar, likaså en extra motor och ett gäng proppar. (För säkerhets skull!).

    Jag är dessvärre "pedant", har svårt med ruckelprylar med vad det än gäller, det ska både fungera bra och se snyggt ut! = En lagad quad i svårt material blir nog ingen vacker syn, men jag kan ha fel. *?*

    Har aldrig beställt från HK, är osäker på frakten och leveranstiden? - Får man grejorna innan tomten kommer månne?

    Trevlig lördag /Lasse
    Senast redigerat av Lassekar den 2012-12-08 klockan 13:04. Anledning: Glömt ett mellanslag...

  10. #30

    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    41
    Jobb
    Vindkraftstekniker

    Standard

    Jag byggde en quad enligt NRK:s byggbeskrivning (http://nrkbeta.no/2011/10/13/slik-by...dkopter-del-1/ ) och har fått laga/byta ut träarmarna ett antal gånger.
    Nu är en ram liknande Q450 på väg från RC timer (http://www.rctimer.com/index.php?gOo...cat=155&gtype= ).
    Denna skall tydligen vara lika stark som DJI:s, som jag också har (F450) och denna är otroligt stryktålig!
    Men, jag har kraschat så det går sönder också, och då är det bara att byta ut en arm. Därför har jag beställt en extra komplett reservdelsram

    Styrkortet som nämns i NRK:s byggbeskrivning har jag inte haft så bra framgång med. Otroligt svår att flyga med. Skall testa igen på en annan ram. Men, jag tror det är bättre att lägga lite extra och köpa det kort som omnämns i trådskaparens beskrivning, om det är någon som känner för att följa den. Tja, nu kom jag visst ifrån ämnet lite...

    Känns som det är tveksamt om du hinner få hem några grejor från HK innan jul. Då får man nog lägga till en slant och välja ett snabbare leverensalternativ. Jag beställde från HK den 25:e och fick paketet igår. Jag valde "International (Registered) Air mail" som är det billigaste (vad jag kommer ihåg).
    Jag beställde även som jag nämnde i början av inlägget från RC-timer, den 21:e och det paketet lämnade Singapore först i förrgår...!

  11. #31


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag beställde några små inomhusackar från HK 26/11 och fick dom den 6/12 (levererade via Swiss Post) så det var väl rätt OK. Transporten inom landet från det dom landade på Arlanda tog bara 1 dygn.
    Hälsningar
    Roger

  12. #32
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Till alla nybörjare inom multirotor

    Dji F450-klonerna är generellt gjorda i ett hårdare och sprödare material än orginalet. Står emot vridning av motorerna bättre, men går lättare sönder i en krasch.

    Om man önskar en ram som inte ger sig i första taget så rekommenderar jag Warthox-ramen från flyduino.net med hemmagjorda armar av 10x10x1 alu från bauhaus eller liknande. Nackdelen är då att motorerna blir den svaga punkten vid en olycklig krasch istället för armarna. Dock tål NTM-motorerna mycket stryk...

    Gällande reservarmar för Q450-ramen så rekommenderar jag att köpa en komplett ram extra på en gång. Annars finns orginal DJI- armar att köpa hos exempelvis mikrokopter.nu för 99:- st eller från Team Black Sheep för $25 för ett fyrpack.

  13. #33

    Standard

    Hej igen!

    Tack för trevligt engagemang i denna fina tråd.

    Nu blev det mycket igen Berthrsd... *Ha-Ha*

    Nya ramar att kika på, men trevligt. - Hur funkar din setup med andra ramar månne?

    Det jag hade kommit fram till innan jag hittade denna tråd, var en Iconic-X, men saknade en bra setup för den... Metall/aluminium i hela ramen var melodin tyckte jag.

    Länk: http://buildaquad.gostorego.com/
    Nu kostar i och för sig Iconic-X ramen lika mycket som hela setup:en i denna tråd...

    Nåväl, jag ska fundera i helg, på måndag blir det att beställa!

    Dags för Så mycket bättre i fyran /Lasse

  14. #34
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Till alla nybörjare inom multirotor

    Använder samma setup i en Warthox-ram också... Blir ungefär samma vikt och mått, så det är ingen skillnad. Det är främst vikten som avgör om en viss motor/proppkombination funkar.

    Iconic x och qav500 är finfina ramar, men inte optimala för nybörjare på grund av sämre hållfasthet och relativt dyra reservdelar. KISS till att börja med.

  15. #35

    Standard

    Hej igen!

    Nu har jag sammanställt Berthrsd´s setup med lite extra "kraschprylar"...
    Tänkte lägga en beställning hos HK, sticker frakten iväg alldeles kanske man får tänka om.
    Men om den är okey är det ju bra om allt är med direkt!

    (Dollarkursen omräknad i kronor är lätt "höftad", inte helt exakt på öret.)

    Multicopterbeställning +

    2 st - Q450 Glass Fiber Quadcopter Frame 450mm - Integrated PCB Version.
    Pris: 120:- x 2 = 240:- (Två ramar är nog inte så dumt!)

    5 st - NTM Prop Drive Series 28-26A 1200kv / 250w (short shaft version).
    Pris: 100:- x 5 = 500:- (En extra motor likaså!)

    5 st - NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack.
    Pris: 12.50:- x 5 = 63:- (Till motor om en försvinner.)

    1 st - Hobbyking KK2.0 Multi-rotor LCD Flight Control Board.
    Pris: 200:-

    1 st - Turnigy Multistar 20 Amp Multi-rotor Brushless ESC 2-4S.
    Pris: 63:-

    3 st - Turnigy Multistar 20 Amp Multi-rotor Brushless ESC 2-4S (OPTO).
    Pris: 54:- x 3 = 162:-

    2 st - Gyro / Flight Controller Mounting Pad (10pcs/bag).
    Pris: 13.50:- x 2 = 27:-

    1 st - XT60 to 4 X 3.5mm bullet Multistar ESC Power Breakout Cable.
    Pris: 23:-

    4 st - Slow Fly Electric Prop 8045R SF (4 pc). (Fråga 1)
    Pris: 16.50:- x 4 = 66:-
    (Propellrarna skall rotera i två olika riktningar, dessa går att samma håll, så det behövs de som går i motsatt riktning också!?)

    1 st - 10CM Male to Male Servo Lead (JR) 26AWG (10pcs/set).
    Pris: 32:-

    Summa: 1.376:-

    Extrautrustning för att flasha fartreglagen

    1 st - USBasp AVR Programming Device for ATMEL proccessors.
    Pris: 33:-

    1 st - Atmel Atmega Socket Firmware Flashing Tool.
    Pris: 134:-

    1 st - Turnigy USB Linker for AquaStar/Super Brain .
    Pris: 43:-

    Summa: 210:-

    Batteri och Laddare

    2 st - Turnigy nano-tech 2200mah 3S 25~50C Lipo Pack.
    Pris: 120:- x 2 = 240:- (Vilken flygtid kan man räkna med, har inte kommit så långt..?)

    Summa: 240:-

    Sedan behöver man en lämplig laddare, tips?

    - Är det något mer man behöver för att komma i luften?
    Radio + mottagare är det enda som finns idag + verktyg.

    Bästa hälsningar


    /Lasse

  16. #36
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Hej Lasse,

    Du behöver ha både höger- och vänsterroterande propellrar.

    Vissa(inklusive jag själv) anser att "vanliga" Turnigy-batterier är bättre än Nanotech-varianten. Nanotech tenderar att vara grymt bra första tiden, men blir väldigt fort sämre.

    Accucell-6 duger bra som första laddare: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...cessories.html

    Om inte USB-linkern finns i lager så överväg att skippa den. Har inte sett den i lager på ett tag... Du behöver den ända med största sannolikhet inte.

    Om du är lite händig med en lödkolv så kan du skippa "breakout cable" och köpa en pigtail istället, och sedan löda allt direkt på ramen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...5pcs_bag_.html

    Fästremmar för batteriet är bra att ha: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...edium_x_3.html

    Tror att det var allt jag kommer på just nu...

  17. #37

    Standard

    Hej Berthrsd och Tack igen för snabbt svar!

    Har för avsikt att löda ESC direkt på bottenplattan och vidare till batteriet via +/- anslutningen på densamma.

    Jag hittar bara gröna propellrar som roterar åt andra hållet, finns det inte svarta eller är jag dålig på att navigera på HK sajten... *Ha-Ha*

    Är lite virrig just nu, hur lång (kort) flygtid kan det bli med batteriet?

    Laddaren var verkligen billig! Jag har köpt en begagnad laddare som förmodligen är lite för gammal för nya batterier... http://www.mscomposit.com/electronic...ml#userreviews

    Nu börjar det bli spännande säger ett Blåbär!

    /Lasse
    Senast redigerat av Lassekar den 2012-12-10 klockan 21:27. Anledning: Stavfel...

  18. #38
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Till alla nybörjare inom multirotor

    Skulle gissa på 8-10 minuters flygtid. Tänk på att fartreglagens underspänningsvarning kopplas ur om du kör RapidESC, så jag rekommenderar att du kopplar in styrkortets summer eller köper ett löst lipo-larm...

    Kolla första inlägget för länkar till de olika propparna.

  19. #39

    Standard Till alla nybörjare inom multirotor

    Det ska bli riktigt roligt att se bygget ta form och koptern i luften Helt galet pris! Bra alltså

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  20. #40

    Standard

    Ha-Ha!

    Dags att ta fram "Skämskudden"... - Ser att det är två länkar till propparna nu!

    8-10 minuter låter helt okey så här i början.

    Finns det något man bör tänka på om man köper ett lipo-larm?
    - Kanske det är någon speciell modell "alla" använder?
    Kikande in på HK och hittade några larm, men det är en djungel det också. (Oj vad trögt det gick på sajten nu!)

    Tanken var att köra i simulator en längre tid, men blir så inspirerad att ha en egen plattform att pilla med!
    - Dessvärre saknas en del kunskap i ämnet än.

    Tar en kaffe och pepparkaka, lugn och fin...

    /Lasse

Liknande ämnen

  1. Nybörjare inom multikopter
    Av Donnyponny i forum Nybörjare
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 18:02
  2. Hej Till Alla!!
    Av Petan i forum Nybörjare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 12:58
  3. Multirotor till Phoenix?
    Av Bryggarn i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 22:14
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 21:16
  5. Till alla Sponsorer
    Av tonic i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •