Reklam

 
Sidan 6 av 13 FörstaFörsta 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 241

Ämne: Till alla nybörjare inom multirotor

  1. #101
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Till alla nybörjare inom multirotor

    Om någon är intresserad av en quad enligt detta recept så har jag en till övers. 1500kr monterat, trimmat och klart.

    Motorerna är begagnade, och av varianten med lång axel. Fartreglagen är flashade med senaste SimonK-mjukvaran, och KK-kortet är också uppgraderat med senaste mjukvaran.

    2 uppsättningar 9x4,7" Gemfan-proppar medföljer.

  2. #102

    Question En massa nya frågor...

    Hej igen!

    Lånar tråden som det Blåbär jag är, hoppas det är okey.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Motoor-920KV-Propp.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	95,3 KB 
Id:	35653

    Nu sitter jag med DJI´s originalmotorer som ska sitta på DJI´s original F450 ram. Motorerna är på 920 KV.
    Kikar man på motorerna rekommenderas 3S Lipo till 10x4,5" proppar, kör man 8x4,5" är det 4S Lipo. (Se bild).

    I denna tråd där ett fint nybörjarkit rekommenderas är motorerna på 1200 KV och propparna 8x4,5". Som Lipo rekommenderas 3S.

    Nu kommer första Blåbärsfunderingen:


    3S Lipo är på 11.1 volt, ett 4S Lipo är på 14.8 volt.
    DJI´s motor ger en max rotation på 14.8 volt x 920 KV = 13 616 varv/min. med 4S Lipo.
    Eller max rotation på 11.1 volt x 920 KV = 10 212 varv/min. med 3S Lipo.

    Enligt nybörjarkitet blir siffrorna, max rotation på 11.1 volt x 1200 KV = 13 320 varv/min. med 3S Lipo.
    Har jag förstått allt rätt bör rotationen ligga på drygt 13 000 varv/min med 8" proppar på denna typ av plattform, eller? - Vad säger ni som vet!

    Fundering nummer två: Jag har läst många trådar och i de flesta flyger man denna modell med 8" proppar och inte 10". - Väljer man 10" om man vill lyfta lite mer last, eller vad beror detta på?

    Jag har förstått att 8" ger plattformen en "rappare" gång, men blir den stabilare också?

    Frågan ställs då jag står i begrepp att beställa accar/Lipos! - Kanske man ska beställa både 3S och 4S, eller ska man nöja sig med 4S och 8" proppar till att börja med!? - Frågan beror också på vad svaret blir om 10" propparna...

    Avslutningsvis: - Vad tycker du en acc. får väga som mest på denna typ av plattform? Rent teoretiskt blir ju flygtiden längre ju större acc. som används, finns det någon regel man bör känna till?

    Plattformen bör bli segare ju tyngre den blir, men var går gränsen?

    Många funderingar blir det...

    /Lasse

    P.S. Här kommer en av anledningarna till valet av DJI`s original plattform! D.S.



    (Filmen kan givetvis vara fejk, men jag tror inte det...)
    Senast redigerat av Lassekar den 2013-01-06 klockan 14:45. Anledning: Ändrat text i P.S.

  3. #103

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Till alla nybörjare inom multirotor

    Kör på mindre ackar i början. En tung ack går lättare sönder samt har sönder resten av maskinen mer vid hård markkontakt.

    Vid val av 3 eller 4 celler så har jag kört på 4s hela tiden på mina grejor men den där funkar nog lika bra på 3 celler. Borde kanske få ut mer flygtid med 3celler samt större proppar? Tror du blir helt nöjd vilket som! Smartast är väl att köpa storlekar på ackar du vet att du kan ha till andra flygfarkoster.

  4. #104

    Post Lipos...

    Hej SteffeB och Tack för svar!

    Jag har kikat på den här sidan, Naza Configuration: https://docs.google.com/spreadsheet/...v0YmHqgw#gid=0

    Där har jag gått igenom alla plattformar som kör med samma setup som jag kommer att ha. Huvuddelen kör med 10" proppar och har 3S accar "runt" 3000 mAh.

    Det får m.a.o. bli 3S 25~50C accar och 10" proppar till att börja med.
    - Jag är lite osäker på 25~50C, eftersom jag inte lärt mig räkna på motoreffekt, vikt m.m. Men "tror" det ska stämma ganska bra...

    Har också läst att DJI´s proppar kan gå sönder i luften, så jag ska gå på några andra direkt, kanske kolfiber?

    Ha det Gôtt

    /Lasse

  5. #105
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Kolfiber är onödigt dyra , har du otur går det åt en del i början , köp APC billiga oftast bra balans tåliga
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  6. #106
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    För att räkna på motoreffekter osv rekommenderas ecalc: http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm?ecalc

    Flera olika märken av Slow Flyer-proppar har en tendens att gå sönder i luften, i synnerhet om man överbelastar dom. Men det finns många prisvärda alternativ till kolfiber: Gemfan (från exempelvis flyduino eller hobbyking), APC, Graupner, XOAR.

    F450-ramen är hållbar, men om man går i backen lite för hårt så går armarna ganska lätt av.

  7. #107

    Standard

    Hej Stiffe och Berthrsd!

    Tack för tips om andra proppar, jag ska kika runt lite och sedan beställa några 10".
    Har jag fattat allt rätt så blir det med 4,5" pitch.

    Jag har kikat lite på kalkylatorn för multikopter, ska räkna ut lite värden för att se var man kan hamna.
    - En spännande applikation!


    Jag har två extra armar liggandes om det skulle gå riktigt hårt i backen, men "hoppas" på att slippa byta någon...

    Ett batteri som verkar vara bra är "Turnigy nano-tech 3300mah 3S 25~50C Lipo Pack". På HobbyKing ligger priset på strax under 200 kr.Två batterier borde väl räcka till en början...

    Trevlig kväll

    /Lasse

  8. #108
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Till alla nybörjare inom multirotor

    Undvik Turnigy "nano-tech" lipo, och köp dom "vanliga" Turnigy-accarna istället. Nano-tech har väldigt kort livslängd.

  9. #109

    Standard

    Ops!

    När du skriver det så tror jag att det stått att läst om tidigare också, men man hinner glömma...

    Tack för infon.

    /Lasse

  10. #110

    Standard

    Tja! Blev aldrig något köp för mig förut, men nu har jag kollat här igen och är rätt sugen! Kollat på rctimers kit, men detta blir ju typ samma saker fast billigare, men varför kör man med 3 esc av en sort och en av en annan?
    Är rctimers motorer bättre eller sämre? Förstått att deras ESC är bättre då de redan är flashade?

    Var får man tag på cc3d? Är det att föredra från det listade i rekommendationen?

  11. #111

    Standard Till alla nybörjare inom multirotor

    Citat Ursprungligen postat av richardtenggren Visa inlägg
    Tja! Blev aldrig något köp för mig förut, men nu har jag kollat här igen och är rätt sugen! Kollat på rctimers kit, men detta blir ju typ samma saker fast billigare, men varför kör man med 3 esc av en sort och en av en annan?
    Är rctimers motorer bättre eller sämre? Förstått att deras ESC är bättre då de redan är flashade?

    Var får man tag på cc3d? Är det att föredra från det listade i rekommendationen?
    Det är nog så att en av dem har en inbyggd BEC för att driva t ex mottagaren.

    Det blir nog svårt att få tag på original men en här på forumet köpte från http://www.drotek.fr/shop/en/149-fc-...openpilot.html och det tror jag fungerat mycket bra

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  12. #112

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sickan Visa inlägg
    Det är nog så att en av dem har en inbyggd BEC för att driva t ex mottagaren.

    Det blir nog svårt att få tag på original men en här på forumet köpte från http://www.drotek.fr/shop/en/149-fc-...openpilot.html och det tror jag fungerat mycket bra

    --
    S
    Jag tänkte på dessa inlägg nedan Förstår inte riktigt, behöver man alltså inte ha OPTO?

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Jag kör kk2 med helt vanliga fartreglage med bec i och inga plussar kapade , funkar så fint så.
    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Du har rätt. Stod väl att kk2 bara tar ström ifrån motor 1, så det funkar ju hur bra som helst med vanliga reglage.
    Ang, cc3d tror jag att jag hittade det här med gps? är det denna ni kör och pratar bra om? Men tänkte man kan ju börja med den där kk2?

    Så här har jag plockat ihop just nu,
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2013-01-22 kl. 00.49.18.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	147,3 KB 
Id:	36167

    Hur är det med restade saker? Kommer dom in fort? Eller är det lite gambling?

    Edit: Insåg nyss att det blir billigare att köpa kitet från rctimer istället! Är det ett sämre val? Men får ju då ESC med rätt programvara direkt istället
    Senast redigerat av richardtenggren den 2013-01-22 klockan 03:00.

  13. #113
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av richardtenggren Visa inlägg
    Tja! Blev aldrig något köp för mig förut, men nu har jag kollat här igen och är rätt sugen! Kollat på rctimers kit, men detta blir ju typ samma saker fast billigare, men varför kör man med 3 esc av en sort och en av en annan?Är rctimers motorer bättre eller sämre? Förstått att deras ESC är bättre då de redan är flashade?
    Var får man tag på cc3d? Är det att föredra från det listade i rekommendationen?
    Citat Ursprungligen postat av richardtenggren Visa inlägg
    Jag tänkte på dessa inlägg nedan Förstår inte riktigt, behöver man alltså inte ha OPTO?
    Ang, cc3d tror jag att jag hittade det här med gps? är det denna ni kör och pratar bra om? Men tänkte man kan ju börja med den där kk2? Så här har jag plockat ihop just nu,
    Hur är det med restade saker? Kommer dom in fort? Eller är det lite gambling?
    Edit: Insåg nyss att det blir billigare att köpa kitet från rctimer istället! Är det ett sämre val? Men får ju då ESC med rätt programvara direkt istället
    Ett av fartreglagen har BEC, de andra är "OPTO". Man bör köra antingen så eller kapa plus-kabeln på tre av fyra fartreglage. Det funkar att koppla in alla fartreglage, men BEC-kretsen jobbar mycket hårdare och utvecklar mer värme = större risk för haveri.

    Jag har ingen erfarenhet av RCtimers motorer och fartreglage, men jag har hört att det är lite si och så med just flashningen, flera som har fått fartreglage med standard mjukvara. Hobbyking NTM28-26 1200 är riktigt bra motorer.

    OpenPilot CC3D stöder inte GPS-funktioner såsom Hold och RTH. GPS-modulen är främst till OpenPilot REVO som kommer till sommaren. KK2 duger bra tills vidare. Om du vill ha CC3D idag så är det nog bara drotek som säljer dessa.

    Restnoterade saker på HK är alltid gambling.

  14. #114

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av richardtenggren Visa inlägg
    Ang, cc3d tror jag att jag hittade det här med gps? är det denna ni kör och pratar bra om? Men tänkte man kan ju börja med den där kk2?
    Den du länkar till är nästa generation från OpenPilot-gänget och den kommer med stöd (utökat och för multikoptrar) för GPS.

    Den vi pratar om, CC3D, finns t ex från Drotek som klon, den som jag länkade till innan.

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  15. #115

    Standard

    Okej! Men så om man skulle köpa ESC med simonK på rctimer blir det knasigt eller rätt?

    Hur är det med radio? Jag har kollat på 9xr och fattat att många kör frsky till den? Är det nödvändigt? Räcker det med en enklare radio med färre kanaler? Eller är det bra med en display?

  16. #116

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Till alla nybörjare inom multirotor

    Angående RcTimer fartreglagen så vet jag inte vilken mjukvaruversion det är på dem. Kan du inte maila och fråga? Jag har RcTimer 30A reglagen som jag lagt in SimonK firmwaren på själv, funkar helt suveränt! Har kört dem på två quaddar och en hexa.

    9xr radion är det lite pyssel med, dock inget som är omöjligt att få till. Man vill kanske byta till en annan mjukvara och pyssla till knapparna som kan fastna vid kyla. Känner du att det absolut inte är något för dig så rekomenderar jag dig att köpa en annan radio! Bra hjälp finns såklart på forumet. Du kan väl använda den nya Turnigy 9xr-tråden till dina frågor om det så får vi det lite samlat?

  17. #117

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Till alla nybörjare inom multirotor

    Ojsan! Svarade lite fel på din fråga om 9xr. Skulle nog rekomendera dig att köpa en radio med lite inställningsmöjligheter. Det blir så trist när man får för sig att man kanske vill ha fler funktioner och radion blir begränsningen. Fördelen med 9xr är ju att den är billig, bra (enligt mig!) och att det just inte finns några begränsningar i den. Men det är som sagt lite pyssel med den, och kvaliteten kan ju inte riktigt jämföras med en dyr radio. Känner du att den där "rätta" känslan i knappar osv. är något som du absolut behöver så köp återigen en annan radio!

  18. #118

    Standard

    Okej! Men då får de nog bli 9xr och frsky? Förstått att det är TYP nödvändigt, samt telemeterversionen?

    Funderar lite om man ska beställa i omgångar för att undvika tull osv, kanske beställa ram och esc från rctimer, resten från hobbyking, nackdelen är att frakten blir väldigt dyr när man beställer lipos, just nu ligger frakten på 20% av ordervärdet. Hur är det med att skriva ner priset? Kan man halvera ordervärdet? Antar att det är svårt att hitta billigare lipos i sverige, så det lönar sig med "överpriset" i frakt?

    Ang version på simonk på rctimer står det ju på deras sida "The Newest SimonK Firmware: rctimer_tgy_2012-12-14" Men sen om det är vad som är flashat är väl en annan sak, går dessa uppdatera?



    EDIT:
    Nu har jag kollat lite och funderat, om man nu skulle handla, beror lite på ekonomin(student med dyra hobbys:/ ) så har jag tänkt följande:

    Rctimer:
    1st Rctimer F450 DJI Klon a 24 dollar
    1st Lipo laddare a 8 dollar (osäker om den är rätt och förmodligen ingen höjdare)
    4st ESC 20A SimonK a 11 dollar

    Summa ≈ 530kr

    Hobby king:
    1st KK2 a 30 dollar
    3st 8045R SF a 2.5 dollar
    3st 8045SF a 2.5 dollar
    1st kablar a 4 dollar
    1st batterkablar a 5 dollar
    1st alarm a 2 dollar
    2st LiPo a 9 dollar
    4st Motorer 1200kv a 15 dollar
    4st Prpopellerfästen a 2 dollar

    Summa ≈ 1000kr

    Hobbex:
    Futuba T6J 1195kr
    eller
    Spektrum DX6i ( då lär man kanske komplettera med mottagare??)

    Detta borde betyda att jag klarar mig från tull osv

    Om jag kör med denna mottagare behöver jag inte frsky väl? Är den jämförbar med 9xr? Anledningen är att jag vill hålla nere vikten från hk
    Laddaren kanske var budget, men vill ligga under 1500g från HK, sedan har pappa rätt mycket laddare hemma, inte just till rc, men kanske går att använda. Han jobbar mycket med El osv

    Senast redigerat av richardtenggren den 2013-01-22 klockan 20:19. Anledning: Nörderi

  19. #119

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Till alla nybörjare inom multirotor

    Hur avancerad radio behöver man till KK2? Skulle det fungera med Hobbykings enklaste 6 kanals radio ?

    Tänker mest på aux som ska kopplas in på kortet, vad används den till? Går det att justera lägena på kortet elller behöver man en mer avancerad radio?

  20. #120
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Aux används för att starta och stänga Self Levelling funktionen under flygning.
    Har man inte en extra kanal över för detta så kan man starta funktionen direkt på kortet.

    Det är smidigt om man kan subtrimma kanalerna med numeriska värden så att kortet känner av neutrallägena, men inte nödvändigt, det går fint med vanlig trimning också.

    Jag tror att sexkanalaren fungerar utmärkt.
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. Nybörjare inom multikopter
    Av Donnyponny i forum Nybörjare
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 18:02
  2. Hej Till Alla!!
    Av Petan i forum Nybörjare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 12:58
  3. Multirotor till Phoenix?
    Av Bryggarn i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 22:14
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 21:16
  5. Till alla Sponsorer
    Av tonic i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •