Reklam

 
Sidan 8 av 13 FörstaFörsta ... 345678910111213 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 241

Ämne: Till alla nybörjare inom multirotor

  1. #141

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Gissa metoden eller snarare erfarenhetsmetoden är helt klart bäst.
    Lambda är enligt mig ingen bra metod alls, en moderniserad siegler är kanon.
    Används dock väldigt sällan av mig jag kör på känsla .

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  2. #142


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Sedan ska det funka bra så länge du har uppgraderade fartreglage, har du inte det så får du ställa ner PI-inställningarna lite.
    En följdfråga på det. Jag satt och läste lite på länken i första inlägget om OpenPilot och flashning av fartreglagen. Det jag saknar är den där kontakten man sätter på processorn för att underlätta när man flashar. Programmeraren jag köpt till KK2:n verkar fungera även på fartreglagen om jag förstått det rätt.
    Är det värt att köpa den där pluggen för att göra det enklare, eller ska jag helt skippa att flasha om dom? Det tredje alternativet med att löda på en massa trådar på varje reglage verkar jag inte vara nåt sugen på när jag ser bilderna.

    Så köpa plugg och flasha, eller skippa det helt? Vad rekommenderar du?

  3. #143

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Programmeraren till kk2 funkar till fartreglage som har atmel processor .
    Pluggen för att programmera kan vara nice, ( många som tycker det. ) men det beror lite på , många reglage har anslutningspunkterna samlade på en sida och då tycker inte jag det behövs. dock finns det ett gäng reglage som inte har lagt anslutningspunkterna optimalt och då kan pluggen vara nice om man inte är väldigt van vid lödning.

    Om man råkar på ett reglage med silabs processor behöver man en annan programmerare , arduino nano eller liknande.
    tror bla alla nya plush reglage har silabs.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #144


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Om man råkar på ett reglage med silabs processor behöver man en annan programmerare , arduino nano eller liknande.
    tror bla alla nya plush reglage har silabs.
    Jo, jag såg nåt om det i länken. Jag måste väl i vilket fall öppna reglaget och kolla vad som sitter i innan jag eventuellt beställer prylar. Lödning har jag mångårig vana av, sen 70-talet när man var tonåring, men nuförtiden så är det svårt med så små grejor om jag inte råkar ramla över nåt förstoringsglas eller så. Vi har grejor på jobbet som är avsett för reparation av ytmonterade kort, så jag får väl utnyttja det i värsta fall.

  5. #145
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Om du har köpt reglagen från första inlägget så är det atmel-processor, har även för mig att det finns lödöar för flashning. Jag gillar verktyget från HK, men om du bara ska göra fyra fartreglage är det inte värt pengarna.

    Om du skickar reglagen till mig med frankerat returporto så flashar jag dom gärna utan kostnad.

  6. #146


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Om du skickar reglagen till mig med frankerat returporto så flashar jag dom gärna utan kostnad.
    Ja, jag har följt din rekommendation exakt, förutom ramen då, och jag tackar för erbjudandet. Ska fundera lite hur jag gör. Är ju lite sugen på att prova själv också. Gillar ju att pilla med sånt där. Skickar ett PM isåfall.

  7. #147
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Kikade lite närmare på fartreglagen, och Multistar saknar visst lödpunkter för uppgradering: http://static.rcgroups.net/forums/at...OPTO%20TOP.jpg

    Detta gör att det mer eller mindre krävs ett verktyg för flashning: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...hing_Tool.html

    För övrigt sitter det Atmel Atmega-processor på fartreglagen. Mjukvaran som skall användas är kda.hex (Keda), inget annat!

  8. #148


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Nu har jag beställt den där proppen för programmering. Ska bli spännande och se om det går bra. Går det åt pipan så är det ju bara att beställa nya fartreglage.

  9. #149


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Fortsätter väl i den här tråden. Jag har uppdaterat kontroller kortet till 1.5 men inte rört fartreglagen än. Gick nyss ut på baksidan för att se hur den betedde sig. Den flög ju kan man säga. Hyfsat stadigt, men motorerna småryckte hel tiden som för att kompensera för nåt. Det blåser just nu 5 m/s på baksidan och är byigt, kan det ha med saken att göra? Ska jag ta tag i saken och flasha om fartreglagen eller ska jag prova att dämpa regleringen lite först? Det bär emot att skära upp dom där snygga reglagen.. Och isåfall vilka värden är lämpliga. (kom just på att det kanske står tidigare i tråden, ska leta).

    Om jag nu flashar reglagen, spänningsmatas dom från programmeringsstickan som kontrollerkortet gjorde, eller ska batteriet vara inkopplat under proceduren?

  10. #150
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Om du inte har uppgraderat/flashat fartreglagen så är standardinställningarna för höga. Mitt tips är att flasha först. Processorn strömförsörjs av programmeraren under uppdateringen.

  11. #151


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Om du inte har uppgraderat/flashat fartreglagen så är standardinställningarna för höga. Mitt tips är att flasha först. Processorn strömförsörjs av programmeraren under uppdateringen.
    Tack för svaret. Jag gör som du säger. Din hjälp har varit ovärderlig för mig. Hade nog inte haft en chans att komma så här långt utan den här tråden. Inte utan problem i alla fall. Det är så mycket lättare när nån vänlig själ hjälper till och berättar hur man ska göra ibland.

  12. #152


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Sådär, nu är alla fyra fartreglagen flashade med kda.hex och alla fungerar fortfarande. Provade med ett original och ett flashat i quaden bara för att se om det var nån skillnad. Körde alltså med bara två reglage och inga propellrar. Vet inte om jag inbillade mig, men det modifierade var mycket snabbare, det kändes som det med originalfirmwaren släpade efter och var liksom mjukare. Men det är väl det som var meningen med omflashningen antar jag.

  13. #153

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter_L Visa inlägg
    Sådär, nu är alla fyra fartreglagen flashade med kda.hex och alla fungerar fortfarande. Provade med ett original och ett flashat i quaden bara för att se om det var nån skillnad. Körde alltså med bara två reglage och inga propellrar. Vet inte om jag inbillade mig, men det modifierade var mycket snabbare, det kändes som det med originalfirmwaren släpade efter och var liksom mjukare. Men det är väl det som var meningen med omflashningen antar jag.
    Kan definitivt stämma, simon som skrivit fw't har ju optimerat kontroll-loopen avsevärt, vilket ger långt snabbare respons, vanliga escar har ju också olika "smooth" mekanismer för att skydda t.ex ett flygplan eller helikopter. Är natt och dag tycker jag, men problemet kvarstår, standard escar är inte gjorda för multirotor bruk, för det så finns det:
    http://flyduino.net/UltraESC-20A-2-4S-ESC_1
    Recension inkommer inom kort, måste bara få tag på alla för att få ut maximal prestanda:
    Bra kondensatorer, koppartråd för minskad resistans i huvudströmbanorna, kylflänsar för fet'arna o lite sånt, dessutom har jag skaffat en extern switchande bec (får inte använda den i ultraescarna) till min tri-svans och gimbal servos samt FC'n. Totalt, inga linjära bec'ar och med 4S innebär det förhoppningsvis en stor skillnad tillsammans med "active freewheeling" i flygtiden.

  14. #154

    Standard

    Hej alla!

    Helt ny här på forumet och väldigt sugen på att skaffa mig en "riktig" quad/hexacopter efter att ha lekt med en Parrot ett tag nu. Så kom jag in på den här tråden och tyckte det hela lät väldigt intressant.
    Saken är dock den att jag kollat runt lite på Hobbyking och det verkar som om KK2 ligger på backorder. Innebär det ni som hadlat där förrut och vet hur Hobbyking funkar att den kommer att komma in igen eller att den slutat produceras?

    Tack!

  15. #155
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Har svårt att tänka mig att KK2 har slutat tillverkats, det dyker nog snart upp i lager igen.

  16. #156

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    kk2 kommer nog finnas länge, bättre kort till det priset är svårt att få tag i.
    men fundera kanske på om du inte vill gå upp ett snäpp och satsa på cc3d som är ett riktigt kompetent kort,
    kostar väl kanske det dubbla mot kk2 men är enligt mig rätt så många gånger bättre.

    finns på http://www.readymaderc.com och http://www.getfpv.com/flight-controllers.html
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #157

    Standard

    Såg att Hobbyking fått in KK2 igen nu så inge anledning till min oro då alltså.
    MEN, vad är det som gör cc3d så mycket bättre då? Enligt vissa här så ska ju kk2 i princip "flyga av sig själv" med senaste firmware. Jag är inte främmande alls för att köpa ett dyrare kort om det nu är så mycket bättre.
    Är det enkelt att hantera? Tänkt på att jag verkligen är ett blåbär på de här sakerna nu även om jag jobbar med datorer på dagarna.

  18. #158
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Enklare att hantera än KK2 finns inte i och med att displayen sitter på kortet. Alla andra kort behöver kopplas till en dator eller liknande med display för att ändra inställningar.

    Det sitter mer avancerade processorer på de dyrare korten och det går att hantera GPS-signal, barometer, ultraljudssensorer etc. De är alltså mer utbyggbara. KK2-kortet är vad det är.

    En stor fördel med dyrare kort är att de kan flyga tillbaka hem och automatiskt landa om radioförbindelsen bryts (kräver GPS) . Det är bara att glömma med ett KK2. Om man utrustar sin multikopter med en massa dyra FPV-prylar eller en dyr kamera så vill man absolut ha den finessen.

    Jag tycker att KK2-kortet fungerar bra för vanlig flygning. Det är kul att flyga quad med KK2. I jämförelse med de gamla KK-korten är det som natt och dag faktiskt. Det beror väl på att KK2 har både bättre gyro-sensorer och dessutom accelerometrar.

    Jag har flugit en del saker under åren och lite hjälpte det väl, men i mångt och mycket var det som att börja om helt från början när jag började med multikopter. Och det innebar krascher. Många krascher. Det kan nog vara en bra idé att hålla sig till lite billigare prylar till att börja med. Du kommer garanterat att träffa marken hårt och ofta i början. Och då är det skönt att styrkortet kostar 200 och inte 2000.

  19. #159

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av d94pam Visa inlägg
    Såg att Hobbyking fått in KK2 igen nu så inge anledning till min oro då alltså.
    MEN, vad är det som gör cc3d så mycket bättre då? Enligt vissa här så ska ju kk2 i princip "flyga av sig själv" med senaste firmware. Jag är inte främmande alls för att köpa ett dyrare kort om det nu är så mycket bättre.
    Är det enkelt att hantera? Tänkt på att jag verkligen är ett blåbär på de här sakerna nu även om jag jobbar med datorer på dagarna.
    Det som gör cc3d så mycket bättre enligt mig , är att det är mycket mer exakt , gyron och reglering är riktigt bra.
    ett kk2 flyger bra inget snack om saken, även lätt att ställa in med skärmen, men det är inte mycket jobbigare att plugga i usbsladden i datorn och enkelt och lätt överskådligt kunna göra setupen.

    nu ska jag ut och driftsätta en cc3d quad, setupen tog 10-15 min mycket smidigt.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #160

    Standard

    CC3D är ett väldigt kompetent kort, precis som Simon skriver. Det saknar barometer och GPS, precis som KK.

    Enkelt är kanske en definitionsfråga, enkelt att komma åt för att göra justeringar är en sak och där håller jag med föregående talare helt och hållet. Enkelt att trimma in via en riktigt bra mjukvara på datorn tycker jag kan vara viktigt, viktigt för mig i alla fall. Om man vill kan man skippa USB-kabeln och koppla upp sig via en Bluetooth-modul istället.

    Vi gör alla våra resor och har våra favoriter men CC3D har gjort mig till en bättre pilot Det är dessutom förhållandevis billigt och tillgängligt nu

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

Liknande ämnen

  1. Nybörjare inom multikopter
    Av Donnyponny i forum Nybörjare
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 18:02
  2. Hej Till Alla!!
    Av Petan i forum Nybörjare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 12:58
  3. Multirotor till Phoenix?
    Av Bryggarn i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 22:14
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 21:16
  5. Till alla Sponsorer
    Av tonic i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •