Reklam

 
Sidan 5 av 13 FörstaFörsta 12345678910 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 241

Ämne: Till alla nybörjare inom multirotor

  1. #81

    Standard

    Hej igen!

    Nu har jag plöjt igenom massor av info. (hälften har jag redan glömt!) *Skojar lite*

    Nåväl, Nazan har ju lite fler funktioner som kan vara bra att ha, lite det du tänker på SteffeB "tror jag"...

    Nu ska jag som Norrlänning sova på saken, i morgon blir det nog en beställning! Mycket talar för det dyrare alternativet, ska ju ägna mig åt den här hobbyn länge.

    Roger: En smutt plattform, men kraschar man med den är det nog inte så lätt att limma ihop den igen.

    Ha en fortsatt trevlig kväll

    /Lasse

  2. #82
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    SteffeB: Riktigt snygg lösning med LED-triangeln, den ska jag nog låna om jag ska ut och flyga i mörkret någon gång... Själv brukar jag helt enkelt klistra LED-remsorna direkt på armarna...

    Lasse: Jag anser att ett problem med Naza är att det har en ganska konstig målgrupp. Prismässigt kan man få betydligt bättre prestanda för halva summan (exempelvis OpenPilot CC3D). Funktionerna (Altitude hold, position hold osv) passar sig bäst för absoluta nybörjare eller för fotografer, men ska man fota/filma seriöst så är övrig prestanda (stabilitet) och säkerhet alldeles för dålig. När det gäller installation (av mjukvaran) och konfiguration (av quaden) så är Naza betydligt struligare än KK2, pedagogik har DJI nog knappt hört talas om...

    Sammanfattningsvis: Naza kan vara bra om du har datorvana och inte har något emot att strula lite med drivrutiner osv., eller om du absolut MÅSTE kunna parkera quaden i luften för att ta en kopp kaffe. Vill du bara flyga så finns det bättre och framförallt mer prisvärda alternativ. Dubbelkolla även så att din radio/mottagare har ställbar failsafe på valfri kanal, annars vill inte Naza vara med alls...

  3. #83
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Länk till lämplig BEC om du ska använda KK2 tillsammans med DJI OPTO fartreglage: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Reduction.html

  4. #84

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag kör kk2 med helt vanliga fartreglage med bec i och inga plussar kapade , funkar så fint så.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #85

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Till alla nybörjare inom multirotor

    Du har rätt. Stod väl att kk2 bara tar ström ifrån motor 1, så det funkar ju hur bra som helst med vanliga reglage.

  6. #86
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Nu finns det lite mer info om multirotorkursen på http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...s-p%C3%A5-CEMA

  7. #87
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Tänk på att fartreglagens underspänningsvarning kopplas ur om du kör RapidESC, så jag rekommenderar att du kopplar in styrkortets summer eller köper ett löst lipo-larm...
    Två frågor:
    Tappar man även möjligheten att använda programeringskortet om man flashar ESC?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ming_Card.html

    Angående proppar till motorn i förslaget, kan man använda 9x6 eller fungerar det bättre med 9x4.5/4.7SF?
    Skulle vilja använda APC men dom har inte 4.5/4.7 till 9". Eller skulle det då vara bättre att gå på APC 10x5 i stället för 9x6.
    (Till Zippy Compact 3S 35C 3700 mAh)

  8. #88
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Till alla nybörjare inom multirotor

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Två frågor:
    Tappar man även möjligheten att använda programeringskortet om man flashar ESC?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ming_Card.html

    Angående proppar till motorn i förslaget, kan man använda 9x6 eller fungerar det bättre med 9x4.5/4.7SF?
    Skulle vilja använda APC men dom har inte 4.5/4.7 till 9". Eller skulle det då vara bättre att gå på APC 10x5 i stället för 9x6.
    (Till Zippy Compact 3S 35C 3700 mAh)
    Efter flashning funkar inte programmeringskortet.

    En propp med lägre stigning "biter" bättre i luften, och anses generellt bättre för multirotor. Men jag har använt Xoar 10x6 med stor framgång, dock med 650kV-motorer.

  9. #89
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Tackar.
    Följdfråga: om man inte kan använda programmeringskortet hur sätter man då tex nivån på LVC, görs det då via KK2.0?

  10. #90

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: Till alla nybörjare inom multirotor

    Lvc på fartreglagen till en multirotor blir ju en krasch, så det ska man inte ha.

  11. #91
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Om man sätter en hård LVC, ja, men brukar man inte kunna sätta en mjuk LVC? dvs minskad kraft till motorerna.

  12. #92
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Till alla nybörjare inom multirotor

    Soft cut off lär också leda till krasch, då alla reglage inte klipper exakt samtidigt. Kk2 har inbyggt spänningslarm med summer.

  13. #93
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Till alla nybörjare inom multirotor

    Och det finns ingen möjlighet till någon cut off med RapidESC.

  14. #94

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: Till alla nybörjare inom multirotor

    Jag har ingen kk2 men man brukar inte använda fartreglagens lvc eftersom det är helt osannolikt att dom börjar strypa effekten exakt samtidigt. Minsta avvikelse betyder skrotning. Det borde styras från kk2 eller så har man en timer

  15. #95

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: Till alla nybörjare inom multirotor

    Då fick vi det sagt två gånger :-)

  16. #96
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    OK då är jag med i matchen, tackar!

  17. #97


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Thumbs up Bertrsd Quad Provflugen

    Blev bara tvungen att beställa en "Bertrsd nybörjar Quad" när jag fick se denna tråden. Tyvärr så var Esc och Frame på
    backorder och jag hann beställa innan tråden med lämpliga utbytes Esc dök upp. (var ju rent uppskruvad)

    Beställde en Talon ram istället eftersom den var i ungefär samma strl och fanns på lager. Tänkte sen vänta med att beställa Esc för jag skulle ändå inte flyga förräns till våren......

    Så dagen efter beställdes det såklart Esc dock ifrån Rc-Timer, dels för att prova en beställning från dem och dels för att de tydligen redan var Flashade med SimonK firmware.
    Nu har jag ingen aning om kvaliten på dessa men å andra sidan var dom ju praktiskt taget gratis så vi provar.

    I vilket fall så provflögs det i Tv rummet i morse (våga inte väcka familjen i natt)
    Stirrig som man var att prova så hade jag missat att reversera sidoroder kanalen (bara 40år, ser fram emot att bli vuxen så jag kan ta det lugnt) men den var så otroligt stabil även med autostabiliseringen frånslagen att det faktiskt tog en liten
    stund innan jag märkte det......

    Med andra ord, är du nybörjare köp en Bertrsd Quad. KK2.0 är mycket enkelt att börja med (säkert hur avancerat som helst när man vill det) Mitt enda problem var att dra kablarna vettigt i Talon v1 ramen med alla skarpa CF kanter.

    Ser ni något fel på min setup så "tjoa" gärna till.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0635.jpg 
Visningar:	238 
Storlek:	102,0 KB 
Id:	35575

  18. #98

    Standard Till alla nybörjare inom multirotor

    Kul!! Grattis till en lyckad testflygning

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  19. #99
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sickan Visa inlägg
    kul!! Grattis till en lyckad testflygning

    --
    s
    x 2
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  20. #100


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Hej. Provar att lägga in ett litet klipp från första flygningen (räknar inte testet i tv-rummet)
    Väldigt dålig film på alla sätt men den visar lite hur pass stabilt KK2.0 funkar utan några som helst inställningar
    och dessutom med en pilot som varken byggt eller flugit "riktig" Quad tidigare. Har dock flugit Blade Mqx.

    Sista sec klabbar jag med autolevel läget men det behöver nog aktiveras på kortet

    Senast redigerat av rc9 den 2013-01-05 klockan 20:27.

Liknande ämnen

  1. Nybörjare inom multikopter
    Av Donnyponny i forum Nybörjare
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 17:02
  2. Hej Till Alla!!
    Av Petan i forum Nybörjare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 11:58
  3. Multirotor till Phoenix?
    Av Bryggarn i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 21:14
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 20:16
  5. Till alla Sponsorer
    Av tonic i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •