Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Att bygga egna effektiva multirotor propellrar...

  1. #1

    Standard Att bygga egna effektiva multirotor propellrar...

    ....är förvånansvärt enkelt! Quadcopter-bygget är en undersökande förstudie i skala 1:4....
    Flygfilmklipp i slutet på videon.



    Quadcopter facts:
    15x15 mm aluminum tubing and coroplast fairings
    Take-Off-Weight: 4150g, It is a 1:4 scale model, could be built lighter if your goal is making a R/C quad.
    Hover time: 25min with 14.8V 13000mAh
    Motors: Turnigy LD3727A-1300 Brushless Motor
    Propellers: 600 mm of DIY fiberglass!
    Reduction: 130/20
    Battery: 2x ZIPPY Traxxas 13000mAh 2S1P 30C (1400g, 34% of TOW)
    ESC :40-60A (Oversized to cope with enclosed mounting)
    Flight controller: KK 1.6 firmware

  2. #2

    Standard

    1/4-skala av ... vad?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Den jag skall flyga i själv såklart...

  4. #4

    Standard

    Är det därför batterierna sitter i vad som ser ut som ett säte som du sen kommer sitta i?
    Väldigt coolt iaf. Lycka till !

  5. #5

    Standard

    Ah, ska du flyga själv i den! =) Fränt.
    Men 4 kg i en 1/4-skala.... vad blir det för flygvikt på en 1/1? Eller blir nästa steg en 1/3?
    Hur påverkar den annorlunda tyngdpunkten flygegenskaperna? Brukar ju heta att CG ska vara mitt i "propellernavet".
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Just så, piloten sitter där batterierna är monterade på modellen. Alltsammans är bara lite dagdrömmeri förstås, men jag gör delsystemtester för mitt eget höga nöjes skull, därav 2400mm diameter propeller bygget som skymtar i videon....modellens propellrar är 600mm i diameter.
    Skala 1:4 ger 4x4x4=skalaviktökning, dvs faktor 64. 64x4kg=startvikten, alltså runt 250kg
    Lovar att posta en film om jag helt tappar omdömet och bygger en i fullskala.

  7. #7
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Jag ser det framför mig, kroppsdelar utspridda på en äng
    Visst det är en frän ide, men totalt livsfarlig kan jag tänka mig.

    Matsa...

  8. #8


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Vilket jobb du lagt ned!! Och bra blev det.
    Häftigt att få till drivlinorna med hemmagjorda proppar, växel mm.
    Kul med lite nytänk, det är inte ofta det kommer.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  9. #9

    Standard

    Härligt propellerljud.

  10. #10

    Standard

    Kan det vara meningsfullt att flyga multicoptrar med en-bladiga propellrar IRL?
    Snart kommer svaret!

  11. #11

    Standard

    Väger enbladiga mer än tvåbladiga? Utveckla teorin. =) Intressant.

    Och en sak till... Orange-färgad sändare? Aldrig sett! :-o
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Ja, visst är det ironisk att enbladig blir tyngre än tvåbladig. Tyngdpunkten behöver vara hyggligt centrerad (mitt i hålet) och hävarmen från den bladlösa sidan är kort så massan behöver vara större där. Då propellerbladet är avsmalnande så blir inte viktökningen så brutal, men runt 50% hamnar jag på den nakna propellern, dvs utan kuggremskiva kullager mm. Jag behöver 5% verkningsgradsökning för att kompensera för den ökade vikten. Anledningen till att jag tror att det kan funka i just den här tillämpningen är att det är så lite effekt som skall föras över till en så stor svept yta, bara ca 100W i en cirkel på 600mm. Du skulle lätt kunna föra över 5000W med en 24", dvs 600mm ,diameter tvåbladig propeller i ett annat sammanhang med hygglig verkningsgrad. Så att använda två "vingar" för att föra över 100W verkar lite overkill. Men vi får väl se......1 test är värt mer än 1 miljon åsikter.... Jag strävar dock främst efter en design som gör quaden lättare att förvara och transportera. + att det blir 1000-lappar billigare på 4 fullskala propellrar (2400mm i diameter....) och går snabbare att bygga dessutom!
    Jag återkommer så snart jag kan med ett jämförande test. I original utförandet kan jag flyga ganska exakt 25 minuter på 13000mAh (14.8V), så om det gör någon skillnad att gå från 2 till 1-bladiga propellrar i verkliga livet så kommer det att bli uppenbart.

  13. #13

    Standard

    Intressant projekt. Har du mätt propellrarnas verkningsgrad och jämfört med någon som är kommersiellt tillgänglig? Vilket varvtal går de på?

    / Anders

  14. #14

    Standard

    Behöver omjustera KK flygdatorns PI inställningar. Men den flyger i alla fall!



    Second test of single blade DIY propeller quadcopter. TOW 4450 gram, hovering at 28-35A 14.8V. PI-settings need to be re-tuned before endurance test. The quadcopter markedly more wobbly in 1-blade configuration. The current draw indicates that the 1-blade quadcopter will have approximately the same endurance, 25 min as the original 2-blade version, which is a good result when you take into account that the TOW has risen from 4150 gram to 4450 gram. Stay tuned for endurance test flight.

  15. #15

    Standard

    En spontan tanke är att du kan få vibrationer i systemet. En tvåbladig propeller har trots allt en viss tjusning Lycka till!
    Senast redigerat av UrsaMayor den 2014-11-25 klockan 12:01.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •