Reklam

 
Sidan 4 av 13 FörstaFörsta 123456789 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 241

Ämne: Till alla nybörjare inom multirotor

  1. #61


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    "FPV är ju lite mer invecklat... Jag kan sätta ihop ett FPV-paket som jag vet funkar bra, men risken är överhängande"

    Jag hör vad du säger, tyvärr så kommer man nog aldrig ifrån detta fenomen. Skulle du trots allt känna att du orkar och får lust
    att knåpa ihop ett paket vid något tillfälle så är vi säkert en hel del som skulle uppskatta det. Annars får jag ju bara ge mig till tåls till Mars. Oavsett, kom denna tråd som ett svar från himmlen på en fråga jag inte ens visste att jag ställt innan jag såg dina filmklipp.

  2. #62

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Bec till vaddå?
    För att strömförsörja kk2 och mottagare!

  3. #63

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Till alla nybörjare inom multirotor

    Ja, jag förstår det. Skrev ett till inlägg efter det. Kör man Naza behöver man ingen bec.

  4. #64

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Tänk på att du behöver en BEC om du ska köra DJI fartreglage.
    Hjälp, en BEC..?

    Oj, oj... - Jag vill nästan svära nu!
    Som jag skrev inledningsvis är jag ett totalt Blåbär i denna spännande hobby.
    Detta visar sig nu när jag först köper en laddare som inte fungerar till de modernaste Liposarna.

    Nu när jag har beställt delar till en "Original"setup av den här (vad jag förstår) fina "pirat"modellen i hobbyn så ska jag en BEC... *Ha-Ha*

    I min enfald "trodde" jag att en ESC kunde styras av vilket kontrollerkort som helst, men icke!
    Läser att det behövs en BEC för att strömförsörja KK2.0 och mottagare! *Jaha*

    Jag tror det kommer sluta med att det blir en Naza innan det här är klart.

    Nazan fanns med i den långsiktiga planeringen. - Lite längre är det tänkt att skaffa en större quad eller hexa för foto och film. - Längre fram, inte nu! *Hmm*

    Fort och fel

    /Lasse

  5. #65

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Ja, jag förstår det. Skrev ett till inlägg efter det. Kör man Naza behöver man ingen bec.
    Titta!

    Perfekt, men blev det som tänkt? *Ha-Ha*

    Tack alla för hjälpen

    /Lasse

  6. #66

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Till alla nybörjare inom multirotor


  7. #67
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Till alla nybörjare inom multirotor

    De flesta fartreglage har inbyggd BEC, men DJI är "opto", dvs utan BEC. En lös BEC (spänningsregulator) kostar bara några dollar på HK.

  8. #68
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Till alla nybörjare inom multirotor

    Så köp nu för sjutton inte ett Naza för två tusen spänn för att du saknar en komponent för ett par tior

  9. #69

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Så köp nu för sjutton inte ett Naza för två tusen spänn för att du saknar en komponent för ett par tior
    Hmm!?

    - Det är sant, och jag hade ju inte tänkt flyga på "riktigt" förrän till senvintern/våren.
    Men efter alla filmer, inte minst dina Berthrsd så har jag fått blodad tand!

    Jag ska kika in på HK senare ikväll och leta efter en BEC + lite till...

    Ja, nu är det bara resten kvar


    /Lasse

  10. #70


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Lasse,
    Det känns som du kanske skulle plugga lite grundläggande begrepp inom elflyget så att du slipper göra alltför många misstag...
    Hoppas allt går bra hälsar
    Roger

  11. #71

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Lasse,
    Det känns som du kanske skulle plugga lite grundläggande begrepp inom elflyget så att du slipper göra alltför många misstag...
    Hoppas allt går bra hälsar
    Roger
    Hej Roger och Tack för tipset!

    Ja, jag kan inte annat än att hålla med dig.
    Ellära i sig är inga problem, utan det är alla olika konfigurationer och "hokuspokus" med detta som är lite av grekiska för mig idag...

    Tanken var Inte att köpa på sig någon egen plattform innan jag pluggat på, men blev ivrig då denna tråd för "Nybörjare" dök upp. Det kändes mer lockande än jag kunde bemästra!

    - Drömmen om att flyga har funnits länge och tanken var att ta det lugnt!

    Men, men...

    /Lasse

  12. #72

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jaja, nu beställde jag ett KK2. Såg att de fanns i lager. Få se vad det är för något. Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig. Har en färdig RcTimer-quad utan styrsystem som det kommer passa bra på.

  13. #73

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Lassekar: Det du kommer tycka är svårast är att veta åt vilket håll din quad är riktad åt när du flyger. Tjatar därför om min led-triangel som gör att det är nästintill omöjligt att inte se riktning samt lutning på maskinen. Försök inte ens klistra dit led-remsor hit och dit på quad-armarna. Det fungerar inte. (Ödmjuk som vanligt )

    http://www.youtube.com/watch?v=fJLtxuAN254

  14. #74

    Standard

    Hej SteffeB!

    Din led-triangel ser ut att vara perfekt.
    - Hur/var fixar man en sådan?

    Sitter med pannan i djupa veck, har hittat en Naza för drygt 1500:-, ska ju ändå ha ett sådant styrkort sedan. KK2.0 kostar en bråkdel, men blir det en hyllvärmare då man förhoppningsvis lärt sig flyga?

    Givetvis med en triangel som visar vägen!

    /Lasse

  15. #75

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: Till alla nybörjare inom multirotor

    Jag skulle tro att det är precis tvärtom :-D Jag har bara naza+gps och hade jag varit en bättre pilot så skulle nog nåt annat funka minst lika bra

  16. #76

    Standard Sv: Till alla nybörjare inom multirotor

    Citat Ursprungligen postat av Lassekar Visa inlägg
    [B]KK2.0 kostar en bråkdel, men blir det en hyllvärmare då man förhoppningsvis lärt sig flyga?
    För mig blev det tvärtom Jag tyckte, priset till trots, att min DJI F450 med Naza inklusive GPS var en fantastisk maskin att lära sig flyga med. Nu ligger den på "hyllan" och jag flyger mest med OpenPilot CC3D som mer liknar KK-kortet om jag förstått allt rätt.

    Jag ska vara ärlig med att när det ska fotas och ibland finfilmas så uppskattar jag t ex Nazan som låter mig fokusera mer på objekten än flygandet (konstant jobba med att hålla höjd och riktning). Påstår inte att jag är expert på vare sig det ena eller det andra

    När jag skaffade mig min F450 så var det dessutom en RTF, hade inte koll på mycket men ville flyga utan att löda så att säga Nu springer jag ut i garaget så fort frun somnat på soffan och löder, pillar, tweakar och när vädret tillåter flyger, testar, kraschar, FPVar och har skitkul

    Ps

    Jag har även köpt en multimeter

    --
    S

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  17. #77


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu kanske jag inte borde blanda in detta i en självbyggartråd men skulle denna kunna vara nåt för nybörjare - http://mlhobby.com/multirotor/adualsky-hornet-460-arf/
    Den har ju rätt bra pris i Sverige men är det skit så är det ju ändå för dyrt...
    En instruktionsfilm över hur man monterar ihop den finns här - https://www.facebook.com/Dualsky
    Men sen undrar man hur mycket misshandel t ex armarna tål men dom var ju inte så speciellt dyra...
    Det finns lite filmer att kolla på Youtube - bk a denna - http://www.youtube.com/watch?v=pcfwvx8NcdA
    //Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2012-12-12 klockan 22:56.

  18. #78

    Standard Sv: Till alla nybörjare inom multirotor

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Jag skulle tro att det är precis tvärtom :-D Jag har bara naza+gps och hade jag varit en bättre pilot så skulle nog nåt annat funka minst lika bra
    Du hann före

    --
    S

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  19. #79

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: Till alla nybörjare inom multirotor

    Citat Ursprungligen postat av Sickan Visa inlägg
    Du hann före

    --
    S

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    Yay :-)
    Får se när jag känner mig redo att ta nästa steg efter nazan. Det var nära att jag slog till på ett kk2.0 nu när hk reade dom för $19.99 men jag har ingen brådska.

  20. #80

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Till alla nybörjare inom multirotor

    Lassekar: Köp naza, lär dig navigera farkosten säkert, byt sedan till något annat när/om du känner behov. Nazan går ju alltid att sälja. Tror att du har mycket "kraschpengar" att spara där.

    Naza ÄR lättare att flyga än KK2. Bl.a. så håller den ju samma höjd hela tiden. Kan inte vinklas mer än 45 grader och skitsnabb tillbaks till "level". Perfekt för nybörjare samt de som kanske inte känner behov av "flippar". Den är även utomordentligt enkel att ställa in. Du har ju redan beställt resten av en perfekt nybörjarmultikopter.

    Bilder och lite instruktioner på led-triangeln läggs upp snart. 1m röd ledremsa, 1m grön ledremsa,1m 10mm alu L-profil är iallafall receptet.

Liknande ämnen

  1. Nybörjare inom multikopter
    Av Donnyponny i forum Nybörjare
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 18:02
  2. Hej Till Alla!!
    Av Petan i forum Nybörjare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 12:58
  3. Multirotor till Phoenix?
    Av Bryggarn i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 22:14
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 21:16
  5. Till alla Sponsorer
    Av tonic i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •