Reklam

 
Sidan 12 av 13 FörstaFörsta ... 278910111213 SistaSista
Resultat 221 till 240 av 241

Ämne: Till alla nybörjare inom multirotor

  1. #221
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Och en sak till: Vissa fartreglage tycker inte om att man kapar minuspolen, så lämna alltid kvar denna.

  2. #222

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    tycker nog att man alltid borde lämna minuspolen för att få rätt potential i min hjärna låter det rätt men kan ha fel
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #223

    Standard

    Nu är bygget äntligen klart! Kolla in hur det blev om ni vill:

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...789#post333789

  4. #224
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Intressant tråd! Jag håller på och förbereder ett trikopter-bygge och tänkte använda Multistar-ESC:
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...dProduct=27776
    De ska tydligen vara avsedda för multirotor men behöver men tjänar man på att flasha de i alla fall?

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  5. #225
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Multistar är avsevärt bättre med SimonK-mjukvaran.

  6. #226

    Standard

    Hejsan,


    den här tråden hittade jag minsann i grevens tid, då jag beställt en 450 clone och försökte hitta information om passande motorer, esc och allt därtill.


    Hur står sig de angivna motorerna i första inlägget i tråden om man, i förlängningen, vill använda FPV och även hänga på en actionkamera som väger nästan 200 gram. Jag tänker då på både lyftkraft och flygtid.


    De motorer jag var lite inne på innan jag hittade hit var antingen Turnigy D2836/9 950KV eller Sunnysky Angel A2212 980KV, men det är bara sådana som jag har hittat och inte alls ett måste. Funkar NTM motorerna bättre så väljer jag ju dom naturligtvis.


    "Min" 450 klon har ett integrerat pcb, är det något speciellt jag bör tänka på utifrån de föreslagna komponenterna (jajamen, jag är nybörjare!)?


    Tackar på förhand, och tack för en matnyttig tråd!


    /Numpsy

  7. #227

    Standard

    Har provat några ntm och tycker att dom var skit. Kör sunnysky 980kv till min tbs disco. Helt klart överlägsna för sitt pris.

    Sunnysky x2212 980kv med 9x5 graupner e-prop (8x5 om du kör med andra propellrar)
    30A simonK esc (jag kör rctimers)
    4cell batteri runt 3300mah

    OBS tänk på att det är en 4cell setup. Om du ska köra 3cell så får du köra större propellrar.

  8. #228

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numpsy Visa inlägg
    Hejsan,


    den här tråden hittade jag minsann i grevens tid, då jag beställt en 450 clone och försökte hitta information om passande motorer, esc och allt därtill.


    Hur står sig de angivna motorerna i första inlägget i tråden om man, i förlängningen, vill använda FPV och även hänga på en actionkamera som väger nästan 200 gram. Jag tänker då på både lyftkraft och flygtid.


    De motorer jag var lite inne på innan jag hittade hit var antingen Turnigy D2836/9 950KV eller Sunnysky Angel A2212 980KV, men det är bara sådana som jag har hittat och inte alls ett måste. Funkar NTM motorerna bättre så väljer jag ju dom naturligtvis.


    "Min" 450 klon har ett integrerat pcb, är det något speciellt jag bör tänka på utifrån de föreslagna komponenterna (jajamen, jag är nybörjare!)?


    Tackar på förhand, och tack för en matnyttig tråd!


    /Numpsy
    Kör på Turnigy D2836/9, med lite lägre kv än de föreslagna kan du använda 10 tums proppar istället, eller 9 om du vill köra på 4 cell.

    De ska klara den extra kameran/fpv utan problem. Det är bara dumt att köpa dyrare grejer till den första Quaden, den kommer att gå i backen!

    Se bara till att löda på rätt punkter på pcbn, inget speciellt i övrigt.

  9. #229

    Standard

    Tackar för snabba svar, nu återstår bara att vela lite till och fippla med ecalc för att försöka se vad som ger "most bang for the buck".

  10. #230

    Standard

    Tjena igen, har en liten nybörjarfråga:

    De esc som rekommenderas i första inlägget är (så klart) slut hos HK's europeiska lager.
    De som finns är 30 amps varianten:
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...arehouse_.html
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...arehouse_.html

    Det jag blir lite fundersam över är dels - skulle dessa funka lika bra som 20 amps esc:arna?

    Samt angående flashning av 30 amps-varianten. Det står i artikelnbeskrivningen på HK's sida att de går att flasha, men produkt-id för icke opto varianten (9351000008) står inte med i "Rapid esc databasen" som det länkas till i första inlägget.

    Någon som vet hur det ligger till?


  11. #231

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    9
    Jobb
    Servicetekniker rePear.se

    Standard

    Hej nu har äntligen min berthrsd nybörjar copter också anlänt!

    Första flygningen blev i helgen, men får inte riktigt till det med PI-editor.
    Jag har gjort som man bör, sänkt p till 20 å I till 0, å sedan ökat P tills den oscillerar, å då höjt I tills den börjar "gunga".
    Men tycker ändå att quaden inte har bra kontroll.
    Går det inte att knappa in samma värden som ni andra (förutsatt att alla byggt exakt enligt första inlägget)?

    Jag började med 8045 proppar och 3s ackar (har inte uppgraderat till simonk).
    Blåste en del igår men ändå inte nöjd.
    Mina värden igår:
    P gain 25
    I gain 40
    Resten är oförändrat. Är det pga av vinden att värdena är så låga?
    Vorre nice å veta vad ni andra kör med för värden?

    Tack till trådskaparen för grym hjälp för oss nybörjare!
    Senast redigerat av Plengmo den 2014-02-24 klockan 09:19. Anledning: felstavat

  12. #232

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    kan du förklara
    Men tycker ändå att quaden inte har bra kontroll.
    lite mer i detalj?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #233

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    9
    Jobb
    Servicetekniker rePear.se

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    kan du förklara lite mer i detalj?
    Var ute och flög lite precis, kör nu med 9047(två av 8045orna gick av i söndags i luften?), och ändrade till pgain till 35 & igain 25.

    Men den flyger fortfarande märkligt, den känns lite slö i responsen och flygandet blir lite gungigt.
    Skulle vilja höja p & i men då börjar den bara gunga.
    Blåser ganska mycket ikväll oxå.

    Det jag har att jämföra med är min syma x1 som jag tränat med och den är ju galet kvick.

    Blir den bättre om man kör 4s och eller 1050props? Pallar 20A esc'arna det?
    men borde inte p&i vara samma för de som byggt samma maskin i tråden?

    Tack för hjälpen

  14. #234

    Standard

    Samma prylar som rekommenderas förfarane? eller nya budgetprylar/nybörjarprylar som släppts som r bättre?

  15. #235

    Standard

    I grunden kan du ta samma saker, KK2.0 är ersatt av KK2.1 och största skillnaden är att du inte måste in med ny firmware för att du ska kunna flyga den som nybörjare.
    Sen finns dom nya små 250 maskinerna som blir lite billigare men en liten maskin är oftast betydligt snabbare och inte lika stabil i luften för en nybörjare som en 450.

    /Jonas

  16. #236

    Standard

    Gällande batterier? vilken C-rate ska man hålla sig inom samt burst?

  17. #237

    Standard

    Har 4st esc med bec. Ska jag ta bort den röda +, på alla utom motor 1 som är kopplad på M1?
    Blir det rök av sakerna om alla har kvar sin röda plus?
    Senast redigerat av zalsson den 2014-10-09 klockan 19:07.

  18. #238

    Standard

    4a esc? Menar du 4amp? Om det är det så ska du nog inte ens testa för dom är alldeles för små. Ska ju va 20+ på det som rekommenderas i tråden.

  19. #239

    Standard

    Zalsson menar nog 4st ESC... inte 4 amp ESC. Vad jag förstod det som....

  20. #240

    Standard

    ahh självklar nu när du säger det. Om det är kk2 så kan dom sitta kvar för där är + bara kopplat på motor1.

Liknande ämnen

  1. Nybörjare inom multikopter
    Av Donnyponny i forum Nybörjare
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 18:02
  2. Hej Till Alla!!
    Av Petan i forum Nybörjare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 12:58
  3. Multirotor till Phoenix?
    Av Bryggarn i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 22:14
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 21:16
  5. Till alla Sponsorer
    Av tonic i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •