Reklam

 
Sidan 9 av 13 FörstaFörsta ... 45678910111213 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 241

Ämne: Till alla nybörjare inom multirotor

  1. #161

    Standard

    Verkligen tack för alla uttömmande svar. Mycket uppskattat!
    Lutar nog åt ett CC3D kort nu för min del för jag håller med att det inte är speciellt svårt att koppla upp kortet mot en dator och konfigurera det där. Kollade på några videos på tuben med och det såg ju hyffsat enkelt ut.
    Dock ett par frågor till.....
    1. Finns det någon lämplig GPS till CC3D kortet som inte kostar skjortan men som ändå är bra?
    2. Någon som vet varför skiljer det så mycket som $30 i pris mellan http://www.readymaderc.com och http://www.getfpv.com/flight-controllers.html? Det är väl samma kort?
    3. Några rekommendationer på kompletta FPV-kit? Eller är det bättre att köpa delar här med? I så fall några rekommendationer?

    Sen när jag ändå frågar på... Om jag istället lägger till ett par armar och bygger en hexacopter. Vinner jag något på det i form av stabilitet? Eller blir det bara svårare att flyga? Hade i förlängningen tänkt mig att ta med en kamera upp och då vill jag ju att det ska vara så stablit som möjligt.

  2. #162
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    1. CC3D stödjer inte GPS för multirotor (Förtydligande: CC3D tar in GPS-data, men kan inte använda den till nånting när man flyger multirotor. Finns dock experimentell mjukvara för flygning med GPS i flygplan)

    2. Samma kort, endast färgen skiljer

    3. Fatshark Attitude SD plus Spironet-antenner eller motsvarande (Det ingår sändare och mottagare i detta kit, perfekt att börja med)

    Hexakopter lyfter mer och är lite stabilare. Inte svårare att flyga, snarare lite enklare.

  3. #163

    Standard

    Man kan använda den för telemetri (radio eller OSD), i övrigt helt korrekt, inte för PH, RTH eller WP.

    --
    S

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    1. CC3D stödjer inte GPS för multirotor (Förtydligande: CC3D tar in GPS-data, men kan inte använda den till nånting när man flyger multirotor.


    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  4. #164
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Sen när jag ändå frågar på... Om jag istället lägger till ett par armar och bygger en hexacopter. Vinner jag något på det i form av stabilitet? Eller blir det bara svårare att flyga? Hade i förlängningen tänkt mig att ta med en kamera upp och då vill jag ju att det ska vara så stablit som möjligt.[/QUOTE]

    Jag skulle nog säga att du vinner i säkerhet, om en motor eller fartreglage slutar fungera, så kan du åtminstone landa. Jag flyger nu alla steg från tri till octo alla kan vara lika roliga att flyga och lika busiga. En tri är enkel medan en octo är komplicerad och dyr. Flygmässigt kan de upp nå samma resultat allt handlar om inställningar. Jag älskar att flyga med trikoptern, den bara är så härlig. Sedan busar jag med Quaden också, flyger då utan mekaniska servon lite annorlunda. Hexa och octo är rena arbetshästar, de lyfter olika laster. Personligen flyger jag mest med tri för nöjes skull och med oktan när jag är rädd om lasten.
    Ända fördelen med Hexa som jag ser det är att på vissa kontroller har du servoutgångar som kan styra en kameragimbal.
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #165

    Standard

    Jag är själv sugen på en quad med nosgimbal. Har funderat på att uppgradera min QAV500, med ett enkelt 5.8-system, kameraswitch mellan HERO3 och FPV-kameran så tror jag den blir en perfekt reskamrat

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  6. #166

    Standard

    Tack igen för alla svar!

    Så om jag satsar på en hexa istället för Quad, skulle jag då fortfarande kunna utgå från ditt förslag berthrsd fast byta ut ramen till denna:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...B_Version.html
    Och sen lägga till 2st:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._4S_OPTO_.html
    Och två motorer osv. till såklart?
    Antar att jag behöver ett lite kraftigare batteri med då. Något bra förslag på hur mycket kräm man bör ha för två motorer till då?

  7. #167
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Korrekt.

    Skulle rekommendera 3S3300mAh till denna storlek. Dessa är prisvärda: http://www.autopartner.se/fullymax-3...459-c-175.aspx

  8. #168
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Annars vet jag en kille som bygger färdiga lösningar...

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...uad-hexakopter

  9. #169

    Standard

    Haha, bra att veta om jag skulle köra fast!

  10. #170

    Standard

    Mycket matnyttig tråd. Tack!

    Jag lär dock återkomma med frågor

  11. #171

    Standard

    En dum fråga kanske. Men har fått min uppsättning med prylar från hobbyking idag. En sak missades (kanske du kan lägga till i din lista med berthrsd) och det är skruvarna som håller motorerna i ramen. Att det är M3 har jag nog lyckats klura ut, men frågan är hur långa. Är det standard?
    Tack på förhand!

  12. #172

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    hmm. är det inte m2,5?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #173
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    M3 är nog det vanligaste för att skruva fast motorer i den här storleksklassen, M2.5 brukar användas för att skruva fast propelleradaptern, samt för att skruva ihop resten av ramen.

    Anledningen till att det inte står med i listan är att det är lite olika om man får med skruvar eller inte. Till DJI Orginal F450 medföljer skruvar, och ibland när jag har beställt ramar från HK och RCTimer så har det följt med skruvar... M3x8 borde passa bra, exempelvis dessa: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...x8_20pcs_.html (lade till detta i första inlägget)
    Senast redigerat av berthrsd den 2013-07-10 klockan 22:34. Anledning: Lade till länk

  14. #174

    Standard

    Jo, M3 är jag hyffsat säker på att de är. Då ska jag raskt bara försöka få tag i några M3x8 då. Vill inte vänta två veckor till på Hobbyking (och betala 150:- i frakt för några skruvar, hahaha). Tack för infon!

  15. #175

    Standard

    Hur är det där att beställa från HobbyKing egentligen. Brukar ni hålla er till EU eller NL, eller kör ni även från deras amerikanska lager (global alltså)?

    Tänker mest på så man inte åker dit på tullavgifter och paniklånga leveranstider.

  16. #176

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ajee Visa inlägg
    Hur är det där att beställa från HobbyKing egentligen. Brukar ni hålla er till EU eller NL, eller kör ni även från deras amerikanska lager (global alltså)?

    Tänker mest på så man inte åker dit på tullavgifter och paniklånga leveranstider.
    deras internationella lager ligger i Hongkong, alla mina beställningar har kommit på mellan 10-15 dagar från beställning

  17. #177

    Standard

    Aha, se där så rackarns fel man kan ha Men oavsett vad så behöver man alltså inte vara kinkig på var dom skickar ifrån utan det går bra att köra på global utan att oroa sig för tull och att saker inte kommer fram!?

  18. #178
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ajee Visa inlägg
    Aha, se där så rackarns fel man kan ha Men oavsett vad så behöver man alltså inte vara kinkig på var dom skickar ifrån utan det går bra att köra på global utan att oroa sig för tull och att saker inte kommer fram!?
    Skickar dom från EU land är det inga avgifter ( moms och tull ) det finns en risk från övriga lager , 1 gång har jag åkt på moms tull från Hong kong och ca 2 veckor leverans , från NL tar det bara nån vecka
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  19. #179
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Om man beställer lite större paket ökar risken för att fastna i tullen. Samma sak om man beställer grejer som ser lite dyrare ut, tulltjänstemännen är inte dummare än att dom inser att en hel låda med avancerad elektronik är värd mer än 300 kronor... Gällande att paketen inte kommer fram så är risken minimal, har själv gjort 68 beställningar från Hobbyking de senaste tre-fyra åren, och varenda paket har kommit fram.

  20. #180
    Curplings avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    115
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    Skvadern MFK

    Standard

    Vill bara passa på och tacka dig berth!
    Skall nog göra en best. av en Berth Special Copter.
    Flygplanen står som spön i backen...

Liknande ämnen

  1. Nybörjare inom multikopter
    Av Donnyponny i forum Nybörjare
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 18:02
  2. Hej Till Alla!!
    Av Petan i forum Nybörjare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 12:58
  3. Multirotor till Phoenix?
    Av Bryggarn i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 22:14
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 21:16
  5. Till alla Sponsorer
    Av tonic i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •