Reklam

 
Sidan 10 av 13 FörstaFörsta ... 5678910111213 SistaSista
Resultat 181 till 200 av 241

Ämne: Till alla nybörjare inom multirotor

  1. #181

    Standard

    Ok, så då har jag byggt ihop min copter och verkligen kollat att allt nu sitter som det ska. Jag kör CC3D som kontroller.
    Dock så har jag ett problem! När jag ska lyfta så är det precis som att där inte är någon lyftkraft på en motor (4:an) så hela maskinen vill spinna runt om jag drar på för mycket kräm. Jag har kollat så att alla gyrona verkar göra som de ska i OpenPilot och det ser bra ut.
    Men det jag hittade igår var att när batteriet är inkopplat så blir det ett visst motstånd/tröghet i motorerna när jag snurrar propellrarna för alla motorerna utom just nr. 4! Vad kan detta bero på mån tro? Är det motorn, ESC:n eller CC3D:s kontrollutgång? Kanske någon här som råkat ut för något liknande?
    Är ju lite trist att inte komma upp i luften alls!

  2. #182

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    har du kalibrera fartreglagen ?

    vet inte riktigt hur stor skillnad neutralpunktskalibreringen gör men gör även den om du inte gjort den.

    sen finns nästa sak och det är helt enkelt att du har för låg "P" då kan den få för sig att välta vid liftoff .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #183

    Standard

    Nix, har inte kalibrerat dem. Visste inte ens att det behövdes göras då jag trodde CC3D tohand om allt sånt. Ska testa det!
    Hur kollar jag vilket "P" jag har då? Och hur ändrar jag det om det är galet?

  4. #184

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    cc3d och dom flesta andra ( alla ? ) har ingen aning om vad som händer när den väl skickat styrsignalen.
    reglaget måste lära sig vad max och min styrsignal är .

    det finns fler p

    detta inlägg skulle kunna bli hur långt som helst om man börjar diskutera pid reglering, det finns redan en tråd om detta som blivit nästan hur lång som helst på openpilot, kolla alla filmer och läs så kommer det börja klarna.

    http://forums.openpilot.org/topic/14...tuning-thread/
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #185

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    D94pam.
    Börja inte med att ändra din PID-inställningar det första du gör. Kör en första omgång med default. Jag började att försöka ändra mina och det blev bara värre och värre. En sak jag lärde mig var att man skall vänta minst 10-30 sekunder när man gör ändringar. Altså gör ändringen tryck på save, vänta, tryck disconnect, vänta. Helst skall man inte röra quaden efter att man kopplat in batteriet på lika lång tid, likaså när man "arm" quaden. Trycker jag i batteriet och kör direkt så kan den flyga precis hur som helst. Totalt omöjlig att kontrollera. Så här såg min första flygning ut efter att jag fick till mina PID. http://m.youtube.com/watch?v=RcnNI6ano-M

    Lycka till

  6. #186

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    alla openpilot kort bör stå 10 sek orörda innan man lyfter.

    prio 1 är är helt klart att se till så motorerna snurrar lika ( esckalibrering ) sen kan du börja fundera på resten.


    @stefflo

    Det finns diverse maskiner som inte lyfter med default inställningar utan måste ökas på lite på ail och eller pitch.
    eller du kanske med lite tur kan kasta upp den men det blir inte lätt. har bla en hexa som är en sådan.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #187

    Standard

    Tack för all input!

    Visste till exempel inte att man måste låta maskinen stå orörd när man kopplat in batteriet. Vad exakt är det som händer under de här sekunderna?

    Har fått min maskin att lyfta nu i alla fall (efter ESC kalibrering). Dock så är den ganska ostadig, men det kan ju bero på att jag haft för bråttom att starta. Alltså även om det är helt vindstilla så måste jag hela tiden parera både framåt/bakåt, sidled och höjd. Dessutom så tenderar den att snurra lite åt både höger och vänster. Med andra ord så är alla kanalerna lite instabila ännu.
    Ska testa att låta maskinen stå ett tag innan flygning. Om det gör någon skillnad så har jag ju något att utgå från när jag lärt mig mer om pid-regleringen.

    Är det förresten samma inställningar som måste göras med ett kk 2.0 kort eller ett Naza? Eller är det bara openpilot kort som är lite stinsliga innan man ställt in dem?

  8. #188

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Har ingen aning vad som händer under väntetiden men den behöver verkligen den tiden. I början så vände jag på min quad när jag kopplade in batteriet och vände tillbaka den. Efter en sån driftsättning kunde den bete sig hur som helst. Så nu låter jag den vara på rätt köl när jag kopplar in batteriet och väntar ca 30 sek innan jag "arm" ( vet inte vad det heter på svenska ) sen är det bara att köra. Hur kul som helst. Lycka till

  9. #189

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Det mest anmärkningsvärda av det den gör är väl kalibrering av gyrona på kortet(Den tar reda på vilket håll som är upp och vad som är ner)
    Fick erfara vad som händer om man lyfter för fort med CC3D å den trodde ner var upp. Upp som en sol, ner som en pankaka, flög propellerblad åt alla håll.

  10. #190

    Standard

    Hallå!

    Känns som jag hör hemma här fortfarande.

    Har under sommaren startat med en f550 med KK2 och träningsflugit och testat på denna roliga hobby. kraschat och bytt armar och motorer/propellrar.

    Nu har jag bytt ut motorer och FC till Tiger och ZeroUAV ys-x4 och köpt en nex5r.

    Den har fungerat prima och jag gillar den verkligen. RTH har varit skönt när jag ofta flyger i halvmörker efter barnen har somnat och jag lätt tappar orienteringen......

    Nu till min fundering. Har en enklare kameravagga och tanken är att jag bara ska stillbildsfotografera till en början. Just nu fungerar det till 95%. När maskinen rör sig lite så har jag väldigt vettig mängd vibrationer men vid hovring så svajar det ordentligt. stora skakningar.

    När jag flyger får jag realtidsdata till telefonen och den rapporterar väldigt små skakningar.

    Har APC-propar 10x5.

    hovrar vid ca 50%

    totalvikt just nu ca 2.8 kg.

    Har ett enklare landningsställ med plastben och kolfiberrör. detta har jag dragit fast med buntbant som jag satt inne i bränsleslangar för att minska vibrationerna. Kameravaggan är i sin tur monterad mot en platta som hängde med landningstället. slangbitar emellan där också

    Har lagt upp en filmsnutt som illustrerar problemet och när det funkar bättre.

    Förstår att jag inte kommer få någon jättestadig vagga kanske men vill gärna minska vibrationern/skakningarna lite för att få alla stillbilder skarpa.

    Några tips?


    http://www.youtube.com/watch?v=81EEz1jSzmg

    mvh Wilhelm

  11. #191

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Det var rejäla vibrationer :-)

    Det första du bör göra är att balansera propellrarna och även motorerna.

    Vibrationsdämpning mellan din kameravagga och ramen hjälper men för mjukt eller för hårt kan göra det värre. Prova dig fram

    Vikt hjälper också mot vibrationer så om du fäster batteriet i vaggan kan det bli bättre

  12. #192

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Det var rejäla vibrationer :-)

    Det första du bör göra är att balansera propellrarna och även motorerna.

    Vibrationsdämpning mellan din kameravagga och ramen hjälper men för mjukt eller för hårt kan göra det värre. Prova dig fram

    Vikt hjälper också mot vibrationer så om du fäster batteriet i vaggan kan det bli bättre

    Kan det bli så lugnt och relativt vi rationsfritt vid åkningar om det bara är propellrar och motorer? Borde inte den typen av vibrationer ske hela tiden och inte bara vid hovring?

    Ska börja med propellrarna helt enkelt! Tigermoterer ska väl vara bra balanserade ur lådan?


    andra som har någon annan teori när vi ändå är igång 😀

  13. #193

    Standard

    Om möjligt, kör en motor i gången utan propeller, håll i bommen och känn. Ska inte vibrera.
    Testa sedan med en propeller på, en i taget. Ska inte heller vibrera. De som vibrerar, balansera.

    Jag har balanserat propellrar och så har motorn vart balanserad. När man monterat propellern på motorn så har det vibrerat. Då har det vart spinnern/fastsättningen som blir sned när man drar åt. Men T-Motors MT-serie är lite bättre på det än tex MS.

    En propeller som är mycket i obalans så borde ju vibrera mer o mer med varvet. Kan inte tro att en propeller skulle sluta skaka med högre varv.

    Men en liten vibration som ändrar med varvet kan få stativet med kameran att hamna i resonans vid olika frekvenser.

    Kanske vinden får det klena stativet att skaka? Vet ej vad du har för stativ.

    Varför skrivs sånt här i en tråd som heter: "Till alla nybörjare inom multirotor"?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #194

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag rekomenderar garanterat inte att montera en propp och sedan känna efter vibbar , det är ju vansinne!
    tappar man taget så flyger den sidan väldigt fort iväg. kanske räcker att slinta på stickan och har dåligt grepp så har du fina märken i armen sedan.

    använd balanserare och kolla propparna är det i balans där så bör det vara tillräckligt bra.
    använder man kina proppar av okänt märke så blir resultatet inte vidare bra ändå.
    vill man ha en vibbfri maskin så använd bra proppar. APC,Graupner,Xoar.


    med sådana svängnigar har du nog kraftiga vibbar och en upphängning till kameran som är mjuk och fjädrande som istället förstärker vibrationerna
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #195

    Standard

    Brukar inte vibrationer i första hand visa sig som gelé i bilden. Det du har är ju rejäla skakningar.
    Jag tror också att hela kameraupphängningen självsvänger.
    Hur är det upphängt? Orkar vaggan med kameran?

  16. #196

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radiocontrol Visa inlägg
    Brukar inte vibrationer i första hand visa sig som gelé i bilden. Det du har är ju rejäla skakningar.
    Jag tror också att hela kameraupphängningen självsvänger.
    Hur är det upphängt? Orkar vaggan med kameran?
    jello brukar uppstå av fina små vibbar denna typen av skak kan också uppkomma men då av betydligt kraftigare vibbar.
    skulle en motor ge sådana vibbrationer så skulle den nog snart hoppa av quaden så i min värld så är motorvibbar helt uteslutna. har endast fått sådana vibbar när jag flugit med en maskin som hade en propp som saknade en stor bit ur proppen.

    du råkar inte ha nått stort vid kamera upphängningen som propparna kan blåsa på och med det i kombination med för mjukupphängning få dessa vibbar ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #197

    Standard

    Nåh, proppen bort från sig och hålla i armen, inte i motorn för guds skull!!! Då känner man vibrationer som inte syns. Det man känner, det tar stativet upp och filmen blir som den blir. Far propellern av så far den inte emot en i alla fall. Är större risk få en propeller på sig om man står 5 meter i från sin multikopter och skall starta och en prop går av eller är lös. Nä men okej, det är kanske lite galet hålla i grejerna... kan inte bestämma mig. =) Jag gjorde så med min tricopter och den blev bra!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #198

    Standard

    Stort tack för alla ideér!

    Eftersom många trodde på problem med vaggan har jag testat att köra kameran direkt mot de två pinnarna som man fäster saker emot. Helt utan isolering. Tejpad hårt bara.

    Så här ser det ut då;

    http://youtu.be/rs3eZYT3OtA

    Känns som det helt klart är vaggan som jag inte vill vara så stabil. kanske för att min nex5 har ett standardobjektiv som hänger ut ganska långt så det inte är balans där kameran vilar...... kanske :/

    kommer skaffa en pankaka på 16mm tänkte jag. kanske blir det då bättre.

    Tanken är att vaggan ska fixa kameran enligt beskrivning.

  19. #199

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    38
    Klubb
    Ingen (region JRFK)

    Standard

    Vill börja med att säga all heder till TS..

    Har läst igenom tråden och ser att många pratar om OpenPilot CC3D är det ingen som använder APM 2.6?
    APM 2.6 verkar ju vara ett komplett system med GPS, RTH, waypoint, telemetri, sonar osv..
    Någon som har erfarenhet och med just multirotors?

    Mvh

  20. #200
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    APM lämpar sig inte för nybörjare, det är nog därför det inte skrivs om det i denna tråd. Vill man ha något med dessa funktioner som dessutom lämpar sig för nybörjare så är nog DJI Wookong ett bättre val, men då är ju prislappen "lite" annan...

Liknande ämnen

  1. Nybörjare inom multikopter
    Av Donnyponny i forum Nybörjare
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 18:02
  2. Hej Till Alla!!
    Av Petan i forum Nybörjare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 12:58
  3. Multirotor till Phoenix?
    Av Bryggarn i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 22:14
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 21:16
  5. Till alla Sponsorer
    Av tonic i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •