Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

mne: Kllarbrand!!! Alla mina modellflygplan,uppbrunna eller sot/rkskadade!nskar rd!

Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    253
    Jobb
    taxifrare,modellflygare
    Klubb
    re molanda flygfrening

Standard Kllarbrand!!! Alla mina modellflygplan,uppbrunna eller sot/rkskadade!nskar rd!

Hej vnner,ja glad r man att man sitter hr...
    Vi kte p en rejl kllarbrand igr morse...
    ALLT r frstrt eller rkskadat i kllaren,alla ni som bor i hus samt bodd in sig i 15-20r vet ju hur mycket saker man har i en fullstor kllare samt alla frrd.Alla mina modellplan rknar jag som totalfrstrda pga all hetta,tre plan har totalt smltat ner.Resten r hrt tgngna av rk/sot.Radiosndare,alla tillbehr JAAA rubbet!!!

Har inga kvitton kvar..skadereglerare kommer upp fn Folksam&Sundsvall p mndag,eller Tisdag.Nu behver jag hjlp av er mina vnner.Hur ska jag agera???Vara benhrd och skrota allt??hur stller sig elektronik som blivit rkskadat/hett,sotigt.Sanerarna som r hr sger att rkgaserna etsar sig in i elektronik=skrot.
    gr det att sanera ltt sotiga rkskadade maskiner??ja yligt kanske...men inuti all elektonik??
    mvh//lennart
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottrer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,gr som ett skllat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,frsedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i ldan nnu...saito 91 skall i denna

Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    272
    Jobb
    Gr i skolan, har som sysselsttning Bilar o Flygp

Standard

Fr man frga vad som utlste branden? lipo batteri?
    Mvh Sebastian

zablars avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    107
    Jobb
    Systemutvecklare p Emric
    Klubb
    PMFK

Standard

Det kan g att tvtta/rengra men troligen r det mesta skadat s att man inte kan 100%-igt lita p funktionen. Sn elektronik som inte r speciellt kritisk fr funktionen kan ju g att prova rengra men resten r nog bara att kassera.

Min far rengjorde en TV (modell tjock) som varit med i en brand. Han stllde TVn i badkaret och rengjorde noga med Super 10 och dusch mm. Den fungerade fint eftert i rtt mnga r.

Standard

Beklagar branden...
    Jag skulle inte anvnda mig av rkskadad elektronik, se det som kasserat.
    Det r i alla fall det skraste du kan gra, ven om ngot kanske fungerar ett tag till.

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

Oj, det var inte roligt det r bara att beklaga det som hnt.

Vad det gller dina flygprylar skulle jag nog frska se till att f allt skrotat.

Min motivering r att det kan knappast vara frenligt med skerhet att flyga med dessa flyggrejer.

Tror inte att det finns ngot frskringsbolag som tar p sig frskringsansvaret utifall det skulle hnda en olycka under flygning med brnd utrustning.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Standard Kllarbrand!!! Alla mina modellflygplan,uppbrunna eller sot/rkskadade!nskar rd!

Lider med dig! Hade sjlv en garagebrand fr ngra r sedan. Det som fungerade fint att rdda var textilier, allt annat fick slngas.

Det var inga problem med att jag saknade kvitton, gjorde en lista med uppskattat vrde (nytt) och lder. Sedan rknade frskringsbolaget ut en ersttning som jag tyckte var ok. Vi hade och har fortfarande Lnsfrskringar.

--
    S

Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

Blog
    Youtube
    Vimeo

Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrkpings Radioflygklubb / Spinn, Sderkping

Standard

Det var trkigt att hra Lennart, hoppas du fr ersttning fr allt som har skadats

Matsa...

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlgg
    Vad det gller dina flygprylar skulle jag nog frska se till att f allt skrotat.

Min motivering r att det kan knappast vara frenligt med skerhet att flyga med dessa flyggrejer.
    Hller med!! De gnger ngon RC utrustning frstrts fr mig har jag ven hvdat att prylarnas lder inte r relevant eftersom jag underhller dem till nyskick fr maximal skerhet. Har aldrig varit ngra problem att f ersttning som tcker en ny likvrdig pryl efter lite hrjande och den motiveringen som r i det nrmaste sann dessutom.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    253
    Jobb
    taxifrare,modellflygare
    Klubb
    re molanda flygfrening

Standard

[QUOTE=bil sebbe;295537]Fr man frga vad som utlste branden? lipo batteri?[/QUOTE

Nejd,inget lipobatteri. Jag hade sotat ur pannan,hllde askan i en plasthink!!! Ngot som jag aldrig brukar gra! Hller jmt askan i plthinkar!! Men denna gng hade jag endast en plasthink i pannrummet,skulle ju bra ut den p "kasa" (sophgen) som vi sker p jmska. Dock ringde telefonen, jag pratade i denna en halvtimma. Sedan var det glmt!!!!! Stllde hinken utanfr pannrummsdrren,gudskelov s stngde jag denna drr!! Har ju ett stort luftintag dr fr tilluften till pannan,detta rddade livet p oss.utan fr pannrummsdrren stod dessutom en 100l storsljare med skogens grillkol, fem stora frigolitkartonger, samt 4-5 par gummistvlar samt klder.... Allt etta tog eld. Jag vaknade av den stickande rklukten!! D var hela huset rkfyllt.elden hade d mer eller mindre sjlvslocknat pga syrebrist.men det gldde som tusan i det som var kvar av grillkolen.man reagerar ju som en idiot nr sdant hnder,jag gjorde ju helt fel. Jag ppnade alla fnster i huset, ppnade kllardrren. Rken bara vllde upp frn kllarvningen,jag kom p och frstod Askhinken!!!! Fyllde tv tiolitersbyttor med vatten slckte gldhrden ppnade drrar och fnster i kllaren, frstr inte hur jag kunde gra ngot s helt idiotiskt. Det har ju kunnat blivit en vansinnig rkgasexlosion utan dess like nr syret kom till!! Det var s fruktansvrt hett i kllare, jag frstr inte sjlv hur jag hittade ut ur kllare, dock s har mina lungor tagit stryk. Fick syrgas med ventolin av amulanssjukvrdarna, cortisontabletter idag som ska motverka kemisk lunginflammation,ont har jag i lungorna. Lika s yngsta sonen 12r rkskadad ftt samma behandling,MEN VI LEVER TACK GODE GUD FR DET!! Nu r det bara materiella ting, men jag mr s fruktansvrt dligt i mitt psyke pga av detta. Jag har ju kunnat tagit dd p hela min familj....allt fr en sdan djvla dumhet att hlla askan i en plasthink och glmma bort den!!! Rddningen var ju att huset str p gjuten kllarvning med betongvalv, allts betongtak i kllaren! Jag har inte sovit en blund inatt, bara legat p helspnn, lr vl bli lika inatt..... Ja, s ser det ut i dagslget!! Har ftt in ndstrm i huset med elcentraler ute p grden. Husets elcentraler r helt borta, elmtaren r en svart smlt klump. Alla elkablar som gr frn central in i betongtaket r borta. S det kommer och bli ny el i hela huset... Bara detta lr ta evigheter.Saneringsfirman mste tmma kllaren helt frst, sot/luktsanera slipa betongtak/ vggar och sprrmla innan en elektriker verhuvudtaget vill g in. Preliminrt tre mnader sa dom idag.... Vi fr se. Skadereglerare kommer upp frn Sundsvall p mndag el tisdag. Ja mina vnner,s gick det till. Visst, jag r otroligt glad att min son och lskade sambo lever!! Men det knns s trkigt alla saker, klder alla vardagliga ting. Och s frsts allt i modellflygvg. Och all dess kringutrustning.Men vi lever...... Vi hade vr hgre makt med oss, det r jag vertygad om!!
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottrer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,frsedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i ldan nnu...saito 91 skall i denna

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    230
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Vsters Modellflygklubb

Standard

Hej Lennart
    Beklagar din "olycka" men frstr ocks att du tar det p rtt stt. Det hade kunnat sluta i en total katastrof men som tur var blev det bara materiella skador. Nr huset r terstllt och du kpt nya flyggrejer s har du mycket att gldja dig t.
    Lycka till med allt
    Gran
    En dag utan att ha lrt sig ngot nytt r en frlorad dag!

Standard

Jag antar att du slnger alla plasthinkar frn och med denna upplsevelse...
    Ni har lite tur som sagt
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Jisses den hgre makten vakade ver er...
    Krama familj extra mycket denna Jul

Get high with hovering
    not drugs

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    137
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

Standard

Hej
    Beklagar det jttetrkiga som hnt dig

ven jag har rkat ut fr en brand i vrt hus som frstrde allt i hobbyvg. Detta r mnga r sedan nu men minnet finns fortfarande kvar av det tragiska som hnde. Jag ansg d och gr det ven nu att elektroniken var totalfrstrd, i frsta hand beroende p att aggressiva rkgaser. Jag skaffade ett intyg frn en elektronik / elexpert som intygade att rkgaser r frdande fr elektronik. Effekterna frn rkgaserna kan visa sig lng tid eftert och det kan d vara ofrenligt med skerhet att anvnda delar som varit med om en brand.
    Jag fick ersttning fr alla delar men inte fr arbetet med att bygga

Hoppas att det ordnar sig p ett bra stt!

Stig

Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    253
    Jobb
    taxifrare,modellflygare
    Klubb
    re molanda flygfrening

Standard

ja Wesse,min hgre makt och sinnesrobnen..........

Dom har hjlpt me mer n en gng!
    Men jag knner mig fruktansvrt lg nu p morgonen,knns s tungt att brja ta tag i allting,men det r ju iallafall huvudsaken att min famil r oskadd.Modellflyget ligger nere vintertid iallafall fr mej. Nu r det minus 25- i Jrpen och Jmtland. Brrrrrr

Petrik59s avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    55
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

Standard

Lider med dig som blivit av med allt!
    Inte heller jag skulle anvnda den elektronik som varit med om en brand. ven om det inte brunnit eller r rkskadat s frstr vrmen mycket. Problemet r ven att det kan fungera problemfritt i flera mnader fr aatt sedan lgga av pga att det blivit vrmeskadat tidigare.
    Nr det gller sjlva planen s kan det vl g att sanera om det bara r sotigt. Vissa plan kan ju ha ett vldigt stort affektionsvrde, typ frsta krran man byggde sjlv eller ngot som r omjligt att f tag p idag.
    Folksam som frskringsbolag nr det gller RC Hobby r inte bra har jag ftt lra mig den hrda vgen. Dom undervrderar vldigt mycket och vill betala max 40% av vrdet - sjlvrisk. Jag lyckades till slut (efter horda frhandlingar) f ut 60% men d hade jag kvitton p det mesta och de flesta sakerna var inte ldre n 3 r.
    Jag hade inbrott och blev av med Sndare, flertalet mottagare, Elmotorer, fartreglage mm och folksam rknar detta som Leksaker eller elektronik, dvs ungefr som en dator som i stort sett inte har ngot vrde alls efter 2 - 3 r. Hade jag dremot haft IF (som min klubbkamrat) s hade jag ftt fullvrde.
    Fortfarande Nybrjare
    www.autopartner.se

Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    253
    Jobb
    taxifrare,modellflygare
    Klubb
    re molanda flygfrening

Standard

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_0018.JPG 
Visningar:	358 
Storlek:	65,5 KB 
Id:	34866Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_0021.JPG 
Visningar:	316 
Storlek:	52,6 KB 
Id:	34871Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_0012.JPG 
Visningar:	321 
Storlek:	62,6 KB 
Id:	34872Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_0013.JPG 
Visningar:	330 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	34873Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_0017.JPG 
Visningar:	340 
Storlek:	57,0 KB 
Id:	34874Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_0018.JPG 
Visningar:	358 
Storlek:	65,5 KB 
Id:	34866Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_0021.JPG 
Visningar:	316 
Storlek:	52,6 KB 
Id:	34871Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_0012.JPG 
Visningar:	321 
Storlek:	62,6 KB 
Id:	34872Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_0013.JPG 
Visningar:	330 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	34873Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_0017.JPG 
Visningar:	340 
Storlek:	57,0 KB 
Id:	34874

S hr ser det ut.......

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Fy fasen!
    Jag lider med dig.
    Men det r i alla fall tur att ni klarade livhanken.
    /\/\vh // /\/\r J.

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    166
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Tidaholms MFK

Standard

Hemska saker, en annan grter fr en liten kvadd

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Usch, som det ser ut!
    Himla tur att det inte spred sig...
    Retroholic!

Stig H.s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    230
    Jobb
    Byggnadsingenjr
    Klubb
    RCFF

Standard

Otckt nr det brinner i hemmet. Men det gick ju "lyckligt" trots allt - det materiella gr fr det mesta att frnya. S resonerar jag som st och pumpat vatten ur en versvmmad kllare senaste mnaden.

mvh/Stig
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

Liknande mnen

1. MRFS nskar er alla en God Fortsttning!
    Av Kenneth E i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2012-12-29, 17:10
  2. QAV500 ram, nskar info..
    Av markusb i forum Quad
    Svar: 15
    Senaste inlgg: 2012-11-19, 11:45
  3. Svar: 6
    Senaste inlgg: 2012-05-14, 21:16
  4. Vad nskar ni fr tokerier till Jul
    Av wesse i forum Allmnt och Tips
    Svar: 18