Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Källarbrand!!! Alla mina modellflygplan,uppbrunna eller sot/rökskadade!önskar råd!

  1. #1

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard Källarbrand!!! Alla mina modellflygplan,uppbrunna eller sot/rökskadade!önskar råd!

    Hej vänner,ja glad är man att man sitter här...
    Vi åkte på en rejäl källarbrand igår morse...
    ALLT är förstört eller rökskadat i källaren,alla ni som bor i hus samt bodd in sig i 15-20år vet ju hur mycket saker man har i en fullstor källare samt alla förråd.Alla mina modellplan räknar jag som totalförstörda pga all hetta,tre plan har totalt smältat ner.Resten är hårt åtgångna av rök/sot.Radiosändare,alla tillbehör JAAA rubbet!!!

    Har inga kvitton kvar..skadereglerare kommer upp f¨ån Folksam&Sundsvall på måndag,eller Tisdag.Nu behöver jag hjälp av er mina vänner.Hur ska jag agera???Vara benhård och skrota allt??hur ställer sig elektronik som blivit rökskadat/hett,sotigt.Sanerarna som är här säger att rökgaserna etsar sig in i elektronik=skrot.
    går det att sanera lätt sotiga rökskadade maskiner??ja yligt kanske...men inuti all elektonik??
    mvh//lennart
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Får man fråga vad som utlöste branden? lipo batteri?
    Mvh Sebastian

  3. #3
    zablars avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    107
    Jobb
    Systemutvecklare på Emric
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Det kan gå att tvätta/rengöra men troligen är det mesta skadat så att man inte kan 100%-igt lita på funktionen. Sån elektronik som inte är speciellt kritisk för funktionen kan ju gå att prova rengöra men resten är nog bara att kassera.

    Min far rengjorde en TV (modell tjock) som varit med i en brand. Han ställde TVn i badkaret och rengjorde noga med Super 10 och dusch mm. Den fungerade fint efteråt i rätt många år.

  4. #4

    Standard

    Beklagar branden...
    Jag skulle inte använda mig av rökskadad elektronik, se det som kasserat.
    Det är i alla fall det säkraste du kan göra, även om något kanske fungerar ett tag till.

  5. #5
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Oj, det var inte roligt det är bara att beklaga det som hänt.

    Vad det gäller dina flygprylar skulle jag nog försöka se till att få allt skrotat.

    Min motivering är att det kan knappast vara förenligt med säkerhet att flyga med dessa flyggrejer.

    Tror inte att det finns något försäkringsbolag som tar på sig försäkringsansvaret utifall det skulle hända en olycka under flygning med bränd utrustning.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #6

    Standard Källarbrand!!! Alla mina modellflygplan,uppbrunna eller sot/rökskadade!önskar råd!

    Lider med dig! Hade själv en garagebrand för några år sedan. Det som fungerade fint att rädda var textilier, allt annat fick slängas.

    Det var inga problem med att jag saknade kvitton, gjorde en lista med uppskattat värde (nytt) och ålder. Sedan räknade försäkringsbolaget ut en ersättning som jag tyckte var ok. Vi hade och har fortfarande Länsförsäkringar.

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  7. #7
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Det var tråkigt att höra Lennart, hoppas du får ersättning för allt som har skadats

    Matsa...

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Vad det gäller dina flygprylar skulle jag nog försöka se till att få allt skrotat.

    Min motivering är att det kan knappast vara förenligt med säkerhet att flyga med dessa flyggrejer.
    Håller med!! De gånger någon RC utrustning förstörts för mig har jag även hävdat att prylarnas ålder inte är relevant eftersom jag underhåller dem till nyskick för maximal säkerhet. Har aldrig varit några problem att få ersättning som täcker en ny likvärdig pryl efter lite härjande och den motiveringen som är i det närmaste sann dessutom.
    Superhero

  9. #9

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    [QUOTE=bil sebbe;295537]Får man fråga vad som utlöste branden? lipo batteri?[/QUOTE

    Nejdå,inget lipobatteri. Jag hade sotat ur pannan,hällde askan i en plasthink!!! Något som jag aldrig brukar göra! Häller jämt askan i plåthinkar!! Men denna gång hade jag endast en plasthink i pannrummet,skulle ju bära ut den på "kasa" (sophögen) som vi säker på jämska. Dock ringde telefonen, jag pratade i denna en halvtimma. Sedan var det glömt!!!!! Ställde hinken utanför pannrummsdörren,gudskelov så stängde jag denna dörr!! Har ju ett stort luftintag där för tilluften till pannan,detta räddade livet på oss.utan för pannrummsdörren stod dessutom en 100l storsäljare med skogens grillkol, fem stora frigolitkartonger, samt 4-5 par gummistövlar samt kläder.... Allt etta tog eld. Jag vaknade av den stickande röklukten!! Då var hela huset rökfyllt.elden hade då mer eller mindre självslocknat pga syrebrist.men det glödde som tusan i det som var kvar av grillkolen.man reagerar ju som en idiot när sådant händer,jag gjorde ju helt fel. Jag öppnade alla fönster i huset, öppnade köllardörren. Röken bara vällde upp från källarvåningen,jag kom på och förstod Askhinken!!!! Fyllde två tiolitersbyttor med vatten släckte glödhärden öppnade dörrar och fönster i källaren, förstår inte hur jag kunde göra något så helt idiotiskt. Det har ju kunnat blivit en vansinnig rökgasexlosion utan dess like när syret kom till!! Det var så fruktansvärt hett i källare, jag förstår inte själv hur jag hittade ut ur källare, dock så har mina lungor tagit stryk. Fick syrgas med ventolin av amulanssjukvårdarna, cortisontabletter idag som ska motverka kemisk lunginflammation,ont har jag i lungorna. Lika så yngsta sonen 12år rökskadad fått samma behandling,MEN VI LEVER TACK GODE GUD FÖR DET!! Nu är det bara materiella ting, men jag mår så fruktansvärt dåligt i mitt psyke pga av detta. Jag har ju kunnat tagit död på hela min familj....allt för en sådan djävla dumhet att hälla askan i en plasthink och glömma bort den!!! Räddningen var ju att huset står på gjuten källarvåning med betongvalv, alltså betongtak i källaren! Jag har inte sovit en blund inatt, bara legat på helspänn, lär väl bli lika inatt..... Ja, så ser det ut i dagsläget!! Har fått in nödström i huset med elcentraler ute på gården. Husets elcentraler är helt borta, elmätaren är en svart smält klump. Alla elkablar som går från central in i betongtaket är borta. Så det kommer och bli ny el i hela huset... Bara detta lär ta evigheter.Saneringsfirman måste tömma källaren helt först, sot/luktsanera slipa betongtak/ väggar och spärrmåla innan en elektriker överhuvudtaget vill gå in. Preliminärt tre månader sa dom idag.... Vi får se. Skadereglerare kommer upp från Sundsvall på måndag el tisdag. Ja mina vänner,så gick det till. Visst, jag är otroligt glad att min son och älskade sambo lever!! Men det känns så tråkigt alla saker, kläder alla vardagliga ting. Och så förstås allt i modellflygväg. Och all dess kringutrustning.Men vi lever...... Vi hade vår högre makt med oss, det är jag övertygad om!!
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Hej Lennart
    Beklagar din "olycka" men förstår också att du tar det på rätt sätt. Det hade kunnat sluta i en total katastrof men som tur var blev det bara materiella skador. När huset är återställt och du köpt nya flyggrejer så har du mycket att glädja dig åt.
    Lycka till med allt
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  11. #11

    Standard

    Jag antar att du slänger alla plasthinkar från och med denna upplsevelse...
    Ni har lite tur som sagt
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #12
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard Källarbrand!!! Alla mina modellflygplan,uppbrunna eller sot/rökskadade!önskar råd!

    Jisses den högre makten vakade över er...
    Krama familj extra mycket denna Jul

    Get high with hovering
    not drugs

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej
    Beklagar det jättetråkiga som hänt dig

    Även jag har råkat ut för en brand i vårt hus som förstörde allt i hobbyväg. Detta är många år sedan nu men minnet finns fortfarande kvar av det tragiska som hände. Jag ansåg då och gör det även nu att elektroniken var totalförstörd, i första hand beroende på att aggressiva rökgaser. Jag skaffade ett intyg från en elektronik / elexpert som intygade att rökgaser är förödande för elektronik. Effekterna från rökgaserna kan visa sig lång tid efteråt och det kan då vara oförenligt med säkerhet att använda delar som varit med om en brand.
    Jag fick ersättning för alla delar men inte för arbetet med att bygga

    Hoppas att det ordnar sig på ett bra sätt!

    Stig

  14. #14

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    ja Wesse,min högre makt och sinnesrobönen..........

    Dom har hjälpt me mer än en gång!
    Men jag känner mig fruktansvärt låg nu på morgonen,känns så tungt att börja ta tag i allting,men det är ju iallafall huvudsaken att min famil är oskadd.Modellflyget ligger nere vintertid iallafall för mej. Nu är det minus 25- i Järpen och JÄmtland. Brrrrrr
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  15. #15

    Standard

    Lider med dig som blivit av med allt!
    Inte heller jag skulle använda den elektronik som varit med om en brand. Även om det inte brunnit eller är rökskadat så förstör värmen mycket. Problemet är även att det kan fungera problemfritt i flera månader för aatt sedan lägga av pga att det blivit värmeskadat tidigare.
    När det gäller själva planen så kan det väl gå att sanera om det bara är sotigt. Vissa plan kan ju ha ett väldigt stort affektionsvärde, typ första kärran man byggde själv eller något som är omöjligt att få tag på idag.
    Folksam som försäkringsbolag när det gäller RC Hobby är inte bra har jag fått lära mig den hårda vägen. Dom undervärderar väldigt mycket och vill betala max 40% av värdet - självrisk. Jag lyckades till slut (efter horda förhandlingar) få ut 60% men då hade jag kvitton på det mesta och de flesta sakerna var inte äldre än 3 år.
    Jag hade inbrott och blev av med Sändare, flertalet mottagare, Elmotorer, fartreglage mm och folksam räknar detta som Leksaker eller elektronik, dvs ungefär som en dator som i stort sett inte har något värde alls efter 2 - 3 år. Hade jag däremot haft IF (som min klubbkamrat) så hade jag fått fullvärde.

  16. #16

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0018.JPG 
Visningar:	373 
Storlek:	65,5 KB 
Id:	34866Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0021.JPG 
Visningar:	365 
Storlek:	52,6 KB 
Id:	34871Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0012.JPG 
Visningar:	365 
Storlek:	62,6 KB 
Id:	34872Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0013.JPG 
Visningar:	361 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	34873Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0017.JPG 
Visningar:	357 
Storlek:	57,0 KB 
Id:	34874Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0018.JPG 
Visningar:	373 
Storlek:	65,5 KB 
Id:	34866Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0021.JPG 
Visningar:	365 
Storlek:	52,6 KB 
Id:	34871Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0012.JPG 
Visningar:	365 
Storlek:	62,6 KB 
Id:	34872Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0013.JPG 
Visningar:	361 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	34873Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0017.JPG 
Visningar:	357 
Storlek:	57,0 KB 
Id:	34874


    Så här ser det ut.......
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  17. #17
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Fy fasen!
    Jag lider med dig.
    Men det är i alla fall tur att ni klarade livhanken.
    /\/\vh // /\/\r J.

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hemska saker, en annan gråter för en liten kvadd

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Usch, som det ser ut!
    Himla tur att det inte spred sig...
    Retroholic!

  20. #20

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Otäckt när det brinner i hemmet. Men det gick ju "lyckligt" trots allt - det materiella går för det mesta att förnya. Så resonerar jag som öst och pumpat vatten ur en översvämmad källare senaste månaden.

    mvh/Stig
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

Liknande ämnen

  1. MRFS önskar er alla en God Fortsättning!
    Av Kenneth E i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-12-29, 17:10
  2. QAV500 ram, önskar info..
    Av markusb i forum Quad
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-11-19, 11:45
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 21:16
  4. Vad Önskar ni för tokerier till Jul
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 23:39
  5. Modellflygplan vad är det ?
    Av 9,3x62 i forum Allmänt om flyg
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •