Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hur ta bort CA-lim från klädsel?

  1. #1

    Standard Hur ta bort CA-lim från klädsel?

    Om man/nån klottat CA-lim på flygets klädsel (vad nu Hangar 9 använder),
    vad kan man då ta bort det med? Jo det har torkat. ;-) Epoxy är ju bara fippla bort.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Nitrometan löser CA lim.

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det här har jag provat, funkar bra.
    http://airmedia.se/index.php/catalog...-debonder-a-1/
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Aceton löser upp... men det kanske löser upp kläderna oxå.
    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    Alltså inte klädsel som inte tyg och kläder, utan klädsel som i covering. =) Solarfilm, Solartex, Oracover eller va dom nu heter som Hangar 9 använder. ;-) Har ej Nitrometan, går ej skeppa hit om man inte smugglar, måste väl köpas på apotek? Iofs vet jag en som har... hmm hm... Vanlig metanol (som innehåller 10%+ nitrometan) funkar ju inte.

    Aceton, det måst jag testa.

    Airmedia-grejen, håller flaskan länge? Alltså i tid, inte i användningsgånger.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Airmedia-grejen, håller flaskan länge? Alltså i tid, inte i användningsgånger.
    Tja.. min är två-tre år gammal och fortfarande helt ok.
    Har man rejäla CA-kladdar så går det åt en hel del, men det är ju inte så ofta, och Debondern verkar inte åldras.
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Eller det här går också bra, använder det själv:

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1378


    Hangar 9 har Oracover (kallas Ultracote i USA) på sina ARF:er. Går bra att ha CA debonder som jag länka till ovan på sådan klädsel utan att den blir förstörd.

    Lägg på lite debonder och låt verka en stund, torka av, ev upprepa några gånger tills allt CA lim är borta.

    Sen brukar jag lägga på lite TC nano (som jag annars använder till min båt) på Oracovern för att få upp en fin glans som är vatten och smutsavvisande.
    Exempel på en av mina modeller nedan som har fått sån "behandling" med TC nano. Bilden ger inte riktigt rättvisa åt glansen men det blev väldigt blank. Hade lite fingeravtryck av CA lite här och där efter "monteringen" men med lite CA debonder och sen TC nano blev det otroligt blank och fin. Det här var sommaren 2011 och jag har fortfarande modellen kvar och har inte behövt polera den nåt mer med TC nano och jag har över 600 flygningar med modellen nu (sommar-höst-vinter-vår-sommar-höst).


    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	S50E_16.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	167,9 KB 
Id:	34888   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WindS50E_011.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	79,9 KB 
Id:	34889  

  8. #8

    Standard

    Tackar för tipsen! =)
    Vad är TC nano för nåt? Vax?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ja, det är ett sorts vax kan man säga baserad på nano teknologi... jag var skeptisk första gången jag hörde talas om det men jag har använt det på min båt (vit gelcoat) i 6-7 år nu och det är mycket bra. Rengör på djupet och ger en otroligt fin glans som håller i sig länge (la ju på en omgång på min Sebart Wind S 50E förra sommaren och har inte behövt behandla nån mer gång än). Dyr, visst men dryg så en flaska räcker länge. Finns i många båttillbehörsaffärer som Hjertmans och Watski återförsäljare. Det finns en hemsida man kan läsa mer om medlet. Det är ungefär som mjölk eller kanske mer grädde i konsistensen. Jag kan utan att tveka rekommendera det både på båtar, och modellflygplan som är klädda med plastfilm typ Oracover/Ultracote om man vill rent och få bra glans

    /Bo

  10. #10

    Standard

    VIssa flyg ska ju blänka (som tex min Yak 54 eller S-12 Bullgod osv) men andra vill man ska se lite matta ut (som tex Cubarna). =) Måst se om jag hittar det här nånstans, kan va kul testa. Iofs har jag massor med medel för bil i garaget, borde väl prova dem först...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Som sagts ovan: Nitrometan! Aceton funkar relativt bra. Debonder likaså...men dyrt. Nej Nitrometan ska det vara; och man behöver inte vara orolig. Varken nitro eller aceton löser upp plastklädsel.

  12. #12

    Standard

    Så vad kostar nitrometan och var köper man det och hur får jag det smugglat till Åland (ett ämne som kräver tillstånd på färjan)? =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Nitrometan är dyrt. Jag köpte 2 liter i våras och jag har för mig jag fick betala bortåt 180-200 kr litern (kommer ej ihåg exakt).
    Hur som det står på flaskorna: Masens Kem. Tekniska AB, Kabelvägen 6, 824 50 Hudiksvall, tel 0650-17536.
    http://masenskemtekniska.se/
    Många hobbyhandlare får sin nitrometan från Masens. Tror Masens är bland de billigare på nitro?

    Dyrt att ha som rengöring men du kan ju ha till motorbränsle ca 5-10% inblandning så får du i regel bra tomgång och lite effekthöjning.

    Kanske det går skicka med Bussgods från Sverige till Åland? Borde på så sätt få det över till dig. De flesta hobbyfirmor tror jag inte vill eller kan skicka nitro eftersom det är farligt gods, och då får man hämta på plats istället.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2013-01-04 klockan 11:16.

  14. #14

    Standard

    Bussgods funkar inte utomlands till Åland nopp.
    Debonder låter som en billig liten flaska som inte kostar mycket att skicka... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Brukar låna fruns aceton och det fungera så där, står att det är vitaminer i det så då är det väl bra för klädseln
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  16. #16

    Standard

    Haha, nä vitaminer får det va nog av! :-D
    JS har väl föresten nitrometan ... men far man nära hans garage så kastar han väl flyg efter en för att minska ner armadan.
    CA-Debonder låter som nåt man kunde försöka med. Låter som det är som gjort för att ta bort CA...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tyvärr är debonder inte värst bra att ta bort Ca lim...och så dyrt,men har du inte tillgång till nitro så kör med det.Trodde alla hade nitro hemma???

  18. #18

    Standard

    Varför ska man ha nitro hemma? Finns ju färdigblandat. =) Funkar nitro med bensin och el?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Smile

    Hej!
    Nitro,olja,metanol och aceton...så man kan blanda den soppablandning man själv vill ha...och så förståss...ta bort bort Ca lim.

Liknande ämnen

  1. Färg från gammal klädsel
    Av Krålle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-24, 20:48
  2. Klädsel..
    Av chrisvås i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 12:38
  3. val av klädsel
    Av tavelsuddaren i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 19:38
  4. klädsel U-Can-Doo
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 22:59
  5. Klädsel
    Av Glawe i forum Skalamodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 07:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •