Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: En fråga om servoarmar

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard En fråga om servoarmar

    Ska köpa kraftiga servon till ett projekt som inte är flygrelaterat. Kollar på diverse servon på hobbyking men hittar inte någon info om vad det är för typ av splines på servoarmar som passar till dem.

    Vilken splines har t.ex. det här servot ? Ser att det finns att välja på Jr, Futaba eller Hitec i tillbehören. Nån som har koll, eller är det bara att köpa sig fram till rätt modell på servoarm.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._20s_30kg.html

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: En fråga om servoarmar

    Ingen?

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Om Du Googlar på " servo splines " mm så finns det en hel del info på nätet. Finns kanske även någon gammal tråd här i detta forums "arkiv".

    Man brukar ange antal splinestaggar och Futaba har 25 taggar och deras armar lär vara samma som följande fabrikat: BMS, Hextronic, GWS, FMA, Scanner RC, Tower Pro och Savöx.

    Hitec är annorlunda och även Graupner, som således ej har armar som passar sinsemellan eller på Futaba. Sen har ju dessutom varje fabrikat olika arm-splines på stora servo och små servo.

    Detta är en djungel och mig veterligt finns ingen "lathund" eller sammanställning där man kan se vad som gäller. Finns nog bara ett sätt nämligen att rådgöra med den hobbybutik man anlitar som förhoppningsvis bör veta vad man säljer och till vad det passar.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: En fråga om servoarmar

    Tack! Får försöka ställa nån fråga på hobbyking och se vad man får för svar. Lite dåligt att de inte kan skriva ut det direkt...

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: En fråga om servoarmar

    Futaba armar passar på ovanstående servo!

    Nästa fråga: Hur mycket ström drar de? Kom på att det blir enklast att driva dem med en bec. Räcker det tex. med 3A för att driva 2st?

    Har aldrig hållt på med servon i den här storleken, därav mina korkade frågor.

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag skulle vilja lägga in ett par saker,ska du ha servon i den storleken så kan du fundera på Futabas eget,3306..
    Dubro har glasfiberarmar till Futaba som är rikrigt bra också..
    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXD668
    Här kan du se det rekomenderade ca priset i Sverige:
    http://webshop.minicars.se/Welcome/D...t=true&pid=448
    Finns att köpa på andra håll också och för billigare pengar och det är ett riktigt bra servo.
    Och nix,tänker du belasta servona rejält så funkar det inte med en billig Bec,antingen accar eller en betydligt vassare Bec..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Och nix,tänker du belasta servona rejält så funkar det inte med en billig Bec,antingen accar eller en betydligt vassare Bec..
    Varför?
    Min erfarenhet är att även billig bec är mycket bättre än mottagarack. Jag flyger det mesta med 5A Turnigy BEC + 1800mAh 40C 2S ack. Detta kan leverera väldigt mycket mer ström än bästa mottagaracken.
    fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Nu ska de här servona inte sitta i ett flygplan så jag känner inte för att köpa Futaba-servon för mer än dubbla priset. Inga liv kan komma till skada! Jag köpte (De är redan hemma) den här storleken för att de inte ska tveka på uppgiften, blir inga ryck eller dylikt i servoarmarna. De ska skjuta ett varsitt reglage var ~10:e sekund.

    Hur mycket drar de är frågan!

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Borde väl inte vara så fasligt många A med tanke på servokablaget ??

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Varför?
    Min erfarenhet är att även billig bec är mycket bättre än mottagarack. Jag flyger det mesta med 5A Turnigy BEC + 1800mAh 40C 2S ack. Detta kan leverera väldigt mycket mer ström än bästa mottagaracken.
    Därför att 5 amp inte är mycket att komma med om man har 2 st 30kg servon,absolut inte om de sitter i en 1/4 skalakärra (vilket nu inte är fallet)
    Om du låter dessa dra för fullt så kommer man inte långt med en 5amp bec och jodå,jag har testat..
    Jag är inte mycket för powerboxar och dylikt men det finns en anledning till att man i större kärror använder sig av Emcotec eller andra dyr-prylar..
    Och att en 5 Amp bec kan leverera mera ström än den bästa accen?? Normalt så räcker den till men inte till detta.
    Jag har några stora kärror och dessa matas med emcotec och dubbla lipo,hängslen och livrem till allt större för min del..
    Du gör givetvis som du själv vill och jag hoppas det kommer att fortsätta gå bra men rekomendera dessa beccar är något jag aldrig kommer att göra till strömkrävande servon i stora kärror..

    Edit: våra servokontakter är specade för 3amp,börjar man ha flera så ska tex Y kablar undvikas om man har den sortens servon du vill ha..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Därför att 5 amp inte är mycket att komma med om man har 2 st 30kg servon,absolut inte om de sitter i en 1/4 skalakärra (vilket nu inte är fallet)
    Om du låter dessa dra för fullt så kommer man inte långt med en 5amp bec och jodå,jag har testat..
    Jag är inte mycket för powerboxar och dylikt men det finns en anledning till att man i större kärror använder sig av Emcotec eller andra dyr-prylar..
    Och att en 5 Amp bec kan leverera mera ström än den bästa accen?? Normalt så räcker den till men inte till detta.
    Jag har några stora kärror och dessa matas med emcotec och dubbla lipo,hängslen och livrem till allt större för min del..
    Du gör givetvis som du själv vill och jag hoppas det kommer att fortsätta gå bra men rekomendera dessa beccar är något jag aldrig kommer att göra till strömkrävande servon i stora kärror..

    Edit: våra servokontakter är specade för 3amp,börjar man ha flera så ska tex Y kablar undvikas om man har den sortens servon du vill ha..
    OK då förstår jag. Jag trodde du tyckte att en 4Cell AA-NiMH skulle vara bättre än LiPo+BEC. Jag har 5A upp till .46-cu inch plan, sen har jag 15A i en P38 skala cirka 1:7.5 (2,1m spv) "eldrift motsvarar 2x 0.46cu inch" , därefter om jag skulle skaffa något större blir det nog "dyrmatning" med emotec.

    Och som du säger, med riktigt stora servo blir det bekymmer med våra standard servokontakter och även servokablar.
    fredrik

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: En fråga om servoarmar

    Tror jag provar med en 5A bec till vardera servo. Det blir den billigaste lösningen.

    Tack för svaren!

Liknande ämnen

  1. Servoarmar till Futaba miniservon?
    Av JesperA i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 13:37
  2. HD Digitalt servo 9150MG Servoarmar?
    Av Anton i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 17:22
  3. HD Digitalt servo 9150MG Servoarmar?
    Av Anton i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 16:16
  4. Längre servoarmar/förlängare ?
    Av jocke1963 i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 02:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •