Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Futaba T8FGS v5 och val - Model Type Selection

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Question Futaba T8FGS v5 och val - Model Type Selection

    Jag håller på att sätta samma en Bixler V2 med Flaps, men råkar lite i bryderi kring "Model Type Selection" (alternativen finns på sid 58 i engelska manualen) [1Aileron / 2Aileron / 2Ail+1Flap / 2Ail+2Flp / 2Ail+4Flp / 4Ail+2Flp]. Enligt en annan källa skall 1Ail användas om man har gemensamt servo för båda eller två servon och Y-förgrening.

    Det finns inget val för 1 Aileron och 1 Flap!

    Eftersom även flaps har ett servo vardera och de fungerar med Y-förgrening så kan jag ju använda två olika kanaler för Ailerons och 1 för flaps, alltså "2Ail+1Flap", men förstår inte riktigt hur jag skall få ihop så att Ail/Skevrodren fungerar tillsammans.

    Men, vad ger "2Ail+1Fllp" för eventuella fördelar?

    Naturligtvis är nästa följdfråga eventuella fördelar med att sätta upp "2Ail+2Flp"

    Tack på förhand - Bägtjesen

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    När det gäller modeltype så kan du strunta i flapsen i det valet, du kan programera in dom i menyn airbrakes
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bägtjesen Visa inlägg
    Jag håller på att sätta samma en Bixler V2 med Flaps, men råkar lite i bryderi kring "Model Type Selection" (alternativen finns på sid 58 i engelska manualen) [1Aileron / 2Aileron / 2Ail+1Flap / 2Ail+2Flp / 2Ail+4Flp / 4Ail+2Flp]. Enligt en annan källa skall 1Ail användas om man har gemensamt servo för båda eller två servon och Y-förgrening.

    Det finns inget val för 1 Aileron och 1 Flap!

    Eftersom även flaps har ett servo vardera och de fungerar med Y-förgrening så kan jag ju använda två olika kanaler för Ailerons och 1 för flaps, alltså "2Ail+1Flap", men förstår inte riktigt hur jag skall få ihop så att Ail/Skevrodren fungerar tillsammans.

    Men, vad ger "2Ail+1Fllp" för eventuella fördelar?

    Naturligtvis är nästa följdfråga eventuella fördelar med att sätta upp "2Ail+2Flp"

    Tack på förhand - Bägtjesen
    Förstår nog inte riktigt vad du vill uppnå, därav ev förvirrat svar:
    Vill du köra aileronsen och flapsen på resp y-kabel (dvs har fyra servon i vingen men på två kanaler) så kan du visst välja 2AIL+1FLP och när du börjar ställa in modellen så gå till LNK-FUNCTION och ändra AIL2 vad du nu vill använda den till så har du bara AIL o FLP att programmera map. vingen.

    Ska du ha skev och flap att följa varandra ska du använda 2AIL+2FLP (dvs går åt 4 kanaler) så dyker mixen MDL - AIL->CMBFLP upp. Den kan du låta en switch aktivera och sedan laborera med siffrorna så skeven o flapparna följer varandra som ett större skevpar.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Tack för svaren simonarvestrand och numnutchris!


    Då förstår jag - bl a var jag inte säker på att kunna utelämna flaps - som simon föreslog. Vad beträffar Chis förslag så börjar jag förstå de mer komplexa i samanhanget - jag blev inte klokare av att ha läst den svenska manualen - men nu fattar jag.

    Så då kommer jag att lägga upp åtminone 3 st versioner av Bixlar i 8fgs med olika namn och sedan prova mig fram. Att det åtgår fler kanaler i en del lägen bekymrar mig inte, planet är för att lära mig med och skall inte ha så mycket extra utrustning. Bixlern verkar kunna fungera med några av grannbarnen också nu på lovet... - 22 idag ...

    Annat blir det med oktokoptern - då behövs varenda kanal inkl s.bus...


    Tack igen!


    Bägtjesen

  5. #5

    Standard

    Mitt tips med 8an är att försöka välja modelltyp med all funktionalitet man kan behöva, sedan kan man i FUNCTION kasta det man inte använder (eller byta till annat). Vill man senare använda funktionerna är det bara ändra tillbaka igen. Väljer man i stället vägen via byte av modelltyp så laddar radion en mall för modellen (som är nollställd, precis som första gången man skapade modellen).
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Tack numnutchris,

    Jag har laborerat men hade först lite problem att få till det innan jaghittade följande länk: http://www.futaba-rc.com/faq/faq-8fg-2_4ghz-q1133.html

    Med utgångspunkt från att den fungerade så lade jag jag till som första mix, att sätta switchen, mitt fall SE - jag är vänsterhänt, i första läget (nedre) till "LINEAR Y -45", andra lägget (mittre) "LINEAR Y +45", och tredje läget (uppåt) till "LINEAR Y +70". Dessutom satte jag RATE till 20%, för att det skulle ske mjukt...

    Inställningarna för LINEAR Y är bara ett test för att se att det faktisk fungera... Har sett på ett engelskt forum att flats/lappar/klaffar enligt den erfarna personen skulle vara ca 40 grader på Bixler V2, så jag skall mäta mig fram till något liknande via att ändra inställningarna för LINEAR Y. Tyckte att för första provflygningen skulle jag ligga något lägre - därför vill jag ha två lägen för nedfällda klaffar.

    Provflygning i snön imorgon, om vinden mojnar!

    Undrar om detta är ett bra förfarande?

  7. #7

    Standard

    Jag har "fuskat" med klaffar och använt "AIRBRAKE" för ett läge och sedan mix för att ändra offset för ett andra läget; brukar också lägga klaffar på E.
    Har inte bixlern men har fått för mej den flyger som "orginalet" multiplex easystar, dock bara skev utan klaffar, och blåser det så har vi fällt upp mellan 30-~90grader för att få broms o korta ner landningssträckan.

    Oavsett vad du testar så gör det på 3 misstags höjd. I låg fart så blir förstås effekten inte så stor men med lite fart och fällda klaffar/spoilerons etc. så kan det bli en oväntad looping om man inte är beredd på det


    Ps. En video från när nån läst väderrapporten lite fel, utan spoilerons hade den varit svår få ner... ds.
    http://www.youtube.com/watch?v=2X1O-igrrzI
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Tack igen!

    Skall ha dina förslag i åtanke för morgondagen, och även testa AIRBRAKEs i framtiden. Intressant med videon! Inget man som fullständig novis behöver testa.

    Jag hörde på vinden-dåndet i mikrofonen och gissade initialt på 5-7-10 med ca 12 i byarna - vid marken, hörde sedan att ni gissade/uppskattade det till 10-12 i byarna. NB det var säkert uppskattningar vid marken - minst det dubbla en bit högre upp [Amatör-meterolog se http://weather.skarpas.se har inte satt samman någon egentlig hemsida - trots 8 år på mig - utan det är bara uppdaterade jpg.]

    Tack från Bägtjesen

Liknande ämnen

  1. T8fgs??
    Av johnny_o i forum Quad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 19:58
  2. DJI F550 och Cut Off Type i Naza
    Av Sipen i forum Hexa
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 09:49
  3. Polikapov i-16 Type 24 rata
    Av Perre i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 08:34
  4. Ny mjukvaruversion 5.0 till Futaba T8FG/T8FGS
    Av Mr X i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 20:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •