Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Nybörjarfråga om iCharger 206B

  1. #1
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Nybörjarfrågor om min nya ICharger 206B

    Har en iCharger 206B på ingång ...
    Ska smyga igång lite elflyg är det tänkt

    Börjar med en "Crack Yak Lite" som ska flygas med 350mAh 2S 30C Lipo

    Hittade två nätadaprar i bra-att-ha-lådan
    Den ena ger 12v & 1,0ampere, och den andra 13,5v & 1,0ampere

    Kommer någon av dessa att räcka att hemmaladda en 350mAh 2S 30C Lipo ?
    Har tyvärr inte kunskaper att räkna på om det räcker ...

    Eller ska jag fixa ett beg PC data nätaggeragat och fixa till ?


    iCharger 206B
    Input voltage range: 10~28.0VDC
    Charge current range: 0.05 20.0A
    Discharge current range: 0.05 20.0A
    Maximum charge power capacity: 300W @ input voltage > 18V
    Maximum discharge power capacity: 20W
    Maximum extern discharge power capacity: 500W @ 25V/20A
    Current drain for balancing: <350mA
    Balance accuracy: <10mV
    Lithium (LiPo/LiIo/LiFe) battery cell count: 1~6 series (In non-balance mode, expand LiFe to 8s)
    NiCd/NiMH battery cell count: 1~17 series
    Pb battery cell count: 1~12 series (2~24V)
    Log Files storage: 16Mbit (36 hours)
    Battery setup memories: 10
    Intelligent temperature control: Yes
    PC Connect: USB port
    Senast redigerat av Deep Purple den 2013-01-10 klockan 22:18.

  2. #2

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: Nybörjarfråga om iCharger 206B

    För så där små accar räcker den men när du vill ladda något större så blir dom där för klena. Man kan ju ladda även större accar med låg ström men det tar lång tid.

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Med ett litet 12V/6A-aggregat klarar du dig rätt bra om vi talar om att ladda max 3S-ackar - och dessa kan man ofta få tag i till mycket bra pris. Denna laddare tar ju upp till 28 V så har du nåt gammalt nätagg till en bärbar PC så borde det också fungera bra. De är ju ofta på runt 90--100 W så för många räcker ju detta rätt långt. Vid inomhusflygningarna brukar jag använda en 3S LiPo - typ 2200 mAh eller lite större - som strömkälla till laddaren när småackarna skall laddas. Då slipper man leta eluttag och ligga på golvet och ställa in laddaren... Och man kan ju i regel ställa in en varning på laddaren när den skall varna för låg inspänning - typ 10V om man kör med en 3S-ack som strömkälla.
    //Roger

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En liten Lipo märkt 350mAh 30C 2S, de 30C är urladdningsström. Står det en annan siffra för "charge current" så betyder det max laddström. Står det ingen siffra bruka 1C gälla. C är Colomb och används för att räkna ut ström. 0,350mAh*20C=7A är max urladdningsström. Står det ingen siffra för "charge current" är max laddström 1C*0,350mAH = 0,35A. Den effekt du laddar med är 0,35A * 7.4V = 2,6W. Räkna med 80% verkningsgrad i transformatorn. Du behöver en transformator som kan ge 3,2W. Din transformator ger 12V * 1A = 12W. Ditt nätaggregat på 12V 1A räcker men ger inte mycket marginal.

    Mina batterier är märkta 8C charge current, men jag brukar bara pytsa i 4C för att spara på batterierena. Eftersom jag sparar mig lite och laddar när 4 batterier är uppflugna, och laddar alla 4 parallellt blir min ström
    4 st * 4C * 0,35mAh = 5,6A. Detta ger laddeffekt på 5,6A*7,4V=41W.

    Jag har ett aggregat för inomhusflygträffarna märkt 24V 3,5A, d.v.s. 84W, bara för att jag hade det över. Man kan också göra som McRegor och köra med storbatteri, han kan ställa sig precis var som helst i hallen, medan jag måste ställa mig i laddhörnan.

    mvh //Fredrik
    fredrik

  5. #5
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Tackar för kunniga svar

    Då kan jag börja med denna lilla nätadapter
    Om jag nu inte har hunnit bygga om en PC nätdel innan det är dags

    Hur lång tid tar det att ladda en 350Mah LiPo acc med 1C dvs 350Mah ?

    När jag tittar på ladd data på accarna jag ska köpa så står det att 5C är ok =1750Mah
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2155&antal=1

    Då kanske jag med lite marginal kan köra i med 2C eller 3C ? 700-1050Mah
    Men då är jag nog redan förbi vad min lilla 12v 1amp nätadapter klarar av tror jag

  6. #6

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Laddar du med 1C och ackarna är mer eller mindre tomma (som inomhusackar kan vara - större ackar skall man inte tömma så djupt) så kan du räkna med ca: 1 timmes laddtid.
    Jag brukar ladda inomhusackarna med 2-3C - mera brådis har jag inte för det finns några stycken i "låddan". Sen har jag 2 laddare och kör dom på en 3S2200 vardera. Det räcker utan vidare för våra inomhusflygkvällar. Antalet flygare som laddar småackar via lite större LiPo-ackar ökar hos oss för som Fredrik säger så slipper man leta eluttag till sina nätaggregat...
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Och om jag vill ladda två eller tre accar samtidigt så måste jag ha något av dessa adapterkort ?

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=716
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=715

    Accarna har JST-XH balansering står det och det hade ju dessa adapterkort

  8. #8

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du JST-XH på ackarna (vanligast) så fungerar nog inte de kort du länkat till.
    Jag personligen kör aldrig parallell-laddning utan använder 2 laddare istället men många använder ju sådana här kort och kör parallellt.
    //Roger

  9. #9
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Laddar du med 1C och ackarna är mer eller mindre tomma (som inomhusackar kan vara - större ackar skall man inte tömma så djupt) så kan du räkna med ca: 1 timmes laddtid.
    Jag brukar ladda inomhusackarna med 2-3C - mera brådis har jag inte för det finns några stycken i "låddan". Sen har jag 2 laddare och kör dom på en 3S2200 vardera. Det räcker utan vidare för våra inomhusflygkvällar. Antalet flygare som laddar småackar via lite större LiPo-ackar ökar hos oss för som Fredrik säger så slipper man leta eluttag till sina nätaggregat...
    Hälsningar
    Roger
    Jag har en sån här bärbar startväska till bilar, ungefär som den på bilden
    Har för mej det är ett 12 volt 17-20ampere gele´batteri i denna
    Den fungerar skitbra att hjälpstarta bilar med

    Lär nog bli bra att köra Icharger laddaren från denna


  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag har kört med nåt liknande, funkar kalas till mindre ackar.
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Kan ladda LipO accar från denna "väska" när jag kör bilen också

    ( Läste på flera ställen att man inte ska ladda ur ciggutaget när man kör )
    Senast redigerat av Deep Purple den 2012-12-13 klockan 22:10.

  12. #12
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Nu har jag fått hem min nya Icharger 206B och håller på att lära mej den

    Hittade en äldre 4,8v NiMh mottagar acc som jag inte använder till flyget som jag kan labba lite med
    Vet ej kapaciteten då den är omärkt, men gissar på 1000-1500mah

    Laddade den till 5,92volt / 1,48volt / cell , nemas problemas

    Provade urladdnings funktionen
    Då kan man se kapaciteten som accen hade

    Jag laddade ur med 400mah ström till 1,0volt / cell eller 4.0volt
    Efter 1,35 timme slog den ifrån och då hade det laddat ur 640mah

    Stämmer detta, är det så här man mäter kapaciteten på en acc med en Icharger ?
    Tycker accen borde varit på mera Mah än bara 640 ...

  13. #13

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Ladda upp & ladda ur den ett par gånger, cykla den, som det heter på fackspråk, så kanske den vaknar till.

  14. #14
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Ladda upp & ladda ur den ett par gånger, cykla den, som det heter på fackspråk, så kanske den vaknar till.
    Kan jag göra, men eg. är denna acc ingen jag bryr mej om

    Laddade ur en mottagaracc på 2600Mah som legat oanvänd sen fullladd för 8månader sen
    Det blev 883Mah, ska bli kul att se vad den ger efter uppladd och sen ur igen

    Är inte aktiv RC pilot, men har ändå cyklat alla mina accar ungefär en gång i halvåret men en gammal manuell Robbe laddare, men nu gäller andra bullar ...

    Tycker ni andra att kapacitets mätningen som man får ur en Icharger stämmer ?
    Senast redigerat av Deep Purple den 2013-01-10 klockan 22:13.

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Kan jag göra, men eg. är denna acc ingen jag bryr mej om

    Laddade ur en mottagaracc på 2600Mah som legat oanvänd sen fullladd för 8månader sen
    Det blev 883Mah, ska bli kul att se vad den ger efter uppladd och sen ur igen

    Är inte aktiv RC pilot, men har ändå cyklat alla mina accar ungefär en gång i halvåret men en gammal manuell Robbe laddare, men nu gäller andra bullar ...

    Tycker ni andra att kapacitets mätningen som man får ur en Icharger stämmer ?
    Vissa nya NiMH falskpeakar så då fungerar inte kapacitetsmätningen. Det gäller framförallt GP Recyklo. Annars är den rätt korrekt.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfråga
    Av Edenberga i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 09:16
  2. switchat nätagg 350-400W till iCharger 208B
    Av Bägtjesen i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-06-15, 11:06
  3. Nybörjarfråga
    Av Nyss_lyft i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 12:17
  4. [Varning] ang icharger laddare *tillbud*
    Av henke2 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 19:36
  5. Nybörjarfråga
    Av banana i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •