Reklam

 
Sidan 5 av 13 FörstaFörsta 12345678910 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 250

Ämne: MFI 9 skala 1/2,5

  1. #81

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    76
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Snyggt!

    Testa att värma med gasol lite mellan knackningarna. Skall bli svagt gulanlöpt, men inte smälta ;-)
    Metallen mjuknar av denna behandling.

    Mycket intressant bygge att följa!
    Mvh
    Johan

  2. #82
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Min erfarenhet utav att glödga aluminium är att värma med tex. gasol och med hjälp av en trästicka/tändsticka dra över plåten, när det blir en brunsvart linje kyler man snabbt i vatten. Då blir plåten mjuk och följsam men när man knackat den ett tag så hårdnar den igen och man få göra om proceduren.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #83
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    704
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Johan och Lasse,
    Tack för tipsen. Jag har värmt med gasol upprepade gånger under proceduren men inte skrivit om det. Dock har jag låtit plåten svalna långsamt efter värmningen. Har hittat olika uppgifter om detta på nätet. Hittade också ett tips på hur man skall veta att man värmt lagom - rita på plåten med tuschpenna och värm tills tuschet inte syns längre. Enkelt men osäker på vid vilken temperatur detta sker. Kanske beror på typ av tusch?I alla fall har plåten blivit betydligt mjukare att hantera.

    /Kjell

  4. #84
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    704
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Ny bula, nu i 0,5 mm alu. Lagom stabil och viktmässigt som epoxyvarianten. Tror dock att den i epoxy är mera resistent mot bucklor. Dags att göra en till....



    /Kjell
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:07.

  5. #85

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Ny bula, nu i 0,5 mm alu. Lagom stabil och viktmässigt som epoxyvarianten. Tror dock att den i epoxy är mera resistent mot bucklor. Dags att göra en till....



    /Kjell
    Bucklor kallas patina i antikvärlden, jag skulle vilja kalla det erfarenhet men tror jag förstår vad du menar.. Nyfiken fråga vad/hur har du knackat den?

    //Peter


    Sent from my iPad using Tapatalk

  6. #86

    Standard

    Ops såg ovan itråden hur...

    //Peter


    Sent from my iPad using Tapatalk

  7. #87
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    704
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Bulorna klara med patina och allt. Tagit upp hål i kroppssidorna med den oumbärliga Dremeln och nitat in bulorna.







    /Kjell
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:08.

  8. #88
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jättesnyggt!
    Men jag blir lite nyfiken, vad var syftet med bulorna på fullskalan?
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #89
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    704
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Jättesnyggt!
    Men jag blir lite nyfiken, vad var syftet med bulorna på fullskalan?
    MFI försökte sälja planet till flygvapnet som skolplan men fick kritik för att den var för trång för 2 personer i flygaruniform så därför kom bulorna till i ett försök att skapa lite armbågsrum. Det blev ingen affär trots detta....

    /Kjell

  10. #90
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Mycket tjusigt
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #91
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det kanske var en taktisk tanke på den tiden om att de skulle missta planet för en fluga.

    Oavsett, är detta den bästa och mest imponerade byggtråd jag sett, hoppas jag får se den på nära håll en vacker dag. Fortsätt att hålla tempot uppe, jag följer denna tråd med spänning varje dag efter uppdateringar.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #92
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    237
    Jobb
    Studerar serviceteknik
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Riktigt snyggt!

    /Fredrik
    Flyger helst segel

  13. #93
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    704
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Go´kväll,
    dags för ny rapport. Har nu satsat på att bygga igen kroppen. Tillverkade locket med veck på samma sätt som tidigare, dvs formen för vecken och en rejäl stamp för stenläggning.





    Gjorde också klart ramarna runt där bakre delen av huven skall sitta. Tänkte göra hela huven avtagbar som lock uppepå det stora hålet. Blir ganska bra åtkomlighet i kroppen på detta sätt. Har också satt in en friggo-ram som skall vara underlag för servo/radiomontage.







    Så blev det dags att borra en massa hål igen och nita och borra och nita...En magnet var riktigt bra som uppsamlare av alla pop-nitskaft.





    Efter att locket var på kunde jag inte hålla mig utan provmonterade stabbe och fena samt gjorde en kontrollvägning. Kroppen som den ser ut på bilden inkl motor väger nu 8,3 kg. Tror fortfarande att det skall gå att hamna strax under 15 kg. Det börjar likna en MFI9!





    /Kjell
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:08.

  14. #94
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vackert, nu känns den igen.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #95
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    704
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Dagens projekt blev att montera fenan permanent...





    /Kjell
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:09.

  16. #96

    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    253
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    du är då för makalös kjell!!du skulle ju vart kirurg du!!
    En sak utom ämnet,men det är inte så att du har kvar din ff9 35 sändare??

    lennart
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  17. #97
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    704
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Lennart,
    Tyvärr, jag har inte kvar min FF9a, den gick till klubbens bogserkärra.
    /Kjell

  18. #98
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    704
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Lite mer plåtbockande, borrande och nitande. Den här gången "ryggfenan" eller vad den skall kallas. Lite trixigt att få till den utvikta falsen eftersom den skall passa mot kroppens böjning. Det är också ibland svårt att komma åt med nittången då falsen blir smal. Använder ett mellanlägg av 2 mm muttrar intryckta i en bit bränsleslang, enkelt att variera längden genom antalet muttrar.







    /Kjell
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:09.

  19. #99
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Alltså...
    Man blir stum av beundran!
    Bara att ge sig på ett sånt projekt ger respekt! Och så skalenligt det blir sen.
    Tipset med "distansmuttrarna" snor jag direkt!
    Retroholic!

  20. #100

    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard


    Jag instämmer helt med föregående talare.

    Mvh Olov

Liknande ämnen

  1. Piper Cub L4 skala 1/3
    Av kjni i forum Byggdagboken
    Svar: 162
    Senaste inlägg: 2015-04-06, 21:09
  2. ASG 29. Skala 1:2
    Av teamfj i forum Segel och Hang
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-04-08, 09:30
  3. S.E.5a skala 1/6
    Av Zazzu i forum Byggdagboken
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 17:51
  4. H9 Cub J3 1/4-skala
    Av kjni i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 14:49
  5. CMP Pro Zero skala 1:5
    Av Kenny i forum Byggdagboken
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •