Reklam

 
Sidan 6 av 13 FörstaFörsta 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 250

Ämne: MFI 9 skala 1/2,5

  1. #101
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Thomas och Olov, jag bugar och rodnar....
    ...en liten fena på undersidan också. Kanske det skall sitta en bogserkoppling i bakkant på denna?





    /Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2013-07-16 klockan 09:20.

  2. #102

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 815
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag sitter bara och beundrar ditt arbete på det här konstverket!


    Göran

  3. #103
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Göran, du måtte ha bra simultankapacitet - din B17 växer ju med rasande fart och snyggt blir det!

    Kvällens pyssel här blev roderhorn till stabben.





    /Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2013-07-16 klockan 09:20.

  4. #104

    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kjell!

    Som vanligt blir resultatet av ditt pysslande fantastiskt.

    Mvh Olov

  5. #105

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Hugaligen...

    Modellbygarnas Oscar, avdelningen metallbyggen tilldelas härmed högtidligen
    till denne mästerbyggare för bygget av Cuben o MFI:n!!

    MVH Kent

  6. #106
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Olov och Kent, tack för beröm. Fortsatt med bakpartiet och nu ordnat sidoroder och upphängning av detta. Har försökt att efterlikna hur gångjärnen är utformade på den riktiga MFIn. Också gjort så att det går att ta bort rodret då det är upphängt på M4-skruvar och POP-nitmuttrar. Bakkanten lite udda men tycker att det ser ut ungefär så på många bilder jag har.

















    MVH
    Kjell
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:06.

  7. #107
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Imponerande tjusigt!
    Retroholic!

  8. #108
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack Thomas,
    idag blev det lite fräsjobb, dels rita upp och så fräsa ut roderoket till sidorodret. Det blir pull-pull som på originalet. Delarna gjorda i 3mm glasfiberplatta och med en "krysskil" infräst i både oket och i kolfiberröret som går genom hela rodret.





    /Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2013-07-16 klockan 09:19.

  9. #109
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Är full av beundran.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #110
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    inte blivit så mycket mera gjort senaste veckan. Tänkte bara tala om varför bilderna plötsligt saknas i tidigare poster. Jag har lagt bilderna på en extern server och länkat till dom från inläggen i forumet. Nu har den externa servern driftsproblem och är under återställning. Förhoppningsvis kommer bilderna att dyka upp igen inom något eller några dygn.

    MVH
    Kjell

  11. #111
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    efter några veckor då tiden gått åt till annat är det dags igen för en uppdatering. Nu är balansrodret på stabben på plats. Har äntligen fått hem pianogångjärn i miniatyr från Nelson Hobby i USA så jag började att testa dessa på stabben. Planerar att ha samma typ av gångjärn på skev och flaps framöver. Beställde en sats med varierande storlekar för framtida behov...



    På plats ser det ut så här. Sprintarna är inta rätt längd än. På den riktiga MFIn var "balansrodret" mekaniskt kopplat till stabben för att få lite bättre känsla i styrspaken - om jag fattat rätt? Här har jag skippat den mekaniska kopplingen och istället satt ett servo på stabben som sedan kommer att vara mixat till höjdservot och se till att "balansrodret" följer stabbens utslag.







    Glad Påsk!
    Kjell
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:06.

  12. #112
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Mäkta imponerad över detta bygge, jätte kul att föja ett lite annorlunda bygge, det är ju trots allt inte så många som bygger i plåt, väntar med spänning på nästa inlägg.

  13. #113
    Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    862
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hatten av för ett läckert bygge!

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  14. #114

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 815
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det ser så otroligt fint ut! Jag gör som Magnus...hatten av!


    Göran

  15. #115
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack Yak 55, Magnus och Göran för uppmuntrande kommentarer.

    Lite mer påskpyssel. Har börjat jobba med ramen till huven. Den tillverkas i 10 x 10 x 1,5 mm L-profil som värms och böjs över trämallar. Lite extra knackande här och där så går det ganska bra att kröka en L-profil. Har också "lagt locket på" på det som skall bli servicelucka för radio/servon mm. Har tänkt att det skall bli gångjärn i bakkanten på luckan så att det går att vika upp hela den bakre delen av huven.

    Undrar hur jag skall få till huvdelarna när det blir dags. Dom blir för stora att värma i en vanlig ugn - kanske får bli ett besök hos någon pizzabagare...











    MVH
    Kjell
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:07.

  16. #116
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Beundransvärt, vilket detaljarbete du lägger ner...
    Blir suveränt fint!
    Retroholic!

  17. #117
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Thomas och tack - här kommer lite mer detaljer. Har börjat på vingen lite smått och gjort mallar för spryglarna. Samma princip som när jag gjorde pressvecken på kroppen. Frästa spår på den ena mallen och valkar av Plastic Padding på den andra. Sen lite knackande... Det är bara 8 spryglar i varje vinghalva så det är överkomligt.







    MVH
    Kjell Nilsson
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:07.

  18. #118
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Snyggt! Många idéer att stjäla!
    Den där "anknäbben" i framkant, är det efter originalet? Lite som konstant ´underchamber´???
    Retroholic!

  19. #119
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    702
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    så här står det om "anknäbben" i boken MFI - Flygindustri under ett halvt sekel:

    "På grund av tyngdpunkten blev vingarna dessutom framåtsvepta (tre grader). Dessutom hade Andreassoon läst fel i polardiagrammen och valde en vingprofil som inte gav den tänkta lyftkraften. Detta ändrades sedan med att man välvde nosen på vingen, sk 'droop snout', detta enligt rönen från en NACA-rapport som Björn kom över samtidigt."

    Låter lite illavarslande med dålig lyftkraft så det är väl bara att hoppas att "fixen" gjorde nytta. Bevisligen har ju ganska många MFI 9 eller Boelkow 208 flugit ganska OK genom åren.

    MVH
    Kjell

  20. #120
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Aha! Intressant!
    Jag har aldrig sett sånt tidigare, men någon nytta gör det säkert. Och det handlar väl bara om bra lyftkraft, det blir väl ingen sån där hysterisk 3D-maskin??
    Retroholic!

Liknande ämnen

  1. Piper Cub L4 skala 1/3
    Av kjni i forum Byggdagboken
    Svar: 162
    Senaste inlägg: 2015-04-06, 21:09
  2. ASG 29. Skala 1:2
    Av teamfj i forum Segel och Hang
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-04-08, 09:30
  3. S.E.5a skala 1/6
    Av Zazzu i forum Byggdagboken
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 17:51
  4. H9 Cub J3 1/4-skala
    Av kjni i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 14:49
  5. CMP Pro Zero skala 1:5
    Av Kenny i forum Byggdagboken
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •