Reklam

 
Sidan 9 av 14 FörstaFörsta ... 4567891011121314 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 272

Ämne: MFI 9 skala 1/2,5

  1. #161

    Standard

    Man kommer ju av sig med det egna bygget då man fastnar i sådan tråd. Det är ju helt fantastiskt vad plåten låter sig formas av dina händer. Det ser ju ut som, vad ska man säga, att det vore byggt på en flygplansfabrik. Ungefär som då man skämtsamt säger "har du bakat" när någon dukat fram Ballerina på bordet. Då med undertonen att detta kan man inte göra själv. Man blir ju lite nyfiken på hur du tillägnat dig allt kunnande.

    /Mats

  2. #162

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Man kommer ju av sig med det egna bygget då man fastnar i sådan tråd. Det är ju helt fantastiskt vad plåten låter sig formas av dina händer. Det ser ju ut som, vad ska man säga, att det vore byggt på en flygplansfabrik. Ungefär som då man skämtsamt säger "har du bakat" när någon dukat fram Ballerina på bordet. Då med undertonen att detta kan man inte göra själv. Man blir ju lite nyfiken på hur du tillägnat dig allt kunnande.
    /Mats
    Med divisen: Man kan lära sig allt bara man vill, kommer man långt. Sen kan det ta kortare eller längre tid... Men bygget är helt klart imponerande! Och inger respekt!

  3. #163


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    Bücker Jungmeister i skala 1/2.8!......
    MVH Kent
    Hej Kent,
    Det kommer nog lite bilder på den också vad det lider. Fast det blir ingen riktig byggtråd eftersom jag inte bygger den från scratch. Har köpt den nästan färdigbyggd men har efter lite funderande kommit fram till att jag vill ändra på en del detaljer på den vilket bl a kommer att innebära omklädning och ny målning. Den är byggd från en byggsats från Biela.

    http://www.modellbau-benja.de/Bucker...ngmeister.html

    MVH
    Kjell

  4. #164


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Leni Visa inlägg
    Hej, mycket imponerande bygge. Liknar fabriksfinnish.
    Skulle vara kul att se en film på den pjäsen i luften sedan.

    Försökte själv knacka ihop en liten Cub-liknande farkost i aluminium.....

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99
    Hej Leni,
    Det kommer film från premiärflygningen när det blir dags för den, en del kvar att göra innan dess. Kul bygge sin lilla plåt-Cub. Jag skulle gissat att den skulle få för hög vingbelastning med detta byggsätt men den såg ju ut att flyga OK.

    MVH
    Kjell

  5. #165


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Man kommer ju av sig med det egna bygget då man fastnar i sådan tråd. Det är ju helt fantastiskt vad plåten låter sig formas av dina händer. Det ser ju ut som, vad ska man säga, att det vore byggt på en flygplansfabrik. Ungefär som då man skämtsamt säger "har du bakat" när någon dukat fram Ballerina på bordet. Då med undertonen att detta kan man inte göra själv. Man blir ju lite nyfiken på hur du tillägnat dig allt kunnande.

    /Mats
    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Med divisen: Man kan lära sig allt bara man vill, kommer man långt. Sen kan det ta kortare eller längre tid... Men bygget är helt klart imponerande! Och inger respekt!
    Hej Mats & Flathultarn,
    Det är absolut inte min mening att störa i byggandet hos er utan förhoppningsvis kunna bidra med lite inspiration...Jag håller med om devisen att det går att lära sig det mesta bara man vill. Jag har nog alltid varit lite sån ända sedan barndomen. Byggde lådbilar, mekade mopeder som sedan uppgraderades till lätt MC som köptes i en säck - det var den enda MC jag kunde finansiera. Efter något års pyssel blev den körbar. Började bygga flygande modeller i nedre tonåren och har sedan dess fortsatt. Under långa perioder var det brist i kassan vilket triggar kreativiteten - går det att göra något med enklare/billigare material? Varför inte pröva...och på den vägen är det. Idag kan ju dessutom hitta beskrivningar på hur man gör nästan allt vid sökmotorer på nätet, kanske både på gott och ont. Jag har aldrig byggt nåt i den här vägen i alu-plåt tidigare men gått och funderat på en MFI i plåt under många år. Och så plötsligt blev det bara dags att pröva....

    MVH
    Kjell Nilsson

  6. #166


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Under veckan som gått fått lite tid att jobba vidare med bygget. Har fixat skalet på friggo-pluggarna till vinspetsarna. Det blev 1 lager kolfiber + lamineringsepoxy, båda från Biltemas sortiment. Det mesta av pluggen får sitta kvar och jag har bara gjort plats för servot och stötstången. Spetsen kommer att vara möjlig att ta bort för att kunna komma åt servot vb. Ytan behöver slipas och spacklas innan målning men det får vänta till efter att MFIn bevisat sin luftvärdighet.











    MVH
    Kjell Nilsson

  7. #167

    Standard

    Hej Kjell

    Det var väl lite på skämt att jag kom av mig med det egna byggandet Snarare är det just inspirerande och utmanande i våga sig på det lite ovanliga byggtekniker och inte vara rädd för att testa.

    Det är verkligen roligt att följa dina byggen, både Cuben och nu den här. Dom höjer sig lite över mängden i material och byggteknik. Min nyfikenhet över ditt hantverk var väl mera om det fanns någon yrkesmässig bakgrund i metallbearbetning. Det tycks som att plåtarna formar sig så lätt i dina händer. Jag har hållit på lite med bilplåt och tycker aldrig jag kommer överens med just plåt

    /mats

  8. #168


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Äntligen har det bjudit sig lite tid att ta tag i MFI-bygget igen. Ser att det nu är 2,5 månad sedan jag sist uppdaterade tråden...för det har inte funnit något att skriva om. Hoppas på att det nya året innehåller lite mera tid för modellbyggeri.

    Under några dagar nu jobbat med motorkåpan. Funderat länge på hur jag skulle göra den, klart var att det mesta av skalet skulle vara alu-plåt som på originalet och med nosdelen av epoxy/glasfiber på en positiv frigolitplugg. Men hur skulle jag få ihop skalet? Bestämde mig slutligen för att bygga ett skelett av rostfria stålrör som blev över vid Cub-bygget. Böjde rören till rätt form och tejpade ihop med lite stödlister och hjälpspant av reklamkartong. Kunde så silverlöda en del av fogarna på plats och sedan resten efter att delarna lossats från kroppen.











    För att få något att nita alu-skalet i lödde jag så på tunna mässingsremsor och gångjärn på rörställningen. Sidostyckena skall bli öppningsbara som på den riktiga.





    Nitade sedan fast den övre täckplåten...





    Mera kommer nästa år...Ha ett Gott Nytt År!
    /Kjell

  9. #169

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Så snyggt så man blir tårögd..

  10. #170

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Närmare en riktig är svårt att komma , riktigt najs
    Flyg fort och lågt

  11. #171

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    O-täckt realistisk modell!!
    Retroholic!

  12. #172
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    Närmare en riktig är svårt att komma , riktigt najs
    Den är riktig, bara lite mindre...
    /\/\vh // /\/\r J.

  13. #173

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Väldigt snyggt!


    Göran

  14. #174


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack alla för positiva kommentarer. Här kommer en ny rapport från MFI-fabriken. Har fortsatt att jobba med motorkåpan. Först lödde jag in lite flera plåtar för att ha något att nita dit aluminiumskalet i och sedan tillverkades mallar för de olika plåtarna. Mallarna gjordes av dels vanligt ritpapper och dels av plast från ett diskmaskinsunderlägg från IKEA. Lätt att klippa i och genomskinligt så att det går lätt att rita av underliggande strukturer. Skar så till alu-plåtarna och nitade ihop med skelettet. PoP-nit-muttrar M3 för luckstängning. Det blir bra åtkomlighet i motorrummet...

    Nästa på tur blir nosdelen form av en plugg i blå markisolering och på dena epoxy/glasfiber.

    MVH
    Kjell Nilsson




















  15. #175

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Det finns knappt ord att beskriva hur grannt de blir....

    Hantverk på högsta nivå

  16. #176
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Saknar en "Gilla-knapp" !
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #177
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    Ikeas läckageskydd kan användas till mycket ser det ut som
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  18. #178


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Lite kvällsjobb...Början på friggoplugg innan slipning och spackling.
    /Kjell


  19. #179

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kjell!

    Jag är makalöst imponerad av att se hur du av, i princip bara, lite alu-plåt har byggt kärran.

    Mvh Olov

  20. #180


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej igen, dags för en liten uppdatering. Och Olof - att det går att göra kärran av lite aluplåt beror ju till stor del på att MFIn på riktigt först konstruerades som ett hemmabygge av Björn Andreasson. Han använde i huvudsak pop-nit och enkelkrökt eller plan plåt och väldigt få dubbelkrökta ytor. MFI 7 utvecklades sedan till MFI 9 som vi är vana att se den. Den har då fortfarande mycket få dubbelkrökta ytor, egentligen bara spetsarna på vinge, stabbe och fena och framdelen på motorkåpan. Dom delarna var plastkomposit och det är ju hanterbart även på en modell.


    Bilden kommer från boken MFI - Flygindustri under ett halvt sekel. Den är utgiven av SFF och mycket intressant och läsvärd.

    Har nu slipat det som skall bli plugg för nosen. Lite spackel och mera slipning väntar. I bakgrunden ett parallellt projekt - en Bücker Jungmeister som är under ombyggnad för att få en annan motor. Den är i skala 1:2,8 mot MFIn´s 1:2.5.





    MVH
    Kjell

Liknande ämnen

  1. Piper Cub L4 skala 1/3
    Av kjni i forum Byggdagboken
    Svar: 187
    Senaste inlägg: 2020-09-24, 11:24
  2. ASG 29. Skala 1:2
    Av teamfj i forum Segel och Hang
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-04-08, 09:30
  3. S.E.5a skala 1/6
    Av Zazzu i forum Byggdagboken
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 17:51
  4. H9 Cub J3 1/4-skala
    Av kjni i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 14:49
  5. CMP Pro Zero skala 1:5
    Av Kenny i forum Byggdagboken
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •