Reklam

 
Sidan 8 av 14 FörstaFörsta ... 345678910111213 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 272

Ämne: MFI 9 skala 1/2,5

  1. #141

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Man blir stum av beundran...!
    Retroholic!

  2. #142
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Fanimej helt otroligt!!! Det bästa jag läst på länge, hatten av!
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  3. #143
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Skall bli kul att få se denna skapelse på meetinget.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #144


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Smyger först in ett tack för uppmuntrande tillrop....

    Har nu gjort klart 2 skevroder och en av klaffarna. Det är rejäla klaffar, 90 x 12 cm, men ganska små skevroder. Provmonterat ett servo i vingspetsen för skevroder. Servot och linkage får precis plats inuti spetsen. Kommer att göra den av glasfiber/epoxy utanpå en form av blå frigolit.













    MVH
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2013-07-16 klockan 09:16.

  5. #145

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag blir lika imponerad varje gång jag kikar på ditt bygge!


    Göran

  6. #146


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack Göran, jag blir också imponerad av ditt bygge. Särskilt gillar jag dina kluriga mekaniska lösningar för t ex klaffarna. Hur gör du när du planerar/konstruerar sådant? Dator? Pappersmallar/knappnålar?

    Jag fortsätter med metallslöjden. Har nu tillverkat vinginfästningarna till kroppen. De är sågade ur vanlig spikplåt från byggmarknaden. Det är ganska lättbearbetet men ändå tillräckligt stabilt och går bra att svetsa/hårdlöda. Även fästena för vingstöttorna monterade. Hålen på vingens ovansida är för att kunna komma åt bultarna för fästet.

    MFIn har nu fått flytta ut i garaget så att det finns plats att provmontera delarna. Har ännu inte vägt den som den ser ut på bilderna men jag tror att den planerade vikten skall kunna hålla. Vikten på en vinge med servon och linkage och roder men utan vingspets är 1940 gram.



















    MVH
    Kjell
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:04.

  7. #147

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Varför bygga i trä,när det går lika bra i metall.!!

    Slut på balsadammet.

    Snyggt Thomas

  8. #148

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Tack Göran, jag blir också imponerad av ditt bygge. Särskilt gillar jag dina kluriga mekaniska lösningar för t ex klaffarna. Hur gör du när du planerar/konstruerar sådant? Dator? Pappersmallar/knappnålar?
    Tack Kjell!

    Jag använder allt som du räknade upp plus en hel del funderande. Jag har tillgång till originalritningarna på kärran och de har varit till stor hjälp. Men allt skall ju passa i en skala 1/5 B-17.



    Göran

  9. #149


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Har nu motorinstallationen klar och även alu-ramarna till huvarna. Den bakre delen av huven är infäst med gångjärn och fungerar som lucka för att enkelt nå radioinstallationen.





    Har också börjat förbereda för dragning av huvarna. Pluggar gjorda i rosa markisolering som skurits grovt med en vass f d brödkniv och sedan slipats till rätt form. Spacklade med väggspackel för att få en porfri yta och lite hårdare yta. Tänker också lägga på ett lager epoxy som avslutning för att få pluggen lite mera hållbar.



    För formningen av PET-plasten har jag byggt en provisorisk "ugn" av en plywoodlåda. Uppvärmningen blir med 2 varmluftspistoler som sticker in genom lådan. Temperaturkontroll med stektermometer "lånad" i köket. Plasten är tänkt att fästas i ramen ovanpå och sedan pluggen på undersidan av en skiva som läggs uppepå och trycks ner i den värmda plasten och så dammsugaren kopplad igenom skivan med pluggen. Om det fungerar?? Vet inte ännu men kanske i morgon....









    MVH
    Kjell

    PS: Behöver skapa plats för nästa projekt och säljer därför en del av mina flygplan, se under SÄLJES. DS
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:04.

  10. #150

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Som alla andra är jag imponerad! Mycket! Jag är väldigt nyfiken på hur din termoformning kommer avlöpa. Vad är det för plast du ska göra det i?

  11. #151


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Plasten jag tänker använda är PET-plast. Samma som i de flesta plastflaskor. Att det bir den beror på en så enkel sak som att det finns en industri i närområdet som tillverkar sk blister-förpackningar i just PET-plast. Dom var vänliga nog att sälja en del plast till ett bra pris. Dom har rullar på ca 1 ton st och bredd ca 100 cm.

    Så här säger Wikipedia om PET:

    Polyethylene terephthalate (sometimes written poly(ethylene terephthalate)), commonly abbreviated PET, PETE, or the obsolete PETP or PET-P, is a thermoplastic polymer resin of the polyester family and is used in synthetic fibers; beverage, food and other liquid containers; thermoforming applications; and engineering resins often in combination with glass fiber. The term polyethylene terephthalate is a source of confusion because this substance, PET, does not contain polyethylene.

    MVH
    Kjell

  12. #152
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag antar att det är PET-G plast som du tänker vacuumforma i, kan intyga att det är lätt att forma denna plast.
    Pet-G är slagtåligare än A-PET.

    Men den är lite värre att limma, du bör nog se till att du skruva eller poppnita fast den i en ram.

    Ser att termometern står på 114 grader, du bör nog komma upp till ca 160-170 grader innan den går bra att vacuumforma, men det vet du nog säkert.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #153


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Lasse,
    jag vet inte säkert om det är A-PET eller PET-G....Jag har testat "ugnen" upp till 165 grader men bilden togs när den höll på att svalna så därför visade termometern bara 114 grader. Om jag behöver högre temperatur måste jag nog isolera lådan eller sätta in ytterligare någon värmekälla.

    Huven kommer att POP-nitas på alu-ramen. Det är få saker på det här bygget som är limmat....

    MVH
    Kjell

  14. #154


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Så där ja, nu vet jag om det fungerade....Och det gjorde det inte riktigt som jag hade hoppas. Problemet är nog i grunden att "ugnslådan" är för liten, åtminstone på bredden. Det blir för lite plast över på sidorna och detta gör att det är svårt att få den att suga in på sidorna. Tänkte att det skulle bli bättre när man s a s kan göra formningen neråt inne i den varma lådan men det blir då väldigt lätt för varmt på delar av plasten. Nu vet jag också att den PET-plast jag använder går att värma till 149 grader MEN OM den blir över 151-152 grader blir den överhettad, mjölkvit och spröd. Första och andra försöken helt misslyckade men tredje (bakre delen) ganska OK. Fjärde försöket (främre delen) ganska misslyckat igen, knaggligt på sidorna. Tyvärr slut på plast för tillfället så detta får väl bli en provisorisk huv...







    MVH
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2013-07-11 klockan 00:48.

  15. #155


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej, bara en förklaring till varför alla bilder i tråden försvunnit.......Dom ligger på en extern server adresserad via IP-numret och nu har den tvingats till byte av IP-nummer. Kommer att försöka redigera posterna med brutna bildlänkar lite vartefter så bilderna dyker upp igen.

    MVH
    Kjell

  16. #156


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej igen!
    Det börjar bli dags att smyga igång med bygget av MFI9an igen. Det har inte blivit just något gjort på byggfronten under sommaren. Istället har det blivit lite flygning med några av de andra planen i "hangaren".
    MFIn fick nöja sig med att stå parkerad bland de andra modellerna och lukta på fältet under Östersundsträffen på Ope.



    Senaste dagarna har jag börjat med foam-kärnor till vingspetsarna. De är skurna med värmetråd och sedan slipade till rätt form. Kommer att fungera som positiv plugg för en glasfiber/epoxy spets.



    Har också roat mig med att börja inkörning av ett nyinköp som så småningom skall sitta i en Bücker Jungmeister i skala 1/2.8. Den skall färdigställas när MFIn är klar....

    MVH
    Kjell


  17. #157

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jäklar, vilken grann motor!
    Och vilken skön gång...

    Jag såg att det sitter en låsring (seeger-ring?) framför propellermuttern!
    Är det tänkt som säkring så att muttern/propellern inte far iväg?
    I så fall, en jäkligt enkel men smart säkerhetsdetalj.
    Borde finnas på alla motorer...
    Retroholic!

  18. #158


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag såg att det sitter en låsring (seeger-ring?) framför propellermuttern!
    Är det tänkt som säkring så att muttern/propellern inte far iväg?
    I så fall, en jäkligt enkel men smart säkerhetsdetalj.
    Borde finnas på alla motorer...
    Ja, det är istf en extra mutter som sitter på många motorer. Det är ju inte så vanligt att propellern sitter med bara en centrummutter på så pass stora motorer och konan som håller medbringaren på vevaxeln är också lite klent dimensionerad enligt mitt tycke. Så det är nog nödvändigt med en säkring. Den sitter ju en bit ut ifrån muttern så om muttern lossnar och skruvar upp sig kommer den en liten bit ut och då roterar propellern fritt och troligen slirar då också konan mellan vevaxel och medbringare. Antingen varvar motorn upp eller så stannar den pga avsaknad av svänghjulseffekten av propellern.....hoppas på det senare.

    /Kjell

  19. #159


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Bücker Jungmeister i skala 1/2.8!

    Eftersom du tillsammans med Sweeper utgör den absoluta
    gräddan på detta forum vad gäller utomordentlig skicklighet
    inom hantverket så ser jag fram mot den byggtråden om
    och när den kommer!!
    MVH Kent

  20. #160

    Standard

    Hej, mycket imponerande bygge. Liknar fabriksfinnish.
    Skulle vara kul att se en film på den pjäsen i luften sedan.

    Försökte själv knacka ihop en liten Cub-liknande farkost i aluminium, men
    det blev inte mycket att hänga i granen när man ser era byggen på detta forum.
    Men kul att flyga är den. Och håller gör den också. (får dock se hur länge då jag är nybörjare på flygplan)

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99

Liknande ämnen

  1. Piper Cub L4 skala 1/3
    Av kjni i forum Byggdagboken
    Svar: 187
    Senaste inlägg: 2020-09-24, 11:24
  2. ASG 29. Skala 1:2
    Av teamfj i forum Segel och Hang
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-04-08, 09:30
  3. S.E.5a skala 1/6
    Av Zazzu i forum Byggdagboken
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 17:51
  4. H9 Cub J3 1/4-skala
    Av kjni i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 14:49
  5. CMP Pro Zero skala 1:5
    Av Kenny i forum Byggdagboken
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •