Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65

Ämne: the whining bug.

  1. #41
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    nopp allt förutom fjädern och kullederna är egen tillverkat. Hehe, med andra ord det finns inte en enda uträkning på dessa. Det enda jag tänkte på var att ha bägge A-armarna parallella. Efter som det bara är en skena fram så kommer dessa A-armar peka bakåt så spår vidden kommer inte att ändras hur jag än gör Caster blir därför inte heller relevant.
    Bakaxeln blir stel med en sving och en fjäder typ som på en ATV fast med skenor istället för hjul.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  2. #42

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ahh... Självklart, bara en skena fram. Så långt räckte inte huvudet!

    Men du har väl caster på den ensamma skenan ändå ?

  3. #43
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    eh ja nu tänkte mitt huvud för fört. Den blir ju inställningsbar igenom att skruva in den ena kulleden och skruva ut den andra. Det blev väl ca +-15 grader
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  4. #44

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: the whining bug.

    Ok. Då tycker jag du gjort bort dig litegranna. Om du justerar på det sättet kommer castern att ändra sig vid in/utfjädring. Har du otur kan du ju tillochmed få castern åt fel håll! Du skulle ha byggt bärarmarna exakt lika och istället flyttat casterjusteringen till själva spindeln.

  5. #45

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: the whining bug.

    ...men å andra sidan har du antagligen så liten fjädringsväg att det inte spelar någon roll i detta fallet.

  6. #46
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    tjenare i stugorna.
    Näää, jag har inte hamnat på psykavdelningen. Inte än iaf
    Denna veckan har gått åt till en massa fundering och testande. Jag försökte få till luftintagen så att jag kunde använda två vanliga 5L bensindunkar som tank men se det gick inte hur jag än krånglade till inloppet. Sedan var det ju det här med hur intagen ska se ut och det var verkligen inte lätt då den ville se ut som mussepigg hela tiden.
    Valet föll då på NACA intag men då innebar det antingen en massa 90 graders böjar på luftkanalerna eller göra en egen tank. Så egen tank får det bli, lite mer arbete men mycket bättre.


    Annars så har jag bara lyckats att montera bakaxeln och framvagns upphängningen. Sedan blev det till att göra pluggar och gjuta dukterna.
    Dagens arbete bestod i att skära hål i kroppen och se om mina dukter kanske kunde passa och lite mallar till tanken.

    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #47
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    tanken färdig
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  8. #48
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    EEEEELLLL! behövs det sägas så mycket mer imorgon blir det prov start och vindruta.

    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  9. #49

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    sjukt häftigt projekt hoppa spåa tt få se film på den in action snart

    MVH / Kajaken

  10. #50
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    hopp det blev ingen test start idag hann bara med en torr start då det blev så sent att grannarna hade avlivat oss om vi hade startat.
    Sedan har allt vad fenor och vingar fått prioriteras bort då det helt enkelt inte finns tid till det.


    Men nu står den iaf på egna fötter.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  11. #51

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Grym! Har ni räknat på nån drömhastighet eller blir det en total överraskning i Orsa?

  12. #52
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Gör den inte över 100km/h så går jag och gräver ner mig!
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  13. #53
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
    Gör den inte över 100km/h så går jag och gräver ner mig!
    En MTB med en trött 7kg motor gör 45km/h så att kolfiberdildon gör 100blås med dig som väger hälften av mig och med 5ggr dragkraften är väl inte orimligt rent effektmässigt iaf :-)

    Frågan är hur stabil den är att köra, man blir ju helt utan gyroverkan som man har hjälp av på hjulförsedda farkoster. Kanske en fena bak ändå är en bra idé för att minska risken för mortibus.

  14. #54
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Är det is eller snö som ni skall köra på?

    Jag hade i allafall satt ett sk. sidoroder på den, iallafall ett fast sådant som styr upp farkosten när hastigheten blir högre.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #55
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Jupp fena och vingar ska monteras på den.

    ah skit också. Det blir inget Speedweekend för oss detta året. Först och främst kändes det inge bra att komma upp till orsa med ett halvfärdigt projekt.
    Sedan till det problemet som satte stop för att åka.
    Ni vet ju att jag fick göra en egen tank vilket i sig inte var några som helst problem. Men i brist på annat så använde jag 10mm skivor av xps250(orange frigolit) för att skapa pluggen till tanken. Allt bra så långt, jag hälde i bensin för att lösa upp allt men det var lättare sagt än gjort. Efter ett antal ur sköljningar med bensin och vatten såg tanken ren ut.
    Nja, där hade jag tyvärr fel. Stress kan vara en bidragande faktor.
    Underloppet av några dagar så hade en smet av värmelim och frigolit samlat sig i botten av tanken och förstört både slangarna och filtklunkarna. Det fiber akttiga slemmet letade sig vidare i slangarna och det nådde nästan pumparna innan vi slutade.
    Så efter att ha krånglat med detta och försökt få fram nya slangar då de verkade som de reagerade med slemmet och lite mer el krångel så sprang tiden ifrån mig.
    Jag tog då beslutet att skita i detta årets speedweekend för att komma igen med buller och bong till nästa år istället. Då med ett testat och 100% färdigt fordon. Det är ju inte så roligt att stå i TV och förklara hur allt egentligen skulle vara.


    Vem vet det är ju snart sommar och hjul istället för skenor är ju inte så svårt att ordna
    Om jag frågar riktigt snällt kanske jag kan komma förbi något stor RC träff och dra en repa
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  16. #56
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    PS: Jag är ändå riktigt stolt över vad jag har klarat av på bara 2 månader och visst är det lite surt att snubbla på målsnöret men att vända detta projektet ryggen nu är inte ett alternativ. Så lätt blir ni inte av med mig
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  17. #57

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Sånt är livet ibland. All heder till bygget iallafall. Bra kämpat. Se det såhär, nästa speedweek kommer du sjukt taggad och riktigt förbered i och med den nyvunna tiden i och med flytten till nästa år.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  18. #58

    Standard

    Trist,,,men kul å följa tråden ser fram emot första filmen, nu kanske du sätter vingar på den

    //Peter


    Sent from my iPad using Tapatalk

  19. #59
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Men än är det ju is, så gör en ny tank och provkör nästa helg på hemmaplan.

  20. #60
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Hoppas du fortsätter med byggloggen här, med lite updates då och då. Det är ett helt galet kul bygge som har lämnat mig och många andra mäkta imponerade

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •