Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Turnigy 9x 3 mode switch problem

  1. #21

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    tjena och tack för din hjälp !
    ska prova detta nu. ikväll. har fpv bara och en fast kamera . men för att det ska bli rätt kopplade jag mottagaren pricis som du har din nu och ch 7 är inte inkopplad. går i genom filmen gör som han gör och det du skrev. så får vi se om det går ..

  2. #22

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    FRAMSTEG! la lite mer tid på hur allt är inkopplat allt har krånglat med u kanalen för 3stegs switchen går på ch6 och gick till x1 när ja ändrade de funkade det. dock var pitch curve lite skev så får justera dom.
    sen tänkte jag använda gear switch för ioc . funkar det tror du? nu kommer jag ha gps - atti - M

    tack för hjälpen du är en klippa . gör ett nytt inlägg när jag fått ihop allt ikväll .

  3. #23

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Faaaan va glad jag blir!

    Vad va det jag sa?

    Ett rent helsike att få till det men när det väl funkar och man fattar vad som varit galet blir man nästan arg på sig själv som inte upptäckt vad som går så fel när man kämpar skiten ur sig för att få det att funka!

    Kul! Ja, gear-switchen funkar bra till homelock eller vad man nu vill ha för funktion....
    Ett tips så som jag har gjort, så har jag 3-stegs switchen med bara Atti överst, sedan Gps och sist i nedersta läget man.. Anledningen till det är helt enkelt att jag helst vill lyfta i attiläget för att komma igång lite och slippa att switcha varje gång man skall starta... Ibland hittas inte gps-signalerna direkt vilket gör att man ändå får slå över till Atti, därav börjar jag med Atti och gps-en hittar alltid signaler efter en stund flygande...

    Sen får du ha precis hur du vill! Är bara hur jag tycker kan kännas bra...

    Om du nu inte testat naza innan, rekommenderas att börja i atti, för manuell flygning det första man gör så vågar jag påstå att kraschen kommer fortare än du anat..... Personligen är jag fortfarande nervös att flyga helt manuellt och då pratar vi om åtskilliga timmars flygning, tack och lov utan ngn krasch hitintills....

    Glöm inte att sändaren alltid måste stå med alla switchar i noll-läge när man sätter på radion, annars står det switch-error!!!!!!

    Kolla också i pitchmenyn samt i naza-programmet så att inte ngt ändrar sig i atti, gps, man lägena när man gasar med trottelspaken, för om ngt står det minsta fel på pitchkurvan i ngt läge kan det bli skumma fel och regeln för de olika lägena kan gå ur sin fasta position "blå fältet" och hamna i failsafe... Bör alltså inte flytta sig alls vid gaspådrag!!!! Risk för skumma flygupplevelser då om flygetyget helt plötsligt sticker 20 upp i luften och kommer tillbaka till startpunkten utan man vet varför!!!!!

    Som sagt jäkligt kul att kunna hjälpa till, för jag har själv slitit mig i håret flera ggr för att få till det.... Vågar påstå att naza-prylarna är inget för folk som inte har tålamod..... Men suveränt när man kommit på dess fantastiska egenskaper och funktioner....

    Lycka till med provflygning och ser fram emot en rapport hur det gick....

    MVH Peter Jonsson

  4. #24

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    tjena peter. tack för hjälpen jag har slitit mig i håret och slagit näven i bordet .


    okej dagens påhitt : Problem nummer 1 hänt innan att när jag gjort allt i naza programmet så funkar allt och alla lägen i controllmode

    när ja sen 12 timmar senare ska provflyga så har lägena gps atti M flyttat sig så det ligger utanför blå fältet hur det blir så vet ja inte men resulterade i att ja fick packa och åka hem för kunnde inte göra kalibrering.

    det är hmmm skumt.

    andra grejen är att jag har gps atti man så hur blir det med failsafen ifall det händer något?

    men en bit på vägen har vi kommit nu

  5. #25

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Nästan framme nu då!

    Problem 1 tror jag beror på att du gått ur pitch-menyn genom att trycka exit ist för meny? Måste vara menyknappen för att sändaren skall memorisera det du har ändrat, sedan exit för att gå ur pitch-menyn... Har själv gjort detsamma och sedan nästa gång man starta funkar det inte alls sås som det ställdes in....

    Återigen vill jag rekommendera dig att vända på steken... Att starta i GPS-läget är ingen höjdare ttycker jag iaf, hittar den inga sateliter så blir det ATTI iaf, så ha ATTI överst, sedan GPS och sist MAN om du nu vill ha det.... Failsafe går också, men luras inte av att den automatiskt går in i failsafe om du tappar kontrollen... Det gör den inte då våra mottagare inte stödjer failsafe-funktionen... Jag har detta enbart för att om jag flyger för långt bort eller tappar orienteringen så flippar jag över till failsafe o maskinen kommer snällt hem igen så man får koll på orienteringen igen....

    Ut o testa igen nu, o glöm inte att kvittera med MENY först innan du går ur med EXIT

    MVH Peter

  6. #26

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    ja vet vad du menar hade de bekymmret jag sparar och det funkar sen plötsligt är det lite förändring och utanför det blå men i radion är inställningarna kvar i pitch curve.
    skulle göra ett test kalibrering startar och avslutar kalibrering får ett rött snabbt blinkande ljus.

    hmm fattar det inte.
    Senast redigerat av keizer den 2012-12-27 klockan 22:42.

  7. #27

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    test kalibrering? Den skall du bara göra en gång, mer skall inte behövas! Den kalibreringen ändrar ju "bara" kanal 1-4 för att styra quaden! Den har inget att göra med de nedre reglarna att göra, de visar bara vad för funktioner du har och vart de befinner sig!

    Så länge du inte ändrar endpoints i sändaren så kommer det inte att förändra ngt..... Misstänker att när du gjorde detta en gång till så hamnade du garanterat lite annorlunda på trottelregeln " vid sidan av" än förra gången vilket flyttade alla värdena för controllswitchen... Trotteln styr ju pitchkurvan och är helt beroende av att den inte ändras ur det du har kalibrerat!

    Detta är det enda jag kan komma på varför du fick problem!

    Börja om med att justera värdena för att få in de 3 lägena i controllswitch, och testa dig fram så du hamnar i mitten av det blåa fältet för respektive funktion.. Brukar vara en 3-4 klick åt vardera håll i pitchinställningarna..

    Ligger du för nära åt ngt håll finns det inte mkt marginal för att få det blåa fältet att hålla sig där utan går ur sitt läge och hamnar i failsafe ist... Det får inte blinka till mellan fälten när du trottlar fullt upp o ner i respektive switch-läge.... Spara i sändaren och sedan klart... Att kalibrera om är samma som att göra om alla inställningar en gång till.. Så skippa detta moment fler ggr... Kalibrerat är kalibrerat...

    Gör om och gör rätt nu, och glöm inte att spara inställningarna i naza, för då kan du lätt hitta tillbaka igen så länge du inte ändrar ngt i sändaren...Nu håller jag tummarna att du får till det, måste ge dig en eloge för ditt tålamod att få ihop detta, du kommer att ha sååååå roligt när det är klart.... Och expert på hur DJI NAZA funkar till punkt o pricka!

    Väntar med spännig på en ny fungerande quad-rapport!

    MVH Peter

  8. #28

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    tja en eloge till dig som står ut med alla idiotfrågor haha.
    ja en "viss" frustration har jag känt av

    sorry jag beskrev fel ja menade att när du ska flyga göra du ju en liten "kalibrering av gps " horisontel " och "vertikal" när jag gjort detta så blinkade den snabbt rött . men det problemet är löst nu.

    ska läsa lite mer nu idag återkommer
    Senast redigerat av keizer den 2012-12-28 klockan 08:22.

  9. #29

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Jaha, ja det var ju en annan sak det, lika krånligt det med.. Fick hålla på länge innan jag fick in gps-kalibreringen... Nåvä, lycka till med flygprovet...

    MVH Peter

  10. #30

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    ska kolla allt nu inför helgen hade vatt kul o prova i helgen .
    så hoppas ja kan komma med en flyg rapport då.

    hur noga måste man mäta in naza gyrot mot flyg chassit?

  11. #31

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Är nog inte chassiet i sig som är noga utan att naza kontra propparnas nivå som är noga! Kryssmät mellan propparna så får du ut centrum för cg.... Sen fördela vikten så nära du kan komma cg för att undvika drift....

  12. #32

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Nå keizer, hur har det gått för dig? Några framgångar?

    MVH Peter

  13. #33

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    hej peter . har vatt mkt o stå i men har nu hunnit lägga lite tid .

    Framsteg!!!
    flygit 4 laddningar går bra. gjort nytt landningsställ och kamera stativ

    ett problem som ja känner är att ja kan ha svårt o komma in i kalibreringsläget då han lyser gult.
    funderar på om switchlägena rubbar sig något "av non konstig anledning"
    men rätt va det är kommer den igång sen när man flyger går det bra.

    har provflygit med nya stället och det gick bra men vet inte om man ska ändra not i programmet då vikt har lagts till..

  14. #34

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Turnigy 9x 3 mode switch problem

    Jag märkte att det var lättare att komma in i gps-kalibreringsläget (om det var det du menade) om man räknar gångerna man skjuter spaken fram-tillbaka. Tror det var 6ggr som funkade, men du får väl prova lite olika.

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av keizer Visa inlägg
    har nu provat acro mode verkar inte gå hittills dock verkar de som många har krångel med detta och många olika lösningar .
    letar efter en film som jag såg men inte hittat den än.
    kan du se va du har för inställningar på aux kanalerna och på dina mixxar .
    tack för all hjälp uppskattas !
    Jag använder helimode och pitch curve, point n alla på 6% 1 alla på 45,5% och 2 på 27,5%. Har funkat alla gånger...

  16. #36

    Standard

    Här är en tuturial för att ställa in 3 mode switchen med naza och x9...
    http://www.multi-rotor.co.uk/index.php?topic=482.0

  17. #37

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    tjena och tack för alla tipsen ! svar ja. och om jag efter en bra körning stänger av allt och senare går in i naza så har end lägena flyttat sig och får justeras.

    jag har ställt in den så kurvan är helt rak i alla lägena och .har gps atti man

    detta test gjorde jag idag hade min kamera på och allt va bra .. kommer upp på 15 meters höjd då börgar motorerna rycka och farkosten går instabilt fick nödlanda. har haft den tendensen innan en gång.

    gick kanon förra gången och tog fram den idag och den bara va sådär. mvh henke
    Senast redigerat av keizer den 2013-01-13 klockan 15:23.

  18. #38

    Standard

    Hur mycket ändrar sig lägena?
    Låter du allt temperera sig innan du flyger eller kör du direkt inifrån?

  19. #39

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    tjena det brukar röra sig om 1 -2 % det roliga är att om ja ena gången får höja procenten så nästa gång får jag sänka procent där ja va innan.

    hmm jag startade upp allt i garaget sen gick jag ut sen börgade jag nästan direkt


    kan det vara kylan som fick den att bete sig lustigt idag?

    i garaget runt 8-13 grader ute - 3

  20. #40

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Grattis, det verkar som att du fått upp den i luften iaf, alltid en bra början.....

    Har haft samma upplevelse som dig att den verkar ändra inställningarna som i sin tur gör flygfät orolig i luften...

    Jag ställde in alla lägena % med antal klick åt varje håll dvs.. från urläge åt ena hållet tills det går förbi åt andra, sen klickade jag tillbaka hälften så att regeln kom så nära mitten som möjligt i fältet för respektive funktion... Efter det så har den aldrig strular mer med detta...

    MVH Peter

Liknande ämnen

  1. problem med turnigy 9x v2 och frsky modul
    Av tomasstrom i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 18:16
  2. Problem med frsky modul i turnigy 9x
    Av Timtimtim i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 10:40
  3. Fly Mode 69
    Av wesse i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 10:36
  4. Mottagar switch , Tänd switch
    Av Sigun i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 09:30
  5. Fly mode 69 and cut mode 69 yehhh
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 13:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •