Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Turnigy 9x 3 mode switch problem

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard Turnigy 9x 3 mode switch problem

    hejsan tänkte kolla om någon här har nån lösning på mitt världsproblem.
    är riktigt trött på den nu
    har en gaui 500 xt
    naza gyro
    Gps
    och försöker nu få min 3 stegs switch att funka mellan M A gps controll mode
    vilket inte går så bra,har följt olika intruktioner och tips på youtube men icke
    allt annat verkar bli rätt men denna del får ja inte att funka.
    tack på förhand

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Hej!

    Jag har gjort denna 3 stegs switch via denna länken och funkar hur bra som helst!

    http://aeroquad.com/showthread.php?3...turnigy+switch

    Hoppas den hjälper dig till rätta!
    Jag har gjort så att jag jag skippat manual-läget och har failsafe istället då jag inte gillar manuellflygningens nervösa beteende... Så om ngt går galet så slår jag över switchen till failsafe och quaden kommer hem snällt och fint igen...

    Min inställning blir alltså Atti-atti,gps, failsafe... Vill minnas att jag fick ändra switchen då jag skulle kalibrera gps:n då den ville switcha bara på steg 1 och 2 när man skall vippa upp o ner en massa gånger för att komma till kalibreringsläget... Innan hade jag mellan 1:an o 3:an, men detta gick inte hur mkt jag än försökte!

    Lycka till, hoppas du får kläm på det...
    MVH Peter Jonsson

  3. #3

    Standard

    Har hört att om gpsn får fnatt kan den flyga iväg om man inte slår om till M, stämmer detta eller duger alti läget lika bra?

    Med vänlig hälsning, defuncta

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Har flugit min så många timmar att jag tappat räkningen, och min quad med naza har aldrig fått fnatt på något sätt... Kan inte switcha till man-läget utan till atti. Och det funkar hur bra som helst för mig iaf....

    MVH Peter

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peterbat Visa inlägg
    Hej!

    Jag har gjort denna 3 stegs switch via denna länken och funkar hur bra som helst!

    http://aeroquad.com/showthread.php?3...turnigy+switch

    Hoppas den hjälper dig till rätta!
    Jag har gjort så att jag jag skippat manual-läget och har failsafe istället då jag inte gillar manuellflygningens nervösa beteende... Så om ngt går galet så slår jag över switchen till failsafe och quaden kommer hem snällt och fint igen...

    Min inställning blir alltså Atti-atti,gps, failsafe... Vill minnas att jag fick ändra switchen då jag skulle kalibrera gps:n då den ville switcha bara på steg 1 och 2 när man skall vippa upp o ner en massa gånger för att komma till kalibreringsläget... Innan hade jag mellan 1:an o 3:an, men detta gick inte hur mkt jag än försökte!

    Lycka till, hoppas du får kläm på det...
    MVH Peter Jonsson

    tja tack för tipset jag provade den med men gick inte det händer ingenting , men ja prova att sätta hov thr och det hoppade igång men den kan man ju inte köra på "lilla ratten på höger sida" . jag måste göra not fel , sen när ja skulle mixa så fanns bara mix1 mix2 mix3 på radion.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Prova igen, jag kollade sidan igen för att jämföra med min sändare och det funkar bra.. Glöm inte att ändra endpoints beroende på hur långt du vill att den skall reglera i varje steg...

    Skam den som ger sig....

    MVH Peter Jonsson

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    tjena och tack för alla tips .
    gjorde pricis som det stod. vissa inställningar är inte likadana som prog mix finns bara mix1 mix2 mix3 och inställningarna skiljer sig lite i mixarna.( förutom mix3) ser likadan ut som i bildspelet.
    men när ja gör som det står och ställer in aux 5 6 7 och gjorde mix 2 och mix 3 så går 3 stegs switchen på
    x1 stick.:S:S?
    och controll mode går på gear switch !? vilket inte går antar jag?
    blir ju bara två steg.

    endpoints har ja justerat men ja får inte kanalen på rätt ställe av non anledning pillar så mkt så snart går nog radion sönder

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Lite knepigt, kollade i min sändare lite mer noggrant och har bara mix 6 och 7 aktiva, inte 5, eller ngn av de andra heller!!!

    Du snackar om mix 1, mix 2, mix 3?

    Du MÅSTE göra dessa inställningar i MIX 6 O MIX 7, inget annat! Dubbelkolla att du inte gjort mixarna på fel ställen!!!!!! kolla att 5:an inte är på för det står det inget om på den länkade sidan!
    Misstänker starkt att du har ngt annat på som gör skillnaden för switchens funktion....

    ändrar jag i ngn mix utöver 6 o 7 funkar det inte alls som det skall......

    MVH Peter Jonsson

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    ja knepigt jag blir frustrerad .när man kollar i menyn så heter mix mappen Progmix 1 2 3 . är det annan version kanske`? och det blir ju fel då ja inte kan välja rätt mix då .

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Min heter v2, så det kanske är ngt som hindrar dig om du har en lite äldre version då kanske? Testa googla, ibland brukar ngn timme framför datorn göra underverk med det mesta....

    MVH Peter

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peterbat Visa inlägg
    Min heter v2, så det kanske är ngt som hindrar dig om du har en lite äldre version då kanske? Testa googla, ibland brukar ngn timme framför datorn göra underverk med det mesta....

    MVH Peter
    tjena peter jag har också v2 . det förbryllar mig att inte mix programmet ser likadant ut .det är just 3stegs switchen som krånglar , vilket benämning/namn har din tre stegs switch i radion ?.
    henke

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Den heter aux3 f.mode och sitter ovanför den högra spaken... Men du: jag har fan kommit på felet!!!!!!!!!!!!!!! Kolla så att du har acro-mode, så den inte ligger i heli eller glid i type-select som ligger i system-mappen, för i heli-mode har du bara 3 mixfunktioner och i acro har du 7....

    Jag hoppas att detta är felet, för det är så trist när man fastnar i sånt här strul utan att komma på problemet...

    MVH Peter Jonsson

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    du är ju bäst!!
    jag har följt alla klippen och dom säger heli och det har jag valt . jag ska ändra till acro och göra om alltihopp igen ..så du kör på acro ?? med naza gps?
    ja jag vet har blivit 10 år äldre på en vecka av allt strul ..
    gjorde ett test idag körde gear switch till controll mode och ändrade end lägena och funkade om ja har mellan gps och manuel bara men vet inte om man kan köra så??

    mvh henke

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    har nu provat acro mode verkar inte gå hittills dock verkar de som många har krångel med detta och många olika lösningar .
    letar efter en film som jag såg men inte hittat den än.
    kan du se va du har för inställningar på aux kanalerna och på dina mixxar .
    tack för all hjälp uppskattas !

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Blev själv inspirerad att hitta fler lösningar, så nu har jag lyckas hitta en bra för heli också faktiskt!

    http://www.fpvhub.com/index.php?topic=7550.0

    Testat denna och fungerar utmärkt i heli! Ville testa heli då jag kan få lite mjukare gaskurva kring centrum, vilket acro saknar...
    Har iofs inte haft några problem med acro men ville ha lite mer finkänsla vid stigning/nedsänkning när jag hovrar... Filmar mkt...

    Inkopplingen är viktig mellan mottagare och naza-modul att den blir rätt då det skilljer sig mellan servokablarna om man har haft acroläget innan, dubbelkolla allt flera gånger så det inte blir fel....Likaså att ingen reversering behövs!!!!

    Just nu har jag då alltså Switch-lägena i följande steg:
    Atti-Gps-Failsafe eller Man vilket man nu föredrar... Gear switchen har jag till IOC funktionen...

    Så: ändra dina inställningar då det du har nu kommer att gå galet tror jag = Stabilt som tusan "gps" till skenande häst "M".... Ohanterbart känns det som för mig iaf vid precitionsflygningVet inte hur van du är att flyga, men personligen är jag inte ngn fartdåre utan glider runt i luften lugnt o kontrollerat vilket har fått mig att klara mig från krascher helt o hållet.. Hoppas du nu får igång allt, o kul om jag lyckats hjälpa dig!

    MVH Peter Jonsson

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    tjena tack för all hjälp skit sjysst!!

    ska prova detta ikväll.
    gjorde en annan grej vet inte om det går i "nödfall" körde gear switch mellan gps - manuell och kunnde göra kallibrering har inte flugit men det var två steg bara om man nu kan köra på detta vis.

    ska prova ditt tips nu . spännande .

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    så nu är denna kväll förstörd blev helt kaiko när man gasar så rör sig stick x1 också. inget annat funkade inga aux kanaler osv. fattar inte va som är fel. vad gör igentligen stick x1 och stick x2

    det ända som jag kan få och funka är acro gear switch till gps till manuel 2steg och ioc på thr hold.
    då funkar allt och ja kan göra kalllibreringen innan man flyger utan problem.

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Uj, uj!

    Vet inte hur jag skall göra för att hjälpa dig men helt klart så gör du inte rätt.... Jag har provat alla de inställningar som finns tillhands och får dem alla att fungera på de sidor du fått.... Du måste kolla igenom noga, för helt klart gör du ngt fel när du programmerar radion eller kablarna till mottagaren....

    Där är ju inställningar med kurvor etc. i radion som skall ställas in beroende på vart du vill att swtichens läge skall stå, endpoints osv.... I nazaprogrammet ser du ju vad som händer med de olika funktionerna... Kolla igenom allt en gång till, för garanterat så har du missat ngt som gör att det inte stämmer.... Jag vet hur frustrerande det är med detta skit, men när det väl fungerar glömmer man allt slit med radion snabbt...

    Och snälla, testa inte att flyga med bara atti-gps och man, för jag känner på mig att du får ditt livs chock om du inte flugit med naza innan....I backen går det snabbt om det vill sig illa.. Kör i så fall med atti och atti-gps... Börja med en krash är ingen höjdare om man vill få en fortsatt trevlig upplevelse i denna hobby...

    Svara gärna tillbaka när du lyckats få till det med radion....

    MVH Peter

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    21
    Jobb
    sjöfartsverket

    Standard

    det ska jag göra . väldigt frustrerande men hade du alla kanaler exakt som i filmen. för han hoppar över ch5.
    använder du progmix med? han nämner inget av de i videon
    Senast redigerat av keizer den 2012-12-26 klockan 01:27.

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Nej, ingen progmix om du har heliläget, men i pitchcurve måste du ställa om curvorna i respektive läge för switchen så att kurvan blir rak....

    Om du för trottelspaken upp och ner i pitchcurvemenyn ser du en kurva som trotteln"rak linje" åker fram och tillbaka i! Det är alltså i denna du skall ändra värdena för kurvan som synes nedanför.... Ställ alla i samma %-värden för att få pitchkurvan rak i samma switchläge...

    Skall försöka beskriva:
    Du har alltså i pitchcurve. i mitt fall.....

    Switchen högst upp! Switchen i mitten Switchen längst ner

    L 43% 2% 25%
    1 43% 2% 25%
    2 43% 2% 25%
    3 43% 2% 25%
    H 43% 2% 25%

    Tryck up/downknapparna för att komma till respektive värde för att ändra dem med + eller -... testa att switcha för att se hur den raka linjen ändrar sig uppåt eller nedåt...

    Mottagarens utgångar i mitt fall

    1-4 styrning skev, höjd, trottel, sida
    kanalerna 5, 6 =U och 8=x1 används i mitt fall....

    5:an är till gimbalkontrollen men kan skippas i ditt fall om du inte har kamera

    Får du inte ordning på detta så ge mig din mailadress så kan jag filma hur det ser ut i sändaren

    MVH Peter

Liknande ämnen

  1. problem med turnigy 9x v2 och frsky modul
    Av tomasstrom i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 19:16
  2. Problem med frsky modul i turnigy 9x
    Av Timtimtim i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 11:40
  3. Fly Mode 69
    Av wesse i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 11:36
  4. Mottagar switch , Tänd switch
    Av Sigun i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 10:30
  5. Fly mode 69 and cut mode 69 yehhh
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 14:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •