Reklam

 
Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 96

Ämne: Dags för en Y6

  1. #61

    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Sprang ut och testade balansen. De var i obalans alla tre. Dock inte "horisontellt", det är navet som måste balanseras en smula. Den rapporteringen tar jag dock ikväll.
    Grymt intresserad av ett utlåtande hur dom beter sig i luften

  2. #62

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Då får du vänta. Köpte bara en av varje, vågade inte köpa ett helt set + extraproppar hehe... Ska försöka köpa nya motorer snart.

    Obalansen i huben är rätt stor, limmade dit en m3 mutter på light electric 10x7 proppen för att få balans. Låter lite knäppt kanske, men det fungerar bra. Kan de flyga med enbladiga proppar kan då jag köra med muttern. Provade den proppen på en Turnigy 3548 1100Kv på 4 celler. Verkligen ett annat ljud på grejorna jämfört med plast, den proppen kan jag rekommendera till flygplan! Inte en vibration i motor/propp efter balansering.

    Misstänker att slow fly proppana också behöver vikt i form av mutter. Vill man inte hålla på och dribbla med det kanske det är bättre att köpa en annan propeller. Muttern sitter grymt bra med lite cyanolim mot den lackade ytan på proppen. Blir muttern för tung slipar jag bara av den en smula.

    Hålet borrade jag upp med en liten stegborr ifrån Jula fastsatt i pelarborrmaskin. ~4-10mm i millimetersteg, funkar bra. Har man ingen pelarborrmaskin kan jag rekommendera den där 500kr (kostade iallafall det för nått år sedan) maskinen på Jula, den funkar faktiskt riktigt bra.
    Senast redigerat av SteffeB den 2013-03-12 klockan 08:12.

  3. #63

    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Då har man lagt ner lite mer tid på att försöka komma tillrätta med gungandet.

    Började med att ändra alla gains till fabriksinställning, modellen var ny mycket ostabil o nästan omöjlig att flyga i manuellt läge.
    Höjde basic pitch o roll i 10% steg till 270% innan den börja vobbla på egen hand.

    Efter en stunds pillande så flyger den skapligt, men jag är inte helt nöjd.
    Fortfarande när man gör nån manöver så gungar den ett par ggr innan den står still igen. Likaså om det kommer en vindpust. Men det är inte lika illa som förut.

    Synd att jag gav bort mina gamla proppar, nu blir det o vänta några veckor på ny leverans. Men jag har fått hem ett annat projekt att roa mig med sålänge

  4. #64

    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Har haft lite för mycket fritid sista dagarna, så jag passade på att göra ett hjärnbyte i modellen.

    Naza-systemet fick flytta till F550:n, där det fungerar utmärkt, förutom att jag lider av "toilet bowl effekt".

    Till Y6an blev det istället APM-kortet, var tvungen o se om jag får samma gungande med det kortet.
    Och vet ni vad, problemet finns kvar, kanske av lite annorlunda karaktär, men ändå samma problem.

    Jag har en ny teori om detta, effekten i motorerna lär räcka för att sätta snurr även på dessa tunga 13x4 proppar, men... sen ska dom ju sakta ner oxå.
    I teorin så kan man tänka sig att jag har för låg propellerbelastning, detta gör att varvtalet på proppellerna sjunker för långsamt och därför blir kompenseringen "fördröjd".

    Skulle modellen väga 2-3 kg mer så skulle propellrarna ha mycket högre belastning, o tack vare det bromsas varvtalet mycket snabbare.

    Som sagt bara en teori, men det är den enda slutsats jag kan dra i dagsläget.

  5. #65

    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Sen blev det ett annat problem med apm i Y6an.
    Kompassen kommer ju mycket närmre strömförsörjningen, vilket ledde till att den ville vrida sig yaw hela tiden.

    Kollade i mission planner, när motorerna är avstängda står nålen stadigt o fint, men när jag drar på så vrider den sig sakta 10-20 grader, störande.

  6. #66

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Testa att skärma av med lite alufolie.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #67

    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Ska prova det, men är inte kolfiber rätt avskärmande?


    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Testa att skärma av med lite alufolie.

  8. #68

    Standard

    Jag har haft framgång med koppartejp som jag fick av en kompis som jobbar med radio på Sony Mobile.

    --
    S

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  9. #69
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    999
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Kollar man på motordatan från Tiger ligger båda propellrarna du testat ( APC ) på runt 600 gram vid 50 % i lyftkraft så med dina 3,7 kg borde det ligga ganska rätt , jag har samma motorer men inte hunnit flyga med dem än och räknar hamna på 4,1 - 4,2 i flygvikt och tänker testa med 12X3.8 fast då på en trad hexa , funkade det bra med 11X5 så hade jag kört med dom
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  10. #70

    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlägg
    Kollar man på motordatan från Tiger ligger båda propellrarna du testat ( APC ) på runt 600 gram vid 50 % i lyftkraft så med dina 3,7 kg borde det ligga ganska rätt , jag har samma motorer men inte hunnit flyga med dem än och räknar hamna på 4,1 - 4,2 i flygvikt och tänker testa med 12X3.8 fast då på en trad hexa , funkade det bra med 11X5 så hade jag kört med dom
    Ja, motorerna ligger jättebra i effektkurvan med dom propellrarna.
    Men det är ju inte problemet.

    Hängde på ett par sladdriga slowflyer 11x4,7 i eftermiddags. Gungandet försvann direkts
    Men sen flög den som en kratta iaf, fast det beror nog på att jag har mycket inställningar att fixa, om jag orkar sätta mig in i alla parametrar.

  11. #71

    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Har ingen framgång med apm i y6an, så det får flytta tillbaka till quaden igen.

    Så nu går jag o funderar på vad jag ska skaffa för styrkort.
    Naza har jag ju kört med förut o vet att det fungerar, även om jag inte var helt nöjd. Wkm tycker jag är alldeles för dyrt.
    Kanske ska man prova Zero ys 4? Eller vad finns det fler för alternativ?

  12. #72

    Standard

    Kanske Revo om någon säljer nått Kanske svåra att få tag på den närmaste tiden men jag tror det kommer att glänsa

    --
    S

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  13. #73
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    414
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Låter som att du har för låg "disc loading" med dom stora propparna, vet att bl.a. Naza kan vara väldigt känsligt för detta... Om den flyger bra med 11"-proppar så är det väl bara att köra på det?

  14. #74

    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Låter som att du har för låg "disc loading" med dom stora propparna, vet att bl.a. Naza kan vara väldigt känsligt för detta... Om den flyger bra med 11"-proppar så är det väl bara att köra på det?
    Troligen rätt.
    Beställde 11" i kolfiber för 3 veckor sen, och idag kom dom.


    Ska strax provflyga

  15. #75

    Standard

    Funkar dom nya propparna bra?

    Citat Ursprungligen postat av Fredda Visa inlägg
    Troligen rätt.
    Beställde 11" i kolfiber för 3 veckor sen, och idag kom dom.

    Ska strax provflyga

  16. #76

    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Provflugen som hastigast.
    Avsevärd skillnad. Nu flyger den som den ska igen. Satt tillbaka nazasystemet med då jag fick motorhaveri i 550:n som det satt i.

  17. #77

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Hur är rctimers cfproppar , funderar på att ta hem ett gäng och testa
    Hur stora är centrumhålen?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  18. #78

    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Hur är rctimers cfproppar , funderar på att ta hem ett gäng och testa
    Hur stora är centrumhålen?
    Jag har inte jämfört med dyrare ditos. Men tycker dom verkar prisvärda. Dom flesta är rätt bra balanserade med.
    Hålet är något större än 6mm. Men adapter 5 o 6mm följer med.

  19. #79

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    får nog testa lite
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #80

    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Måste ju prova så... Nu har det blivit en order på Xoar proppar. 12x4 till dom övre motorerna och 12x6 till dom nedre.
    Återkommer med resultat.

Liknande ämnen

  1. Äntligen är det dags
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 21:23
  2. snart dags......
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 10:21
  3. Dags för ny bil?
    Av Frippe i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 22:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •