Reklam

Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 12345
Resultat 81 till 96 av 96

Ämne: Dags för en Y6

Reg.datum
    Mar 2012
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

Standard

Blev en testfilmning med lågbudgetgimbalen och gopron igår.

Tycker den inte alls hänger med i "roll", troligen pga för långsamt servo? (äldre hitec), på pitchen har jag ett snabbare dito, o den ser ju ut att hänga med bättre.
    Kan tillägga att det blåste en del (som vanligt).

Reg.datum
    Mar 2012
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

Standard

Idag kom xoar propparna. Så dom monterades o testades lite snabbt.

12x4 på dom övre motorerna, och 12x6 på dom undre.

Motorerna synkar mycket bättre nu än när jag hade samma stigning på både övre och undre.
    Detta ger en behagligare ljudnivå, men den stora skillnaden är lyftkraften.

Förut när man belastade modellen så varvade dom undre motorerna ut, o även om dom övre bara gick på halvfart så gick det inte få mer effekt. Nu håller motorerna jämt varvtal hela registret vilket gör att lyftkraften blir högre. Ett par fullgasteser o modellen skjuter iväg rejält uppåt.

Så det är tydl ingen dum ide att sätta större stigning på dom undre motorerna på en Y6.

F.ö så håller propellrarna fin klass. Känns som att det är dom bästa jag provat hitills.

Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

Standard

F.ö så håller propellrarna fin klass. Känns som att det är dom bästa jag provat hitills
    Kan bara instämma i det med min hexa
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Reg.datum
    Mar 2012
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

Standard

Jaha, då kanske det är dags för en vidareutveckling av denna modell.
    Har många timmar i luften med denna nu, både som fpv-modell, kamerabärare o för nöjesflyg.

Men idag hände något som får mig att starkt tvivla på Naza som styrsystem i en stor Y6.

Allt efterssom jag blivit mer bekant med modellen så har jag pressat den mer med fart o snabba manövrar, och detta gillar inte naza, gör jag en häftig manöver så vobblar den kraftigt några ggr innan den stabiliserar sig, detta i atti och gps mode.

Och idag så fick jag för mig o flygfota ett inkommande åskoväder.
    Solen sken fortfarande men det började blåsa upp en del. Drar upp modellen till c:a 200m o knäpper en rad bilder, står i gps mode o drar ner gasen nästan i botten för att sjunka ner o landa. Det blåser rätt bra opp igenom, och efter några sekunder börjar den vobbla för att sen bli totalt okontrollerbar.

Modellen slänger omkring brutalt från sida till sida och är ibland nästan helt upponer, hastigheten mot marken ökar och det hjälper inte att dra på gas, det gör bara modellen ännu oroligare, när det är c:a 20m kvar till marken för jag ett sista desperat försök o slår över till manuellt läge, hade sedan länge tappat orienteringen på modellen, men lyckas räta upp den o landa säkert.

Jag har flera ggr tidigare försökt komma tillrätta med vobblandet genom att ändra gains, men det enda som händer då är att frekvensen på vobblandet ökar eller minskar, jag komer aldrig tillrätta med det.
    Flyger man lugnt med modellen i svag vind så är det inga problem.

Ska tillägga att jag kör även med naza i en F550, o den klarar sån här vind utan problem, har aldrig haft någon tendens till liknande vobbel med den.

Har även en quad o tricopter med APM2,5, o där har det gått o justera bort såna saker med PIDsen.
    Därför funderar jag på att göra ett nytt försök med APM i Y6:an, nu när jag har mer erfarenhet av det.

Är det någon annan som upplevt dessa bekymmer med Naza o Y6?

Reg.datum
    Jun 2011
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

Standard

edit: såg att du hade olika stigning på propparna..
    Senast redigerat av SteffeB den 2013-09-03 klockan 13:40.

Standard

Jag har en Hexa och en Y6 med NAZA+GPS (820mm och samma konfiguration förutom antal armar). Hexan wobblar lite när jag sjunker medans Y6 sjunker som en sten, hur stabilt som helst....

Reg.datum
    Mar 2012
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

Standard

Citat Ursprungligen postat av sm0sbi Visa inlägg
    Jag har en Hexa och en Y6 med NAZA+GPS (820mm och samma konfiguration förutom antal armar). Hexan wobblar lite när jag sjunker medans Y6 sjunker som en sten, hur stabilt som helst....
    För mig är det som sagt tvärtom. Vad har du för proppellrar o motorer?

Reg.datum
    Jan 2012
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

Standard

min hexa går riktigt stabilt ner. kör med tmotor 2814 och 12" proppar
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    Mar 2012
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

Standard

Kanske har naza lite svårt med Y6? Alla andra modeller jag flygit med naza har ej detta symptom.

En annan intressant punkt, Min normala flygvikt med kamera är c:a 3,8kg. Jag provade för skojs skull att lasta på nästan 1kg till. Då blev modellen stabilare, det gick att provocera den betydligt mer innan vobbeltendenserna visade sig. O det fanns fortfarande god marginal på effekten.

Dock dök ett annat problem upp, esc sitter lite för isolerade o blir för varma med den vikten.

Reg.datum
    Mar 2012
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fredda Visa inlägg
    Dock dök ett annat problem upp, esc sitter lite för isolerade o blir för varma med den vikten.

Vilket för mig in i en annan tankebana. Är min esc för små?
    Kör med turnigy plush 25A. Vid hovring drar modellen runt 40A med kamera, dvs c:a 7A/Esc, men det är ju möjligt att vid snabb manövrering/stabilisering av modellen så kräver motorerna mer ström (burst) än vad esc kan leverera?

Reg.datum
    Jan 2012
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb

Standard

vilka motorer va det du hade på den ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    Mar 2012
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

Standard

Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    vilka motorer va det du hade på den ?
    Tiger 2814 710kv

Reg.datum
    Jan 2012
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb

Standard

då är nog 25a gränsfall , tycker mina 30a reglage blir varma, kör iofs med simonk vilket kan göra lite till värmen
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    Mar 2012
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

Standard

Funderar på att testa HK:s nya Afro esc, 30 eller kanske 40A.
    Är dock en ganska omfattande operation isf. Det är trångt att få plats med 25A esc, o 40 tar ju inte mindre plats...

Reg.datum
    Mar 2012
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

Standard

Afro 30A monterades för ett par veckor sen. Alla vobbelproblem som funnits är nu helt borta. Gasresponsen i dessa esc liknar inget att jag provat.

Dock verkar det vara lite strul med ett av dom, ibland vägrar det att armera, o larmet jag får lyder "phase 2 stuck high". Verkar som det kan ha med programvaran att göra.

Kan f.ö. upplysa om att med senaste programvaran i naza så går den flyga med 5 motorer, blev oavsiktligt test när esc:t ej armera o då jag satt med goggles på mig så uppmärksamma jag ej det.
    Den flyger inte utmärkt, men håller sig i luften o är manövrerbar sålänge man tar det lugnt.

Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

Standard

Låter lovande har beställt just Afro 30 A och på väg hem dock ska jag ha dem till mina 2216 motorer hade jag tänkt
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Liknande ämnen

1. Äntligen är det dags
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 21:23
  2. snart dags......
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 10:21
  3. Dags för ny bil?
    Av Frippe i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 3