Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ny X-quad!

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard Ny X-quad!

    Tjena allihopa!
    Har hållt på med multicoptrar ett tag nu, flygningen börjar sitta riktigt fint

    Har byggt en kolfiber H-quad till mig själv som flyger otroligt fint, visserligen glider den runt lite själv i luften men, den är väldigt stabil och säker. Har inte börjat finslipa kortet eftersom så långt har inte kunskapen kommit.

    Jag använder KK2 korten med self level (?), som hjälper till att stabilisera upp sig själv. Funkar bra.

    Till grejen nudå, har skaffat en sådan här http://www.rctimer.com/index.php?gOo...9&productname=

    Kör även den med ett KKK. Sedan ett 3S 25C 2700Mah (motsvarar ett vanligt 2200mah i vikt).
    Byggde ihop den igår när den kom på posten.
    Har provat den två ggr, den är fruktansvärd o köra!

    Denna är alltså tänkt till min brorsa på 10år i julklapp, då kan den inte bete sig så här.

    När jag drar upp den i luften svajar den en massa, som om hela quaden vibrerade (har balanserat propparna). Den kan helt plötsligt efter en manöver dra rakt ner i snön. Kör med stabiliseringsläget på.

    Quaden känns väldigt liten mot min som är 50x50cm +10cm i fronten.

    Antar att det är kortet som måste justeras en hel del. Vad ska jag ändra?

    Tack för mig
    Mvh Sebastian

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Ny X-quad!

    Säg åt brorsan att ta det försiktigt. Det där är ingen leksak, kan väl nästan jämföras att jonglera med knivar i fel händer. Visserligen flög jag modellplan själv i den åldern, men då var det med metanolmotor och på modellflygfält. Metnolmotorn visste man "rätt säkert" att den inte skulle starta av sig själv...

    Förresten så heter det "KK" efter KapteinKUK inte "KKK" som i Ku klux klan.


    /Stefan

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    KKK=kapteinKukKortet kanske?

    Du tror väll inte jag ger han den helt fri? Kommer va jag som flyger till en början så får han lära sig väldigt sakta men säkert o ta efter mig.
    Mvh Sebastian

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Ny X-quad!

    Jag säger bara att du ska ta det lugnt.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Någon som vet vad som är fel på den?
    Man ska ju kunna leka runt med den med original inställningarna på KK2 kortet. Har ställt in Quad, kört reciever test. kalibrerat esc flera ggr, vet inte ens om det blir bättre.. Har försökt göra sensor kalibrationen så bra som möjligt, hur gör man igentligen en bra sensor kalibration, hur går man tillväga?

    Just nu är det bara strul o pannkaka med alltihopa. den är totalt oflygbar. Den är svajig och ostabil som flytande smör i stekpannan! När man väl får upp den och flyger runt lite och man så kan ena motorn elr nåt bara störta rakt ner i snön.

    Behöver verkligen hjälp!
    Mvh Sebastian

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Först låter det som du behöver justera lite pid parametrar men sen fattar jag inte ett dugg vad du skriver om motor ner i snön ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Vilka parametrar ska jag ändra på då? finns ju en hel del att mixa med i kortet.

    När jag drar upp den i luften och svänger runt lite (gör en ansträngning) så kan ena motorn bara lägga av så hela quaden faller ner i snön.Tycker det är märkligt då prylarna är splitter nya och RcTimer brukar ju bara ha kvalitéts prylar..
    Mvh Sebastian

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Dör motorer helt i luften så är antingen kalibreringen av reglagen inte korrekt gjorda eller så har du felaktigt reglage eller motor. tycker det låter som ett reglage klipper när du ger lite extra gas.
    Alltid samma motor som dör?

    Kör allt på bänk UTAN PROPPAR! och ge gas i olika mängd för att se om samma sak händer.

    Jag har haft ett par felaktiga motorer från rctimer så säker kan man aldrig vara även om dom brukar göra bra grejer.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Ny X-quad!

    Går lindningarna rätt ut till bullet-kontakten på dina motorer eller har du varianten med förlängda kablar? På en av mina RcTimer 3536 motorer var trådarna av mitt inne i krympslangen (motortrådar direkt ut till bulletkontakt). Kan ju säga att hexakoptern gick rätt ner i backen varje gång det glappade. Nu har jag lärt mig läxan och ger tusan i att böja på sladdarna mer än en gång. Koppartråd går rätt av efter bara några böjningar. Dit med motorn, LÖD ihop med fartreglaget och säkra sedan kablarna med tejp eller dylikt.

    Det är ju inte säkert att det är det felet men du kan ju starta upp motorerna utan proppar och sedan vicka försiktigt på kablaget och se vad som händer.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Så här ser motorerna ut http://www.rctimer.com/index.php?gOo...wt&goodsid=649

    När jag slår igång allting (inkl. radion) så står alla esc o piper PIP, PIP, PIP, PIP inte högt men dom låter förvirrade haha. Det gör inte det på min andra quad.

    Ska kolla efter och återkommer med besked!


    Har nog samma problem som den här tråden http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1769519

    Bör man inte ha kortet i foamlådan som den kommer i på quaden? Många fäster ju med nylon skruvar istället..

    Ska testa dessa siffror och se vad som händer http://static.rcgroups.net/forums/at...8-38-image.jpg

    Tycker det är märkligt hur stor skillnad det kan va emellan korten. Ena kortet jag har funkar super och har inga som helst problem, flyger även med den i foamlådan. Medans detta kort bara strular.
    Senast redigerat av bil sebbe den 2012-12-25 klockan 19:27.
    Mvh Sebastian

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Testade siffrorna som jag såg på rcgroups. Dom var helt åt skogen! Helt oflygbar. Ska fabriksåterställa kortet.
    Mvh Sebastian

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard Re: Ny X-quad!

    Man kan inte bara googla fram pid parametrar, din maskin är en individ och måste ställas in som just den trivs.
    Hade nog inte funnits några reglertekniker i världen om det va så enkelt .
    .

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Återställde idag kortet.

    Har börjat ändra lite i siffrorna. Quaden är inte alls lika skakig vid startlyftet längre (men fortfarande nervös).
    Gick in och ändrade -75 på roll i selflevel för att den inte ska dra åt höger och -35 på pitchen så den inte drar bakåt. Nu är den helt ok, stabil.

    Men när jag ska flyga runt fram,bak,svänga osv så är den skakig/ostabil. Är ärligt talat lite rädd för den, känns som en farlig komet som kan störta. Antar att det är här jag ska gå in o ändra på P o I Gain? Vad tycker ni jag ska göra?

    Förstår mig inte på folk som kör 450mm coptrar på tuben som får sina att i princip kunna stå helt stilla i luften..?
    Mvh Sebastian

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    17
    Jobb
    lagar kretskort
    Klubb
    Hallstahammar

    Standard

    Vilket firmware har kortet?..
    Min betedde sig lite sådär också ända tills jag minskade Mängden I väldigt mycket.. förstärkningen I satte jag på ungefär halva P.
    Det blev även bättre när jag minskade yaw-parametrarna så mycket det gick utan att den snurrar när man lyfter. innan så kunde den ganska lätt bara stänga av två motorer sådär..
    Aeolian/emp med xoarprop. yep/ice esc(yge)clone changesun edf med leopardmotor roxors the boxors..

Liknande ämnen

  1. Bus-quad?
    Av Ålänning i forum Quad
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 20:56
  2. Quad och quad - fpv och snöbus
    Av markusb i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 09:31
  3. FPV Quad
    Av berthrsd i forum Quad
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-06-15, 23:41
  4. quad
    Av per i forum Quad
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •