Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Bixler V2 1500 "bygg"-erfarenheter

  1. #1

    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    36
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard Bixler V2 1500 "bygg"-erfarenheter

    Eftersom det är ung. 35 år sedan något RC-flyg, och jag har ett stort projekt på gång så tänkte jag övningsköra (förutom i PhoenixRC) med en modell som kan vara lite slit och släng.

    Härom veckan kom den. Sedan har jag kollat och framförallt programmerat min T8FGS under tiden jag har beställt lite "tillbehör".

    Jag hade läst på andra fora (pl av forum) på nätet att propellern skulle vara dålig, men den här hade ett rejält gjutfel, och stående bakom en dörr testade jag den och det var tur det för då flög det bort en flaga 4 mm bred och ca 1,5 - 2 mm djup. Vilken tur att jag då redan beställt en motsvarande APC-prop.

    Det mesta av alla huvudelarna passade otroligt bra ihop, men jag testade en del innan jag limmade! Tur det!

    Det visade sig att de enda kablage som var över-rejält tilltagna var de som var monterade i vänster resp höger vägg, d v s höjdroder resp sidroder. Kontakterna till ESC sticker ut ca 2 cm - precis för att man skall kunna böja den lite för att ansluta till ESC:n.


    Det skiljde ca 2 cm i längd mellan vänster och höger kablar för skevroder - på vänster sida slutade kontakten ca 1 cm bakom cockit-väggen. På höger sida var den två cm kortare. SÅ GÖR DETTA TEST INNAN NI LIMMAR kanalerna på resp huvudvinge GLÖM INTE ATT SÄTTA I KOLFIBERRÖRET. Jag vet inte hur ni andra gör när ni ev förlänger en kabel men jag hade som tur var tidigare till det andra bygget köpt lite extra kabel. Så det blev till att ta till lödkolven, och krymp-tuber.

    ANVÄND EN SKRUVMEJSEL SOM ÄR RIKTIGT BRA OCH PASSAR VÄL TILL SKRUVSKALLARNA. Medföljande kryssmejsel lite tveksam.

    ANVÄND ETT SKJUTMÅTT.

    Testa följande medan ni har vingarna och kroppen ihopsatta! Mät upp djupet på undersidan av kroppen i de två plaströr som de ca 40 mm långa skruvarna skall sitta i. På min kropp (!) var djupet lite olika men ca 60 mm. Det innebär att skruvarna kommer att gå upp i kroppen ca 10 cm från respektive rörs yttre ände. Jag testade att skruva i dem och den ena gick i nästan helt (mätte djupet till skruvskallen till 54 mm - d v s det saknades 6 mm). På den andra bra blev det snabbt stumt och den blev aldeles för lite inskruvad. När jag skruvade loss och rog isär vingarna kunde jag se att den skruven träffat på den mörkbrunt/svarta förstärkningsplattan på vingens infästning.

    Propellerinfästningen/adaptern verkar lite vek och motor-axeln går bara in 11,2 mm, medan djupet är drygt 13. Det vill säga att propelleraxeln går endast in precis till de fyra skårorna. Tycker det verkar lite vekt, så vill höra synpunkter.

    Jag ville naturligtvis pröva på flaps också och hade redan ett par HS-81 till det andra projektet. Men de verkade lite för stora, och köpte ett par HS-65HB - de passade nästan perfekt fick skära ut en liten bit, och limmade dit en liten bit som förstärkning på andra sidan. Tog av materialet från bitar som satt i hålen för klaff-servot. Oj, ja jag fick förlänga de kablarna också, för kabellängden stod inte noterad på webben hos försäljningsstället.

    Sedan var det att kolla inställningar av servo-armarna et c, tog inte många minuter.

    Slutresultatet ser dock bra ut, och kortsidorna på skevroder och klaffar stämmer väl överens, bara en aning, ca 1- 1,5 mm, på båda klaffarna in mot kroppen.

    Ja, nu har jag suttit med färdigt flygplan och väntat i snöoväder några dagar, och när snön försvann kom hårdblåsten. Dock imorgon, onsdag, skall det bli kav lungt. -Ämnar kör ut 3 st 2200mAh åtminstone 2 ggr, om den bara lyfter ur 3 dm nysnö - åtminstone positivt vid ev kraschlandning...

    När man är stor kan man köpa julklapparna själv och öppna dem när man vill...

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard Bixler V2 1500 "bygg"-erfarenheter

    Citat Ursprungligen postat av Bägtjesen Visa inlägg
    .....om den bara lyfter ur 3 dm nysnö - åtminstone positivt vid ev kraschlandning....
    Lättare att kaststarta kanske?
    Har flugit en liknande klon, AXN Floater, helt okritisk att handstarta.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    36
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Klarar nog inte av att kasta och sköta radion samtidigt. Får kanske locka ut granngubben - men då tar han väl i alldeles för hårt. Tyvärr är det telefonstolpar och dito ledningar samt eltrådar et c utefter vägen annars hade jag kanske chansat på 4 m nyplogad vägbredd - det mesta av det bortplogade ligger i dikena... Annars blir det att fara till grannbyn, där är det tomt på ledningar, och större ytor.

  4. #4

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Det är faktiskt lättare än man tror att kasta iväg modellen själv, eller rättare sagt springa och skicka iväg den lite lätt framåt kan funka bättre i början. Men har du nån som kan hjälpa till med kastet kan det vara lite bättre för dig i början. Kommer väl ihåg när jag lärde mig flyga som 12 åring (1973) och jag kasta iväg min Graupner Taxi (150 cm spännvidd) med min ganska lilla hand som knappt kunde greppa kroppen underifrån men det gick ändå bra (med min Enya 29 ylande på fullgas när jag sprang iväg och sen gav den ett lätt kast framåt). Nog hann jag ner till spakarna på sändaren fastän jag kasta modellen själv.

    /Bo

  5. #5

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 827
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kasta med vänster hand, kör på ca: 40 % "gas" (varierar givetvis mellan olika modeller) och styr med högra handen - lätt som en plätt...
    Tror inte du lyckas med markstart i snö tyvärr. Då krävs nog i alla fall skare men jag skulle ändå välja att kasta kärran. Ett problem kan också vara att motoraxeln ofta brukar vara lite nedåtvinklad på denna typ av kärror och då trycks kärran även neråt när du gasar vilket kan vara besvärligt vid markstart i snö.
    Lycka till hälsar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Att kasta iväg en Bixler 1 och Skywalker tycker jag är lika lätt som att kasta pappersplan.
    (Skywalkern är större än en Bixler2)

    Se i början av mina filmer, tex denna...

    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Kasta med vänster hand, kör på ca: 40 % "gas" (varierar givetvis mellan olika modeller) och styr med högra handen - lätt som en plätt...
    Tror inte du lyckas med markstart i snö tyvärr. Då krävs nog i alla fall skare men jag skulle ändå välja att kasta kärran. Ett problem kan också vara att motoraxeln ofta brukar vara lite nedåtvinklad på denna typ av kärror och då trycks kärran även neråt när du gasar vilket kan vara besvärligt vid markstart i snö.
    Lycka till hälsar
    Roger
    Att be en högerhänt att kasta med vänster hand är ju ungefär som att be någon krasha med vilje.
    Jag är inte säker på att jag kan träffa marken om jag kastar något med vänstern, men högern är väldigt snabb med att komma ner till radion efter ett kast...
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 827
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Mr J,
    Är själv i allra högsta grad högerhänt men jag har inga som helst problem med att göra nåt såpass enkelt som att kasta iväg en kärra med vänsterarmen. Har stött på flera fall i klubben där mina kamrater inte ens tänkt tanken att kasta med vänster arm men när jag påpekade att det är mycket enklare att ha kontroll med högerhanden på högerspaken på sändaren så har dom testat och det har fungerat helt friktionsfritt. Detta är inte minst viktigt vintertid när man kanske har sändaren i en sändarpåse och då är det inte riktigt lika snabbt att få ner handen till högerspaken.
    Hälsningar
    Roger

  9. #9

    Standard

    Är man osäker kanske man kan vänta med att öva vänstern.
    Ett alternativ till, är det inte för blött i gräs eller tung snö så ger man den och piloten en spark i baken (nåväl, lagom knuff iallafall) så drar den nog upp. Här en motorsvag setup (3S, max~15A):
    http://www.youtube.com/watch?v=BRQJBFBwxNM

    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  10. #10

    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    36
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Tack för alla frejdiga förslag!

    Nu är debuten avklarad - ja förra gången var ju ca 1965-67, så det är 45+ sedan, inte 35 som jag tror jag skrev.

    Förhållandena -10, ej mätbar vind, från SO. någotsånär ljus vid 10:30 - grådager och dagslängden är inte mer än 4.15 häruppe.

    Det gick inte att starta från snön, motorns vinkel gör ju att den delvis trycker sig ner mot snön. Och som tur var valde jag inte att använda vägen, det hade blivit för trångt, utan jag gick ut på lägdan, ca 3-4 ha.

    Första försöket med att skicka iväg med högerhandskast, och ca 40% gas, slutade i 'nosedive' en handfull meter bort.

    Andra försöket kände jag av dragkraften i handen och det behövdes ca 80%, och gick väl hyfsat, men jag valde att landa relativt mjukt efter 150 meter.

    Tredje försöket gick bättre men slutade inte fullt så bra - jag blev nog överraskad att den var så snabb som den var - sedan verkade den instabil också, så jag lyckades inte göra en 360 och landa mot 'vinden', utan det gick på tok för vingligt och ena vingen skar ner ordentligt, fick väl nogorlunda rätsida på den men kunde inte få upp den. Landade i ca 30 graders vinkel mot marken/snön och huven flög av... 'kabinen' full av snö...

    Analysen i efterhand var nog att det redan vid startförsöken från snön kommit in snö i luftintaget, och att den nog, eftersom flygplanskroppen var tagen direkt inifrån huset, hade det nog frusit till och förändrat balansen - tillräckligt för en novis som jag att tappa kontrollen...

    Nu står den med nosen mot golvet för att töa och dräneras...

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Att kasta iväg en Bixler 1 och Skywalker tycker jag är lika lätt som att kasta pappersplan.
    (Skywalkern är större än en Bixler2)

    Se i början av mina filmer, tex denna...

    Har du gjort monteringsplattan till kameran själv?

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Att be en högerhänt att kasta med vänster hand är ju ungefär som att be någon krasha med vilje.
    Jag är inte säker på att jag kan träffa marken om jag kastar något med vänstern, men högern är väldigt snabb med att komma ner till radion efter ett kast...
    Kan inte låta bli att kommentera

    Jag var nybörjare under sommaren.....ja, jag kallas fortfarande nybörjare men det var under sommaren som jag skaffade min första Bixler och började flyga den efter att antal övningar med Phoenix simulator.....

    Dessutom är jag högerhänt och börjar alltid mina flygningar med ett kast, använder vänster hand....visst har jag testat att starta från gräs men det gick inte så bra....

    Slutsatsen, en högerhänt nybörjare och min Bixler överlevde en hel säsong !!!

  13. #13

    Standard

    Fullt gaspådrag och ett svagt kast så är den i luften, inga problem alls med att använda vänsterhanden som högerhänt, möjligheten att kunna styra planet direkt efter kastet är ett krav.

  14. #14
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det tar mindre än en sekund att få ner högran till spaken, hur mycket hinner hända med planet på den tiden?
    Om jag skulle kasta med vänstran så blir det snett och vint, men med högran blir det rakt och fint, vilket gör att där är gott om tid att flytta ner hande till radion efter kastet.
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #15

    Standard

    Som ni ser på kastet på min film ovan så är det ett lätt kast lite uppåt och vingen horisontell, motorn är inte ens igång när jag kastar utan jag ger gas efter släppet.

    Är kärran väl balanserad glider den en bra bit utan motorpådrag.


    TimTimTim - podden är från DiyDrones, pan/tilt är XL-modellen och kommer från HK
    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #16

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 827
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Det tar mindre än en sekund att få ner högran till spaken, hur mycket hinner hända med planet på den tiden?
    Om jag skulle kasta med vänstran så blir det snett och vint, men med högran blir det rakt och fint, vilket gör att där är gott om tid att flytta ner hande till radion efter kastet.
    Den sekunden kan lätt bli 2--3 s om man skall mixtra in handen i "sändarpåsen" under vintertid och på den tiden kan jag garantera att mycket kan hända. Men passar det inte dig att göra vänsterarmskast så gör det inte men för alla som provat hos oss har det inte varit minsta problem så jag råder ändå den som behöver kasta kärran att testa - nån katastrof lär knappast inträffa med kärror typ Bixler.
    //Roger

  17. #17

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Bixler V2 1500 "bygg"-erfarenheter

    Jag flyger numera alltid med Åkerströms axelkrok där där radion sitter fast i. Väldigt skönt vid handstart då jag kan sköta höjdrodret med vänsterhanden. Ingen panik där inte!

    Ovant i början med axelkrok men nu känns den helt oumbärlig.

  18. #18
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard Bixler V2 1500 "bygg"-erfarenheter

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    ..... Åkerströms axelkrok..
    ???
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  19. #19

    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    36
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Bixler V2 får stå i hangaren över natten - tog fram den strax innan solnedgången 14.15 men det visade sig att det var blött vid ESC:n så den ligger i en påse risgryn - dumt nog har jag inte sparat alla dessa silica-påsar som ligger med all elektronik man köper.


    VÄNSTER-HÖGER! Jag tror som vänsterhänt i en värld beståde till 80-85% högerhänta att vi som är vänsterhänta mycket ofta tvingats använda verktyg och annat som är avsedda för högerhänta, där har vi lättare att bruka högerhanden något så när bra. Högerhänta är oftast väldigt mycket mer fumliga med sin 'karghand'.

  20. #20

    Standard

    Jag startar nästan alltid med brillorna på och då är det lättare att kasta med vänster men visst tar man risken att man hinner ner till högerspaken i tid så får man väl göra det, jag vet av erfarenhet att det kan gå lite för snabbt och man kommer åt annat än högerspak...

    Tack UndConär det den här du har?

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av Hangar9 P-51D 60 "Blue nose"??!
    Av Lidén i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 11:29
  2. Bixler "formationer" (ok, ren jakt)
    Av Oskar Andreasson i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-10-09, 21:57
  3. Någon med erfarenheter av "Snoopys doghouse" ??
    Av Fyhren i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 15:29
  4. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  5. Erfarenheter av "FM - Fly Model"
    Av mac77 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 18:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •