Eftersom det är ung. 35 år sedan något RC-flyg, och jag har ett stort projekt på gång så tänkte jag övningsköra (förutom i PhoenixRC) med en modell som kan vara lite slit och släng.

Härom veckan kom den. Sedan har jag kollat och framförallt programmerat min T8FGS under tiden jag har beställt lite "tillbehör".

Jag hade läst på andra fora (pl av forum) på nätet att propellern skulle vara dålig, men den här hade ett rejält gjutfel, och stående bakom en dörr testade jag den och det var tur det för då flög det bort en flaga 4 mm bred och ca 1,5 - 2 mm djup. Vilken tur att jag då redan beställt en motsvarande APC-prop.

Det mesta av alla huvudelarna passade otroligt bra ihop, men jag testade en del innan jag limmade! Tur det!

Det visade sig att de enda kablage som var över-rejält tilltagna var de som var monterade i vänster resp höger vägg, d v s höjdroder resp sidroder. Kontakterna till ESC sticker ut ca 2 cm - precis för att man skall kunna böja den lite för att ansluta till ESC:n.


Det skiljde ca 2 cm i längd mellan vänster och höger kablar för skevroder - på vänster sida slutade kontakten ca 1 cm bakom cockit-väggen. På höger sida var den två cm kortare. SÅ GÖR DETTA TEST INNAN NI LIMMAR kanalerna på resp huvudvinge GLÖM INTE ATT SÄTTA I KOLFIBERRÖRET. Jag vet inte hur ni andra gör när ni ev förlänger en kabel men jag hade som tur var tidigare till det andra bygget köpt lite extra kabel. Så det blev till att ta till lödkolven, och krymp-tuber.

ANVÄND EN SKRUVMEJSEL SOM ÄR RIKTIGT BRA OCH PASSAR VÄL TILL SKRUVSKALLARNA. Medföljande kryssmejsel lite tveksam.

ANVÄND ETT SKJUTMÅTT.

Testa följande medan ni har vingarna och kroppen ihopsatta! Mät upp djupet på undersidan av kroppen i de två plaströr som de ca 40 mm långa skruvarna skall sitta i. På min kropp (!) var djupet lite olika men ca 60 mm. Det innebär att skruvarna kommer att gå upp i kroppen ca 10 cm från respektive rörs yttre ände. Jag testade att skruva i dem och den ena gick i nästan helt (mätte djupet till skruvskallen till 54 mm - d v s det saknades 6 mm). På den andra bra blev det snabbt stumt och den blev aldeles för lite inskruvad. När jag skruvade loss och rog isär vingarna kunde jag se att den skruven träffat på den mörkbrunt/svarta förstärkningsplattan på vingens infästning.

Propellerinfästningen/adaptern verkar lite vek och motor-axeln går bara in 11,2 mm, medan djupet är drygt 13. Det vill säga att propelleraxeln går endast in precis till de fyra skårorna. Tycker det verkar lite vekt, så vill höra synpunkter.

Jag ville naturligtvis pröva på flaps också och hade redan ett par HS-81 till det andra projektet. Men de verkade lite för stora, och köpte ett par HS-65HB - de passade nästan perfekt fick skära ut en liten bit, och limmade dit en liten bit som förstärkning på andra sidan. Tog av materialet från bitar som satt i hålen för klaff-servot. Oj, ja jag fick förlänga de kablarna också, för kabellängden stod inte noterad på webben hos försäljningsstället.

Sedan var det att kolla inställningar av servo-armarna et c, tog inte många minuter.

Slutresultatet ser dock bra ut, och kortsidorna på skevroder och klaffar stämmer väl överens, bara en aning, ca 1- 1,5 mm, på båda klaffarna in mot kroppen.

Ja, nu har jag suttit med färdigt flygplan och väntat i snöoväder några dagar, och när snön försvann kom hårdblåsten. Dock imorgon, onsdag, skall det bli kav lungt. -Ämnar kör ut 3 st 2200mAh åtminstone 2 ggr, om den bara lyfter ur 3 dm nysnö - åtminstone positivt vid ev kraschlandning...

När man är stor kan man köpa julklapparna själv och öppna dem när man vill...