Reklam

 
Sidan 12 av 18 FörstaFörsta ... 27891011121314151617 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 353

Ämne: Kajakens CNCbygge

  1. #221

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Kostnad jokab säkerhetsrelä 1500kr en kontaktor 700kr alternativt två kontaktorer om du skall vara riktigt säker
    sen behöver du en 24vdc matning till säkerhetsrelät, drar i princip ingenting så nått litet för ett par hundralappar.

    vet inte om man kan handla direkt från jokab som privatperson men om det går så ska du prata med magnus gustafsson och hälsa från mig så blir säkerhetsrelät betydligt billigare.
    kontaktorer går säkert få tag i betydligt billigare även det, jag kör alltid schneider för jag anser att det är bäst

    motorerna är väl 3st och dc så det går nog ta + tråden från varje genom säkerhetskontaktorn , och sen bara en tråd från säkerhetsrelät till styrningen med nödstoppssignal.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  2. #222

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Funkar ett sådant här Simon? http://www.tradera.com/jokab-sakerhe...3335_176097573

    MVH / Kajaken

  3. #223

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Kikade lite i manualen och det ska funka bra. har själv aldrig använt den men inga konstigheter.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #224

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Inget nytt att rapportera annat än att det är svårt att inte höjja ribban hmm väntar på delar till säkerhetssystemet samt huvudbrytare

    Nödstoppsknappar (en till fräsne och en till styrskåpet samt även huvudbrytaren samt nödstoppsrelä och kontaktorer. Får se om helgen ger några resultat bra kontakter och vänner verkar kunna lsöa mitt behov

    har dessutom fått datorn från UndCon (Mången tack för hjälpen) Inser att det nu plötsligt börjar bli trångt i det skåp som jag från början tyckte var oerhört stort

    MVH / Kajaken

  5. #225

    Standard

    Du kan givetvis koppla in en vanlig HDD istället för CF-kort om du vill det.
    Installera ett OS från en tillfälligt inkopplad CD/DVD och sedan ta bort.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #226

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har börjat planera litegranna för en cnc-fräs efter att ha läst din tråd.

    Var ner på transtech i Borlänge idag. Väldigt bra att ha och göra med, otroligt kunniga!

    Frågade om remmar och de tyckte att jag skulle köpa en AT5 rem (som du byggt med)+ att de tillverkar remhjulsämnen som är glappfria.

    Prisex: remhjulsämne 120mm långt 50mm diameter ungefär 200kr+moms. remmen kostade ca 200kr metern+moms. Remfästplattor fanns i långa längder som bara var att såga och borra, kostade "inte mycket".

    De tar såklart åt sig att göra klart remhjulen, men är mer intresserad av att svava till dem själv och spara nån slant. Gavlar kunde de valsa på efter att jag svarvat. Bredden på hjul/rem var "bättre ju bredare du väljer". Skiljde inte många kronor.

    Bara ett tips för någon annan som vill bygga!
    Senast redigerat av SteffeB den 2013-03-07 klockan 15:48.

  7. #227

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Kul. Skall nog kolla upp infästningsplattorna. Kanske vi kan sammköpa om du skall köra med AT5 25 dimensionen. Jag har gjort egna nu men skall nog byta till riktiga. Skulle behöva plattor för 4 infästningspunkter.

    Angående design på drivningen så hade jag gjort det annorlunda om ajg fått göra om det. Jag hade monterat drivaxel i varje kortände på fräsne och monterat motorn för x på sidan så att jag har större utrymme för drevning etc. Har en begränsande höjd på 80 mm för det stora remhjulet då jag har motorn som den sitte rnu. Man lär så länge man lever. Hade den remmar (en lsömeter utan slutna) också? Behöver köpa en ny.

    MVH / Kajaken

  8. #228

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Det är ju bara att kontakta dem. De har slutna remmar, skär till i den bredd man vill ha. Är väl inte helt säker på att de har just at5 hemma, men man kan ju fråga. http://www.transtech.se/

    Kan åka förbi där och köpa/skicka åt dig om du vill, har ofta vägarna förbi där. Företag som det där brukar ju ha en tendens att lägga på rejält på frakten...

    Mina vanliga funderingar... :

    Fick nån slags knäpp idé som jag funderat på någon timme. På ett vanligt ritbord löper ju linjalen fram och tillbaka på bordet utan att ändra vinkel, den sitter uppspänd mellan 2 snören som löper på hjul. Tänk om man skulle använda samma princip på en större cnc-fräs ? Kanske en fräs där man ska fräsa ur ex. hela bilkarosser. (Har själv ett vilande Lotus Super 7 projekt, därav funderingarna) Då skulle man kunna plocka bort mycket delar, och spara in på de dyra remmarna. Man skulle även slippa brytningar i ex. glidlager som gör att de låser sig. Har letat efter linor/wire med låg sträckning och snubblade över den här: http://www.youtube.com/watch?v=GDJ3QjvRZT0 Skickade mail till en svensk tillverkare och frågade om lite data på den. En 2mm lina klarade ex. 453kg! http://lawsonequipment.com/All-Produ...wire-p514.html

  9. #229

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Kul med lotus super 7 bygge. Har du sett Hahlins uper 7 bygge? Antagligen en av de grymmare i Sverige. Jag har byggt vingarna till den
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  10. #230

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Haha, jo den bilen går ju inte av för hackor!

  11. #231

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    det är en riktig upplevelse att få åka i den kan jag lova

    MVH / Kajaken

    ps. den är till salu också om du inte orkar bygga klart din egen

  12. #232

    Standard

    Tjo, vi har använt dyneema en del, sjukt kraftigt lina men ett tips är att vara försiktig med den. Väldigt små skador gör att det går av med en smäll kan man väl säga. Sen är det ganska glatt rep, knopar etc går lätt upp om man gör fel knop för ändamålet.

    That said, riktigt bra skit :-)

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  13. #233

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    SteffeB: en liten teater på hahlinsjuan

    http://www.mariauhr.com/wp-content/u...a-Redigera.jpg

    Fotograf: Maria Uhr
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  14. #234

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Teaser skulle det förståss stå
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  15. #235

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ja, det är en speciell känsla att åka i en Super Seven. Får bli uppstyrning på bygget om något år, har alldeles för mycket för mig nu. Monsterrenovering av hus och så skaffar man ungar mitt i alltihopa = pannkaka. Garagetimmarna är tämligen få...

    Sitta på jobbet och drömma sig iväg tiden är det dock gott om:

    Angående repet. Skulle det gå att använda det som jag beskriver i det tidigare inlägget? Sträcker det sig så lite som jag föreställer mig? Tänker mig att man spänner det med ex 100kg i maskinen så att det svarar bra. Skulle vara perfekt för att stabilisera upp en plasmaskärare t.ex. Har skissat upp en idé på papper, återkommer när den är "sketchupad".

  16. #236

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Såhär har jag tänkt mig dragningen av linan i maskinen. Den ska löpa i kullagrade löphjul. Finns billiga till bla. inglasningar, hjulet som hela kasetten glider på, skulle kunna passa på en riktigt billig fräs!

    På den vänstra bilden sitter linan bara i ett kryss. Detta gör då att båda sidorna löper åt samma håll. Kan även användas på y-axeln. Fördelarna som jag ser det är att det blir väldigt liten snedbelastning på delarna.

    På den högra bilden är linan dragen så att alla 4:a hörn på x-axeln är fastsatt i linan. Skulle kunna användas för att bygga en gigantisk samt billig fräs med endast 2 skenor på golvet och linor fastsatta i väggarna på rummet. Behöver endast ha en kort gliddel på x-axeln då alla 4:a hörn rör sig samtidigt.

    Funderar även på om man skulle kunna snurra linan runt en axel säg 20 varv för att kunna driva den direkt utan rem. Endast stegmotor med utväxling direkt på linan.

    Vad tror ni om mina utsvävningar? Ursäkta att jag kapar tråden litegranna! Få se hur stum den där linan är, borde ju minst kunna få den lika stark som remmar. 2mm linan klarade ju ~500kg. X-axeln håller då emot med nästan ett Ton på den vänstra samt 2 Ton på den högra!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cnc fräs ironwire.jpg 
Visningar:	307 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	37455

  17. #237

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Hur har du tänkt överföringen mellan motoraxel och lina. Att dra en släde på det sättet kan nog funka men tror överföringen mellan axel och lina kan bli ett problem. Där är en kuggrem bättre i och med tänderna.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  18. #238

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jo, men tänkte att det bara behövs en kuggrem på ena sidan istället för en på båda sidorna. Annars skulle man kunna göra som jag skriver att man snurrar linan ett gäng varv runt en grov axel för att på så sätt kunna driva direkt på linan, 2 extra löphjul för att styra linan rätt. Den skulle kunna placeras vart som helst på maskinen.

    Nu spånar jag bara på det här för att bygga en karossfräsmaskin som kanske inte behöver ha en oerhörd noggranhet. Det är ju kul att bara leka med tankarna lite.

  19. #239

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Iden till att bygga en större fräs fick jag här för nått år sedan: http://forum.savarturbo.se/viewtopic...1458&start=390 Det är ett imponerande bilbygge han håller på med den där Ajden.

    Problemet med den där fräsmaskinen måste ju vara momentet som blir mot glidytorna samt vikten på hela kalaset, fräsen måste ju nästan gunga fram och tillbaka om man kör för fort. Skulle säkert kunna byggas betydligt lättare/stabilare med linor och samtidigt kunna köra maskinen snabbare med högre precision.
    Senast redigerat av SteffeB den 2013-03-10 klockan 03:22.

  20. #240

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Liten uppdatering om vad som händer.

    Väntar fortfarande på huvudbrytaren och mina två nya nödstoppar som Perka lyckades fixa. Har ven besök Mats Licke och Christoffer i Nykvarn för att titta på deras fräsbygge. De har köpt en stomme som jag tidigare byggt efter samma koncept som Zooltar för er som vet hur den ser ut. De har dock gjort ett riktig hässjor och de vet vad de gör. mycket impad.

    Hoppas att det är ok att jag lägger ut två bilder på erat bygge (hojta till annars så tar jag bort dom)



    Hos Christoffer så hämtade jag även nödstoppsgrejor som Christoffer hade hjälpt mig med. Tack för det Toffe

    Så vad gäller mitt eget bygge så väntar jag alltså på delar och medan jag gör det så håller jag på att försöka sätta layouten på mitt nya styrskåpet. Har fått in nödstoppsrelä, kontaktorer, huvudsäkringar och 24VPS till kontaktorerna och reläet. Känn som det börjar ramla på plats. Skåpet kommer inåt att monteras på väggen utan det kommer att monteras på färsens kortsida vilket jag tror blir bra.

    More 2 COME son.

    Med vänlig hälsning, Kajaken
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

Liknande ämnen

  1. Kajakens nya markstation
    Av kajakmannen i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-11-18, 17:01
  2. Kajakens Hexa spider med KK2.0 kort från UH
    Av kajakmannen i forum Hexa
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 16:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •