Reklam

 
Sidan 18 av 18 FörstaFörsta ... 8131415161718
Resultat 341 till 353 av 353

Ämne: Kajakens CNCbygge

  1. #341

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Världens bästa dammsugare? Intressant läsning iallafall!

    http://billpentz.com/woodworking/cyclone/

  2. #342

    Standard

    Vad kör du för fräsmotor ? Tror den är för klen för din maskin.

  3. #343

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Kör tills vidare en kress500. Vad tänker du på då när du säger att den är för klen?
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  4. #344

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Ett tag sedan sist. Hösten är dock här och det är dag att ta tag i fräsen 3D printen har fått mycket uppmärksamhet sista tiden men nu är det fräsens tid

    Fick i förra veckan lite delar till nya frässpindeln dags att beställa ett HV fartreglagen till den samt börja fundera på PS delen till den. Hmmm undrar hur jag skall trolla fram försörjning på 40 volt och 200 A haha











    Endast provmontering. Måste få tag på höghastighetsfett samt de sista delarna som saknade lite hål etc. Det tar sig sa mordbrännaren
    Senast redigerat av kajakmannen den 2013-09-29 klockan 21:30.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  5. #345
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Hur går det?

    Sent from my GT-I9205 using Tapatalk

  6. #346

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Många projekt på byggbordet väntar fortfarande på de sista delarna till spindeln.

    Just nybygga det Maxa F5J kropp, markstation till FPV, lite prototyper där jag faktiskt använder fräsen, och så vidare. Skall lägga upp lite bilder så snart jag städat hobbyrummet.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  7. #347

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    9
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    Föreningsvilde! :-)

    Standard

    Hur går det med ditt CNC-bygge, är det färdigt eller har det i hamnat i stå?

  8. #348

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Den snurrar titt som tätt Har uppgraderat till vattenkyld 2.2 kW spindel med klämhylschuck. Nu styrs on och off av spindeln från MACH3. Den funkar fint men det finns ständigt uppgraderingsideer. Skulle vilja styva till Y-axeln på den så att jag får bort lite vibrationer men som sagt var den snurrar på och har utfört ett flertal fräsprojekt

  9. #349

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    9
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    Föreningsvilde! :-)

    Standard

    Skulle man kunna vända på steken?
    Istället för att fräsa så sätter man på en mätprobe (heter det så?) och kopplar den till ett lämpligt program så att man kan mäta upp t.ex. ett båtskrov för att sen förstora det?

  10. #350

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Kan nog gå om man bara bygger proben, konfigurera upp det. antagligen enklare att fota detaljen från flera olika håll och med hjälp av photomodeller eller likannde progam generera ett punktmoln och efter den en 3d modell
    Senast redigerat av kajakmannen den 2014-10-09 klockan 20:47.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  11. #351
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stinsen Visa inlägg
    Skulle man kunna vända på steken?
    Istället för att fräsa så sätter man på en mätprobe (heter det så?) och kopplar den till ett lämpligt program så att man kan mäta upp t.ex. ett båtskrov för att sen förstora det?
    https://www.google.se/search?q=m%C3%...w=1024&bih=667

    Eller vad som nog är lämpligare för att digitalisera befintliga objekt,
    https://www.google.se/search?q=m%C3%...h&q=3d+scanner
    Superhero

  12. #352
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Tjenare
    mycket trevligt bygge och tack för att du delar med dig av det.
    Jag har plöjt igenom hela tråden och jäklar vad det kliar i fingrarna.
    Jag har tittat på lite köp maskiner men de blir rätt så små. Det perfekta för mig vore en maskin med en fräsyta på 230x110x80cm. Så stora saker blir bara i cellplast. Men det hårdaste vore väll komposite eller aluminium men då tänkte jag nog lägga en låda på bordet så jag inte belastar y axeln onödigt mycket.
    vattenskärare och en manuell fräs har vi på jobbet så att bygga den är nog inga problem.
    Om du skulle göra om din maskin vad skulle du då göra annorlunda?
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  13. #353

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Är faktiskt rätt nöjd med min maskin. Sedan den blev klar så har jag bytt spindel till en vattenkyld spindel som styrs från FRO via Mach3 vilket är bra för då kan man sätta igång en fräsning och den stänger av sig själv efter fräsnignen är klar samt stannar även Mach3 om FROn stannar av någon anledning.

    De två svaga länkarna på min fräs (och som skall byggas om vid tillfälle) är dels (1) Y-axeln vars linjära lager ej har support utan bara är infästa i varje ände vilket ger lite flex samt (2) x-axeln som drivs med en ramdrift då kulskruvar i större dimensioner (vilket behövs vid långa längder för att undvika oscillationer på kulskruvarna) blir väldigt dyra. Jag har alla remhjul under fräsbordet vilket gör att jag har en begränsad höjd som hindrar mig från att öka utväxlingen så att jag får den upplösningen som jag borde ha. Dvs. jag får få steg på stegmotorn för att ta mig en viss sträcka vilket försämrar upplösningen.

    Förutom dom två sakerna är jag väldigt nöjd. Kul att du gillar bygget.

    MVH / Kajaken
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

Liknande ämnen

  1. Kajakens nya markstation
    Av kajakmannen i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-11-18, 16:01
  2. Kajakens Hexa spider med KK2.0 kort från UH
    Av kajakmannen i forum Hexa
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 15:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •