Reklam

 
Sidan 1 av 18 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 353

Ämne: Kajakens CNCbygge

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Kajakens CNCbygge

    Tjenis modellflygargelikar. Håller på med ett annorlunda modellbygge för närvarande. Har äntligen samlat ihop tillräckligt med komponenter för att ta steget att sätta igång mitt eget CNC-bygge.

    Har tidigare byggt och använt ett par CNCmaskiner varav den största var den jag byggde baserad på en ABB IRB 6400 Robot och 8 kW spindel

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0246-778368.jpg 
Visningar:	1324 
Storlek:	36,7 KB 
Id:	35169
    En pjäs som denna går dock loss på dryga halvmillen även om man använder en begagnad robot :S

    Denna gång så skall jag dock bygga en egen fräs till min hobbyverkstad för en något mindre budget.

    Storleken på fräsen har förändrats under planeringens gång men ett kriterie har varit att en F3K vingform skall kunna fräsas så den behöver klara av en arbetslängd på x-axeln på minst 1600 mm.

    Slutliga mått blev därför:

    x=2000 mm
    y=650 mm
    z=300 mm

    Detta är arbetsmåtten så de fysiska måtten för hela pjäsen blir något större.



    Köpte lite delkomponenter av Cjo här på forumet vilket satte fart på projektet


    z-enehten


    4-axlig stegmotorstyrning


    stegmotorer Nema23 (får se om jag behvöer byta till större på x-axeln)


    Tidig mockup av bryggan som bildar y-axeln samt linjärlagren för y-axeln som jag hade sedan tidigare (hittade på en gammal fotokopieringsmaskin som kaserades på tidigare jobbet, älskar elektronikskrotlådor


    Linjärlagren till x-axeln från Cjo. Riktiga monster och det kändes lite motigt att kapa dom på längden men 2600 mm var lite för långt för min verkstad


    Kulskruv från Cjo som skall sitta på y-axeln. Backlashfria och riktigt fina med lager och allt.


    Tidig mockup montering på bryggan som utgör y-axeln. Shit vad stor den blir gavlarna är vattenskurna ur 12 mm tjock plåt och är sjukt styva. Dock även riktigt tunga trots lättningshålen. Kommer eventuellt att använda fräsen till attt fräsa ut nya senare i aluminium.

    12 mm plåtarna kommer att målas med vit hammarlack vilket kommer att bli snygg kontrast till metalldelarna samt alla insektsskruvar som kommer att vara svarta.

    Vad tror ni?

    MVH / Kajaken
    Senast redigerat av kajakmannen den 2012-12-20 klockan 10:32.

  2. #2
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Kanon Kajaken!
    Är själv sugen på att bygga en ny fräs då den jag har inte är det stadigaste precis.
    så nu tänker jag tjuvkika på hur du gör
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Bara bra om jag kan dela med mig av erfarenheterna.

    Kommer även att bygga en egen spindel till den med en borstlös motor. Har hittat en del referenser på nätet och det verkar möjligt. Har även beställt en chuck med axel och ER20 klämmhylssystem samt en uppsättning klämhylsor.
    Mer om detta senare.



    MVH / Kajaken

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Kajakens CNCbygge

    En liten uppdatering efter kvällens byggsession.

    De längsgående balkarna (40x80 med 3 mm godstjocklek) har fått hål borrade och gängade M8 för att kunna fästa de linjära railsen för x-axeln.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1356039693.247355.jpg 
Visningar:	556 
Storlek:	60,4 KB 
Id:	35183
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1356039703.954103.jpg 
Visningar:	372 
Storlek:	54,8 KB 
Id:	35184

    Gjorde det den enkla vägen. La dit railen och mättade in så att den hamnade mitt på balken och låste den sedan med tvingar innan jag gjorde en centrumanvisning med en borr som passade i hålet i railen. Sedan bort med railen och borra med 6,5 mm borr innan gungning med M8 gängtapp. Ca 60 hål senare så var det klart.

    Imorgon kanske putsning av de vattenskurna detaljerna samt målning första lagret med vit hammarlack.

    Det tar sig sa mordbrännaren och hällde på mer bensin.

    Med vänlig hälsning, Kajaken
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  5. #5

    Standard

    Imponerande bygge, vad tror du att det blir för noggrannhet på den?

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Kajakens CNCbygge

    Vet inte riktigt vad det blir för noggrannhet men den kommer att bli rätt bra tror jag. Vet att y-axeln
    är en svag punkt. De två härdade axlarna med diameter 25 mm har lite flex i sig och har jag z-axeln helt nere så blir det lite hävarm. Får se om det duger eller om jag skall bygga om den axeln senare.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  7. #7

    Standard

    Fantastiskt, ser väldigt proffsigt ut.

    Jag har själv funderat länge på att bygga en CNC men var börjar man om man inte kan något om CNC maskiner/bygge?
    Bygga bil/båt/heli/flyg modeller har jag gjort 35+ år men aldrig en CNC - har ev. läst/hört något som hette Lillasyster, kan det stämma?

    Kommer följa denna tråd med stort intresse.

  8. #8
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Snyggt bygge kajaken!
    Håller själv på med en CNC nu, en lillasyster-klon.

    Ska nog allt ta och posta upp lite på min oxå, verkar finnas intresse för detta och det kan ge lite idéer till gubbarna här.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    En bra början är att bestämma vilka arbetsmått man vill ha (eller har råd med rättare sagt

    Linjära lager behöver man. Ju bättre lager desto bättre precision. Det går dock att bygga egna lager med avgasklämmor och kullager som går mot rör. Har för mig att lillasysterfräsen är byggd så. iallafall den som Dadde har byggt.

    Kulskruvar är bra och ger fin precision men har faktiskt sett en del som byggt med remdrift på senaste tiden. Tänk er en plotter eller skrivare som har remmar som sitter fast i den rörliga delen samt matas fram och tillabaka genom att kuggremmen går över ett kuggremshjul på stegmotorn.

    Ställ frågor om ni funderar på att bygga eller har funderingar.

    MVH / Kajaken

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Kajakens CNCbygge

    Bra initiativ! Känner att tröskeln att lära sig att bygga en maskin är rätt så hög. Svårt att hitta på någon bra information på vad man exakt behöver för delar. Har funderat på att bygga en i flera år. Skulle själv vara intresserad både en liten fräs och en lite större plasmaskärare till garaget. Det blir så trist om man skulle försöka köpa grejor själv, blir ju oftast fel...

    Skriv så mycket ni orkar!

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Imponerande bygge!! För de som vill ha mer CNC inspiration, så rekommenderar jag svenska elektronik forumet / mekantronik. Finns mycket bra trådar om olika CNC byggen.

    http://elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=5

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    En annan bra länk är http://www.cnczone.com

    MVH / Kajaken

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Kajakens CNCbygge

    Lite nytt gjort på fräsen fästklackar för maskinfötter ditsvetsade på gavelplåtarna samt de långa balkarna har fått ändplattor med gängade hål i. Har även slipat bort all rost. I verkstad ser det ut som hej kom och hjälp mig men har iallafall byggt om byggbänken så att den är breddad samt sänkt för att fräsen skall hamna i rätt nivå.

    Nästa steg blir att korta kulskruven till y axeln samt motorfästet för stegmotorn på y axeln.











    Med vänlig hälsning, Kajaken

    Ps. Gott nytt år på er alla
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  14. #14
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    En bänkmodell
    Ser väldigt bra ut så långt. Är lite nyfiken på ditt spindelbygge, funderar själv på en DIY fast bara en ER11 till att börja med.
    Dremeln är riktigt skräp i lagringen. Det övre lagret är dessutom gummidämpat såg jag när jag öppnade den..

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Kajakens CNCbygge

    Glömde lägga till men det är denna chuck jag köpt med klämhylsor och som skall bli frässpindeln. Dn kommer att drivas med direkt eller remdrift (antagligen direkt) och en borstlös outrunner eller inrunner.




    I slutänden skall den så ut liknande denna.

    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Kajakens CNCbygge

    Här går det framåt

    Kom hem från nyårsfirande och skred till verket direkt. Hade tänkt avvakta med att måla delarna till själva underredet (x-axeln) men beslutade att demontera och göra det nu för annars blir det väl aldrig gjort. Målat och klart (första gången av två iallafall och hann även mäta längden på kulskruven till y-axeln som jag skall låta en kompis korta och svarva till en ny ände på.

    MORE 2 COME

    Med vänlig hälsning, Kajaken
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Kajakens CNCbygge

    Lite bilder





    Nu ett byggdygn i Dala Järna innan målning nr två och sedan montage igen.

    Med vänlig hälsning, Kajaken
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  18. #18
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Stiligt. Visste att jag skulle målat upp min innan "testmonteringen" som ju blev den slutgiltiga... Får lov att måla ändå för MDF beter sig lurigt av varierande temperatur och luftfuktighet.

  19. #19
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Kajaken!

    Skönt att du snart kan fräsa ut foam Viggen i skala 1:10.
    Hela världen har gått och längtat efter det och jag beställer 2.
    För det ska du väll, he he!


    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Kajakens CNCbygge

    Magsjuka i familjen satte stopp för byggdygn i DalaJärna så det blev att bli hemma har dock målat delarna till cncfräsen en gång till. Får se om en tredje gång behövs. Försöker undvika rinningar så jag kör tunna rollade lager. Fick sjukt mycket rinningar på y-axeln
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

Liknande ämnen

  1. Kajakens nya markstation
    Av kajakmannen i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-11-18, 17:01
  2. Kajakens Hexa spider med KK2.0 kort från UH
    Av kajakmannen i forum Hexa
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 16:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •