Reklam

Resultat 1 till 12 av 12

mne: nnu en som behver hjlp att matcha delar

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard nnu en som behver hjlp att matcha delar

Jag har precis skaffat mig en Hero2 (outdoor). Teknikmagasinet Centralen Gteborg hade den som ppningserbjudande fr 1799:- s jag slog till.

Jag vill minnas att den kunde lsa 720@60fps + stream + 2sec timelaps samtidigt enligt ngon trd ngonstans.

Min nskan r att med endast en sndare och ett par goggles med en sladd emellan flyga FPV med en rckvidd p ca 1,5-2km och f lite skn flygfotografering p vgen med bde stillbilder och film som sparas lokalt p GoPron. Vidare vill jag ha skerheten av OSD info som r frmst batteristatus, avstnd frn start och riktning till start samt automatisk RTH om man tappar kontakten.

Jag har precis brjat kika p GoPron och tar grna emot tipps p lite mer exakt vad jag behver tnka p och vad fr utrustning som behvs infr FPV. Jag har kikat p att kra 5.8GHz 400-800mW, True video goggles med head track och ett par cloverleaf till dem. Tnkte alts inte kra groundstation och satsar p att ha ca 1,5-2km rckvid med rimlig bild.

Sedan skall det ven p en OSD med RTH funktionalitet.

So far;
    Jag har en Bixler, men den skall bytas till en EPP-FPV 1.8M till nsta ssong r det tnkt.
    Har en GoPro Hero2 som jag hller p att uppdatera firmware med.
    TX r en Turnigy 9x med FrSky och Er9x firmware samt 5db omnidirec antenn
    RX FrSky D8R-II (s jag kan programera failsafe dessutom)

S jag har rtt bra omnidirectional rckvidd vilket r tanken d jag inte vill bka med en groundstation, jag promenerar ofta till mitt "flygflt" och vill inte ha mer n ndvndigt att knka p.

Todo;
    5,8GHz Tx med lite krm - kikat p denna http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...itter_FPV.html
    Goggles - kikat p dessa d jag r mn om bildkvalitet http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...o_Goggles.html
    Glasgonen behver random 2-3s LiPo fr att hlla dem igng, ltt ordnat.
    OSD - Arkbird verkar vara rtt s prisvrd och rimlig OSD med RTH funktion och dessutom autolevel samt gyro modes. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...to_Level_.html

Input och funderingar kring detta? Misstnker att jag behver en del special kablage mellan GoPro och OSD?
    r det vettiga saker i en vettig kombination, kompatibilitetsissues?

Standard

Ser bra ut tycker jag! Vet inte s mycket om OSDn men den hade ftt bra omdme och bra pris r det ju ocks! Istllet fr den Vtx du lnkar till hade jag dock satsat p den hr istllet: http://www.foxtechfpv.com/58g-1000mw-tx-p-679.html

Sen att anvnda Gopron till fpv s har jag fr mig att bilden kan bli ganska mrk, Ni som har en gopro och kan detta vnligen bekrfta .

Angende rckvidd fr radiolnken s varierar det ganska mycket med frsky enligt mig, har ftt FS inom 200meter ibland men Ocks flygit lngre utan ngra problem! har nu bestllt UHF istllet som lser den biten! Du fr hojta till nr du r FPV-redo

Standard

Ser bra ut, ja flyger FrSky D8R-II har flygit lngt ver molnen p en hjd ver 600m. S har skert varit 1 km frn sndaren och aldrig tappat kontakten n s lnge. D va de med standard antennen.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlgg
    Ser bra ut, ja flyger FrSky D8R-II har flygit lngt ver molnen p en hjd ver 600m. S har skert varit 1 km frn sndaren och aldrig tappat kontakten n s lnge. D va de med standard antennen.
    Hur har du haft antennerna p D8R placerade fr att f den rckvidden?

Standard

Mottagaren sitter bara i bak p multikoptern har inte gjort ngot alls...

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlgg
    Ser bra ut tycker jag! Vet inte s mycket om OSDn men den hade ftt bra omdme och bra pris r det ju ocks! Istllet fr den Vtx du lnkar till hade jag dock satsat p den hr istllet: http://www.foxtechfpv.com/58g-1000mw-tx-p-679.html

Sen att anvnda Gopron till fpv s har jag fr mig att bilden kan bli ganska mrk, Ni som har en gopro och kan detta vnligen bekrfta .

Angende rckvidd fr radiolnken s varierar det ganska mycket med frsky enligt mig, har ftt FS inom 200meter ibland men Ocks flygit lngre utan ngra problem! har nu bestllt UHF istllet som lser den biten! Du fr hojta till nr du r FPV-redo
    Tack fr alla svar, verkar som jag inte r helt ute ock cyklar efter en ssongs skummande av FPV trdar

Skall kika lite p den Vtx'n, ser vettig och mindre och lttare ut. Men att antennen r limmad o.0 "You can remove the antenna with great care, but the warranty will be voided" gr mig lite nervs. Har du testat den sjlv?

Jo jag har hrt att GoPro'n kanske inte r helt optimal som FPV cam, men den r suvern som film cam och knenr inte att jag r redo att g dubbla kameror n. Kan spara det projektet tills senare Tror den duger att ppna med nu nr jag nd har den.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlgg
    Tack fr alla svar, verkar som jag inte r helt ute ock cyklar efter en ssongs skummande av FPV trdar

Skall kika lite p den Vtx'n, ser vettig och mindre och lttare ut. Men att antennen r limmad o.0 "You can remove the antenna with great care, but the warranty will be voided" gr mig lite nervs. Har du testat den sjlv?

Jo jag har hrt att GoPro'n kanske inte r helt optimal som FPV cam, men den r suvern som film cam och knenr inte att jag r redo att g dubbla kameror n. Kan spara det projektet tills senare Tror den duger att ppna med nu nr jag nd har den.

Har ej testat den sjlv men lste p RCgroup om en som hade testat den, 1.5km utan problem med stockantenn, gllande garantin s har jag sjlv gjort ngra modifieringar p min vtx s garantin gller nog inte lngre nd, det fr man nog rkna med..

Sen tycker mnga att man inte ska ha fr hg effekt d det kan stra ut resten av elektroniken samt att 800-1000mw blir ganska varma, det kan ju rcka med 200-500mw ocks! har sjlv en 1000mw och visst den blir varm p bnken hemma men fungerar bra i luften! har inte mrkt av ngra direkta strningar heller, bara avstndet mellan VTX-GPS som var betydande fr sktiden av sateliter, tog en evighet nr det var 30cm mellan dem.

Annars finns ju nya http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=1128 som verkar prisvrda och bra, dr ingr ocks en 250mw som kan vara en bra brjan som kanske tom rcker fr 1km+ med rtt antenn

GoPron fungerar nog till att brja med, vill du sen anvnda en separat FPV kamera s r det ju ltt ordnat

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 209
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Jag kr endast med GoPro som FPV kamera och den fungerar perfekt, bde i skugga som i motljus. Det finns skert bttre men jag har inte sett ett behv om att anvnda ngon annan kamera. Jag har provat HobbyKings kameror Fatshark och dessa r betydligt smre. Det jag ser som frdel r att vad du ser r vad du filmar.

Det r nog lite upp till var och en om man tycker att det fungerar eller inte. Fr natt flyga hade jag valt mina HK kameror d de har bttre mrker seende, men hur ofta flyger man i en mrk byggnad som t.ex. garage?

Balsa regn
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Blomsters avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Trans MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlgg
    Jag vill minnas att den kunde lsa 720@60fps + stream + 2sec timelaps samtidigt enligt ngon trd ngonstans.

Min nskan r att med endast en sndare och ett par goggles med en sladd emellan flyga FPV med en rckvidd p ca 1,5-2km och f lite skn flygfotografering p vgen med bde stillbilder och film som sparas lokalt p GoPron. Vidare vill jag ha skerheten av OSD info som r frmst batteristatus, avstnd frn start och riktning till start samt automatisk RTH om man tappar kontakten.
    Sedan skall det ven p en OSD med RTH funktionalitet.

OSD - Arkbird verkar vara rtt s prisvrd och rimlig OSD med RTH funktion och dessutom autolevel samt gyro modes. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...to_Level_.html
    Var finns information om film och foto samtidigt med gopro hd2 ?
    Samma nskan/ml som mig ser jag ... och OSD - Arkbird r p vg hem till mig just nu fr se hur den r.

Standard Sv: nnu en som behver hjlp att matcha delar

Citat Ursprungligen postat av Blomster Visa inlgg
    Var finns information om film och foto samtidigt med gopro hd2 ?
    Samma nskan/ml som mig ser jag ... och OSD - Arkbird r p vg hem till mig just nu fr se hur den r.
    Jag har inte sett att man kan gra det p 2an, hittar det varken i kameran eller i manualen. Dremot fungerar det fint i trean, i alla fall den svarta.

--
    S

Skickat frn min Nexus 7 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

Blog
    Youtube
    Vimeo

Standard

Vad blev det fr FPV-prylar nu d?

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Det har inte blivit FPV prylar nnu, men lutar t FatSharks. Deras nya RX/TX tydligen vara riktigt bra per watt med bttre precision i enheterna s man inte behver krma p s mycket.

Som OSD fr vi se, r rt sugen p RVOSD, verkar vara en kompetent variant med bra RTH.

Liknande mnen

1. Vi behver er hjlp!
    Av DrHanke i forum Allmnt och Tips
    Svar: 55
    Senaste inlgg: 2014-05-09, 19:33
  2. Behver hjlp/rd...
    Av Patrik J i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2009-09-22, 15:14
  3. Ny FPV:are som behver hjlp
    Av Elia i forum FPV Allmnt
    Svar: 33